egoe-plus
Železnice Železniční průmysl

Dráhy po sedmi letech vrátily Krnovu lokomotivu. Bude opět pomníkem u nádraží

Krnovská parní lokomotiva BS200. Pramen: Město Krnov
Krnovská parní lokomotiva BS200. Pramen: Město Krnov
Město prokázalo, že parní lokomotiva z roku 1955 patří do jeho majetku. Projde opravou a vrátí se k nádraží.

Po téměř sedmi letech se v pondělí 7. června vrátila do Krnova parní lokomotiva, kterou České dráhy v roce 2014 sejmuly z podstavce vedle hlavního nádraží a převezly do areálu Klubu historie kolejové dopravy v Kněževsi na Rakovnicku. Oznámilo to město Krnov na svých stránkách.

V úterý byla lokomotiva přeložena z návěsu tahače na koleje a nyní se nachází v depu Krnovských opraven a strojíren. O návrat lokomotivy usilovalo město od roku 2019. Lokomotiva bude opravena do vystavovatelného stavu a vrácena na pomník.

„K převozu parní lokomotivy BS200 do Krnova, kde bude ze strany Českých drah provedeno její bezplatné předání městu Krnovu, došlo na základě žádosti města Krnova, které prokázalo její vlastnictví,“ uvedl ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.

Lokomotiva byla vyrobena v pražské lokomotivce ČKD v roce 1955, šlo o tovární typ 1435 BS200. Sloužila v ostravských Chemických závodech a po vyřazení v roce 1972 byla tehdejšími Československými státními drahami věnována při příležitosti Dne železničářů městu Krnovu. Lokomotivní pomník se pak na více než 40 let stal symbolem krnovské železniční stanice.

V 90. letech ale podle města začala s vydatnou pomocí nenechavců a vandalů postupná devastace lokomotivy a město v roce 2014 požádalo České dráhy, jakožto vlastníka pozemku, aby zjednaly pořádek v okolí pomníku. „Státní dopravce úklid pojal po svém a k překvapení tehdejšího vedení města i Krnovanů nedošlo k pouhému zkulturnění prostranství. Lokomotivu, která byla ve velmi špatném stavu, železničáři demontovali a převezli do Depa historických vozidel v Lužné na Rakovnicku, odkud později putovala do základny Klubu historie kolejové dopravy v Kněževsi, kde měla být vystavena v kolekci sbírky vozidel a čekat na kompletní obnovu,“ napsalo město na svém webu.

V roce 2019 proto projevilo zájem o navrácení lokomotivy. „Po jednání s vedením Českých drah a prokázání vlastnictví lokomotivy bylo dohodnuto, že se lokomotiva převeze zpět do Krnova,“ dodal Plochý.

Po převzetí do majetku města bude lokomotiva v Krnovských opravnách a strojírnách opravena do vystavovatelného stavu a v roce 2022 by se v rámci oslav 150 let železnice na Krnovsku měla vrátit na pomník v železniční stanici Krnov. Akci podpoří Nadace okřídlené kolo finančním příspěvkem ve výši 60 tisíc korun. Zbytek nákladů, jejichž výše bude známa po prohlídce lokomotivy, ponese město Krnov, které rovněž opraví podstavec.

„Budeme muset nahradit také chybějící kolejové pole, které bylo v minulých letech demontováno a přemístěno do Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. Obsahovalo totiž historické kolejnice s úzkým profilem a klínové uchycení kolejnic na pražcích,“ uvedl Igor Kozelek z odboru organizačního, který měl návrat lokomotivy do Krnova na starost.

Odebírat
Upozornit na
guest
25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav Zikmund

S dovolením jedna logická otázka – sloužila v chemičce v Ostravě. Jak se dostala do majetku Správy Střední dráhy se sídlem v Olomouci, která jí věnovala městu Krnov ? K čemu by jí tehdejší Střední dráha potřebovala ? V Ostravě by se s největší pravděpodobností musela dostat do inventárního stavu tehdejšího LD Ostrava. Lokomotivy na vlečkách byly majetkem zpravidla majetkem vlečkaře, lze pochybovat o „výjimce“. Lokomotivy „ČSD“ (de iure ČSD jako právní subjekt od vzniku „Drah“ jako právních subjektů provozujících železniční dopravu neexistovaly) byly v majetku a operativní evidenci drah. O dislokaci přidělení lokomotiv rozhodovalo FMD, v rámci dráhy pak… Číst vice »

Pája

Ona na těch vlečkách bafala hlasitě. Ten zvuk měl na svědomí výfuk páry do komína. Průser, když stála ve fabrice na mostě, dole chodili lidi ze směny a ona se rozjela. Těch účtenek za čistírnu bylo hodně… Ale jinak to byly hodné holky.

Martin

Měla by se vystavovat někde spíše pod střechou, ale hlavně na dost vysokém podstavci.

Martin

A nebo alespoň s vodním příkopem kolem.

axontest

od roku 2014 kdy ji odvezli na ní nikdo evidentně opravou ani nesáhnul, tak k čemu ji tam měli?

Pája

Třeba v depu v její budce tajně kouřili učni 😀

Jindra

Chápu to správně, že ČD odcizily majetek města, když lokomotivu odvezly? A teprve po letech jej zase vrací vlastníkovi.

Jan Novak

A ještě jsou tak velkorysý, že ji na město převedou bezúplatně 😀

Úplně vidím tu darovací smlouvu:

Převádíme na Vás lokomotivu za symbolickou jednu korunu.
Město Krnov nesmí žalovat ČD za krádež jejich majetku.

V. K.

Vystavovat lokomotivu venku na podstavci nevidím jako úplně šťastné. Za chvíli bude zase v zoufalém stavu.

Jirik

Pamatuju lokomotivu na Kladenskym nadrazi. Nevi nekdo jak skoncila?

Ondra770

Měla by být v muzeu ve Zlonicích.

Frantisek

Jo jo, to by nám šlo. Vlaky na pomníky a dopravu na tahače. 🙂 Nehodnotím konkrétní přepravu, u té je důvod celkem zřejmý, ale bezděky to má dost výraznou symboliku.

asdfg

Po kolejích jde přepravit ledascos. Ale BS200 má maximální rychlost 35km/h, pokud by ještě nebyla snížena. To by byl z Kněževsi do Krnova v lepším případě jednodenní výlet, spíš dvoudenní.

robert

No sláva. Chyběla mi.

Kajman

No, teď ještě aby město zabránilo opakování problému, čili postupné devastaci lokomotivy.

Pája

Vídal jsem na podstavci ve Vsetíně a v Přerově úplné trosky. Někteří jedinci používali budku jako odpadkový koš, jiní jako wc. Bylo by fajn, kdyby tomu bylo napříště zabráněno.

Jiří Kocurek

Co se Vsetína týká, tak ten pavlačák už šel k zemi před mnoha léty. Byl to jeden ze zdrojů takových osob.

Kernteriér

A Přerov by museli zbourat celý…

Jiří Kocurek

A to i s DPOV? To snad ne…

Pája

Tak skoro celý. Nechtěl jsem se pouštět na tenký led příspěvkem o …. , no to je jedno. Jen jsem se bál, aby nebyla mašina za chvíli opět v nevystavovatelném stavu.

Kernteriér

Já jsem to jakožto rodilý Prostějovák vztahoval k Přerovu samotnému. Asi něco jako Hradec Králové a Pardubice. 🙂 Obyvatelstvo je jen bonus.

Frantisek

Že by dům ty lidi přímo vytvářel a jeho zbořením takoví zmizeli? No…

Pája

Já myslel, že je vystěhovali.

robert

V Krnově je lokomotiva za plotem, kde by se nikdo neměl dostat. Ale znáš Čechy. Vlezou všude, kde je díra a plot je nezajímá.