Dráhy loni zvýšily zisk na 1,2 miliardy, osobní doprava se vrátila do ztráty
Hospodaření Skupiny České dráhy skončilo loni konsolidovaným ziskem ve výši 1,185 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 200 milionů
Hospodaření Skupiny České dráhy skončilo loni konsolidovaným ziskem ve výši 1,185 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 200 milionů lepší výsledek (zisk za 2017 činil 984 mil.). Jde o čtvrtý ziskový rok modré skupiny v řadě.
V plusu skončily všechny firmy holdingu, včetně mateřské akciové společnosti České dráhy. Její hlavní byznys, kterým je segment osobní dopravy, se ale po předloňském vzepětí vrátil do ztráty. Prodělal 230 milionů, když předloni vůbec poprvé skončil v plusu (6 mil.).
Podle vedení ČD je důvodů několik: nedofinancovaná regionální doprava v některých krajích, rostoucí výdaje na elektřinu, naftu a zaměstnance, a také velké množství výluk, pro které musejí České dráhy zajistit náhradní autobusy. V roce 2017 mimořádně pomohla osobní dopravě i silná koruna, což se loni neprojevilo. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku a obchod Radka Dvořáka by srovnání let 2017 a 2018 bez vlivu kurzu vypadalo zásadně jinak, rok 2017 by údajně skončil se ztrátou zhruba 600 milionů.
„Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni nám 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy,“ uvedl Dvořák. Letos se přitom podle něj budou muset dráhy vypořádat s dalším růstem nákladů „Očekáváme růst cen elektřiny a nafty meziročně o zhruba 540 milionů korun,“ doplnil Dvořák. Osobní náklady se loni zvýšily z 8,2 na 8,9 miliardy korun. „Musíme reagovat na trh práce a motivovat a stabilizovat náš personál, což je finančně náročné,“ řekl šéf ČD Miroslav Kupec. Drahám jako skupině například aktuálně chybí 250 strojvedoucích, což se řeší přesčasovou prací.
Na druhou stranu tržby v osobní dopravě rostly. Vlaků ČD celkem loni využilo 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu. Tržby vzrostly o 1,4 miliardy na 23,5 miliardy korun. To je 56 procent celkových tržeb skupiny. K růstu přispělo zavedení tříčtvrtinových slev pro mládež a seniory.
„V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů, se kterými uzavíráme nové smlouvy. Již teď mohu potvrdit, že v roce 2020 a v letech následujících bychom měli zajišťovat více než 95 procent celkového rozsahu dopravních výkonů roku 2019,“ sdělil Kupec k investičním plánům.
Akciová společnost České dráhy skončila v zisku přes 457 milionů korun, ztrátu generovanou osobní dopravou překlápějí do zisku jiné činnosti, především prodej majetku, jehož objem byl meziročně vyšší. V roce 2017 byl výsledek ČD a.s. 310 milionů.
Nákladní doprava vykázala loni zisk 663 milionů korun (předloni 743 mil.). Dceřiná společnost ČD Cargo přepravila 68,4 milionu tun zboží, což je ve srovnání s předešlým rokem o 2,3 milionu tun více. S výjimkou černého uhlí a koksu zaznamenaly nárůst všechny komodity, nejvíce pak hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky. Tržby z nákladní přepravy dosáhly v roce 2018 hodnoty 11,869 miliardy korun, což je o 636 milionů více než v roce 2017.
„Navyšujeme podíl na polském dopravním trhu, vytvořili jsme pobočku ČD Cargo Niederlassung Wien, která nově realizuje přepravy na naší licenci v Rakousku, aktivně působíme na Slovensku a připravujeme vstup i na další trhy v Evropě,“ šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.
Hrubé zadlužení skupiny Českých drah se loni snížilo z 35 miliard na 31,5 miliardy korun, společnost České dráhy splatila zhruba čtyři miliardy z vlastních zdrojů. Čisté zadlužení vzrostlo z 27 na 28 miliard, rozdíl oproti hrubému zadlužení je v penězích, které aktuálně leží firmě na účtech.