Autobusy Doprava ve městě

DPP zveřejnil smlouvu se SOR na 300 autobusů. Vejde se do nich méně lidí, jsou těžší

Autobus SOR NB12. Foto: Šjů/Wikimedia Commons
Autobus SOR NB12. Foto: Šjů/Wikimedia Commons

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zveřejnil minulý týden podepsanou smlouvu se společností SOR Libchavy na dodávku až 300 dvanáctimetrových autobusů.

Ostře sledovaný tendr, který skončil vyloučením levnější nabídky od Iveca, přinese cestujícím v pražské MHD už teď známé autobusy SOR NB 12. Za jeden zaplatí dopravní podnik podle smlouvy  4,969 milionu korun bez DPH (6,013 milionu korun s DPH).

Celková hodnota kontraktu je 1,5 miliardy korun bez DPH. SOR ovládl i dvě ostatní soutěže na nové autobusy pro DPP: na kloubové osmnáctimetrové vozy a částečně nízkopodlažní vozy.

Kontrakt zatím nemluví o přesných termínech dodání, ty budou stanoveny vždy prováděcími smlouvami. V nich má mít výrobce vždy pět měsíců na dodání 20 vozidel. V každém voze bude 27 míst k sezení + 2 sklopná sedadla, k státní 61 míst. Celkem tedy 87 míst. Do dříve dodaných autobusů SOR NB 12 které nakoupil DPP na základě smlouvy z roku 2009, se vejde o 15 lidí více: 102.

Uspořádání sedaček v nových autobusech SOR NB 12 pro DPP. Foto: DPP
Uspořádání sedaček v nových autobusech SOR NB 12 pro DPP. Foto: DPP

Nové autobusy mají být tišší: vnější hlučnost je 76 dB, u starších je 79 dB. Mají také ekologičtější motor splňující normu Euro 6. Ten bude dodávat Iveco.  Autobus je také o více než 1,3 tuny těžší. Náklady na pohonné hmoty mají dosáhnout 14 korun na kilometr.

Barevné schéma nových autobusů SOR NB 12 pro DPP. Foto: DPP
Barevné schéma nových autobusů SOR NB 12 pro DPP. Foto: DPP

Novinkou je automatický hasicí systém v prostoru motoru, jenž by měl zvýšit bezpečnost dopravy. Nově je v autobusech také  kamerový systém se záznamem (interiér vozidla, čelní nehodová kamera), novinkou je i systém automatického počítání cestujících. Do autobusu se vejdou dva invalidní vozíky.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • DPP má výjimku na jednotný nátěr vozidel PID? Nově pořizovaná vozidla do PIDu mají mít přece modrou střechu…

  • Dopravce si může sedačky určit. Pohodlnost sedaček, tak není tak úplně vina SORu nebo Solarisu, ale dopravce.

    • Nemyslím si, že si dopravce diktuje přesné rozměry a ergonomii sedačky. Ten si tak maximálně určuje, jestli má být s koženkou nebo v plastu a jejich počet.

    • to jsem si myslel, jak to tady bylo po první, ale cng má drahý provoz, zdlouhavé plnění a když si spočítáte kolik jen věcí na dílně musíte vyměnit a koupit tak diesel vždy zvítězí .

    • cng je slepá cesta, hluk stejný a exhalace to taky vypouští, raději bych trolejbusy nebo aspoň ty bateriové busy s dobíjemím během jízdy

  • jak se dívám na tu šířku, tak asi pražáci budou muset změnit normu na šírku městských komunikací a začít rozšiřovat. Pamatuji dobu, kdy na silnicích mohla jezdit vozidla do 2,5 metru.

    • proboha k čemu wifi? A proč to má většina platit? Vždyť než to chytím, přihlásím se na mobilu, tak už zpravidla musím vystoupit.

  • No tak já snad to nepřetížím mám 78KG.
    No ono asi byly nejdůležitější náklady 14KČ/KM
    Ale budou taky tak poruchové, Když se bavím s řidičemi na téma SOR, tak všichni nadávaj. (chtěli by IVECO)
    No pro mě nejvíc nepohodlné sedačky má Solaris na lince 138. Jezdím s ním často.
    Jo Karosy, tam byl dostatek místa k sezení a Ikarusy (trochu smrděli) na ty jste zapomněli, snad v Maďarsku jezdí ještě.

    • Ted jsem jel po letech starou kloubovou karosou (asi vyplňovala nějaký výpadek modernějšího busu) a musím říct krom nostalgie, že tam je oproti novým busům takového místa. A ani po letech to neskřípe skoro nikde. Krásně měkké vše… No samozřejmě vozíčkář nebo kočárek to mají blbé.

  • To jsem zvědavý, jestli se i u nových sérií bude objevovat popraskané obložení sloupků v interiéru. Ne, že by to až tak vadilo (u tohoto špičkového výrobce, jehož ředitel se na Czech Busu vyjadřoval bez skurpulí slovy: „Ty vole, to si děláš prd*l,“ je to vlastně ještě dobrý výsledek). Popraskaným obložením ale dovnitř trochu zatéká a spolu s tím se na čistě plastovém dílu objevují rezaté fleky (od koroze sloupků jako takových), třeba i u jen pár let starého autobusu. Zajímalo by mě, jakým způsobem je skelet chráněný proti korozi. Pravděpodobně to nebude žádná sláva.
    Ono se to nejspíš nerozpadne, dopravní podniky ve východní Evropě vůbec excelují (musí) v disciplíně udržování šrotu v provozu až do doby, kdy je zcela neopravitelný, jen si nejsem tak úplně jistý, jestli je tenhle „Neo Tedom“ ta správná cesta (a to i ve srovnání s těžkopádným Urbanwayem).
    Ale pořád může být i hůř. Páťa Kotas se vyčinil a taky by nám po Praze mohlo jezdit obludárium řady NS. Ten člověk je úplně mimo a potvrzuje hypotézu, že v dobrý víře škodí člověk úplně nejvíc.

    • NS je pro mě rozhodně hezčí a originálnější než nudný a fádní NB. A to jinak Kotasoviny moc nemusím.

  • To, že chybějí 3 sklopné sedačky, chápu (byť nerad), ale není ta celkově o dost menší obsaditelnost ve skutečnosti jen formálním důsledkem pouhé jiné metodiky výpočtu – třeba jiného normového počtu stojících cestujících na metr čtvereční nebo odečtení plochy vyhrazené pro vozíky a kočárky, která možná v minulosti odečítána nabyla?

    • Podle mě je ta hmotnost navíc hlavně kvůli klimatizaci (Webasto 30 kW). No a protože nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozidla je 18 000 kg a pohotovostní hmotnost uvádějí 11 060 kg +/- 3 %, tak mi z toho odečtením a podělením 80 kg na osobu vyšlo 86,75 osoby. Problém tedy je, že jsme v průměru moc tlustí. 🙂 A pochybuju, že prázdné IVECO je lehčí, nebo se pletu?

      Jak je to s největší povolenou hmotností silničních vozidel na veřejných komunikacích? Platí pořád ještě 18 t / dvounápravové vozidlo, 25 tun třínápravové (26 t s pneumatickým pérováním), 32 t čtyřnápravové? Zvlášť byly kloubové autobusy 28 tun dvoučlánkový a 32 tun tříčlánkový.

      Zajímavé je, že dvojnáprava nad 1,3 m rozvoru měla při pneumatickém pérování úlevu na 19 tun místo 18, ale u vozidla žádné podobné navýšení nebylo. Ale netuším, jestli ta čísla jsou aktuální, nebo jestli už to někdo novelizoval (rozuměj zvýšil).

    • 30 kilowatová klimatizace? To je označení nebo i elektrický příkon? Na to by totiž byla potřeba malá elektrárna.

  • Jakožto pražáka mě vítězství SORu nijak netěší. Má to nepohodlné sedačky, špatné odpružení a fádní design.

    • Počet míst k sezení jedině menší, protože do současných je problém se vejít, je tam málo místa na nohy. To je dělaný snad pro Číňany nebo Japonce.

    • Nemyslím, že by kromě starých „Karos“ byla v jiných pražských autobusech nějak extrémně pohodlnější sedadla než v „SORáčích“.

    • Ve srovnání s karosama je jízda v sor královsky komfortní. Karosy Citybus působí jako by neměly vypružení, o drnčících krytech v interiéru, řevu motoru a špatné akceleraci nemluvě.

    • Milan:
      Já jsem měl pochopitelně na mysli „staré Karosy“ řady 95x, ne „vzor francouzský Renault“ (který má navíc méně míst k sezení).

    • nejméně místa bylo v šl nebo šm. Ty sedačky teď můžou být od stejnýho vyrobce jak u volva, solarisu, mercedesu atd.

    • nedávno jsem zkoušel posez v historické karose šm a sedělo se příjemně, opěrky jsou více skloněné, tak je to pocit, že sedíte v měkkém křesílku

    • To Milan: Jako kdyby to v SORech nedrnčelo… A jinak největší slast je sedět v SORu jak např. přejíždí koleje u Libeňského nádraží. To mám vždycky pocit, že náprava prorazí podlahu…

    • To železničář v důchodu: „Extrémně“ pohodlnější nemá žádný. Ale proč hodit do extrémů, stačí, aby je měly aspoň o trochu pohodlnější 😉 A to dle mě kromě Solarisů má každý.

    • Ono je taky třeba se o to starat. Nové jsou SORy lepší, ale také stačí pár let a špatný servis a drncá to.

Newsletter

Partneři


Výběr editora