Drahám vypadlo pět z dvaceti lokomotiv 380. Rychlíky z jihu vozí brejlovce

Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhyLokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy

(aktualizováno 2.9. o další vývoj) České dráhy postihl nenadálý výpadek lokomotiv řady 380, zvaných Emil Zátopek. Z dvacítky kusů jich

168 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

O co jde? Zátopek byl maratonec, jeho příjmení nebylo na 380ky přiděleno jen tak, ne ? Nechť se tedy přeživším Zátopkům natáhnou servisní a jiné intervaly a makat, makat, …. Pohřebiště v Č.Třebové už čeká. S Krakenem a Uršulou se taky nikdo nemazlil a nesloužili zase tak dlouho….

hubert

To by se nemuselo stát, pokud by na vybraných tratích vypomáhaly parní lokomotivy, které mají přes týden volno – papoušci, pětasedmy, němka, štokry … :-). Určitě by tomu šlo udělat i pozitivní píárko.

Martin Hanzal

Výborně, milí bojovníci za škodovku. Právě stojím na Hauptbahnhof ve Vídni, čekám na 104 a ta má +40 předběžně. Důvod asi uvádět nemusím…

Karel

No nevím, na naše území vstoupil se sekyrou pěti minut..

Martin Hanzal

104? Tak buď jde o náhradní soupravu z Břeclavi, nebo má SŽDC opět bordel v ISOŘi. Já odjel rj72 a v tu dobu měla 104 vypsáno +75Min. A přál bych vám vidět ten chaos, protože hromada lidí měla lístek na pevnou vazbu 104/280. Samozřejmě lidi nečekali, až 104 přijede a vsichni vlezli do 72. Je rozdíl být v Praze o hodinu, nebo o dvě později…

Martin Hanzal

Mimochodem, doporučuji navštívit stránky ČD, sekci mimořádnosti,kde se píše rozhodně něco jiného, než pět minut. Takže doporučuji naučit se nejdříve číst v informačních systémech… Mimochodem, důvodem zpoždění je „Nepravidelnost je způsobena pozdním vstupem vlaku na naše území“. Škoda, že nesmí napsat pravdu…

Karel

Tak to byla v aplikaci, která v moment, kdy jsem to psal, psala zpoždění 5 minut, takže se omlouvám, teď už to vidím v sekci mimořádností

XXXD

Naprosto zbytečný komentář. Nechci nějak obhajovat ŠT, protože 380 je za ty prachy fakt neodpovídající výsledek, ale jen kvůli vašemu jednomu zpoždění tady děláte naprosto zbytečně vítr. Jako by se snad lokomotiva od jiného výrobce nikdy neporouchala a vlak kvůli tomu taky neměl třeba přes hodinu zpoždění.

Martin Hanzal

Ale no tak, minulý týden +182Min ze stejného důvodu. Zítra si vytáhnu statistiku, kolikrát za poslední měsíc byla nasazena 1×16 ÖBB…

XXXD

No, kdo chce něco kritizovat, tak si vždy zajde nějakou záminku, čímž opět nechci nějak obhajovat ŠT, ale kritikou, která se tu objevuje už asi po milionté danou závadu nespravíte. Holt první kusy bývají obvykle poměrně poruchové a když ŠT vyrobí jen 20 kusů pro ČD, dalších pár pro DB a ještě pár pro nějaké další, tak spolehlivost těchto pár kusů bude oproti lokomotivám vyráběných po stovkách docela slabá.

Georg

tim teda dospivate k zaveru, ze je to nespolehlivy kram, ktery nema smysl provozovat?

Tomariero

Dnes nasazen na R730 a na příjezdu do Prahy jen o 3 minuty později takže minimalni rozdíl

Panda

Jasně, je tam vata z důvodu staveb na trase, resp. kvůli malé kapacitě některých úseků (jednokolejky, příměsto)… Když bude mít Brejlovec smůlu a vata bude skutečně potřeba, pak bude zpoždění trochu větší… Navíc těch úseků nad 100 km/h je pořád zoufale málo (u R je max. 140 km/h i bez Brejlovce)…

Ale zas náklady na PHM jsou oproti 380/Esu velké, takže ČD by měly mít motivaci to řešit… A Brejlovci také můžou dojít raz dva…

Roman Svačina

Takové dobré zprávy bych chtěl číst každý večer. Nebyly lokomotivy, ale i přesto strojmistři ve spolupráci se strojvedoucími dokázali problém vyřešit. Klobouk dolů! Sehnat dnes volného Brejlovec a strojvedoucího co má na něho poznání chce kumšt!

Panelák

Tak on je zrovna v Budějovicích volný ten brejlovec, co jinak dělá lukrativní sedmdesátikilometrový výkon na expresu České Budějovice-Kájov a zpět 🙂

Tomariero

Tak on jezdí i na tom daném obratu aby se ušetřil čas přepřahu v ČB

Hanzi

Tak to je zpráva dne. Jede to? Jede. Tak je nějaký problém? Není. Ten kdo ho má tak má možnost jít pěšky.

Daniel Mach

Máte problém s tímto webem? Čtěte jiný.

AAA

dieselem pod dráty by přece nikdo nejel!

Jan Sůra

Můžete to vzít jako zprávu o stavu elektrické trakce Českých drah. Pokud není v Praze záložní lokomotiva, není něco špatně?

Hrackalw

Pane Sůra jen pro zajímavost kolik záložních lokomotiv má v Praze RegioJet a Leoexpres?

Jan Sůra

Jen pro zajímavost: jaké vlaky RegioJetu a Leo Express jsou v objednávce ministerstva dopravy?

Hrackalw

Ano teď jste udeřil hřebíček na hlavičku. Oni nemají žádnou. A po ČD jsou požadovaný. To je přesně to co stále píšu ČD spoustu věcí musí soukromník ne. Proto ČD nemohou plně konkurovat mají vyšší náklady třeba i za ty záložní lokomotivy a i strojvedoucí. Nejsou rovné podmínky !!! ČD mělo záložních lokomotiv více než dost ale kvůli snaze uspořit náklady a alespoň trochu se vyrovnat konkurenci se většiny zbavily. Byly převedeny do Carga a toto je výsledek. Příklad jak špatně nastavena konkurence snižuje kvalitu dopravy.

Jan Sůra

Neuhodil: i po RegioJetu bude ve smlouvě na výkony na R8 požadována záloha. Nepleťte si prosím pojmy vlaků v objednávce a mimo závazek na vlastní riziko. To je naprosto zásadní rozdíl.

Hrackalw

Pane Sůra a bude požadovaná rezerva i po Leoexpresu v Pardubickém kraji? Myslím tím spěšně vlaky do Prahy.

Jan Sůra

Upřímně nevím, smlouvu ale jistě v registru smluv najdete a tam to naleznete.

Hrackalw

Pane Sůra vím moc dobře že by přehled máte že moc dobře víte o čem tu je řeč stejně jako to vím i já. Vy nejste jen uživatel vlaku který hodnotí služby jen podle kávy :-). Tak vám to vysvětlovat nemusím jak jsem to myslel. Víte dobře že ty rovné podmínky nejsou a asi jen tak nebudou. Nejde přeci jen o jednu záložní lokomotivu :-). Nebo si myslíte že bude muset mít RegioJet třeba svůj pomocný vlak včetně personálu svoji nehodovou pohotovost. To asi těžko.

Jan Sůra

Máte pravdu, rovné podmínky nejsou. Ale vy vidíte stále jen to, že jsou v nevýhodě ČD, nevýhodu soukromých dopravců odmítáte uznat. Ale abych se vrátil zpět k tématu: povinné zálohy jsou ve smlouvě. To, že ČD má rozpadající se údržbu, to ukazují i jiné skutečnosti, viz například nedávné pronájmy brejlovců od KDS.

Hrackalw

Údržbu jako zaměstnanec ČD nesmím komentovat to jistě dobře víte :-).

Vbb

Tak proč se sakra ČD do těch výběrek na dotované vlaky tak hrnou, když to pro ně znamená diskriminaci v nutnosti mít záložní mašinu? Poraďte jim, ať se na objednávané vlaky vykašlou a jezdí si jenom na komerční riziko, že pak můžou zrušit záložní lokomotivy a rázem se dostanou do ekonomického ráje…

Hrackalw

Mohu se zeptat zda pracujete u ČD a zda tudíž máte přehled o tom jak to vlastně v takovém podniku chodí i na celé železnici že máte také ve otazky 🙂 ?

Dalibor

plne s vami souhlasim. Nejsou rovne podminky. Bohuzel to stale vypada, ze neni „nahore“ zajem aby byly stejne podminky pro vsechny.

gejreport

Kdyby byly rovné podmínky pro všechny (např. při zadávání výkonů), tak už jsou ČD dávno na hřbitově. Jejich zaměstnanci a příznivci by se měli denně modlit, aby nestejné podmínky „ti nahoře“ tolerovali co nedýl 🙂

ondra

Co to má prosím Vás pěkně společného s Cargem? To přece do začátku před 12 roky nějaké HV potřebovalo,nemyslíte? I kdyby si osobní doprava nechala všechny lokomotivy,jaké štěstí by asi udělala např. s 123,130 atd. To,že Cargo tyhle 50 leté stroje posílá na vyvazovací opravy,o stavu motorové trakce se už radši vůbec nezminuji,ale 380 s Cargem opravdu nesouvisí.

Hrackalw

Prosím vás jen na vysvětlenou to není absolutně žádná kritika carga a již vůbec jsem nemyslel dobu oddělení carga. Psal jsem o rozpuštění záloh ke kterému došlo nedávno. Je jasné že Cargo ty lokomotivy potřebuje a hodí se mu jako náhrada za staré stroje 122/123. Byla to kritika toho že ČD k tomu bylo de facto přinuceno nutnosti snižování nákladů a poznamenalo to v důsledku kvalitu služeb. Každá lokomotiva i ta nejmodernější má někdy závadu.

ondra

Jo tak,už chápu,měl jste namysli 163 z osobní dopravy předané k nám do Carga,no takové rozhodnutí o odprodeji 163 se tehdy možná mělo lépe zvážit,těžko soudit. A jak jsem se vyjádřil výše-O náhradě za stroje 122,3 se vzhledem k těm probíhajícím vyvazovačkách nejspíš asi neuvažuje v dohledné době.ale nevím,jsem jen fíra.

Hrackalw

Já taky 🙂 a víš co to svezení na těch 122 123 a 130 ti i tak trochu závidím :-). Ten volant mi občas chybí :-). Hodně štěstí v Cargu :-).

noerf

Hrackalw: Regiojet potřebuje v současné době 15 turnusových lokomotiv. Má 9 lokomotiv řady 162, 4 dvojkové traxxy a šest pronajatých Vectronů. Takže 19 lokomotiv a většinou jedna slouží jako rezerva. Navíc si dokáže u Lokotrainu či Arrivy v případě potřeby vypůjčit další.
U ČD byl problém si v případě poruchy vypůjčit lokomotivu u Carga, která byla volná ve vedlejší stanici, protože by to bylo drahé.

Hrackalw

A na to půjčit si zvedací plošiny na vozíčkáře která má ČD na peronech na to asi nemá :-). Invalidy raději odkázal na konkurenci.

Hrackalw

A kde tu jednu záložní lokomotivu mají ? Ano žluté vlaky tažené lok. od arrivy nebo lokotrainu potkáváme dost často to máte pravdu.

Jan Sůra

Podstatný je výsledek, zda vlak po poruše dál jede. Ne, zda je lokomotiva žlutá, hnědá či fialová.

XXXD

Jak pro koho, chtěl bych vidět Trondu při sledování, jak jeho oblíbené žluté vagóny táhne modrá lokomotiva.

Jiří Kocurek

Diesel pod dráty na koridoru Vmax 120 km/h: Vyzázet z kolejí, ikdyby jel část mimo dráty!
Diesel pod dráty na koridoru Vmax 100 km/h: Vyzázet z vlaku kohokoliv, komu se to nelíbí!

Hezké porovnání mentality…

Georg

divim se, ze se divite…

zesp

Ano, typický přístup na Českých drahách… A proto jim tolik vadí ti alternativní dopravci. Ti se naopak všechno snaží vyřešit tak, aby ten cestující (ne substrát) s nima i přes problém jel příště zase. A s mnohem omezenějšími možnostmi a bez bohatých subvencí státu. Vidím, že u modré armády se to myšlení fakt asi nezmění. A to nebudou soutěže na rychlíky! První důsledky už jsou vidět…

Tronda

Tak třeba dnes EC173 sice 380 měl, ale s hromadou plesnivého šrotu A+BDs+B a nic jiného, žádný slibovaný jídelní vůz, klimatizace, kupé po šesti místech, vakuové WC, přeprava vozíčkářů, zásuvky, atd. Také mají jít cestující pěšky (resp. spíš k jinému dopravci)? A vozíčkáře ČD zapřáhnou za poslední vůz a jede se?

MirekP

Když jsem to včera viděl, měl jsem chuť napsat něco podobného. Ale je třeba vidět souvislost. EC nedorazilo pro poruchu z Německa (podrobnosti neznám). A ČD zareagovaly až překvapivě pohotově a už z Děčína nahradily kmenovou soupravu soupravou děčínského rychlíku a v Praze připojily další vozy. Ano, jednalo se o staré Y a je smutné, že není alespoň částečně záloha v lepších vozech, ale stále to považuji za dobré řešení oproti odřeknutí vlaku (což klidně mohlo nastat). Takže pokud tuto inormaci předal vlakový personál cestujícím, tak za mě spíše +.

Dominik

Jednalo se o soupravu maďarských vozů a Němci raději vlak zrušili (u nich ne tak neobvyklé), bo vystavovat náhradní soupravu je těžší.

zesp

Bo to teda úplně hledním, že nemá „národní dopravce“ jednu náhradní mašinu za výpadek pravidelného stroje??? Tak to je zlé, opravdu zlé. Když to před nedávnem postihlo Regiojet, tak tu bylo plno poučných a moralizujících komentářů a teď tu jsou jen omluvná konstatování typu „no jo, je víc vlaků, je potřeba víc mašin“. Čekal bych, že takový podnik typu ČD, který chce vše jezdit, má vše v cajku a toto pro něho nemůže znamenat jakýkoliv problém a ihned tam šupne třeba Vectrona, nebo v nejhorším případě rychlé Eso… Ale brejlovec na tuto trasu? Vždyť dlouhodobě dostávají na ty vlaky takový… Číst vice »

Petr Novotný

Vzhledem k tomu, že ČD musí na všechno dělat výběrová řízení aby potom vyhrál ten správný dodavatel… tak se nedivte na výsledek. Loko ř. 380 jsou bohužel nejdražší na světe. A líp nebude, mocní mají své finanční zájmy.
A nasadit Vectrona… a) je jich málo, jen do Deuschlandu a záloha lítá vnitro do Ústí, aby ji bylo možno kdykoliv stáhnout
b) strojvedoucí Č. B. neznají Vectrony, pražáci ano, ale ti zase nevozí ani jeden pár rychlíků na této trati..
Chtít Eso v Plzni je nesmysl, takže se nedivte, že tam dispečer šoupne ten diesel…

Jarek

Některé osobáky mezi Benešovem a Táborem jezdí v „klasice“ (BDs + Bt) a brejlovec je tam taky k vidění častěji než by člověk čekal. Provozně to musí být výrazně nevýhodnější…

zesp

A já si kolikrát říkal, jestli je nějaká napěťovka, či co, a ony nebyly mašiny – tento jev totiž bývá někdy k vidění i na tratích 300 a 301, kdy v čele rychlíku BM – Bohumín, nebo BM – Šumperk občas supí Brejlovec… Teď už vím, o co asi šlo. Je to bída…

Rajče

Jojo, přesně tak. Jenže Brejlovec nestíhá jízdní dobu, takže jenom na úseku Zábřeh – Olomouc chytí sekeru 10 minut a tím pádem lidi nestíhají přestup na Přerov a Břeclav, protože to čeká málokdy.

Daniel Mach

Co tam šoupnout párovku a vybírat příplatek za historickou jízdu?

Jiří Kocurek

Jojo, požadavek na výběrové řízení si Škodovka prosadila až v Evropském Parlamentě. Kdyby to bylo zadané přímo Škodovce, bez výběrka, tak už těch mašin byla stovka a nebylo by žádné zdržení.
Stači se přece zbavit výběrových řízení, všecko zadávat napřímo (tomu samému jedinému dodavateli, haha) a všecko bude naprosto vpohodě. Soukromník přece nikdy žádné výběrové řízení nedělá. To je postulát, s tím se nepolemizuje. (sarkasmus)

Tomi

Jednak náhradní lokomotiva je, byť za cenu nějakého zpoždění (zas na tu délku tratě nevyrobí nějaké enormní zpoždění). Jiné zálohy se částečně rozpustily právě v rámci šetření nákladů, protože stroje a lidi stojí taky nějaké peníze a objednavatelé tlačí na cenu no a ten váš RegioJet to přece umí levněji (právě taky bez záloh).
Mimochodem půl roku zpátky jsem viděl Vectrona na Ex z Prahy na Polsko v Bohumíně, protože na trati se prostě porouchala 151 a taky se o tom nikde nepsalo (proč taky).

zesp

Proč by se o tom mělo psát? Vždyt to se přeci od takového podniku, jako jsou ČD přeci očekává, ne? Tady chtěl autor upozornit právě na naprosto tristní stav u „národního“ dopravce, který sice kritizuje a poučuje ostatní, ale sám si nedokáže zálohy držet… A to by měl mít úplně jiné možnosti, než ti soukromníci, kteří to všechno musí cvakat ze svého… O nic jiného nešlo, nebo ano?

Dominik

On by jich i držel více, než požaduje objednavatel, jenže v tu ránu stoupne cena a to se zase nebude líbit objednavateli, takže se drží co je nutno a v případě většího výpadku (souhra více MU + různá údržba) se nasazuje co je volné.

Jiří Kocurek

To bylo konstatování faktu, a rekace na dotaz, kde jsou všechny ty dvousystémové mašiny.

Leinad

Kolik je Praha-Linz úseků s rychlostí nad 100? Stihne Brejlovec jízdní doby, zatímco kočáry klimatizují?

Jarek

Někdo psal, že brejlovec jezdil na vnitrostátních expresech, ne na Linec.
A brejlovec má výkon poloviční proti Esu i 380 jezdící na dva motory, takže JD nestihne. 🙂

mirekk

Stihne. V neděli na R 730 v Praze +5

Mindrej Zebis

Planovat pravidelny opravy na prepravne pravdepodobne prepravne nejnarocnejsi vikend roku mi neprijde jako dobrej napad.

BoH

Jak konkrétně je to podle Vás problematické? Je dnes potřeba více lokomotiv, než například předchozí neděli?

Trochu mimo téma, ale pořád nerozumím, proč tento víkend má být přepravně tak extrémně náročný?

Železničář z venkova

Poslední prázdninový a zároveň poslední (zřejmě) koupací letní víkend? Morava se stěhuje zpět do Prahy?

BoH

Proč by se Morava měla stěhovat do Prahy? Nemám pocit, že by si lidé nechávali dovolenou jen na poslední víkend, ale bývá celkem rovnoměrně rozdělena v průběhu celých prázdnin. Zároveň se celá Morava bude stěhovat do Prahy až za pár týdnů, kdy začne akademický rok na vysokých školách…

Leinad

Turnusova potřeba je podle logiky ČD formálně stejná, nedá se říct že by chyběla mašina na prázdninový/sváteční posilový spoj.
Ale souhlasím, ve špičkách se hůř říká „spoj vynechal, lidí se vmáčknou do dalšího“, spousta vlaků má navíc posilové vozy z kopřiv(což v kombinaci se slabší než plánovanou lokomotivou dělá zpoždění)…

Zlínka

A to si myslíte, že je to tak jednoduché?
I kapacita servisu a plánované prohlídky jsou předem daný.

Petr Pospíšil

Doporučuji zlepšit vyjadřování. Slovní obraty „dieselová mašina brejlovec“, „sehnané eso z Moravy“ a celková konstrukce vět spíše odpovídá nezávaznému povídání u piva než projevu profesionálního novináře.

XXXD

Třeba autor píše články u pití piva s kamarády.

IGCT

Bych spíš řekl,že autor je infikován mluvou udejších diskutérů 😊

Ketas

Od nového grafikonu se to s Esy zlepší. Brno – Bohumín převezme Regiojet.

Jerry

Jestli Brno – Bohumín bude mít čím jezdit.

IGCT

Bude, toho bych se nebál

kakov

no mě spíš zaráží že místo Jančurovy poblíbené rétoriky „podívejte se na nejlepší vlaky na světě, se kterými přeneseme cestování do 51. stol.“ je ticho po pěšině, to trochu vzbuzuje obavy, když nikdo neřekne co nasadí…….

zesp

Nebojte se, určitě tam něco nasadí. A určitě to to cestování na té lince posune právě do toho 21. století. A proč by se s tím Jančura chlubil? Aby mu to ČD zase vyfoukly jako ty motoráky, které se rázem z kritizovaných starých krámů posunuly na zánovní a skvělá vozidla? Vždyť se podívejte, co za hromádku šrotu na té 300 nyní dráhy provozují. Tomu se bude dát konkurovat velice snadno. Myslel jsem, že ty soupravy (mimo těch sem tam řazených kombinovaných vozů) v prosinci zamíří přímo k sešrotování, ale ony prý budou dělat ostudu zas jinde! Snad na lince do… Číst vice »

kakov

hromádku šrotu? já vím, nemají tu správnou barvu 😀 ale vážně, pokud je pravda, že většinu vozů tvoří Bee (https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=R&cislo=845&nazev=Slezan&rok=2019), tak to zase není tak špatný

Tronda

Zatím mají problémy s mašinama spíš ČD, že, když blokují koridor pomalýma brejlovcema.

hoholu

Myslím, že Brejlovci na 4. Koridoru tak velkým problémem co se týče kapacity 220ky nebudou

Vlastimil Kocurek

Spíše ano.

Dushan

V posledních letech se nakoupilo spousta nových el. lokomotiv. Ty staré se hned sešrotovaly, že není v záloze ani jedna starší elektrická lokomotiva, že museli nasazovat dieselového brejlovce?

Kubrt

V posledních letech se nakoupilo spousta nových elektrických lokomotiv… Mno, nakoupilo se přesně 20 messerschmittů, víc ani ťuk. Messeschmitty nahradily nějaká esa a zejména gorily, nic se kvůli nim nesešrotovalo, objem výkonů v osobní dopravě pořád roste. Vectrony jsou pronajaté, nahradily 371, které zase nahradily nějaké 162 a ty 163. Jediné lokomotivy, které se v poslední řekněme osmiletce uvolňují z osobní dopravy, jsou 163 a 242. S 242 jako řešením potíží s 380 nelze počítat, 163 by se teoreticky daly rekonstruovat na nějaké 362.5, ale je otázka zda to má smysl. V následujících letech budou přicházet další pantery (nebo něco… Číst vice »

Jarek

No zároveň se ale snad začne trochu seriózněji přepínat na střídavinu, takže takové 362.5 s pushpullem by nemuselo vyjít jako úplný ekonomický nesmysl…

MildaIV

Reko na 362.5 stála kolik 30M? K tomu 10M za ETCS. Při ceně zánovního taurusa za 70M to nevypadá jako ideální investice.

Ten_z_Bíliny

Zánovního Tauruse? Chápu, že vypadá zánovně, ale pár informovaných zde potvrdilo, že až v tak dobrém stavu a nájezdu ty lokomotivy nebyly, proto o nich vážně nikdo jiný, krom ČD, neuvažoval.

kakov

kolik těch zánovních Taurů lze aktuálně odkoupit??

Jiří Kocurek

Tak řady 121−123 by se stejně musely přepřahat v Benešově a pak dál na jih čím? Laminátkou?
Zvýšil se provoz, jezdí víc vlaků, je potřeba víc mašin.

Pavel

Eso nedojede až do Lince jako 380… cim ji nahradi v Hornim Dvoristi ?

Martin Hanzal

Naší 1116. Jak je často u řady 380 zvykem…

Martin Hanzal

Ale to nebyl tento případ. Zde došlo k nasazení brejlovce na budějcký rychlík, takže tento problém odpadá.

Lukáš Smolka

Buď Cargo půjčí svoje dvousystémové laminátky nebo se ČD dohodnou s ÖBB na 1116.

Pavel

Jak s Brejlovcem jedou az na Linec ? JIZNI EXPRESSY se otaci az v Linci ?

Jan Sůra

Jižní expresy jezdí dál s 380.

Bart

Tak za prvé, nedostatek 380 už je dlouho, a za druhé, 754 031 vezla pouze jeden rychlík, ne rychlíkY, takže chyba. A navíc, i v minulých měsících na jih jezdil Brejlovec, a taky se o tom nepsalo. 🙂

Radek

754.031 točí v celé trase 532/1547/730/531/532…

Jen tak

jen mala technicka … bréjlovec je rodu muzskeho 🙂 takze ti brejlovci 🙂

Qěcy

Ty brejlovce, protože jde o rod mužský neživotný. Je to stroj, ne živé zvířátko.

Dalibor

Přesně tak je to stroj, jak v reálu tak v češtině!!! A je to stroj, který mám rád. myslím starýho Brejlovc s ČKD motorem. I když řadový 6. válec je řadový 6. vbálec, to je klasika!!!

Vbb

Až na to, že brejlovec má těch válců 12.

Kubrt

Tím „i když“ pisatel dává najevo, že ví, že brejlovec není řadový šestiválec (ten by mu byl ještě milejší, než vidlicový dvanáctiválec z brejlí).

Martin V.

Ale nepochopil jsem proč. Vidlicový dvanáctiválec (V 60°) je považován za ideálně vyvážený motor. Na druhém místě R6 nebo V8, pak teprve čtyřválec. Tohle platí hlavně v limuzínách, ale proč by to v lokomotivách mělo být jinak? Tedy kromě bardotky BEZ TLUMIČE, že. 🙂

Dalibor

to je dlouha historie. proste mam sestihrncovy ideal. ma klidny chod, nevibruje, nemusi se brutalne vyvazovat jako menehrnce… dalsi muj oblibeny motor (bavim se o ctyrtaktu) jsou 2 valve do 90 stupnu. taky takovy sikovny motyrek, koncepcne

Hajnej

Až na to, že K12V230DR je V 45°…

Dáda

To ano ale jakou to má souvislost? Pár takových jem v tlapkách už měl.

Dalibor

ano, pochopil jste. mam pro sestihrnce slabost.

Dalibor

prave proto dodavam, i kdy 6. valec je 6. valec. mam rad 6. valcove motory. rychlobezne, ale nizkootackove. treba puvodne lodni K6S310… Uz je to pochopitelny?

Vít Jůza

Pokud brejlovec berete jako neživotný, tak „myslím starý Brejlovec“

XXXD

Prosím vás, raději nemluvte o něčem, čemu vůbec nerozumíte. Jen se tu zbytečně ztrapňujete, zvlášť pak když jde o elementární znalosti českého jazyka. Životnost u rodu mužského se zjišťuje pomocí 4.p. jednotného/množného čísla. Pokud se tento pád shoduje s 1.p. jednotného/množného čísla, je dané podstatné jméno neživotné, pokud se neshoduje je životné. Takže Brejlovec je rod mužský životný stejně jako sněhulák, který take není živý. Viz http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=Brejlovec

IGCT

Bych se s „moudrostí“ a rozumem našich jazykovědců moc netrápil,jelikož mnohdy postrádají logického uvažování nad jazykem.

XXXD

No taky to moc nemusím a mnoho jejich moder mi také nedává smysl, ale tady jsem si to nemohl odpustit. Už i kvůli tomu, že tady se jedná o relativně elementární znalost a když už někdo poučuje, tak ať už alespoň dobře. Já se také klidně nechám poučit, když něco napíšu jednoznačně špatně.

Vbb

Životnost se v množném čísle určuje podle koncovky 1. pádu. Koncovku -i, -í, -é, -ové mají životná jména, ostatní konc. jsou pro neživotná. Takže: brejlovci jezdili / brejlovce jezdily, oboje je správně. Stejně tak klasický školní příklad dny se krátily / dnové se krátili.

XXXD

Nechci být hnidopich, protože jsem z českého jazyku také nemíval za jedna, nicméně to co píšete o koncovkách je sice pravda, ovšem v tomto případě (tj. Brejlovci) životnou koncovku ve spisovném jazyku použít nelze, jelikož ji pravidla nepovolují. V případě dnů je situace jiná.

Vbb

“ (tj. Brejlovci) životnou koncovku ve spisovném jazyku použít nelze, jelikož ji pravidla nepovolují“
Zajímavé. Tak pak ale dejte link na jiný výklad ÚJČ, protože ten, který jste dal, naopak říká, že jedině „brejlovci“. 🙂

XXXD

Máte pravdu, samozřejmě jsem myslel neživotnou.

Tomáš Záruba

Asi jak pro koho. :-))))

Hajnej

To není dogma – přece jenom je to přezdívka. Neživé stroje přece žádné brejle nenosí.

Ušatá

Pro mne velmi milé, hezké a živé zvířátko. Je to věc náhledu a vztahu!

Pitrys

Možná i velké B by nebylo od věci.

Vlastimil Kocurek

Správně je a malé

Jiří Kocurek

Bardotka bude s velkým dozajista, jelikož je to odvozenina z křestního jména. A byl jednou jeden Magor, vlastním jménem Ivan Jirous. Tady se přezdívka taky běžně píše s velkým. Maxima, Pendolíno, Regionova jsou obchodní názvy, píší se s velkým. Tím pádem je to sporný případ, zda s velkým psát pouze oficální názvy, nebo i přezdívky, tj. názvy neoficiální.

Nicméně je to skvělá příležitost pro zákopovou válku mezi Grammar Naci z obou stran. Ai jako zda psát filosof se s, nebo se z. Či zda má být na plakátě Madona nebo Madonová, Pink nebo Pinková. Yong Wei-Woo, takže česky Wooová. 😀

Hajnej

Až na to, že to Madonna není přijmení, ale první z křestních jmen – příjmením je Ciccone, přechýleno by to bylo Cicconová (přičemž polovina znalců by to místo „Čikónová“ četla jako „Čičónová“ – nejspíš podle vzoru „gnóči“).
Podobně se kdysi nějakej chytrouš dožadoval toho, že by se neměly dvakrát přechylovat příjmení ruských tenistek Kurnikovové a Šarapovové. Akorát mu nějak uniklo, že se jejich fotrové nejmenujou Kurnik a Šarap, ale Kurnikov a Šarapov, a že tedy nejde o dvojí přechýlení, ale o „překlad“ ruského přechýlení -a na české přechýlení -ová.

Trnka

A proč si nepronajmou lokomotivy od dcery?To by bylo zase o čem diskutovat.

Kubrt

Dcera nabízí pronájem vectronů? Mám dojem, že pro ně má sama adekvátní práci.

MiKi

Dcéra jede na 60 %

Kubrt

Nerozumím řeči vašeho kmene. Znamená to, že 40 % vectronů ČDC je volných?

Dalibor

páč i céra mám málo mašin…

Apollo17

A ta dcera je nepotřebuje a klidně je pronajme?

Kubrt

Nějaké to eso se v obězích 380 vyskytuje denně, jen to není tak do očí bijící, jak ten brejlovec. Jen pro info – inventární stav řady 380 je 20 kusů, turnusová potřeba 16. Když se jeden stroj nabourá, jeden je v dílnách (což při takhle početné řadě platí vlastně pořád), zbývají dva jako záloha. Jako úplná katastrofa mi to nepřijde. Spíš by bylo rozumnější snížit turnusovou potřebu, protože eso není adekvátní náhrada a v obězích jezdícíh do Rakouska se pak zdržuje s přepřahy navíc. Ty dva taurusy (já vím, že se jim tak nemá říkat, ale říkají to všichni) pomůžou… Číst vice »

Jiří Kocurek

Eso není adekvátní náhrada za 380, takže to vyřešíme jednoduše. Eso na tom vlaku nebude jezdit jako náhrada. Bude tam turnusované, aby mohlo být více 380 mimo provoz celoročně. Tak tohle číst král Šalamoun, tak jde pást kozy.

Kubrt

Ne. Pokud řada 380 není dlouhodobě schopná pokrýt svou současnou TP (16), bylo by od provozovatele seriózní pro část jejích dnešních výkonů: buď zajistit vozbu jinou, ale adekvátní řadou (třeba 350 u vlaků, co nejezdí do Rakouska), nebo část výkonů „zpomalit“ a nasadit na ně oficiálně svoje 362. Takhle jezdí 362 na výkonech, kde nestačí jak rychlostí/výkonem, tak eventuálně „(ne)systémovostí“. Nákupem taurusů provozovatel zvolil první možnost.

Anonym ze severu

Řekněte mi, proč za nehodu (kterou pravděpodobně nezpůsobil fíra) musí náhradu platit ČD (předpokládám že maďarský viník, je-li opravdu viníkem DN, způsobil tu nehodu) a ne viník nehody? Je to sice z jiného soudku, ale jak to vlastně je s dočasným pronájem mašiny, když mi někdo poškodí můj stroj, se kterým jsem chtěl jezdit? 😀

Jenom by mě zajímalo, kdo by měl platit následky té DN (pronájem dalšího stroje, cestu technika na místo nehody, aby zprovoznil mašinu, …).

Anonym ze severu

A teda nevím, jestli opravy, pronájem atd. platí ČD, ale předpokládám že jo

Dalibor

předpokládám, že toto byse zpětně vše dalo „vysypat“ z pojistky viníka, ale neznám moc Maďarský systém pojištění odpovědnosti…

AAA

základní rámec je dán směrnicemi EU, tudíž nejspíš velmi podobný našemu

AAA

a to jako čekáte že to viník nehody zatáhne z kapsy na místě kešem?

Anonym ze severu

To samozřejmě nee 🙂

Eskimo Joe

Trocha nedělního bulváru nikdy neuškodí 🙂 Mimochodem díky za podobné štěky, doposud jsem si podle vyjadřování některých soudruhů myslel, že jich je mimo provoz mnohem víc a to dlouhodobě. No co, jestli jich ještě pár vypadne z provozu, pak na tom budou skoro jako Herkulesy u Lendrbanů 🙂

VRT

Ano, „téměř dokonalý stroj“. Chápu, že se těch vlaků z Číny bojí jak čert kříže.

Tumcas

Strach z čínských vlaků je oprávněný, pokud se čínští výrobci dostanou na evropský trh tak můžou jít evropští výrobci hodně rychle do kopru.

Dushan

Musí holt přidat, konkurence je na ně zjevně potřeba ja sůl.

VRT

Věřím, že JSVL (jediný správný výrobce lokomotiv) si to u ČD ošéfuje. Ještě mu ČD rády zaplatí giga pokuty.

Panelák

Evropští výrobci ne, ti se přizpůsobí. Škoda Šrototechnika ale tím pádem s lokomotivami definitivně končí a proto ten nacionalistický jekot.

VRT

Co naděláme, no…

Jerry

Bulvár hadra ,se stane.. že nejsou mašiny.taky kupovat dvacet Mašín je nesmysl když je xxxx výkonu.esa už taky mají něco odjezdeno.vectronu je taky pár,je vidět jak se plánuje obnova vozového parku.

Dalibor

obecně vnímám že lokomotiv je „podstav“ hodně se podcenily zálohy, po éře překotného rušení by se měla nastartovat éra „doplnění stavu“

Kubrt

Tak ty „překotně zrušená“ šestikola, plecháče a bobiny by situaci s řadou 380 nevyřešily..

Jerry

Ale ani dieselových Mašín je málo

Ceslo

Proboha, vysvětlete mi někdo význam téhle věty.

Kubrt

Jerry chtěl napsat „ale i dieselových mašin je málo“, jen se mu to nepovedlo a napsal přesný opak toho, co chtěl. No co.

Dalibor

nevyřešily ale jako plnohodnotnou náhradu,ale přece jen by pomohly jako zálohy. Brejle jsou na tom s jízdními parametry o krapet hůř jak výše zmíněný

K.S.

I ty bobiny lze zpřevodovat dorychla, nicméně už dávno mohly běžet přestavby 163, banánů a pod na dvojsystémové, což by situaci zjednodušilo.

Jiří Kocurek

Bobina zpřevodovaná do rychla a odporový Banán přestavěný na řadu 350, toť spása české železnice. A co třeba Papoušek? Ohřívat vodu lze i odporovým drátem.

K.S.

Pořád bude lepší předělat „béčkové“ lokomotivy na dvojsystém (možná by se místo odporové dala dosadit jiná regulace), než se tvářit že nejsou stroje. Samozřejmě je otázka za kolik by to bylo, ale vzhledem k nedostatku strojů v celé Evropě to bude lepší než velké zadlužení či drátem do oka. On totiž počet rychlejších tratí roste a to nešťastné dědictví minulosti by si řešení zasloužilo.

Jerry

Předělávat jednosystemove mašiny je ekonomicky nesmysl.to je lepší koupit starší Taurusy .. lokomotivou řady 163 ať dojezdu na osobacich.prijdou nové El. Jednotky a budou nějaké mašiny.

Vbb

„to je lepší koupit starší Taurusy “
Nejprv je musí někdo nabízet k prodeji…

Jiří Kocurek

Takže na rychlejší trať dáme mašinu s výkonem 2000 kW, když víme, že 3600 kW výkonu na řadě 36x nedostačuje a EC sotva stíhá jízdní doby. Předělávat mašinu, která je 50−70 roků stará, za 2∕3 ceny nové lokomotivy. No rozhodně to nebude levnější než předělávat Belgičanku na dvousystém.

K.S.

Tak ř. 150 má 4000kW, ř. 163 3400kW. Navíc řady 36x mají maximální rychlost 140km/h, takže problém bych hledal spíš tam.

Tronda

Ale byla by to moderní vozidla, bobiny na 160 a banány 350.1, žádné ojeté šroty z Německa.

Panelák

Bobina zpřevodovaná do rychla… asi v PRASu za nějakých 50 mega, že? No super.

Jiří Kocurek

Přitlačte, trafo ani žárovka nebude levnější jenom proto, že rám je ech starý a patřičně uleželý. O Belgičance se říká, že vyjde na 2∕3 nové lokomotivy, takže můj odhad by byl kolem 60−70 mil Kč.

K.S.

Ano, třebas na 75% ceny nového, ale zase si u Belgičanek započtěte cenu, kterou platili za nákup původních mašin, takže kolik to bude za přestavbu? 65%? A i kdyby, tak máte pořád 5 za cenu 4.

Oldřich Sládek

Jerry: Nešlo by psát česky? 😉

Jerry

A jakým jazykem to je?

Martin V.

To právě nikdo neví.

Hajnej

Bohužel…
V těchto dnech se probírám víc jak 100 let starou korespondencí mezi mým dědou a jeho první manželkou z dob I. světové války. Je to čitelné a bez chyb, jediné odchylky od pravopisu jsou nářeční tvary. A to to děda psal v polních podmínkách a u jeho choti propukala „ereska“…

Eskimo Joe
Zlínka

Kdyby jste v té Číně někdy byl, tak aspoň víte.
Je tam naprosto běžné, že tam pracují i děti.
Máte děti? Šup s nima zítra místo do školy, do roboty.
Když tady tu Čínu tak vychvalujete. Ano v Číně se dělá spousta zboží, ale proč, právě protože ekologii neznají a minimální plat. Pokud s timto souhlasíte, ok máte na to právo.
Ale jsou lidé, kteří s tom nesouhlasí. Umíte vy uznat jejich právo na názor….

K.S.

A právě proto by bylo velmi vhodné na to zavést ekologické cla. No a pokud budeme s to zjistit u které firmy se zaměstnávají děti a platí málo, tak jim na to ještě napařit clo za dětskou práci.