1) pozorný čtenář si jistě všimne konečně něčeho pozitivního na stránce . Kousek výš – reklama na „České flirt stránky“. Příjemná odbočka od negativ dneška . 2) Již dříve jsem zmínil, že ze strany SŽ jsou minimalizovány informace ces, o příčině zpoždění vlaku ze strany SŽ. Dále pak jsem byl často svědkem nechutných situací, kdy cestující verbálně napadali průvodčí za zpoždění . Jako kdyby tito lidé mohli za výluky, výpadky, poruchy a jiné ze strany SŽ . A bylo mi sděleno, že jim bylo „doporučeno“ toto nesdělovat . A závěrem : velmi rád jsem palubním rozhlasem tyto informace cestujícím podával,… Číst vice »
MilanSima
9 měsíců
A když je důvod zpoždění prokazatelně na straně provozovatele dráhy, může od něj dopravce tyto vyplacené částky zpětné vymáhat?
Tomāš
9 měsíců
Zajímavé, že koncem roku 2022 ČD ustoupily od požadavku pro minimální cenu jízdenky pro získání odškodnění (180/360 Kč, viz https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacnou-automaticky-vracet-lidem-penize-za-zpozdeni-132552/). Od prosince 2023 byla ale tato podmínka opět v tichosti zavedena, viz diskuze níže, SPPO a informace na stránkách. Nemá k tomu redakce více informací/vyjádření od ČD?
Na to nemusí odpovídat nikdo od ČD, to si můžete najít ve Smluvních přepravních podmínkách ( bod 101.2 ) –
V případě eTiketu s jízdným dle tarifu ČD není omezena minimální cena dokladů dle písm. b), c) a d)
tohoto článku.
To samozřejmě ne, slavnostně se mluví o tom, že třídu přidali a u vlakvedoucích přidají. Nicméně došlo ke zjevné redukci příplatků, což sem pocítil i já jako strojvedoucí. Přidali 2,3 + 2,2 odměna, ale reálně mi klesla mzda..
“Skvěle” to mají vyřešeno na Slovensku. Když jsem volal na infolinku, co by se stalo, kdyby mi ujel poslední Valašský expres z Púchova, což během rekonstrukce Žiliny hrozilo, řekli mi, že ubytování by mi připlatili až do výše 20€. Kdyby mi řekli, kde to last minute ubytování za 20€ seženu, tak bych neměl problém. No evidentně se tam o přesun cestujících z aut nikdo nesnaží. Škoda, že se nenašel někdo, kdo by měl energii na to se s ŽSSK soudit.
Jan
9 měsíců
Tomu nevěřím, zase nějaká jančurovská pomluva…
none
9 měsíců
Jak je definovan navazujici spoj? Kdyz dojedu z Prahy do Hranic na Morave s Jancurou, co mi ma navazovat? Osobak CD, co jsem si vybral pred jizdou z Prahy?
Tak čistě teoreticky v rámci SJT může a že jich je…
Michal
9 měsíců
A přesto je to málo. Vracet až od hodiny a to ještě jenom 25%, je vážně nechutné. O to hůř, když jedu po trati, kde můžu jet pouze na krajský lístek a tam mně ČD nevrátí nic.
Ano, nejlépe zaplatit za lístek 0,10,- za km, ale odškodnění bychom rádi 1000,- a výše.
Pokud jezdíte na krajský tarif, jste zákazníkem kraje, nikoliv dopravce.
To je sice pravda, ale taky je fakt, ze je to az za zpozdeni od 2 hodin nahoru. Michal tady breci, ze kompenzace „az“ po prvni hodine zpozdeni jsou nechutne.
Taková blbá otázka, ale posledně, když jsem chtěla žádat o odškodnění za zpoždění, zjistila jsem, že se musí sejít 2 podmínky současně: délka zpoždění a cena jízdenky od xxx Kč nahoru. Je to ale už delší dobu. Platí to stále?
To je naopak dobrá otázka. Podle SPPO to stále platí: 101.2. Nárok na přiznání odškodnění je omezen a nevzniká, pokud: a) cestující byl před zakoupením dokladu o zpoždění nebo odřeknutí vlaku informován (hlášením staničního rozhlasu, vývěsky, informace na http://www.cd.cz, v aplikaci Můj vlak nebo osobně od zaměstnance ČD), a jeho zpoždění v cílové stanici se nezvýšilo minimálně o 60 minut oproti původně oznámenému zpoždění v době nákupu dokladu, b) je cena jízdenky a souvisejících cestovních dokladů na jednu osobu v každém směru menší než 360 Kč v případě nároku na odškodnění ve výši 25 %, c) je cena jízdenky a… Číst vice »
A tohle je naprosto nechutné. Když mně v obchodě něco špatně zaúčtují, taky mám právo na vrácení cenového rozdílu. A to i když se jedná o pár korun. Proč by teda odškodnění za zpoždění mělo platit až od konkrétní částky? Nebo snad když mám hodinu zpoždění u lístku za 50 tak je to něco jiného než hodina zpoždění u lístku za 400?
Michal brečí na špatném hrobě, ale byl by to zajímavý článek, kolik toho vrátilo kraje u brutto smluv. Tam to chápu tak, že zpoždění z důvodu dopravce = penále pro dopravce od kraje a kraj z toho cvaká odškodnění cestujícím.
Ano, měl bych nadávat státu, že takový bullshit, že kraje můžou kecat do něčeho jiného než MHD, vůbec vymyslel. Na druhou stranu, nechci házet všechny do jednoho pytle. Některé kraje to berou dobře, což ale bohužel není můj případ.
To jsem neřekl. Ale přiznejme si to na rovinu. Když se potřebuji někam dostat v konkrétní čas. A pokud vlak zařve a budu muset jet následujícím spojem (a hodinu rezervu prostě nemám), tak to musím odložit na jiný den. Pokud jsem si kvůli tomu ještě bral volno v práci, tak je to o to horší. V takovém případě by bylo naprosto adekvátní, když by bylo odškodnění vyšší než samotná cena lístku.
Tak jezdit zadarmo by bylo nejlepsi…samozrejme…ale vratime se do reality. Z bodu A do bodu B jste se nakonec dostal? Energie byla propalena, cas zamestnancu proinvestovan…Zadny dopravce nema ze zpozdeni radost, o to vic, ze za nej dost casto ani nemuze. A rozhodne neexistuje zadna konspirace, kdy by v oparu doutniku mahagonove zasedacky sedelo vedeni sveta a bavilo se ve stylu: „A dnes z HavlBrodu do Jihlavy to zpozdime o hodinu a z Prahy do Ostravy..ee..a o tri..at se kastani pomejou!“ Takhle to fakt neni…o)) A verte, ze v pripade mimoradnosti vsichni litaj jako fretky…
To určitě ne, ale když jel Rakouský ekoprezident railjetem do Prahy, tak co jsem slyšel, se museli příslušnému railjetu odhazovali vlaky do odbočky o poznání dříve než normálně a v Havl.Brodě se díky tomu rozjela skupina od Vysočiny se značným zpožděním. Protože jeden nadčlověk si musel honit své eko ego.
Nechci jezdit zadarmo. A ani nechci házet vinu na „koncové zaměstnance“, kteří to těžko změní. Chápu, že to něco stojí. Ale když už za nějakou službu musím platit, měla by za něco stát, což se bohužel neděje. Možná jsem se do cíle nedostal pouze jednou (a musel jsem se vrátit a jet až další den), ale to není obhajoba toho, že dojedu do cíle o hodinu později, což se mně stalo minulý týden.
S ČD dojedete do cíle vždy, což je záruka jistoty za kterou si koneckonců platíte. Stanovený čas příjezdu podle JŘ nemáte garantovaný v žádné dopravě.
A musíte jenom umřít, nevím o tom, že bych musel platit za jakoukoliv službu, na výběr je vždy.
Za služby ČD musím platit, protože nemám jinou alternativu. Teda „služby“ jako doprava. Jiným cestujícím ČD nabízí např. Wi-Fi, klimatizaci, stolky atd, za které cestující nemusí nic připlácet, takže v podstatě oškubávají ty cestující, kterým tyto služby nenabízí. A čas příjezdu pravidelně nedodržují. U ČD si pravidelně platím pouze za zabíjení času a utrpení.
PetrN
9 měsíců
Dost mě šokovalo, že u LE musí člověk o kompenzaci zadat a není automatická. To je fakt Švýcarska kvalita :-). Když už i zkostnatělé cd to konečně poskytuji automaticky, je dost mrzuté, že suverénně nejdražší a zároveň nejméně spolehlivý dopravce toto nedělá. Ostatně 300 000 vyplacených na kompenzacích vzhledem k cenám jejich jizdenek je vlastně nic.
On ani Regiojet nedava zrovna vzdy a vsem… Asi budu mistr v CR v ziskavani zpozdeni jizdou vlakem, ale nikdy mi nic neposlali. A ze prijet o pul hodiny pozdeji neni zadny problem https://regiojet.cz/nase-jizdenky/garance
On je rozdíl mezi statistikou zpoždění a tím, že vám bezohledně bez náhrady někdo zruší vlak. A to dělá nejčastěji LE, jelikož nemá zálohy. CD jsou schopny poslat náhradní soupravu, le ne a prostě jen řekne „sorry jako, ono to nejede, tak zkuste jiny vlak no, fakt sorry. Že vám letí ledatlo? No smůla, no, vrátíme vám peníze za jízdenku, ok?“ …takže asi tak 🙂
Studý Chudent
9 měsíců
Zavedení automatických kompenzací u elektronických jízdenek bylo fakt přelomový krok. Je dobře, že to prošlo přes drážní § a GŘ.
V porovnání s jinými státními dopravci je tohle u ČD fest špica, řekl bych že třeba v takovým Německu se člověk může jít bodnout
DB mají svůj formulář. Jednoduchý, přehledný… Mohlo to chodit automaticky, ale ten formulář není nikterak složitý a zabere 3 minuty maximálně…
Erik85
9 měsíců
“ V případě zrušení spoje těsně před odjezdem nebo po odjezdu mají cestující nárok na vrácení celé nebo poměrné části ceny jízdenky.“ Nikoliv, v takovém případě má dopravce povinnost zajistit dopravu do cílové stanice na své náklady jinými dopravními prostředky. Ne jen vrátit peníze se slovy „a dál se starejte sami. Pokud není cestujícímu do 100 minut od pravidelného odjezdu zrušeného spoje sděleno, jak bude dopraven do své cílové stanice, může si cestující zajistit dopravu sám a následně mu to musí dopravce uhradit. Pokud to nudělá, tak porušuje Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 2021/782 ze dne 29. dubna… Číst vice »
1) pozorný čtenář si jistě všimne konečně něčeho pozitivního na stránce . Kousek výš – reklama na „České flirt stránky“. Příjemná odbočka od negativ dneška . 2) Již dříve jsem zmínil, že ze strany SŽ jsou minimalizovány informace ces, o příčině zpoždění vlaku ze strany SŽ. Dále pak jsem byl často svědkem nechutných situací, kdy cestující verbálně napadali průvodčí za zpoždění . Jako kdyby tito lidé mohli za výluky, výpadky, poruchy a jiné ze strany SŽ . A bylo mi sděleno, že jim bylo „doporučeno“ toto nesdělovat . A závěrem : velmi rád jsem palubním rozhlasem tyto informace cestujícím podával,… Číst vice »
A když je důvod zpoždění prokazatelně na straně provozovatele dráhy, může od něj dopravce tyto vyplacené částky zpětné vymáhat?
Zajímavé, že koncem roku 2022 ČD ustoupily od požadavku pro minimální cenu jízdenky pro získání odškodnění (180/360 Kč, viz https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacnou-automaticky-vracet-lidem-penize-za-zpozdeni-132552/). Od prosince 2023 byla ale tato podmínka opět v tichosti zavedena, viz diskuze níže, SPPO a informace na stránkách. Nemá k tomu redakce více informací/vyjádření od ČD?
Na to nemusí odpovídat nikdo od ČD, to si můžete najít ve Smluvních přepravních podmínkách ( bod 101.2 ) –
V případě eTiketu s jízdným dle tarifu ČD není omezena minimální cena dokladů dle písm. b), c) a d)
tohoto článku.
Aha, tak proto snížili platy průvodčím ,od ledna
Pochybuju že jim změnili platovou třídu směrem dolů
To samozřejmě ne, slavnostně se mluví o tom, že třídu přidali a u vlakvedoucích přidají. Nicméně došlo ke zjevné redukci příplatků, což sem pocítil i já jako strojvedoucí. Přidali 2,3 + 2,2 odměna, ale reálně mi klesla mzda..
Jakým průvodčím? Nám přidali.
“Skvěle” to mají vyřešeno na Slovensku. Když jsem volal na infolinku, co by se stalo, kdyby mi ujel poslední Valašský expres z Púchova, což během rekonstrukce Žiliny hrozilo, řekli mi, že ubytování by mi připlatili až do výše 20€. Kdyby mi řekli, kde to last minute ubytování za 20€ seženu, tak bych neměl problém. No evidentně se tam o přesun cestujících z aut nikdo nesnaží. Škoda, že se nenašel někdo, kdo by měl energii na to se s ŽSSK soudit.
Tomu nevěřím, zase nějaká jančurovská pomluva…
Jak je definovan navazujici spoj? Kdyz dojedu z Prahy do Hranic na Morave s Jancurou, co mi ma navazovat? Osobak CD, co jsem si vybral pred jizdou z Prahy?
Na SJT stačí dojet někdy během dne. A hodně cestujících tohle pojede na dvě přepravní smlouvy (dvě jízdenky)
Jančura nejezdí na této trase na objednávku ministerstva dopravy, takže žádný připoj nemůže být navazující.
Tak čistě teoreticky v rámci SJT může a že jich je…
A přesto je to málo. Vracet až od hodiny a to ještě jenom 25%, je vážně nechutné. O to hůř, když jedu po trati, kde můžu jet pouze na krajský lístek a tam mně ČD nevrátí nic.
Ano, nejlépe zaplatit za lístek 0,10,- za km, ale odškodnění bychom rádi 1000,- a výše.
Pokud jezdíte na krajský tarif, jste zákazníkem kraje, nikoliv dopravce.
Stačí se podívat na odškodnění v letecké dopravě. Na podzim jsem za letenku za 700Kč dostal odškodnění přes 6000Kč.
To je sice pravda, ale taky je fakt, ze je to az za zpozdeni od 2 hodin nahoru. Michal tady breci, ze kompenzace „az“ po prvni hodine zpozdeni jsou nechutne.
Taková blbá otázka, ale posledně, když jsem chtěla žádat o odškodnění za zpoždění, zjistila jsem, že se musí sejít 2 podmínky současně: délka zpoždění a cena jízdenky od xxx Kč nahoru. Je to ale už delší dobu. Platí to stále?
To je naopak dobrá otázka. Podle SPPO to stále platí: 101.2. Nárok na přiznání odškodnění je omezen a nevzniká, pokud: a) cestující byl před zakoupením dokladu o zpoždění nebo odřeknutí vlaku informován (hlášením staničního rozhlasu, vývěsky, informace na http://www.cd.cz, v aplikaci Můj vlak nebo osobně od zaměstnance ČD), a jeho zpoždění v cílové stanici se nezvýšilo minimálně o 60 minut oproti původně oznámenému zpoždění v době nákupu dokladu, b) je cena jízdenky a souvisejících cestovních dokladů na jednu osobu v každém směru menší než 360 Kč v případě nároku na odškodnění ve výši 25 %, c) je cena jízdenky a… Číst vice »
A tohle je naprosto nechutné. Když mně v obchodě něco špatně zaúčtují, taky mám právo na vrácení cenového rozdílu. A to i když se jedná o pár korun. Proč by teda odškodnění za zpoždění mělo platit až od konkrétní částky? Nebo snad když mám hodinu zpoždění u lístku za 50 tak je to něco jiného než hodina zpoždění u lístku za 400?
Dle nařizeni EU, ze kterehoķ to vše vycházi je, že idškodní nižši než 4 EUR doprabci nemusí vyplycet. Takto je to upravené u SJT.
Michal brečí na špatném hrobě, ale byl by to zajímavý článek, kolik toho vrátilo kraje u brutto smluv. Tam to chápu tak, že zpoždění z důvodu dopravce = penále pro dopravce od kraje a kraj z toho cvaká odškodnění cestujícím.
Ano, měl bych nadávat státu, že takový bullshit, že kraje můžou kecat do něčeho jiného než MHD, vůbec vymyslel. Na druhou stranu, nechci házet všechny do jednoho pytle. Některé kraje to berou dobře, což ale bohužel není můj případ.
To jsem neřekl. Ale přiznejme si to na rovinu. Když se potřebuji někam dostat v konkrétní čas. A pokud vlak zařve a budu muset jet následujícím spojem (a hodinu rezervu prostě nemám), tak to musím odložit na jiný den. Pokud jsem si kvůli tomu ještě bral volno v práci, tak je to o to horší. V takovém případě by bylo naprosto adekvátní, když by bylo odškodnění vyšší než samotná cena lístku.
Tak jezdit zadarmo by bylo nejlepsi…samozrejme…ale vratime se do reality. Z bodu A do bodu B jste se nakonec dostal? Energie byla propalena, cas zamestnancu proinvestovan…Zadny dopravce nema ze zpozdeni radost, o to vic, ze za nej dost casto ani nemuze. A rozhodne neexistuje zadna konspirace, kdy by v oparu doutniku mahagonove zasedacky sedelo vedeni sveta a bavilo se ve stylu: „A dnes z HavlBrodu do Jihlavy to zpozdime o hodinu a z Prahy do Ostravy..ee..a o tri..at se kastani pomejou!“ Takhle to fakt neni…o)) A verte, ze v pripade mimoradnosti vsichni litaj jako fretky…
To určitě ne, ale když jel Rakouský ekoprezident railjetem do Prahy, tak co jsem slyšel, se museli příslušnému railjetu odhazovali vlaky do odbočky o poznání dříve než normálně a v Havl.Brodě se díky tomu rozjela skupina od Vysočiny se značným zpožděním. Protože jeden nadčlověk si musel honit své eko ego.
On to byl spíš befel někoho z moudrých na dobré správě a čekej doma.
Nechci jezdit zadarmo. A ani nechci házet vinu na „koncové zaměstnance“, kteří to těžko změní. Chápu, že to něco stojí. Ale když už za nějakou službu musím platit, měla by za něco stát, což se bohužel neděje. Možná jsem se do cíle nedostal pouze jednou (a musel jsem se vrátit a jet až další den), ale to není obhajoba toho, že dojedu do cíle o hodinu později, což se mně stalo minulý týden.
S ČD dojedete do cíle vždy, což je záruka jistoty za kterou si koneckonců platíte. Stanovený čas příjezdu podle JŘ nemáte garantovaný v žádné dopravě.
A musíte jenom umřít, nevím o tom, že bych musel platit za jakoukoliv službu, na výběr je vždy.
Za služby ČD musím platit, protože nemám jinou alternativu. Teda „služby“ jako doprava. Jiným cestujícím ČD nabízí např. Wi-Fi, klimatizaci, stolky atd, za které cestující nemusí nic připlácet, takže v podstatě oškubávají ty cestující, kterým tyto služby nenabízí. A čas příjezdu pravidelně nedodržují. U ČD si pravidelně platím pouze za zabíjení času a utrpení.
Dost mě šokovalo, že u LE musí člověk o kompenzaci zadat a není automatická. To je fakt Švýcarska kvalita :-). Když už i zkostnatělé cd to konečně poskytuji automaticky, je dost mrzuté, že suverénně nejdražší a zároveň nejméně spolehlivý dopravce toto nedělá. Ostatně 300 000 vyplacených na kompenzacích vzhledem k cenám jejich jizdenek je vlastně nic.
On ani Regiojet nedava zrovna vzdy a vsem… Asi budu mistr v CR v ziskavani zpozdeni jizdou vlakem, ale nikdy mi nic neposlali. A ze prijet o pul hodiny pozdeji neni zadny problem
https://regiojet.cz/nase-jizdenky/garance
Záleží na typu jízdenky. U kreditovych jízdenek to chodilo automaticky. Ale nevím, jak to bylo a je u linky do Chorvatska a na Ukrajinu.
No nevím, mi vždy s RJ chodí do druhého dne, a to včetně případů 100 procent ceny jízdenky – ano, i to už jsem párkrát zažil.
U Rj žádný problém. Dokonce se mi stalo, že vrácený jízdný bylo na účtě dřív, než já v cíli. Ale to jsme stáli 6 hodin se strženým vedením …
Rad bych věděl jak jste k termínu nejméně spolehlivý přišel , když tady byl článek o žebříčku s jinými výsledky …
On je rozdíl mezi statistikou zpoždění a tím, že vám bezohledně bez náhrady někdo zruší vlak. A to dělá nejčastěji LE, jelikož nemá zálohy. CD jsou schopny poslat náhradní soupravu, le ne a prostě jen řekne „sorry jako, ono to nejede, tak zkuste jiny vlak no, fakt sorry. Že vám letí ledatlo? No smůla, no, vrátíme vám peníze za jízdenku, ok?“ …takže asi tak 🙂
Zavedení automatických kompenzací u elektronických jízdenek bylo fakt přelomový krok. Je dobře, že to prošlo přes drážní § a GŘ.
V porovnání s jinými státními dopravci je tohle u ČD fest špica, řekl bych že třeba v takovým Německu se člověk může jít bodnout
DB mají svůj formulář. Jednoduchý, přehledný… Mohlo to chodit automaticky, ale ten formulář není nikterak složitý a zabere 3 minuty maximálně…
“ V případě zrušení spoje těsně před odjezdem nebo po odjezdu mají cestující nárok na vrácení celé nebo poměrné části ceny jízdenky.“ Nikoliv, v takovém případě má dopravce povinnost zajistit dopravu do cílové stanice na své náklady jinými dopravními prostředky. Ne jen vrátit peníze se slovy „a dál se starejte sami. Pokud není cestujícímu do 100 minut od pravidelného odjezdu zrušeného spoje sděleno, jak bude dopraven do své cílové stanice, může si cestující zajistit dopravu sám a následně mu to musí dopravce uhradit. Pokud to nudělá, tak porušuje Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) č. 2021/782 ze dne 29. dubna… Číst vice »