Dráhy prodají výpravní budovy a pozemky na IV. koridoru obcím
Stanice Heřmaničky v dobách provozu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Českým drahám nemovitosti zůstaly i po velkém převodu před pěti lety díky tomu, že neměly pro Správu železnic budoucnost.
Obce jsou samosprávné, jejich občané si rozhodnou, zda budovu chtějí nebo ne. Není zapotřebí okolo toho vést tady nějaké politikum. Chtějí školu, školku, kanalizaci, , knihovnu, či ruinu????? Sami si rozhodnou.
Občané si rozhodnou? Ale no tak, občané se vždy dozvědí, že zastupitelstvo rozhodlo, schválilo, zamítlo… Vy rozhodujete, bebo víte alespoň o tom, jak bude vaše obec investovat a máte možnost do toho mluvit?
Popravdě nevím. Bydlím v krajském městě, kde je všechno anonymní. Rada si dělá, co se ji zachce, ale myslel jsem si, že v těchto malých obcích je to lepší. Ale zřejmě ne. Nezbývá mi, než s vámi souhlasit, já to popsal jako ideální případ, jak by to mělo být. Navíc ale je riziko v tom, že pokud se taková budova převezme (koupí), náklady na její opravu budou daleko vyšší, než je původní odhad. Ceny stav. materiálů nelze totiž určit předem. Za další by mne zajímalo, co bylo v projektu, a vysoutěžené ceně. Předpokládám, že v projektu bylo zrušení původní tratě,… Číst vice »
Tady je to marný.
Skoro jako by to byl článek o pochodu Praha Prčice 😁
To už nemají zase peníze tak se snaží prodat zruinované budovy. Mohli je před uzavřením pronajmout mladým lidem za symbolický pronájem. Se prý nesmí.
A ti „mladí lidé“ se složí a za ty vybrané miliony to dobrovolně opraví, jo?
v hermanickach i strezimiri nekdo v patre myslim bydli.
a mladi lide chteji bydlet uprostred niceho v dopravni kancelari nebo v cekarne? a kde bydlite vy, v blazinci?
Jakože to dostanou přidělené bytovou komisí a do jejich novostavby se nastěhují „potřební“?
Stanici Heřmaničky již zvoní hrana… Zanikne tak pozoruhodný koridorový železniční skansen. I když ješetické zhlaví je již výstavbou poznamenáno:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Hermanicky_-_zhlavi_smer_Jesetice/
Střední část stanice Heřmaničky:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Hermanicky_-_stredni_cast_stanice/
Stanice Heřmaničky – votické zhlaví:
https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Stanice_Hermanicky_-_voticke_zhlavi/
Jen mne opravte :
V roce 1918 se bezplatně převedly na československé dráhy.
V roce 1948 se bezplatně převedly na československé státní dráhy.
V roce 2022 se převedou ZA ÚPLATU v dezolátní stavu – “ Jako zbytné je nabídneme k prodeji zájemcům, kteří o ně projeví zájem,“ uvedl mluvčí.
promiňte, ale KkStB byly státním podnikem Rakouska. tudíž po vzniku československa logicky bezplatné přešel rakouský státní majetek na československý stát.
a kkStB ty různé úseky kupovaly od původních vlastníků nebo je primo za státní prachy kupovaly
Takže je to v pořádku, to jsem si oddych.
A od koho se převedly budovy v roce 1918?
Od Císařsko-královské státní dráhy, které je dostaly zestátněním od Dráhy císaře Františka Josefa a tato společnost koupila pozemky a zaplatila výstavbu budovy. Takže dráha v minulosti zaplatila za stavbu a za prodej mimo dráhu v současnosti zase něco utrží. To že to je v dezolátním stavu nehraje roli, tomu bude jen odpovídat cena prodeje. protože pokud by obec měla lepší nabídku, tak tu ruinu kupovat nebude.
Konečně pádný argument… r. 1918 zadara, r.1948 zase zadara a dnes za tržní cenu. No nekup to.
Jak to dostala dráha zadara? Ta si to na počátku zaplatila a když už ji nepotřebuje tak ji prodává. Ostatní změny jsou jen převody v rámci změn provozovatelů dráhy.
Nekupujte to, když nemáte zájem, když se nikdo nenajde, tak se to zbourá, ale vzhledem k tomu, že tra´t povede jinudy, tak se určitě najde někdo jiný než obec co si z toho udělá bydlení nebo provozovnu.
Ty si říkáš Alibaba ? Snad Mongol, to by ti tak sedělo, ale nechám tě u toho…
Já jen žádal veřejnost, aby se zamyslela nad prodejem, který dostala. NIKDY ho nekoupila.
A kdo teda koupil cihly, maltu, krovy a tašky na tenhle barák?
Já říkám, že Dráhy císaře Františka Josefa za éry R+U. Furt je to dráha a pak už šlo jen o převody mezi provozovateli dráhy, kde si nejsem jist jestli za to Císařsko-královské státní dráhy ještě v rámci postátnění nezaplatily taky.
Rozdíl bude asi v tom, že obchodní společnost ČD, a.s., asi nemůže převést jen tak něco bezplatně či „za korunu“, když jde o obchodní společnost.
Jo, jiná věc je, jak je vůbec možné, že budovy coby zařízení infrastruktury, eventuálně zařízení určené pro cestující kteréhokoliv dopravce, byly k 1. 1. 2003 vloženy do nově založené obchodní společnosti ČD, a.s., tedy do vlastnictví „jednoho z mnoha dopravců“.
A jsme doma, ale ještě to má jinou rovinu.
Založit sdružení obcí a provozovat muzeální železnici. Trať vede členitým terénem s dost velkým převýšením v celém úseku Votice až Střezimíř.
jak legislagislativně vyřešit prodej drážního objektu civilní osobě?jedině budovu oplotit?v opačném případě by musely všechny osoby bydlící v budově projít školením a mít vstup do kolejiště?..to asi néé
Vzhledem k tomu, že se dráha v těch místech zruší (nová trať povede jinudy), tak řešíte neexistující problém. Stačí si přečíst článek, nikoliv jen nadpis.
to byste chtel asi moc…
SŽ má primárně řešit tratě, pak nástupiště a až potom nádražní budovy a ne v obráceném pořadí. Samozřejmě, prodat nádražní budovy obcím by měl preferovat.
a co s tim ma spolecneho sprava zeleznic?
Jim přece patří železniční budovy? (pokud je ještě neprodaly)
Tak pokud by jste si řádně přečetl text, tak by jste se dočetl, že právě tyto budovy jim převedeny od ČD nebyly, právě proto, že už se vědělo, že trat se v současné stopě opouští.
A Vy se primárně naučte rozumět psanému textu.
Co přesně máte na mysli?
ze ty baráky patří Českým drahám, SZ je od CD nekoupila…
Jestli patří ČD, tak je to ještě horší a ledacos by to vysvětlovalo.
A co by to jako mělo „ledacos“ vysvětlovat?!?
Drobnou obecnou poznámku si neodpustím : Občas si zoufám nad místními debatami. Kombinace hlouposti, nulové informovanosti o problému a zároveň nejakého podivného puzeni se za každou cenu zesměšnit psaním svých „pravd“ je zřejmě neodolatelná. Čím míň o něčem vím, tím větší blbost tady produkuju. 😂😂😂
Třeba přístup ČD ke svým nemovitostem, který vedl k chátrání budov a opouštěním nájemníků. Mimochodem okolo roku 2015 jste na první pohled dokázal poznat, který traťový okrsek vlastní ČD a který SŽDC. ČD zásadně neinvestovali do oprav či zhodnocení majetku a řešili pouze nutné opravy. A tím přicházeli o nájemníky a tedy i tržby z nájemného.
to je super napad, opravit budovy v zapadlych vesnicich (nebo ani to ne) na useku trati, ktery zanikne. na to jste prisel sam? takhle vy osobne hospodarite doma s penezi?
Jen od roku 2009 do roku 2015 ubylo například v Českých Budějovicích třetina nájemníků, kteří neměli souvislost s dopravou (obchody, služby).
Nejdřív nebyly peníze na velkou opravu a v pozdějším období, když se vědělo o převodu nádraží na SŽDC, tak se ze strany ČD už ani nic nového nerozjíždělo. Také se čekalo na stanovisko EK k prodeji, zda nejde o nedovolenou podporu.
Tak především při dělení nemovitostí před cca 20 lety mezi SŽ a ČD neměly ČD dostat nádražní budovy. Ti měli dostat maximálně věci potřebné k údržbě, to jest depa ale třeba jim i nechat některé ŽOSky.
Vysvětlovalo by to, proč jsou některé budovy v tak žalostném stavu. Nebo naopak, jsou rekonstruované tam, kde to nemá význam.
„ledacos by to vysvětlovalo“
Prosímvás, udělal jste ze sebe neználka a teď se snažíte ze sebe dělat někoho, kdo ví víc než všechno. Jenže vypadáte jako… rádio.
Vysvětlovalo by to, proč jsou některé budovy v tak katastrofálním stavu nebo jsou rekonstruovány úplně zbytečně.
ČD zrovna teď prodaly městu Bystřice výpravní budovu v Bystřici u Benešova. Tu, kterou několik desetiletí nechaly zchátrat tak, že je ostudou města. Město v ní prý chce zřídit muzeum. Loutek. Náklady na opravu budovy si nedokážu představit. Jen zvenku vypadá strašně. V patře někdo bydlí, jinak je budova od roku 2012 prázdná, zatlučená okna, dveře. V loňském roce ve stejném místě ČD prodaly skladiště a velké pozemky soukromníkovi. Zůstává jim (alespoň podle KN) původní výpravní budova, kde se zdá, že v patře jsou obývané dva byty. Ta se zdá kupodivu v lepším stavu (je z roku 1872), než ta… Číst vice »
V kontextu „nebudoucnosti pro SŽDC“ je zajímavé, že prodány/převedeny byly skoro všechny další „neperspektivní“ budovy včetně rozpadlých budov v pohraničí či např. původní (v době převodu již nepotřebná pro železniční provoz) budova v Ústí nad Orlicí.
Budova v Ústí není státu (ve správě SŽ).
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-nejhorsi-prejezd-v-republice-lateri-lide-po-opravach-trati-za-4-miliardy-188008#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=iVo9svDjOIc-202202120649&dop_id=188008&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Dobrá zpráva je, že se vlaky ve stanici budou křížit jen minimálně. Alespoň, snad, nebudou vznikat nebezpečné mutace 🤣
A co vykřiží? Pejsky nebo králiky?
Obecne si myslim, ze je fajn, aby dopravce vlastnil vypravni budovy generujici vetsi prijmy nez vydaje. Chapu, ze uvedene nemovitosti na 4. koridoru zisk negeneruji. A jak jsou na tom se ziskem Praha Masarykovo nadrazi a Brno hl.n.?
Záleží na přístupu k budově. Když budete do budovy investovat, budova to vrátí ve zvýšeném zájmu nájemců, tedy i vyšším příjmům z nájmu. Když budovu necháte chátrat, jak to po většinou dělala RSM ČD, tak nájemníci budou z objektů utíkat, nebo budou platit malé nájemné.
Vlastnictví výpravních budov dopravcem je naopak paskvil. Dopravce se může ve výběrovém řízení změnit a co pak z budovou, když nový dopravce ji chtít nebude?
Spíše je to ideální záminka, aby pak dopravce tvrdil, že žádné výběrové řízení se konat nesmí, protože budovy má v majetku on a že v případě vítězství jiného dopravce, bude tento vlastnící dopravce dělat naschvály.
P. S. V roce 2009 v případě Kraje Vysočina tomu tak bylo, resp. Kraj Vysočina tehdy „zdůvodňoval“, proč podepsal 10letou smlouvu s ČD (a to bez jakékoliv soutěže) – mj. že „jiní dopravci nemají zajištěn přístup na nástupiště“ (ještě že to v tu chvíli už nevěděli v Šumperku, zanedlouho i v Liberci).