České dráhy koupí až 22 lokomotiv pro rychlost 230 km/h, chtějí full service
České dráhy poprvé upřesnily, jak si z hlediska rychlosti představují skladbu desítek nových lokomotiv, jejichž nákup dlouhé měsíce chystají. Výběrové
České dráhy poprvé upřesnily, jak si z hlediska rychlosti představují skladbu desítek nových lokomotiv, jejichž nákup dlouhé měsíce chystají. Výběrové řízení bude vypsáno na maximálně 65 lokomotiv, z toho má být 43 kusů pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a 22 pro rychlost 230 kilometrů za hodinu.
Samotný tendr se ale neustále odkládá. Dráhy místo vypsání soutěže nejprve v dubnu přikročily k tržním konzultacím s tím, že tendr bude vypsán v září. Nestalo se tak. Místo toho dráhy v pondělí vyhlásily druhé kolo tržních konzultací.
„Zadavatel uveřejnil dne 29. 4. 2019 první sérii otázek. Po vyhodnocení odpovědí se zadavatel rozhodl uskutečnit druhé kolo předběžných tržních konzultací,“ píše se v dokumentaci. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského zvažuje dopravce vůbec poprvé nákup hnacích vozidel i s kompletní údržbou. „Proto se druhé kolo tržních konzultací týká právě možnosti zajištění full servisu u těchto zcela nových vozidel,“ uvedl Šťáhlavský. Termín vypsání soutěže neupřesnil, stroje by měly být dodány tři roky od vypsání tendru.
Výše zmíněné počty kusů jsou rámcové, novinkou nicméně je, že dráhy chtějí výrobcům garantovat minimální odběr. Koupí nejméně polovinu, tedy 33 strojů. Dráhy chtějí třísystémové lokomotivy, které by měly bez omezení jezdit vedle České republiky i na Slovensku, v Maďarsku, Německu, Rakousku a Polsku. Nejmenší odběr by tak zřejmě byl 22 lokomotiv pro 200 km/h a 11 pro 230 km/h.
To by zhruba odpovídalo nedávno vypsané soutěži na dodávku až 180 vozů pro rychlost 230 kilometrů za hodinu. Z vagonů chtějí dráhy složit devítivozové netrakční tlakotěsné soupravy. Dráhy budou garantovat výrobci odběr 90 vozů, tedy deseti souprav.