Dráhy poptávají až 90 nových vagonů pro mezinárodní vlaky

Vagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. Autor: České dráhy

České dráhy pokračují v rámci obnovy vozového parku v akvizičním tažení. Dnes vypsaly tendr na nákup až 90 nových vagonů

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R2

To mne prijde docela silene. Neni prece mozne, aby prumerny cestujici Ceskych drah za 3,60 EUR/100 km* dostal podobny komfort, jako Rakusan za 12,90 EUR/100 km. Tedy mozne to je, ale ja nechci platit vysoke dane, jen aby si par vlackofilu plnilo sve sny za cizi penize 🙁
Soukromi dopravci uz pochopily, ze na lowcost trhu je treba nabizet lowcost reseni a/nebo dosahnout velmi vysoke obsazenosti, CD razi heslo, ze danovy poplatnik snese vse.

* zdroj: goeuro

Xaver

Ty vizualizace si fakt udělaly České dráhy? Jednak jsem překvapen jejich kvalitou a pak to tedy znamená, že výrobce se jimi má řídit a udělat ten interiér stejně, nebo minimálně podobně?

poiuz

Teoreticky ano.

czhunter

Vizualizace dělala firma Aufeer Design (ti co teď dělali i nový styl ZSSK) na objednávku ČD.
Tohle je práce +- 3 roky stará.

Czhunter

Jo a mimochodem, tohle už je praktická aplikace tohoto nového stylu:

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/cd-modernises-catering-fleet.html

Prostě ČD pošlou tyhle obrázky jako „to chceme“ a výrobci jim v soutěži pošlou zpět svoje obrázky „tohle umíme dodat“ – protože samozřejmě různé vagony mají různou konstrukci (třeba bočního obložení) a ne všechno jde vždycky udělat tak, jak je to v „idealistickém“ designovém manuálu, ale cílem výrobce je se maximálně přiblížit a zachovat stejný celkový dojem.

Samozřejmě v UIC-Y/X/Z vagonech to nebude velký problém dosáhnout velké podobnosti se zadáním.
Zajímavé bude, jak dopadnou první motorové vozy, kde jsou konstrukce vzájemně mnohem odlišnější a výzvy větší.

jal

To je tady povyku pro nic.:-)
Po výměně vedení se zjistí, že je třeba šetřit a stejně nic nebude.

fensterglaser

jal:

Doufejme, že se mýlíte. I když takový precedens už tu bohužel byl.

Petr.R

Dálkové spoje mají nechat jezdit bez dotací, tak přenechat soukromníkům a mají kupovat něco co přepraví babičku co nevyjde schody do 810. Ale jinak dobrý, ale jen pro někoho.

jan

A budete jezdit za 3 Kč za km?

Petr.R

Když bude jezdit soukromník, tak mu klidně dám i 10 za km, nebot vím, že za ty moje peníze nebude mět šéf a náměstci zlatý padáky. Když už jsme u tych peněz, za kolik výplat si ředitel čd může koupit nový vagon?

Pavels

Nooo taková představa jet Ova- Praha a zpět ze sedm litrů (rozuměj sedm tisíc korun, ne sedm litrů nafty), tož to je moc pěkná představa.

Petr.R

já jsem to tak nemyslel a přeci novátor železnice slevnil ceny, ale kdyby tam nepřišli, tak možná to pendolíno čd by bylo tak drahý, přeci to čd tak plánovali, že pendolíno nebude pro každýho.

Bratt

Neber ho vážně,je to Jančurův zaměstnanec,nic jiného nedělá,jen tu sedí a vypisuje propagandistické nesmysly…

Petr.R

ty děláš kde a co? Jenom píšeš na co jsem se neptal a trochu všichni cítí, že za tym je jenom odpoutat pozornost na co jsem se ptal. Možná neplatíš daně a tak nějaký milion tě nemůže rozčílit nebo… jsi jeden vyžírka společnosti.

H

Pokud vím, GŘ ČD bere něco kolem 250 000,-. Oproti Žaludovi je to skoro dvakrát míň a na vagon by nějakej ten rok šetřil

Elb

Ze čtvrt milionu při úsporném životě na nový vagon možná tak za celý život..

To

Měli koupit víc railjetů nebo těch vozů, co nedávno objednaly… takhle to bude hroznej mix všeho a loterie, co z toho hajzboňák na ONJ poskládá…

a8n

Mi to naopak přijde jako vhodný zdroj chybějících vozů k nesmyslným polojednotkám.

jirka

a dokdy budeme jezdit těmi REGIOMYŠMI popř Reginovami ?? dalších 50 let??? z člověka to málem vytřese duši !

Pavels

Tak pokud máte pocit vytřepané duše pak bude problém spíše v tom, po čem ty regioněco jezdí.

Petr.R

on myslel asi 810 když se přeřazuje z 1 na dvojku a začne blokovat měnič.

TrainDriver

Jen tak na okraj. Z jedničky na dvojku to nekope (jen při rozjezdu na jedničku – ale taková je konstrukce převodovky 2M90). Blbosti to dělá, když s tím jede nezkušený fíra (holt to není jen o tom dát páčku dopředu) nebo když se jede v režimu automat, což nikdy na těchto strojích nebylo dobře odladěné. Horší je to však z dvojky na trojku (na tzv. blokovaný přímý pohon). Tady se teprve ukáže jaký si fíra.

Petr.R

ta trojka by se neměla vůbec říkat, jednička, dvojka a blokace, nebot ta blokace je na dvojku a je tam jeden elektromagnet na tu blokaci. Já jsem se jich dost naopravoval a od dráhy s rozdílem, že ještě tam byl vzduchový válec na řazení zpátečky.

bkp

Ty vizualizace brát s rezervou, kolují už nějaké dva tři roky.
Spíš bych rád viděl konstrukci vozů ovlivněnou konstrukcí těch nových pro OeBB.

czhunter

Ty vizualizace totiž (a teď nereaguji přímo na Vás, ale na spousty „místních“ expertů) pocházejí z grafického manuálu ČD. A proto jsou POUZE návodem, jaké má výrobce použít barvy a materiály pro různé části vozu (sedačky, obložení stěn, police, stolky, …). Vznikly proto, že předchozí manuál byl hodnocený jako „příliš chladný“ (moc modré, bílé a šedá), proto v tomto novém přibylo mnohem víc dřeva (světlého pro 2., tmavého pro 1. třídu), (nepřímé!) osvětlení teplou bílou, přibylo víc „textur“, které zpříjemňují prostor (třeba na záchodech – místo současného poněkud trapného pokusu s obrázkem koupelny). Vizualizace V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ nehovoří o tom… Číst vice »

Tomáš

Ono by asi stejně bylo nakonec nejlepší, kdyby právě z tohohle balíku šla většina vozů na Budapešť a dříve vypsané soupravy se nasadily na expresy na Linz, Slovensko (Mnichov nevim, nevim)… Ten nápad, že by vlastně celej vlak chodil do jídeláku přes první třídu se mi zdá totiž dost ******…. Je více méně jedno, odkud se ty Bdpee, Bpee, Bee, Apee a Aee vytěží… Kolik vozů je vlastně na současnou linku Praha – Budapešť potřeba? Jinak mně se ty vozy celkem líbí. Spíš mám obavy, aby ČD trochu nezaspaly dobu a nové vozy pro OBB nebyly zkrátka o generaci lepší…… Číst vice »

dopravak

Vaše řešení má pár podstatných vad. 1. čtyřma sedačkama vedle sebe by vznikla neúměrně úzká ulička ohraničená bočnicí a stěnou kupé, kde by se dva lidé stěží minuli, natož se zavazadly. V úspořádání 2+2 se přece jenom dá při míjení vyhnout do boku + odpadají šíbovací dveře a stěna, takže je tam pár centimetrů k dobru. To znamená v našich podmínkách pouze uspořádáni 3 sedačky vedle sebe. 2. Mechanická konstrukce kupé, dveře, rozvody vzduchu a další vybavení kupé stojí spoustu peněz a hmotnosti, kterou je potřeba následných 30 let vozit a udržovat, takže jdete s cenou dost nahoru. 3. Pouze… Číst vice »

jan

Tak OBB má asi jinou politickou, finanční podporu. A taky i ze strany veřejnosti, protože si možná víc uvědomují o co můžou i přijít. A díky lepšímu stavu jsou s tím lidi asi i víc spokojení. U nás prostě, pokud se jezdí po 50 let stárých kolejích, výluky, opravy. Zpoždění. Tak to asi moc na vnímání nezlepší.

noerf

jan: Spocitejte si, kolik lidi OBB a další dopravci v Rakousku přepraví osob, kolik maji trati a pokud to prepocitate na počet obyvatel v ČR vyjdou Vám zajímavá čísla.

Herold

Opravdu nemyslím, že by nějaká relevantní skupina cestujících měla zájem o kupéčka po osmi lidech…

železničář v důchodu

„Dráhy počítají s tím, že je budou spojovat do (až desetivozových) tlakotěsných souprav.“
To by mě docela zajímalo, jak chtějí dosáhnout tlakotěsnosti u spojovaných / rozpojovaných jednotlivých vozů: i u těch uvažovaných 10 pětivozových souprav se přece s tlakotěsností počítá jen na trvale spojených přechodech mezi vozy, nikoli na koncích soupravy …

a8n

Tlakotěsné návalky už byly dávno vymyšleny, i první emzety ČD na ně mají přípravu.

Petr

Ono Emzeta začínající 73 jsou také tlakostěnná

železničář v důchodu

Samotný vůz konstrukcí jistě tlakotěsný udělat lze relativně snadno, ale jde o přechody mezi jednotlivými vozy, pokud se mají běžně spojovat a rozpojovat a není to kompaktní trvale spojená „netrakční jednotka“. Ale asi to tedy nějak možné je, jen to bude patrně o dost dražší než klasické „netlakotěsné“ návalky a můstky, má-li to skutečně fungovat jako tlakotěsné propojení.

noerf

Jen by mě zajímalo, proč se nepočítá s lehátkovými či lůžkovými vozy. Vzhledem k tomu, že na nočních vlacích do Košic posílá Regiojet 13 vozů, tak maximální napojení 10 vozů je vcelku málo, když ČD rostou cestující dle nedávno uveřejněných tabulek (i na zdejším portálu) o desítky procent do jednotlivých krajů.

dopravak

Jestli to nebude náhodou proto, že je potřeba jezdit rozumně rychle a ani nova lokomotiva s vice vozy není nic extra dynamického. Zvlášť na 3kV. V takovém počtu už jsou lepší dva vlaky, než jeden extra dlouhý.

noerf

dopravak: vzhledem k obsazenosti trati Ústí nad Labem – Praha – Česká Třebová je nedostatek kapacity trati spíše důvodem pro delší soupravy. Vzhledem k plánovenému přepnutí na 25 kV AC v příštím desetiletí a obdobnému času dodání vagonů, by to nemuselo být od věci.

dopravak

Ano, to je pravda, vlaky mají jezdit rozumně dlouhé, ale řešit to 15 vozovými soupravami fakt asi není ideální řešení. Cokoliv nad 8-10 vagónů už zbytečně prodlužuje jízdní doby, což je v tomto směru jedna z hlavních výhod železnice.

Pokud jde o kapacitu dráhy, tak mnohem větší problem jsou pomalé couráky okolo větších měst, které jsou vedeny nevhodnými vozidly a staví za každou mezí.

železničář v důchodu

„Cokoliv nad 8-10 vagónů už zbytečně prodlužuje jízdní doby“
A nejde jen o jízdní doby, ale i o nutně delší pobyty v nácestných stanicích, protože odbavení dlouhého vlaku trvá déle!

Petr.R

pozoruji to delší dobu a vidím v tom rozdíl, nastoupí do třech vozů třicet lidí a do deseti 5O lidí a nástup do tych deseti vozů bude rychlejší. Jednou jsem jel zdvojeným RJ a přijel do hulína přesně, sice se nevlezl na nástupiště, ale mně to nevadilo, to byla doba.

Lukáš F.

„Cokoliv nad 8-10 vagónů už zbytečně prodlužuje jízdní doby“ – jak to, že Švýcaři s tímhle problém nemají? Ti spojí klidně 10vozovou IC2000 a přicvaknou k tomu ještě tři klasické vozy, a uveze to jedna Re 460. Když to má pelášit, tak přidají druhou na druhý konec. Tam se s tím prostě neserou jako my tady v ČR.

Honza

Re 460 má ovšem téměř dvojnásobný výkon proti takovému Peršingu 😉 Ve Švýcarsku mají celkově jinou dimenzi v kvalitě vozidel a dlouhé soupravy tam jsou běžný provoz. Taky si vzpoměňte, kolik vás stojí jízdenka na cestu v délce cca 2 hodiny.

Jiří Šrámek

Za dvě hodiny? V našem regionu? Naběhl jste si. Za dvě hodiny dojedu bez přestupu z Liberce do Staré Paky, což je nějakých 70km a jízdenka bez JAKÉKOLI slevy bude zhruba za stovku.

Honza

Chtěl jsem spíš naznačit, že z Churu do Basileje vás lístek přijde na 34 CHF, což je nějakých 770 Kč. S takovou se s tím „prostě nesere“ líp.

Lukáš F.

A co brání ČD dát na těžký vlak s více než 10 vozy dva peršingy?

Honza

Množství dostupných HV (jinak ten Peršing byl spíš odkaz na jistého novátora železnice, ale ani ten pokud vím nedisponuje přebytečnými lokomotivami). Prostě se plánuje na 1 mašina/vlak, navíc stále chybí spousta moderních lokomotiv, viz. půjčené Taurusy na railjety.

dopravak

Třeba přenosová schopnost 3kV soustavy? Dva peršinky by ještě šly, ale přenést 2*6MW už je opravdu moc. Díky úbytu napětí v troleji pak stejně vozidlo omezuje výkon, takže to moc svižněji nepojede. Proto je rozumnější na běžné denní vlaky nasadit soupravy kolem 7-8 vozů, které jsou dostatečně kapacitní, ale pořád jedou relativně svižně.

Ve Švýcarsku na 15kV je to přece jenom jiné kafe.

Jiří Kocurek

Dlužno dodat, že na jednom napájecím úseku nemusí být jeden jediný vlak, ale daleko před rychlíkem si to může mastit 2500 tun nákladního vlaku. Je blíž k měnírně, takže „strhává proud“. A za ECčkem ještě poskakuje osobák a jestli tomu dá moc, tak měnírna vypne. Ždádáme cestující, aby zhasnuli, a zbytečně tak nevybíjeli baterie.

Inu „nacistická“ soustava byla politicky neprůchodná pro nahrazení Křížíkových 1500 V, už tehdy nedostatečných. A technologii pro 3000 V získali soudruzi levně i s licencí na lokomotivní část. Dnes se ukazuje, že maďarských 25 kV 50 Hz je lepších.

Honza

Ale problémem je, že jezdí příliš mnoho 4-5vozových souprav (mrk mrk LEO, ale samozřejmě i Ex ČD aj. – to počítám jen dálkovou dopravu, excesům v podobě 2-3vozového osobáku se se současným stavem infrastruktury asi nelze vyhnout), nikoliv POUZE DEVÍTIVOZOVÉ. A taky se v textu nepíše nic o maximálně deseti vozech, jenom že s takovým stavem ČD počítají.

medvěd

Lehátkové a lůžkové vozy jsou na ústupu – jedou 1x denně a přes noc.

Ostatní osobní můžou nasadit kdekoliv a můžou za den projet trasu třeba 4 x tam a zpět.

A protože se myslí ekonomicky tak se noční vlaky utlumily.

Místo toho jezdí v cizině VRT přes den. V noci nákladní přeprava.

Chachar Budvar

Nejlepčí je přeci ASTRA, žejo:):)

noerf

Jiné vagony zatím obrazovky v sedačkách nemají a stojí zhruba dvakrát tolik. Takže jsou dvě možnosti: 1) Regiojet donutí výrobce jít s cenami na hranu udržitelnosti 2) někdo ve státních firmách v železničním byznysu dostává dobrá příspěvky na kafe k Vánocům a je jedno jestli České dráhy, či rakouské OBB. I když uznávám, že podvozek je možná u Siemensu lepší, ale nevěřím v cenu dvojnásobku. Pokud stojí vagon 25 – 30 milionů s kapacitou 80 lidí a životností 30 let s rekonstrukcí interiéru po cca 10 letech, pravidelným servisem, tak tam vidím nižší náklad, než u autobusu pro 63 lidí… Číst vice »

Elb

Je tu i třetí možnost, že z noerfa prostě většinou padají bobky, tady když jako nejlepší vlastnost vozu považuje obrazovku na sledování filmu a seriálu, případně srovnává cenu práce Rumuna z Rakušanem, zhruba sedminásobnou, novostavbu vozu s modernizací Italských Eurofirem nebo toho s čím si zákazník přijede, u Rj vozy vyřazené z osobáků ve Švýcarsku co nyní jezdí jako Lowcost a většina z nich stojí v Hranicích právě čekajíce na transformace v Astry.

Petr.R

Kdyby RJ byl státní firma a stát by mu dal co chce, tak by taky nakupoval a lejsnal by lokotky co stát vychrlí peněz. Ale on kupuje ze zisku a myslím, že astry jsou za ty peníze lepší jak railjety. A proč ty vozy stojí v hranicích? protože šéf RJ usoudil, že asi nová astra vyjde levněji jak modernizace starýho vozu. Joo a ještě o té astře- všechny sedadla nemají obrazovky a tak není problém si koupit jízdenku, kde tu obrazovku nemáte.

noerf

elb: Zajimave je, ze u aut země původu nehraje moc v ceně roli. Další věci je větší předpokládaná efektivita vyroby v Rakousku.
Spíše jsem měl na mysli rozdil v ceně vagonu oproti ceně autobusu. A možný důvod proč oproti nedotovanym autobusum mimo regionální dopravu jsou vlaky u ČD na dálkových linkách stále dotované.

a8n

U vlaku taky ne. I z Astry dostane za udávanou cenu maximálně hrubou stavbu.

Elb

No jéje. Krásná představa, kde ČD a SŽDC dostane přesně kolik chce, nebo jenom kolik by od státu potřebovaly, tímto typem myšlení bysme možná dokázali předehnat i Němce. 😀 Bohužel, půjčují si jako každý jiný. Astry nejsou lepší, jezdí pomaleji, nejsou tlakostěné, věci, které už teď, nebo v době jejich životnosti, Rj využijí. Ten šéf usoudil maximálně tak to, že aktuálně nemá peníze a musel to odložit, žádné nové Astry se nekonají, protože po několikaleté pauze se tam část vozů z Hranic dostala a teď honem čekají na jejich dokončení, protože z Vídně jezdí plní a nemají vozy, které by… Číst vice »

dopravak

Já musím opravdu smeknout před místními odborníky na interiéry, kteří dokážou z pouhého obrázku ve Photoshopu odhadnout budoucího dodavatele sedaček a jejich vlastnosti.
Ještě čekám další reakce odborníků na osvětlení a okna, kteří z toho samého podkladu dokážou odhadnout intenzitu osvětlení a vlastnosti oken v noci. 🙂

hoholu

ne asi :DDD

Milan

Snad žádný z nových tzv. velkoprostorových vagónů neumožňuje individuální regulaci osvětlení, lze z dosavadního odvodit, že i u těchto vagónů to nebude jinak.

dopravak

Nemáte úplně pravdu. U správně navrženého dálkového vlaku se volí nepřímé a ne příliš intenzivní osvětlení doplněné o čtecí lampičky. Např u Pendolina podle mě není problem. Pokud tedy nechcete jezdit úplně po tmě.
Bohužel některé zbastlené rekonstrukce mají osvětlení opravdu špatně – prime a příliš intenzivní.
Pak by mě asi zajímalo, u kterého vozu můžete nastavit celkové osvětlení individuálně? Kupéčka taky nejsou individuální, tam je potřeba domluvit se s dalšími 5ti lidmi.

Petr.R

A co třeba ASTRA RJ

Bratt

Myslíš tu bez funkční klimatizace?

Petr.R

já jsem jel jednou v astře a vše fungovalo, jaký to byl spoj, naskenuj číslo sedačky a vozu, druzí se aspon pobaví co sem dáš.

Alibaba

Teda mám pocit, že v railjetu jsou nad sedadlama ještě další extra diodová světla s individuální možností vypnout/zapnout.

T.Pal

Taky jsem si po pohledu na obrázky řekl něco ve stylu „doufám, že dodavatelem sedaček nebude Grammer s typem IC 3000“. Noo, snad se mi mé přání splní.

Karel Sined

Sedačky vypadají dost tvrdé, ta hlavová část u těch 1. třídy vypadá hrozně. Doufám, že se touhle vizualizací nebudou moc řídit.

Pavel

Jj, taky už jsem na ně na obrázku sahal….

Tomáš

Já jsem si zase na obrázku zkoušel tu „hroznou“ hlavovou část v první třídě a už mě z toho totálně bolí za krkem… Vlastně, co podle obrázku soudím, jak bude vypadat exteriér vozu, vzhledově se mi tento exteriér také nelíbí. Sečteno, podtrženo, to už je lepší vážně takové vozy nevyrábět. Spíše bych doufal, že soutěže regionálních linek vytlačí dostatek koženkových Honeckerů, které pak bude možné nasadit na linku Praha – Budapešť a nebude nutné vyrábět tyto hnusné nekomfortní křápy…

Bůh žehnej všem místních „expertům“ a „vizionářům“! 😀 😀 😀