Dopravci Železnice

Drahám v pololetí klesl zisk na polovinu, osobní doprava je zpět ve ztrátě. Tržby rostou

České dráhy, vlak EuroCity. Autor: České dráhy
České dráhy, vlak EuroCity. Autor: České dráhy

Skupině České dráhy se nepodařilo v letošním prvním pololetí udržet loňský zisk. Za šest měsíců vykázal holding zisk 262 milionů, což je méně než polovina loňského pololetního výsledku.

Do ztráty se vrátila osobní doprava, která skončila 388 milionů korun v minusu (loni zisk 29 milionů). V osobní dopravě sice vzrostly tržby o 2,6 procenta (289 mil.) na 11,2 miliardy korun, rostly ale i náklady. Jen na mzdách vydal dopravce o 250 milionů korun meziročně více.

Primárně se ale podle vedení drah vrátila osobní doprava do ztráty kvůli oslabení koruny a s tím spojeným kurzovým ztrátám. Zatímco výnosy mají dráhy v korunách, dluhy počítají v eurech. Oslabení koruny tak zvyšuje objem dluhu v korunách a vede k vyšším nákladům na úroky. Před rokem kurz působil přesně opačně, neboť koruna po uvolnění režimu ČNB posilovala.

Vlaky Českých drah využilo 89,4 milionu cestujících, což je o 2,5 milionu více než před rokem. „To se promítlo do tržeb z prodeje jízdních dokladů, které se meziročně zvýšily o 2,4 procenta. Podíl na tom měla především vnitrostátní osobní doprava a vyšší výnosy plynoucí ze zapojení vlaků ČD do integrovaných dopravních systémů,“ uvedl člen představenstva Martin Bělčík.

Nákladní doprava ČD Cargo vykázala za pololetí zisk 350 milionů korun (loni 384 milionů.), tržby meziročně vzrostly o 5,7 procenta na téměř 6,2 miliardy korun. ČD Cargo přepravilo 33,5 milionu tun nákladu, což je meziročně o 1,3 milionu více. Přepravní výkon carga se zvýšil z 5,65 na 6,3 miliardy tarifních tunokilometrů.

Takzvaný EBIT celé skupiny (zisk před zdaněním a úroky) byl v pololetí 2018 meziročně vyšší o více než 300 milionů korun a dosáhl 1,2 miliardy korun. Pololetní report je k vidění na stránkách drah.

29 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ta osobní doprava. Otázkou čím to je, nárůst mezd je jedna věc, otázka, jestli třeba změna účtování poplatků szdc na koridoru.
    Dráhy mají blbé, že dost jízd se díky neobsazenosti jezdí zdarma. Asi by měli dát automat do vozu. A povinnost si u nedůchodců přes automat jízdenku koupit.

    • Jan: Hlavně je otázka kolik linek jezdí v motorové trakci na elektrifikovaných tratích, protože je obvyklé, že ČD z nedostatku elektrických jednotek nasazují regionovy a tím platí také vyšší poplatek za dopravní cestu. Pokud tržby rostli v osobní dopravě o 289 mil. Kč a náklady vzrostli o 250 mil. Kč, tak nevěřím tomu, že refinancování stálo 300 milionů.

      • Tak že neexistuje elektrická jednotka velikosti RN asi už všichni dlouho víme, takže se nejedná o „náhradu“, ale o použití adekvátního vozidla.

        Penalizace za očadné se týká jen vozidel nesplňujících emisní limity, takže moderní motoráky problém nemají.

            • A motor. Ten starej Catroš. Ten co se montoval do pásovejch traktorů asi od r.93. Ten je Euro – kolik?
              Nic netvrdím. Když se s ním slušně zachází, tak vydrží věky ale Euro norma to je -3 nejmíň.
              🙂

    • no je otázka, jestli stoupne počet školáků a důchodců…. např. lidi z vyšších vrstev, jsou mezi nimi i důchodci a školáci z bohatých rodin asi ze svých lepších aut těžko přestoupí do vlaků nebo busů.
      A ti z vesnic co teď jezdí na nákupy na kolech možná do těch vlaků a busů přestoupí, ale těch bude pár…
      Prostě ten co dříve jezdil vlakem nebo busem bude jezdit dál, jen 75% za něj zaplatí stát, a ten důchodce si za ušetřené peníze koupí dražší rohlík nebo salám….
      Počítám s max. nárůstem o 5-7% , více to nebude 😉

      • „Počítám s max. nárůstem o 5-7% , více to nebude“
        A možná i ještě méně než 5 % – to jen novináři s radostí straší přeplněnými vlaky, protože aspoň mají v „okurkové sezóně“ o čem psát: naprostá většina těch, kdo budou jezdit veřejnou dopravou, jí jezdí už nyní, a jen to někdo bude mít levnější, a tak jej to nebude tolik svádět k jízdám „na černo“, protože zaplatit těch „pár korun“ mu nebude vadit tolik jako dosavadní ceny …

        • 5-7 % je pěkných, ovšem zvolený způsob je bohužel nedobrý a z dlouhodobého hlediska kontraproduktivní a to jak ve vztahu k rozpočtu, tak ke vztahu k infrastruktuře. Z dlouhodobého hlediska by bylo lepší pokud by stejná suma šla na zrychlování a zkapacitňování tratí, revitalizace nádraží a pod. stejně tak myslím by bylo lepší kdyby se politika přitahování cestujících dělala přes zvyšování kvality a kapacity souprav. Je myslím hodně velká škoda že většina honeckerů, což jsou vozy tak 30-40 let staré, neprodělala od doby kdy je ČD získaly do svého vlastnictví nějaké zásadnější rekonstrukce. I přes jejich vysokopodlažnost a ne zcela pohodlný nástup by myslím byly po pořádné rekonstrukci vhodnými vozidly pro mnoho linek.

          • Honeckery nemají ani 30 let, některé už zmodernizované jsou, ČD ohlásily záměr o prozkoumání možností modernizace Bdmtee pár měsíců nazpět, takže pokud dostanou k 2019 nové smlouvy, je možné, že tam, budou vyjíždět modernizované Bdmtee..

            • Tím spíše, ovšem jestli to má být „modernizace“ jako ta co u některých proběhla, (což snad bylo jen přečalounění) tak by to moc zlepšení ani atraktivity nepřineslo. Představoval bych si něco možná jen s nuceným sáním vzduchu (nejde pořádně větrat), instalací alespoň panteřích sedaček a výměnou všech dveří uvnitř i mezi vozy. Nutné je ale nějak získat vhodné uspořádání vnitřku co se týče sedadel. Co si budeme nalhávat, je děsné a s využitelností asi tak 50 %.

            • To je hezké, že nemají ani 30 let, ale pokud jsou od počátku z pohledu cestujících zcela na hovno, tak je primární problém toto a nikoliv věk.

              Zrekonstruované (=přerubané sedačky) jsou asi 4 z celkového počtu ve vysokých desítkách. Nestojí to za zmínku.

              • Zase jen další z mnoha nepravdivých hloupých žvástů: jen těch „nohavic“, které po modernizaci jezdí po pravém břehu Labe v soupravách se „sysly“, je mnohem víc než 4 – a stejné jezdí i jinde.

                • No tak Bdmtee s radikálnější rekonstrukcí sedaček je tedy dvojnásobek, což je 8 ks, k tomu ty 4-6 ks předchozích rekonstrukcí. (Nic z těchto rekonstrukcí toho nemá klimu nebo předělaná okna.)

                  Bdmtee v původním stavu – nesmyslné sedačky, nepoužitelná okna je asi 200 ks.

                  Zrekonstruovanách je něco mezi 5-10%…

                • Bohužel. Tyto vozy nemají pro cestující žádné výhody, zato spoustu nedostatků – vysoké a strmé schody, díky madlům ve vstupu úzké nástupní prostory, nevyvětratelný interiér a zoufale málo místa na nohy. 🙁

        • Tak k čemu je tedy ta sleva dobrá? (Krom toho, že je před volbami.)

        • Tady je nějaký důchodce odtržen od reality, nebo žije v jiné zemi, než ve které důchodci stepují před Kauflandy od 7h ráno kvůli korunovým slevám, nebo kde hlavně, se vysokoškoláci nerozhodují, zda jim 700kč za víkendovou návštěvu domova stojí a delší víkendy, svátky, se tak oproti běžným víkendům ve školní rok liší klidně i o 100%?

        • Režíjrkář co si žije ve své bublině, že lidi s takovou kartičkou se už vážně příliš nerozhodují na četnosti cest ekonomicky a vůbec vlaky nerostly i pře menších slevňování.

        • A na Slovensku se ti lidé v přeplněných vlacích vzali odkud? Taky tam byli, jen jezdili načerno na záchodku a v umývárně?

          Chápu, že líně ubíhající svět drážního penzisty neregistruje takové detaily jako že většina vlaků ve významných uzlech už jezdí na hranici kapacit (které Jediná Správná Dráha neumí moc navyšovat, bo nemá vhodné vlaky) a že snížení cen samozřejmě na poptávané množství vliv má (jak jste ostatně viděl na Slovensku a jen z blbosti to ignorujete).

          Takže vlaky ve špičce BUDOU ještě přecpanější a cestování na železnici ještě mizernější.

          • Myslí že problém je vůbec k koncepci kolem velkých uzlů, Praha, Brno, Ostrava, tam by měly jezdit v nejbližším okolí patrové soupravy, třeba něco jako slovenský push-pull elefant, na rychlících se měly objevit nějaké pořádné jednotky, ne pantery. atd., hodily by se i patrové vozy, ale těch mají ČD, taktéž zoufale málo.

  • Dotovaný, protěžovaný, „podnikající“ na vrcholu hospodářské konjunktury a v mínusu…

Newsletter

Partneři


Výběr editora