Dráhy dnes poslaly do provozu i druhý Taurus
České dráhy mají ode dneška v provozu obě dvě lokomotivy Taurus, které koupily loni v srpnu v Rakousku. Stroje řady
České dráhy mají ode dneška v provozu obě dvě lokomotivy Taurus, které koupily loni v srpnu v Rakousku.
Stroje řady 1216 (Siemens ES64U4) zatím jezdí v rámci mimořádných „koronavirových“ oběhů mezi Bohumínem a Břeclaví, po epidemii budou jezdit až do Vídně.
První lokomotiva (1216.903) vyjela do služby u ČD minulý týden ve čtvrtek, druhá (1216.902) dnes. Jejím premiérovým výkonem je vlak EC105 Porta Moravica. Jde o nejrychlejší stroje ve vozovém parku českého státního dopravce.
České dráhy zakoupily stroje, známé pod obchodní značkou Rakouských spolkových drah (ÖBB) Taurus, od společnosti Swietelsky Baugesellschaft za zhruba 140 milionů korun. Jejich úpravy pro český provoz zahrnovaly například dosazení jiných hlav (smykadel) sběračů a přenastavení softwaru.
Oba stroje jsou přiděleny do Oblastního centra údržby Východ, Střediska údržby Bohumín. Lokomotivy se v běžném provozu objeví mezi Bohumínem a Vídní v čele vlaků EC 100/101 Moravia Vídeň – Katovice, EC 102/103 Polonia Vídeň – Varšava a EC 106/107 Sobieski Vídeň – Gdyně. Po dobu mimořádného stavu budou jezdit mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory.
Dvojice lokomotiv dosáhla při technicko-bezpečnostních zkouškách rychlosti 250 km/h. Stroj 1216.903 vyvinul dokonce rychlost 253 km/h a je tak nejrychlejším vozidlem v držení českého dopravce. Do provozu vyjel už minulý týden. Zkoušky i rekordy ale dělal v zahraničí pro předchozí majitele. Tuzemské pendolino vyvinulo v roce 2004 na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlost 237 km/h. Jako maximální konstrukční rychlost se u něj uvádí 230 km/h.
České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů. Stroje ale nejsou jejich, patří ÖBB a ČD je používají v rámci vyrovnání přeshraničních výkonů.