Dráhy chystají noční spoj z Prahy přes Drážďany a Basilej do Curychu
Lužkové vozy WLABmz, foto: České dráhy
České dráhy chtějí v rámci své nové strategie posílit noční mezinárodní spoje.
České dráhy chtějí v rámci své nové strategie posílit noční mezinárodní spoje.
Zajímavá pasáž o přesměrování vozu přes ČB. Tak si říkám, jak jsem během jedné dovolené mohl udělat „kolečko“ Praha – Linec – Curich – Dražďany – Praha. Vše v lehátku/lůžku
Zaujal mně vskutku neotřelý retro-design nátěru lůžkových vozů ČD – jako by se jednalo o nějakou repliku z 2. poloviny 80. let. Název „Třebíč“ je jméno vozu, nebo to má snad vzbudit naději, že ten vůz do Třebíče jede?
Pokud bude noční vlak sestaven z vozů různých železničních dopravců, tak si myslím, že ten od ČD se žlutými klikyháky bude mezi ostatními od ÖBB, SBB, nebo DB zcela jistě nepřehlédnutelný.
Vozy WLABmz už mají dneska všechny najbrtí spací nátěr. Schéma na obrázku je z doby kdy každý vůz měl siluetu jednoho z měst zapsaných v UNESCO.
https://www.atlasvozu.cz/rada/cd/51-WLABmz826.html
Děkuji za Info. Fotografie k článku není tedy aktuální a byla zařazena jen nějaká z kategorie ilustračních….. 🙂
Jde prostě jen o pojízdnou reklamu na to, že Česká republika má co nabídnout v oblasti památek a kulturního dědictví. To ale vy zřejmě neumíte nebo spíš nechcete pochopit.
Ačkoli to vypadá jako dost velký oblouk a ztráta času tak toto spojení jezdilo velmi často plné. Sám jsem ho používal na služební cesty a někdy i měsíc dopředu jsem si musel koupit jízdenku na lůžko, protože potom bylo vyprodáno.
Spojení hodně vytěžovali kromě Prahy také Drážďany a každý kdo chce jet přes noc, tak se raději vyspí v leže než na sedáka v ICE.
Chalupoida aplikovaná v měřítku kontinentu?
Jen geograficky. Co se týče rychlosti vlakového spojení, tak se obávám, že jde o nejrychlejší cestu. Možná přes Linz to bude podobně rychlé, ale geograficky nejkratší Plzeň.. no way.
ja mi to jasne. az moc dobre.
Konečně se vrátí! Jezdil jsem i s Phoenixem i s Canopusem, do západního pohraničí Německa a do východní Francie. Díky chytrému oblouku, člověk odjel večer z Prahy, vyspal se do rána a vystoupil na budící se nádraží akorát pro snídání. Jel jsem jednou celou trasu Praha-Curych a pokračoval dál. Kdyby trasu zkrátili, nemělo by cenu jet nočním vlakem půlku noci a vystoupit do spícího chladného města ve dvě nebo čtyři v noci.
Ano, tehdy ty noční spoje pod značkou CNL provozované DB, které začínaly v Praze – jezdily právě na sever přes Drážďany, kde se to větvilo na směry Curych, Paříž a na směry Amsterdam, Kodaň.
No tak sice §1, ale snad by slo nechat stat ten vagon u peronu treba aspon do 7 do rana, ne? Kdyz uz nas teda trapi, ze by vlaky mohly bejt moc rychly.
Jo, bylo by to hezký, ale s „optimalizacema“ nádraží často neproveditelný.
Nebylo by to lepší přez Varšavu ??
Ukazuje to stav železnice u nás. V době cìsaře Ferdinanda jsme byli za těmi rozvinutými tak dvacet let. Dneska asi tak padesát. A to už tu třicet let nemáme ten pitomý komunismus.
A když vidìm plány na VRT zastàvku Nehvizdy. Dostávæm záchvaty dusivého smìchu !!!
Zastávka Nehvizdy je do určité míry srovnatelná se stanicí Tullnerfeld v Rakousku.
A zrovna u nočních vlaků není nejvyšší rychlost (potažmo nejkratší možná cestovní doba) prvořadým kritériem (ba naopak – viz např. záměrné prostoje nočního vlaku Vídeň – Bregenz).
Akorát s drobným rozdílem, že Tullnerfeld má vazbu na regionální železniční dopravu.
Před 30 lety, záměrné prostoje nočních vlaků do Zürichu, Bregenzu, Innsbrucku nebyly. Jednak se jezdilo „pomalu“, zpravidla jen 120, některé vlaky jezdily přes Zell am See – nikoli „peáží“ přes Kufstein. Záměrné prostoje lze odstranit tím, že se bude jezdit pomalu – vlak bude mít stanovenou rychlost 120 / 140 …. Některé železniční společnosti řeší (řešily) spaní v ubytovacích vozech v cílové stanici tak, že vozy zůstaly u peronu a cestující v nich mohli zůstat do stanoveného času – hodinu až dvě po plánovaném příjezdu … V Československu se v v roce 1973 zavedly ubytovací vlaky 128, 129, 178, 179.… Číst vice »
Stim moc nesouhlasím, kde to bylo možné se jezdilo 140 – 150
Zejména když to většinu řešení blokuje svatý paragraf 1, že? Nechápu, jak je to na železnici možné, ale dneska už se všechny ty nepřekonatelné potíže, které zmiňujete (relační sleva, globální cena, uzavřená WC) asi nějakým zázrakem řešit dají.
Před časem jsem jel nočnìm spojem Praha – Pařìž ( DB ) Autobus odjìžděl z HN do Mnichova v pět hodin odpoledne. Železničnì spojení Praha Mnichov je po třiceti letech budování na ürovni třicátých let……dvacætého století. V mnichově přestup na prázdný a poněkud muzeální nočnì spoj Mnichov – Pařìž. Skoro prázdno. Nepamatuju si jestli tam byly lůžkové vagóny. Dlouhé stænì na obou pohraničnìch stanicìch mezi D a F.Přìjezd do Pařìže pozdě ráno. Vyspali jsme se celkem pohodlně v kupé. Laciné ale nepohodlné. Starý Západní Expres vyjìžděl v poledne. Ale dorazil asi v pět ráno….. Ani nová trať do Plzně není… Číst vice »
Jak je jiz napsano nize, tak jde o prime vozy a nejde ani tak o stav nasi site, nehlede na to, ze pri ceste pres Plzen neni cestou nejak moc velkych sidel, Plzen a pak dal az Regensburg nebo Norimberk. Na sever je tech velkych sidel mnohem vice. Dalsi vec pri asi nejkratsi ceste pres Mnichov je doba jizdy… Cca 5 hodin do Mnichova a dal je to dalsich cca 5 hod do Zurichu, odjezd z Mnichova by byl asi pred pulnoci, takze prijezd nekdy v 5 rano neni uplne idealni a cestou take neni nejak moc zajimavych zastavek, Lindau/Bregenz… Číst vice »
Budou tam platit babišslevy? 😅
Jdu na sever a jdu na jih. To je jenom ukazka sileneho stavu ceske zeleznice.
A nebo to není nutně ukázka šíleného stavu, ale vlak který je směřován do velkých měst v Sasku, a protažení do Prahy se k tomu hodí. Kdyby to Němci chtěli raději směřovat přes Norimberk a Cheb, stav české železnice by tomu nijak zásadně nevadil.
Možná by se vyplatilo nechat celý ten spoj v režii OBB.
Ono by to možná taky chtělo zaměřit i na jiné směry. Třeba Cheb – Košice. Obnovení Excelsioru by dle mě našlo svojí klientelu.
Nejezdi nahodou excelsion uz v Italii?
Podle „odporníků“ Excelsiorem přece NIKDO nejezdil, tudíž se jednalo o zbytečný vlak (hlavně jím nejezdili ODPORNÍCI). Pro jednodenní výlet, na východ do Beskyd, to byl vynikající vlak – v létě byl člověk brzy už za světla na místě, celý den se mohl courat po kopcích a večer se týmž vlakem vracel zpět ….
Zajímavé je, že klientela NIKDO slušně zaplnila vlak žlutého dopravce …
osobně mám podezření, že bylo jednodušší říct nikdo tím nejezdí, než opravovat/rekonstruovat/kupovat nová lůžka a lehátka…a obvykle to navíc v takovém případě u ČD znamená těžký ekonomický provar
Nebo tím nejezdil nikdo platící, protože téměř celou kapacitu, minimálně v lukrativních dnech, zabrali vlastní zaměstnanci a jejich rodiny.
To lze omezit. 😉
To by ale ten vlak zase ztratil smysl:-)
ano, likvidace dálkových spojů např. na jadran fipkaři, to je problém řešitelný jen zrušením vlaku, souhlas
Člověk by čekal, že napíšete něco rozumného a vy vyplodíte takovou kravinu… Platící zákazníci byli problémem na Ostravsku a Karvinsku. Důležité by bylo, aby tím vlakem jezdila alespoň od Ostravy do Žiliny početná ochranka kvůli nenechavým rukám některých „pracovně cestujících“.
Několikrát jsem jej využil. A vždy jsem měl lehátkový vůz skoro sám pro sebe. Takže tomu zrušení se nedivím
Hlavne vylepsit aplikaci tak, aby tam sla na ty spaci vlaky jednoduse a srozumitelne koupit jizdenka jako to ma konkurence.
Oni se v aplikaci neprodávají jízdenky tam, kde je potřeba ji mít vytištěnou (tedy noční vlaky + Polsko). Alespoň u těch nočních vlaků by to snad šlo odbourat.
Polsko v aplikaci koupit jde. Stejně tak lůžko do Curychu (když tedy jezdilo).
No hlavně změnit tarif a vyprdnout se na mezinárodní jízdné. Rozšířit „včasné jízdenky Evropa“, možnost plného servisu při koupi jizdenky. Jedna jízdenka napříč EU (to je dnes často problém)…
Tady by v rámci zatraktivnění železniční dopravy měla do toho vstoupit EU a zavést povinnost dopravců mít navzájem propojené e-shopy za pomoci API. To by otevřelo cestu pro různé agregátory, jak je známe z letecké dopravy. Technicky by to až takový problém nebyl, stačí jenom chtít.
Stačí jenom chtít. Takový fórky 😀
EU do ničeho vstupovat nebude …. to je „úkol“ pro EK, nicméně ta si před mnoha lety vytyčila úkol „jednotný elektronický vyhledávač spojení“, dodnes není – a patrně nikdy nebude ….
Propojit e-shopy ….
„Technicky by to až takový problém nebyl“ – akorát KDO TO ZAPLATÍ …
Směrnice EU nařídí a hotovo.
To už kdysi jezdilo, není to nic nového.
ale ve dne, přes Plzeň, Mnichov, Lindau, ty Drážďany tam chyběly
Jezdívaly lůžka/lehátka z Prahy přes Drážďany do Švýcarska, v rámci vlaků Euro Night.
Kdepak, uvedený nočník Prg – DD – Lei – Bsl – Zrh byl jedním z posledních pohrobků CNL, než DB noční vlaky zařízla úplně.
Jezdívalo obojí. V dávnější minulosti (90. léta až někdy do 2005, sbírka řádů leží bohužel na půdě) to jezdilo pro trase Praha-Plzeň-Nürnberg, tam se vlak dělil na tři směry – Frankfurt / München / Stuttgart. Jel jsem s ním ještě jako doktorand na svou první zahraniční konferenci do Strasbourgu právě přes Stuttgart, byla to příjemná cesta a vlak byl dost plný. Pak se to přesměrovalo přes Ústí n.L., což mi jako Severočechovi také nevadilo, nejprve do Mnichova a pak přesměrováno do Švýcarska. I s tím jsem jel jednou zpět z konference v Koblenz, už jako akademik UJEP, přestupoval jsem ve… Číst vice »
Noční rychlík 352/353 jezdil do konce roku 2006, do všech tří směrů vezl jedno WLABmee a jedno Bc (tehdy v západní Evropě už nic moc), na sezení vozy Bmee, myslím že tři do Frankfurtu, jeden do Mnichova a žádný do Stuttgartu. Kodaň snad skončila v roce 2014.
V 90. letech se jezdilo „dvojmo“ 352/353 a 356/357, jeden Stuttgart, druhý FFM – pak až do Köln HBF.
Pres Drazdany??? To je uplne opacnym smerem…
Vzdyt muze jet pres Mnichov a Plzen pres Prahu, Drazdany do Berlina…
Vážený pane Martine,
v ideálním světě byste asi měl pravdu, ale reálná infrastruktura mezi Mnichovem a Plzní (případně až Prahou) dle mého názoru přináší minimálně dvě kousavé otázky (s nadsázkou):
1) Stačila by na takovou cestu jen jedna noc?
2) Nehrozilo by, že na neelektrifikovaném úseku dieselová lokomotiva vzbudí všechny spící?
Přeji hezký den! 🙂
Proto to pisu :-)… Chybi poradna infrastruktura… 🙂
ALe jiank takovy spoj uz existoval, pres Mnichov a Plzen, pozdeji pres Linz a Budejovice do Prahy…
Děvín jezdil z Bratislavy v osmdesatkach přes Leopoldov a Nové Město nad Váhom do Veselí nad Moravou a přes Brno do Prahy. A táhl jej brejlovec . V Brně byl přeprah .
Nemusel by to tahat zrovna Sergej.
Instantní budík pro všechny na trase!
Sergeje tahaly z Galanty do Brna přes Myjavu odkloněnou Mamaiu 1376/1377 …
Trakce 70 nikoho nebudila, lok 218 DB neměla takový elegantní zvuk jako Bardotky na osmý stupeň ….
Svého času jezdilo noční Talgo Genéve (Cornavin) – Valence přes Grenoble (tehdy ještě nebyla provedena drátizace) dvojmo dieselem SNCF …. Taky to nikoho nebudilo
bohužel parametry tratí ukazují, že tahle trasa je nejlepší a hlavně umí obsloužit také německo, jiné směry jsou omezené na zákazníky z ČR a technologicky jsou komplikovanější
Když to bude vyjíždět v rozumnou hodinu z Prahy a dorazí to v rozumnou hodinu do Curychu, bude nejspíš většině lidí jedno, kudy to jelo a jestli to byla nejkratší trasa…
No, CNL, které dříve jezdilo (já jsem tím jel v roce 2014) jelo z Prahy do Curychu asi 15 hodin. Nic moc.
Ano, ale to je ta nejdelší trasa kterou nejedou všichni. Třeba z Drážďan to odjíždělo po 21. hodině (z Lipska tedy o nějakou tu hodinu později) a ve Freiburgu to bylo v 7 ráno. To už bych ani moc nezkracoval.
Takže to pojede z Prahy na sever, aby se to pak otočilo zase dolů… To by mě zajímalo, kolik bude stát jízdenka, protože pokud nebude akční a bude to podle kilometrů, tak s tím nikdo jezdit nebude
Jenže tady se jedná spíše o vlak Zurich – Berlin/Dresden s protažením do Prahy pro zvýšení efektivnosti, nic víc. Ten vlak se neplánuje primárně pro spojení Prahy s Zurichem. To je pouze bonus.
Ano, mohl by jet přes Plzeň, ale víc lidí asi večer nasbírá v Lipsku, Drážďanech a Ústí. Navíc DB už tam asi nebude chtít nasadit dvojici dieselů 218 jako když jezdil frankfurtský rychlík do roku 2006. A jízdné podle kilometrů snad v dálkové noční dopravě přes Německo už ani neexistuje, tehdejší vlak v této trase měl klasické CNL ceny a využitý byl slušně, i z ČR.
přes Plzeň by mohlo jezdi dost vlaků do Německa, jenže to by stav trati Plzeň – Domažlice nesměl být na úrovni vesnické lokálky… stále v roce 2021 máme do Německa jen 1 elektrifikovanou trať, ostuda
no a pak tu máme slavnou stanice Radotín, kde týden co týden porucha trakčního vedení… to je taková klasika. Praha – Beroun je taky šílený ostuda
šílená 😀
No prave, kdyby byl uz tunel na Beroun a VRT do Norimberka, tak je to o nicem jinem… i co se tyce spojeni dal do poryni a Francie…
Přechod Domažlice /Furth im Wald v koridorových parametrech včetně elektrifikace bude kolem roku 2030. A bude dost záležet na BVMI/DB Netz. Nikoliv na české straně. U nás bude v té době už do značné míry hodně hotovo.
Zase buďme fér, my máme elektrifikováno až do Chebu, odtud chybí na hranici pár kilometrů. Němcům chybí elektrifikovat od hranice do Norimberku o dost víc.
No mohla by česká střídavina z Chebu končit až u Haagu. Ať se na těch posledních kilometrech do Marktredwitz předvedou sami.
DB Netz se to patrně „ekonomicky“ nevyplatí, dle dostupných informací nízké tunely z dob císařství „dělají“ problém s umístěním TV.
„Kralupským“ tunelům z doby c.k. monarchie se před drátizací v 80. letech minulého století musela snižovat niveleta a tak či onak je v tunelech snížená výška TV na 5,06 m
Nebývala elektrifikovaná trať Cheb-Františkovy lázně-Bad Brambach?
Dráty jsou jen po Vojtanov, a zrovna tudy dálkovou osobní dopravu asi moc nemá cenu směřovat.
To tedy. Do Drážďan je to 197 km.
Když budeme počítat 1,6 Kč/km – vychází mi 315,-Kč. V první třídě 2,4 Kč/km – tedy 473 Kč.
Třeba do Budapešti je to 612 km (tedy teoreticky 979/1 469 Kč)
Do Vídně (přes Třebovou) je to 400 km (tedy teoreticky 640/960 Kč)
Tipuji si, že u tohoto vlaku se nebude počítat jízdné podle kilometrů, ale tady bude Globální jízdné. Tak je to i u dalších mezinárodních nočních vlaků. Např. Vídeň – Řím a pod.