lot
Dopravci Lidé Železnice

Dráhy a odbory se dohodly rekordně brzy. Mzdy porostou o dvě procenta, další růst bude záležet na hospodaření

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Posunovač, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Chtěli jsme, aby lidé měli v této nejisté době co nejdříve jistotu, tvrdí odbory.

Tak rychlý podpis kolektivní smlouvy na dráze zřejmě nikdo nepamatuje. České dráhy a odborové centrály dnes večer oznámily uzavření dohody.

Podrobnosti deníku Zdopravy.cz sdělil místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun. Podle něj se mzdové tarify příští rok zvednou o dvě procenta, další jedno procento pak bude vázané na hospodářský výsledek Českých drah. Fond pracovní doby u technicko-hospodářských pracovníků se zvýší z 37,5 hodiny týdně na 38,5 hodiny týdně.

„Chtěli jsme, aby lidé měli v této nejisté době co nejdříve jistotu,“ zdůvodnil Vokoun rychlost jednání, které se v minulých letech běžně protáhlo až do prosince, případně i do ledna. Loni byla kolektivní smlouva podepsána 12. prosince, mzdový růst činil 4,9 procenta.

V dalších bodech pak podle Vokouna zůstává kolektivní smlouva prakticky stejná jako pro letošní rok.

„Jednání nebylo vůbec jednoduché, se zástupci všech odborových organizací jsme společně nacházeli kompromisy a je dobře, že výsledkem je podpis kolektivní smlouvy. Vše pochopitelně komplikuje současná ekonomická situace způsobená pandemií koronaviru, přesto se nám podařilo najít shodu mezí ekonomikou na straně jedné a sociálním smírem na straně druhé,“ řekl Václav Nebeský, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Podle něj současně došlo k dohodě nad podmínkami případné potřeby omezení kapacit při poklesu výkonů v důsledku pandemie či nouzového stavu, které mohou být uplatněny i v roce 2020. Byla také dojednána dohoda ohledně pravidel a rozpočtu pro čerpání Sociálního fondu v roce 2021.

(aktualizováno 20:43 o vyjádření ČD)

Odebírat
Upozornit na
guest
104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spravedlnost

Jedním slovem nehoráznost. Nechtěli by rovnou i definitivu a to i pro členy rodiny?

Lovosičan

Ona ta prvorepubliková definitiva nebyla zase takovou procházkou růžovým sadem a rozhodně nemusela být stoprocentně definitivní. Takže na vaši otázku – byť jakkoliv řečnickou – vám nejsem schopen jednoznačně odpovědět. Každopádně děkuji za nabídku, to jednoho potěší.

Jane

Jak je vidět musíme se uskromnit všichni. Já to chápu, ale co nechápu naši páni poslanci se hádají jestli si mají nebo nemají přidat platy. Přitom oni první by měli jít příkladem.

Lovosičan

Ale jo, dejme tomu.

Otmar

Zaměstnance nezajímá to že Babiš na jaře vyhodil luftem půl bilionu korun zbytečně. Protože COVID stejně nezastavil. Teď to mají odnášet zaměstnanci, kteří by si naopak zasloužili přidat za to že nasazují např jako průvodčí své zdraví v první linii. Úředníci si sedí doma na home office.

Jiri

Je trapne tvrdit, ze to bylo „vyhozeno zbytecne.“ Dost lidi, kteri dosahli na pomoc od statu, by tvrdilo opak…

Otmar

Pomoc od státu protože je Babiš nesmyslným uzavřením ekonomiky připravil o jejich příjmy.

Konyas

Nesmyslné to nebylo. Nesmyslné je až to, že se ten čas, který se tím získal nijak nevyužil.

Otmar

Přesně tak. A vse v režii Babiše.

Joseph

Jak byste Vy řešil jarní situaci v Česku a v okolích státech? Co pendleři, rodiče samoživitelé, lidé z provozoven, kde se práce zastavila úplně??? Ono totiž říct cokoliv v tu dobu bylo opravdu věštbou z křišťálové koule. I když pana Babiše nemusím (jako ostatní politiky), tak tohle mu opravdu závidět nemůžeme. Jste si vědom, že se po poprvé v dějinách zastavila či razantně zpomalila celosvětová ekonomika? A nikdo na to nebyl připraven?

Vapch

Spíš mi vadí, kolik milionů a miliard stojí ty stupidní důchodcovské a studentské slevy. Křiví to konkurenci, zkresluje to hospodářský výsledek….
A vše to platíme my všichni, kteří platí daně…

David

Jak konkrétně to křiví konkurenci?

ketchup1970

Já bych se přidal komentářem. Pamatuji slevu 50% na cestu do a z ubytování pokud jsme byl student na internátu. Pamatuji dělnické jízdenky karton měl polovinu T a polovinu Z. Nedalo se jezdit jindy a jinam než oi práce a z práce. Dokonce i režijka byla jiná. kilometrové jízdné proti mzdě zaměstnance bylo úplně někde jinde. Takže bych uvítal kdyby ony slevy byly lépe koncipované. Aby se ulevilo chudším a ne všem. Ani socialismus si nedovolil takový populismus. Ať je to na komerčnější bázi. Letní karty pro studenty a podobně. A pružnější vůči poptávce.

Otmar

Ti provozní zaměstnanci podobně jsou v první linii. Už mezi nimi je mnoho nakažených podobně jako mezi lékaři a zdravotníky obecně. Ti lidé by si zasloužili mnohem více než 2% což při inflaci téměř 4% je reálný pokles mzdy o 2%.

Hanzi

Že si zvednou mzdy v ČEZ, v O2 v Bolce ve Škodovce atp. to se dá pochopit. Ale ve firmě s čím dál větší ztrátou, velmi štědře dotovanou z kapes danového plátce a poslední dobou již i s mizernými přepravními výkony, kdy se lidi od vlaků odklánějí to je fakt k pousmání.

Otmar

Bohužel se jedná o pokled mzdy. Zapomněl jste na faktor inflace. A ta je teď mnohem vyšší než 2%.

švestka

Tak on by mohl být taky větší, kdyby se mzdy nehýbaly. I toto je v těžce ztrátovém podniku luxus.

Otmar

A kdo by ti pak cvakl jízdenku? Už teď za ty peníze to nechtějí lidi dělat. V Praze chybí desítky průvodčích.

švestka

Tak aspoň teď nebudou muset ČD vyhazovat nadbytečné štíplístky z linek R14 a žádní chybět nebudou.

ABC

na jaře je taky nikdo prakticky necvakal

roman

ČD nejsou dotované se státního rozpočtu

Hanzi

Ne? A ty peníze na kompenzace , na státem a krajem objednané spoje se berou od kud v prvopočátku? Litá se pro ně na Mars?

Herold

To není dotace, ale platba za službu.

Spravedlnost

Verejna doprava je dotovaná. Stavba dálnice je dotovaná. Objednání firmy, co postaví dálnici nebo jezdí 5 let do Humpolce je z pohledu firmy sice zakazkou, ale z pohledu koncovych uzivatelu je to dotace. A vy tak akorat trapně slovickarite. Peníze proudici do ČD klidně mohu nazvat dotaci, z meho pohledu ČD poskytují dotované služby. Vetsinu obratu teto firmy tvoří zakazky, po kterych komerční poptávka není, respektive trh není ochoten platit jejich realnou cenu. Bez subvencí tyto služby rychle zaniknou, takže ČD žijí díky dotacim. Pokud postavím obrat firmy téměř výhradně na dotovaných zakazkach, je absurdní a směšně hájit se tím,… Číst vice »

Spravedlnost

Na Venusi. Dráha je Ona a ženy jsou z Venuše. Ale nepredpokladejme, ze nějaká guma někdy slyšela o jiných planetách. Některé gumy si i myslí, ze měsíc je jen rozsvicena baterka nahore na kopci.

em1

Myslím, že na dnešní dobu je to velmi dobré. Samozřejmě mohlo by to být vyšší, ale kde na to vzít bez dalšího zadlužení? ČD mají před sebou velké investice do vozidel, nejen kvůli blížícímu se ETCS, přepínání na 25 kV 50 Hz, ale hlavně výběrovým řízením. Tak by to chtělo od některých remcalů taky trochu soudnosti, protože někomu by nestačilo ani 10%. A nevím zda je lepší prachy rychle prožrat a brzo zkrachovat nebo myslet dlouhodobě?

Vlastimil Kocurek

Těžko říct za koho tady mluvíte, a co se skrývá za em 1. ???? A proč plete hrušky a jablka dohromady: tedy investice a mzdy. ??? Proč se domníváte že ani 10% by někomu nestačilo ??? V prvé řadě v zahraničí i u nás si každá firma musí hledět svých pracovníkům, aby byli spokojení, stabilizování, a cítili se jako v práci a ne jako nějací ………. To pracovníci přinášejí ty peníze, nepadají z nebe, jak se snažíte podsouvat. U DB by vás s takovým názorem vyfackovali, a šli by do stávky třeba na deset dnů. Stávkují každý rok. V poslední… Číst vice »

em1

Všude by si firmy měly hledět svých zaměstnanců, aby byly spokojeni. Ale v dnešní situaci, kdy díky COVIDu všem dopravcům klesly počty cestujících a tím i příjmy, tak se taky mohlo stát, že zaměstnavatel zruší všechny benefity a mzdy zmrazí. Bylo by zajímavé to porovnat se soukromými dopravci. Tam si myslím, že by zaměstnanci tuto nabídku brali všemi deseti.

Ondros

A berete v potaz situaci na trhu? V kontextu toho, že velká část zaměstnanců si letos a zřejmě i přístí rok pohorší (byť ne třeba v tarifu, ale na odměnách, bonusech atd.), tak jsou 2 procenta luxus. Spíš bych čekal spolu s tím ještě restrukturalizaci.

Petr Novák

Restrukturalizace běží neustále, ale bohužel jen u provozních zaměstnanců.

Vlastimil Kocurek

Mzdy v ČR naopak vzrostly, i když reálně ne.

Vašek

Hahaha! Jak se drahám vyplatilo pohrozit revizí současné kolektivní smlouvy. Rozklepaní odboráři podepsali tu novou bez reptání. Jestlipak se zase dočtu, že bylo dosaženo maximum možného?

PeDu

…jednani byla velice tvrda, hrozilo ukonceni kol. vyjebavani a zavedeni rezimu dle ZP….

Zákoník práce

Naopak, ZP bych uvítal. Totiž pak by zmizely prasárny ve skladbě směn provozních zaměstnanců ☝️

em1

Jaké prasárny konkrétně myslíte?

Petr

V takovým případě by ale přišla stávka.. a to by vedení nechtělo.. ono to není tak horké s tím vyhrožováním dor ZP…

Vašek

U nás stávka? Prosím vás. Náš národ je zvyklý ohýbat se v pase a hlavu mít 20 cm nad zemí.

Zabakovec

Leckde mají již několik měsíců odměny na 0 Kč a jsou rádi že se nepropouštělo, u některých známých zrušily benefitní 5ty týden dovči, takže pořád dobrý…

Vlastimil Kocurek

No vy byste do těch odborů zapadl velmi dobře. Co je komu do toho, že se jinde propouštělo, to s tím nijak nesouvisí.

Sirokko

Žasnu nad některými názory, a obdivuji loajalitu zaměstnanců, kteří si necení své práce. Chudák zaměstnavatel! Ještě, že Vladík pro nás tolik dělá!

On.

Překvapivě rychle a nepřekvapivě málo. Teď to rok dva půjde,ale až se ekonomika oklepe a vzroste zaměstnanost a ubydou obavy o práci budou mít u ČD velký problém sehnat zaměstnance. Teď pomáhá strach o práci a ekonomické dopady covidu, až tyto negativní stimuly skončí budou muset mzdy výrazně vzrůst.

Vlastimil Kocurek

Mzdy potom budou růst, ale pracovníci žijí z dnešních peněz, a budou už u jiných zaměstnavatelů.
Nový zaměstnanec přijde každou firmu hodně draho, protože ho musí zaučovat.

Petr Novák

Mzdy určitě potom nebudou výrazně stoupat. Za rok volby vyhraje pravice a začne se teprve šetřit a splácet dluh. A to bude další ekonomická krize. Nezapomeňte, že Alenčin/Babišův dluh budeme spácet minimálně 15 – 20 let.

Vlastimil Kocurek

Jenže dluhy se umořují dalšími dluhy, to není jako když hospodaříte doma, to je globální makroekonomika, která jede dále na neuvěřitelné dluhy, a nejvíce zadlužené země jsou ty nejvyspělejší.
Dluhy jsou jen další dodatečné peníze , které rozjíždějí ekonomiku, tady se jedná o výkonnost naší ekonomiky, to je rozhodující faktor, k dalšímu půjčování. Či-li potřebujeme zvýšit toky do vědy a školství, a podle toho budeme v budoucnosti prospívat.

Jane

Otázka je jestli budou mít ještě kde je vůbec ty České dráhy jezdit. Postupně se soutěží o tratě a soukromnici zatím vedou 1: 0. Takže nějaký pokles zaměstnanců České dráhy možná jen uvítají. Vezměte si, co se jen loni zrušilo pokladen. A to i pokladen kde prodávali pokladní nejen výpravčí. Ten pokles zaměstnanců začal už loni.

Moudry Cynik

Rust mezd ve firme s dvoumiliardovou ztratou? No jasne, oni to danovi poplatnici zatahnou….

Konyas

Ty dluhy způsobili zaměstnanci. Bič na ně. Je to jejich chyba, firma hospodaří a zachází s penězi, tak jak zachází…

Pane, ono osobní doprava byla a i bude ztrátová…

Lovosičan

Ale jo.

Zonka

Předposledně navrhli dráhy 0,4% a to nebyla krize, takže hádám, že dobrý:D

Vašek

Dráhy navrhly.

Marcel Pánek

Teď je třeba hibernovat a udržet si na půl roku zaměstnance. Bez nich to při restartu nepůjde. A že se teď nepřidá, každý gramotný pochopí.

Dave

Až nebude na jednoho provozního zaměstnance 2,5 administrativního pracovníka, bude se firmě dýchat snadněji.

Růža

To nepokryje zdaleka inflaci.Takže pokles mzdy.Ale v této nejisté době asi krok správným směrem v snižování mezd.

Kubrt

Toto není pokles mezd.

Koro

Vy asi mic ekonomii nerozumite…

Kubrt

Je to pokles reálných mezd, ale ne mezd. A zaměstnavateli žijícímu z dlouhodobých kontraktů nějaké úvahy o reálné mzdě moc nepomůžou.

Jan Pytela

Myslíte, že se ty dlouhodobé kontrakty o inflaci nenavyšují?

Kubrt

A pokryje to výpadek tržeb? Některé příspěvky v této diskuzi mi, při vědomí dnešní a hlavně budoucí doby a toho, že jde o firmu životně závislou na veřejných rozpoctech, přijdou dost mimozni.

realista

I vy slovíčkáři: pokles mezd to sice samozřejmě formálně není, ale jen pokud jde o jejich nominální hodnotu, nikoli o hodnotu reálnou …

Marcel Pánek

Není doba na koruny navíc. Kde jste na tom byli? Kde na to chcete vzít? 🙂 Větší produktivitou?

Rob

No já spokojen mohli nám to pěkně ořezat takhle pokud zruší tu super hrubou mzdy tak si přijdeme na 9 procent což je super

Karl

Myslím,že v této době nejsou 2% nárůstu tak špatné,popravdě jsem nečekal ani to.Spíš dlouhé vyjednávání a pokus o osekání benefitů.

Jan Pytela

Při aktuální míře inflace se furt jedná o pokles reálných mezd.

Y.K.

Překvapuje mě, že to přeměřuje inflací, když to je teď to nejmenší. Spousta lidí přišla o práci úplně, spousta ještě přijde, podnikatelé ve službách krvácí a inflace se týká i jejich úspor. ČD též mají mizérii na tržbách. Mít teď alespoň mírně kompenzovanou inflaci je zázrak a jde to zcela proti situaci na pracovním trhu.

Vlastimil Kocurek

To je hodně špatné.

Zdenda

Tragédí z ROH opět zazářili. Jejich neschopnost je do nebe volající. A vsadím se že u Carga to bude to samé. Jsou zde totiž stejní neschopáci. Podniky na dráze poskytují těmto rádoby odborářům neskutečné výhody a tady je výsledek. Ti pak podepíšou zaměstnavateli cokoliv…Pohrdám těmito přizdisráči

Lovosičan

Zdenda K.? 😂😂😂

Vlastimil Kocurek

To jste řekl ještě hodně diplomaticky, takové odbory bych hnal svińským krokem. Ať se učí u DB.
A´t si zjistí kolik tam je nárůst. V Česku mnohé odbory pracují proti lidem, kteří si je platí.

Vlastimil Kocurek

To jenom potvrzuje, co píšu nahoře,, dalším mínus 13, tedy 13 lidí, kteří b chtěli spíše snížit mzdu. Musíte o to ale požádat písemně.

Vlastimil Kocurek

Ale jestliže tady diskutujeme s lidmi okolo ČD, a většina tady ještě píše, že by spíše chtěli snížit mzdu, tak nevím na co ty odbory mají. Myslím že jak odbory ČD tak pracovníci ČD jsou dokonale podělaní. Až se člověk za ně stydí.

FL

V tomto případě by mě zajímalo čí že jsou to vlastně zástupci. Dobrá, provozní zaměstnanci dostanou nějakou tu korunu navíc, ovšem THP dostanou za víc práce míň.

Nádražák

Ukaž mi THP pracovníka, který přesně dodržuje délku pracovní doby a celou ji naplní konstruktivní prací.

FL

Myslím, že diskuze na toto téma je zbytečná, protože existují THP, kteří dělají dokonce nad rámec své pracovní ale též takový jenž popisujete.

Vlastimil Kocurek

To by mu museli vypnout mobil a Internet. A zkratovat vařič na kávu.

Jiri

Za sebe jako zaměstnance ČD (průvodčí/vlakvedoucí) říkám upřímně: „DĚKUJU.“
Firma by mohla klidně propouštět či hodně ořezat výhody či příplatky, dovolenou atd. Pan Nebeský jako generální ředitel nám ale dal slovo, že provozní zaměstnance propouštět nechce a nebude. Tak snad tedy své slovo opravdu dodržel a dodrží.

Děkuju ještě jednou za tohle. Mohlo to dopadnout i 100krát hůř. A já osobně jsem za tuto práci obzvlášť v této době MOC rád.

Koro

Mozna i milionkrat hur. Jezus to jsou zvasty. Prachy litaj kominem a nekterym nevadi realne snizeni mzdy o 1 procentni bod.

Kamui

Souhlas. Peníze na dráze sice nejsou žádný zázrak (mně to stačí, ale živit z toho rodinu, no nevím), ale z naší party jsem jediný, kterého se dnešní doba virová nijak nedotkla po stránce financí. A snad ani nedotkne, pokud nedojde na scénář vzor Izrael.

Marcel Pánek

Jste velice slušný a loajální zaměstnanec. Bez urážky 👍

Jiri

Děkuji. 🙂

PeDu

Uplny vzor odborare.

On.

Propouštět je velmi riskantní, protože zpět by už nikoho nezískal. V době před covidem, už byl problém sehnat použitelné zaměstnance a ta doba se vrátí. Navíc ani ztráta výkonu výrazně nepomohla, protože lidé odešli než aby dojížděli.

Radek

Ono je velká otázka, jestli se vůbec vrátí cestující. Část lidí bude mít home office už trvale, část přešla na jiný způsob přepravy a bude problém je získat zpátky. Takže aby se nakonec neškrtaly spoje.

ABC

Tak kde na to stát dosype tentokrát. Tržby letos asi moc neporostou….

Lukáš

Když se našlo i pro ucitele…..

Jerry

Přesně učitelé jsou doma většinu letošního roku a platy jim furt rostou

Vlastimil Kocurek

To je dobrá podpásovka. Mnozí z nich zajišťují velmi kvalitní distanční výuku.

Jerry

Leda tak kulové

Lukáš

Kvalitně učit je jejich náplní práce, ale dle vás asi to, že vlak dovezl lidi v pořádku a když to jde, tak i včas, je výsledkem nekvalitní práce železničářů 🤔😉 navíc učitelka doma za PC neriskuje nakažení.

ABC

Učitelé obvykle negenerují tržby ani když ekonomika roste 🙂

SSDD

Tohle je výsměch od odborů… zaměstnanci místo růstu mezd získali reálně jejich pokles.👏👏

Marcel Pánek

Ty vole, s prominutím. Máš hlavu v prdeli? Fakt promiň SSDD.

Vlastimil Kocurek

Nebuďte sprostý, SSSD má pravdu, tak na takové zvýšení mezd odbory ani nepotřebují.

Mirekl

Pokud bys neměl odbory tak by jsi pracoval podle zákoníku práce a nic by ti nikdo nepřidal. Zkus jít do firmy kde odbory nemají a pak nám napiš kolik ti v lednu zaměstnavatel přidal.

kik

Pracuji v soukromém sektoru pro zahraniční firmu a každý rok nám v květnu zvedají plat. A odbory kupodivu nemáme.

SSDD

S prominutím, kdo má hlavu v prdeli jste jen vy sám a váš komentář o vás řekl víc než jste chtěl. Všude se mluví o lidech v první linii, jak se jim poděkovat a jaké odměny se jim dají, ale uvedomujete si, že lidi co pracují na dráze jsou taky v první linii? Uvědomujete si, že bez zaměstnanců v provozu by to nešlo? Víte vůbec kolik si reálně vydělají? Kolik hodin navíc v provozu odmakají? A poděkování od zaměstnavatele je snížení reálních mezd? Stát omezí ekonomiku, nakonec nic nekompenzuje a odnese si to tak jako vždy jen zaměstnanec.Tohle je selhání… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Dneska už nepijte. Máte dost.

2bj

Pobavil. Krize za dveřma, vlakem čtvrt roku nikdo nejezdil a následující půlrok to bude taky slabota, ale pán by chtěl přidat. Ekonomika ČD jde do háje, renomé u cestujících už tam dávno je, ale pán by chtěl přidat. Řeknu vám něco, co vám zjevně nedochází: brzy se bude všude propouštět.

Vlastimil Kocurek

není pravda, že se bude všude propouštět, je mnoho velkých firem, které se s tím vyrovnaly, a ještě berou další lidi.

Zapa

Pak tedy předpokládám, že plno lidí z dráhy půjde tam kde nabírají a ještě zvyšují mzdy.

Jerry

Teď sem toho dost najezdil vlakem a fakt mi prázdné nepřipadaly

SSDD

Krize je jedná věc a uzavření a omezení ekonomiky z rozhodnutí státu je druhá věc. Zaměstnanec všeobecně nemůže nést následky politického rozhodnutí. Zkuste si tu práci v první linii a pak něco vypisujte. Zaměstnanci provozu nemůžou a nerozhodují o směrování firmy, ale z jejich práce má firma finance a 99% z nich dělá každou šichtu vše, co může.

Vlastimil Kocurek

přesně, netobože, kdo má hypotéku, tak ji musí platit dále,

Vlastimil Kocurek

No, ale oni už jsou takoví, jsou zvyklí na malé platy, a bojí se. Nemůžou za to, je to v jejich psychice a já to beru.

Koro

Pri kladnem hosp vysledku (nebude) dalsi 1%? To jako doplatej zpetne?