Dráhy podaly nabídku na rychlíky Pardubice – Liberec, na trať chce i Arriva
České dráhy podaly nabídku na zajištění provozu rychlíků na trati Pardubice – Liberec. Dokument doputoval na ministerstvo dopravy koncem minulého
České dráhy podaly nabídku na zajištění provozu rychlíků na trati Pardubice – Liberec. Dokument doputoval na ministerstvo dopravy koncem minulého týdne, potvrdil mluvčí rezortu Jakub Stadler. Nynější smlouva mezi drahami a ministerstvem vyprší koncem letošního roku. Linka je výjimečná tím, že není zahrnuta do desetileté smlouvy státu s drahami a musí se řešit samostatně.
„České dráhy podaly nabídku, protože se chtějí dále účastnit na zajišťování dopravní obslužnosti pro ministerstvo dopravy. Parametry nabídky nebudeme komentovat,“ sdělila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.
Detaily nabídky nechtěl uvádět ani Stadler s tím, že se s nimi vedení ministerstva ještě neseznámilo. Úřad nicméně předpokládá, že nabídka bude pro stát výhodnější než dosavadní smlouva. Dnes stát drahám platí za vlakokilometr mezi Pardubicemi a Libercem 127,76 koruny.
O provozování vlaků na trati má – stejně jako v minulosti – zájem i Arriva, která rovněž hodlá podat nabídku. „Projevili jsme aktivní zájem o zajištění vlakové dopravy na dálkových linkách objednávaných ministerstvem dopravy, které jsou vedeny po neelektrifikovaných tratích, a vyžadují nasazení dieselových vlaků. Je mezi nimi samozřejmě i trať z Liberce do Pardubic,“ sdělil mluvčí firmy Roman Herden. Zatím není jasné, zda MD zváží i konkurenční nabídku.
Ministerstvo dopravy chce provoz na trati z Pardubic do Liberce zadat přímo bez soutěže na dva roky, během kterých by měl být vypsán tendr. Linka R14 patří totiž podle vládního harmonogramu spolu s R15 (Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb) a R27 (Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc) do prvního soutěžního balíku. Vítězové soutěží by zde měli vyjet už koncem roku 2020.
Rychlíky Liberec – Pardubice byly prvními, které ministerstvo dopravy začalo soutěžit už v roce 2005. České dráhy tehdy soutěž vyhrály nevídaným stylem: aby odradily konkurenci, nabídly ceny na úrovni autobusů – 36 korun na vlakový kilometr. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže více než deset let poté České dráhy zatím nepravomocně pokutoval 368 miliony korun za podnákladové ceny.