Dráhy nevyjely se stadlery, Olomoucký kraj snížil kompenzaci o desítky milionů
Olomoucký kraj zkrátí letos kompenzaci Českým drahám o 39,7 milionu korun. Důvodem je prodleva v nasazení 12 motorových jednotek Stadler
Olomoucký kraj zkrátí letos kompenzaci Českým drahám o 39,7 milionu korun. Důvodem je prodleva v nasazení 12 motorových jednotek Stadler GTW (řada 646), které dráhy v počtu 12 kusů pořídily v Německu. Dráhy zatím do provozu vyslaly jen dvě jednotky. O snížení kompenzací informoval server iDnes.cz.
Zrekonstruované vlaky měly obsluhovat úsek z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 273 a 275). V kombinaci s motoráky 810 pak mají jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295). Zatím se je podařilo nasadit pouze do Drahanovic.
Kraj má motorovou trakci rozdělenou na dva soubory – Haná a Sever. Na Severu byla cena stanovena na 172,58 korun za vlakokilometr, na Hané pak 142,12 korun za vlakokilometr. Rozdíl je dán právě započítáním nákladů na pořízení a rekonstrukci německých ojetin. Dráhy za ně zaplatily 190 milionů korun bez DPH, modernizace měla vyjít na dalších 300 milionů korun bez DPH.
„Po jednáních, která proběhla v listopadu a prosinci, došlo ke snížení ceny na obou souborech o 17 korun. Když si to propočítáte, tak ten dopad je téměř 40 milionů do kompenzací, které bude letos kraj ČD vyplácet,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).
Nižší kompenzace se podle něj vyplácí od počátku roku. Informace o postupu hejtmanství si vyžádala část opozice. Dosavadní jednání, která kolem vlakové dopravy na hejtmanství probíhala, podle ní nejsou „úplně šťastná“.
Opozice kritizuje rovněž skutečnost, že v žádné smlouvě není zakotven termín pro nasazení stadlerů. „Měly tudy už jezdit soupravy se zásuvkami na 220 voltů, wifi a kvalitním informačním systémem v češtině. ČD dokázaly přelakovat vlaky zvenčí, ale kvalitně vybavené nejsou a letos ani nebudou,“ uvedl opoziční zastupitel Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Problém vznikl především tím, že se Českým drahám nepodařilo v tendru najít firmu, která by vlaky upravila a omladila. Nyní hledají nového dodavatele, dvě zmíněné jednotky uvedly do provozu vlastními silami, i tak ale ještě budou muset projít rekonstrukcí.