Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

DPP zprovoznil novou zastávku na staré trati ve Stromovce, tramvaj k ní couvá

Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr odhaluje novou zastávku ve Stromovce. Pramen: FB Adama Scheinherra
Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr odhaluje novou zastávku ve Stromovce. Pramen: FB Adama Scheinherra

Pražský dopravní podnik má od Velkého pátku ve své tramvajové síti novou zastávku. Do provozu byla uvedena nástupní zastávka Planetárium Praha, která je v zadní části obratiště Výstaviště Holešovice naproti Planetáriu v parku Stromovka. Zastávka je určena výhradně pro historickou linku 41.

K zastávce vede fakticky nepoužívaná odstavná kolej od smyčky Výstaviště, na kterou nelze vjet přímou jízdou. Tramvaje tak do ní najíždějí couváním. Provozní koncept byl poprvé představen koncem ledna při místním šetření. Cestující musejí opustit vlak ve výstupní stanici, posádka s ním následně odjede za sjezdovou výhybku. Po přestavení výhybky je vlak sunut zhruba 150 metrů až na konec kusé koleje. Z nové nástupní zastávky Planetárium Praha tramvaj jede do bývalé nástupní zastávky Výstaviště Holešovice, vzdálenost nového provozního úseku je zhruba 300 metrů.

O obsluze Stromovky se už dlouho diskutuje na nejrůznějších fórech, jedním z impulzů byla zejména před léty zahájená obnova Šlechtovy restaurace. „DPP nabídl, že může jednorázově nebo systematicky využít alespoň zachovalou kusou kolej z někdejší dráhy Královská obora – Královské Vinohrady, neboť jde o plně funkční, i když prakticky nevyužitou, součást infrastruktury pražské tramvajové sítě,“ říká technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Oproti původní představě, která spočívala v nasypání štěrku, bylo podle něj nakonec nutno zřídit zastávku dle stanovisek dotčených orgánů státní správy a samosprávy, tedy především použít přesně definovaný kámen a jeho položení do vzoru. „Zvláštní pozornost věnovaly povolovací orgány označníku, a tak byla použita replika zdobné hlavy, která se nachází v muzeu. Použita však není litina, ale plastová náhražka – hlavně kvůli sběračům kovů,“ doplnil Šurovský.

Samotná trať ani trolej nebyla nijak upravována. Odstavná kolej je torzem dráhy do Královské obory, která nepřežila válečný úsporný program. V roce 1944 zde byly vytěženy kolejnice pro plánovanou dráhu Kobylisy – Letňany, která však nikdy nevznikla. Posledním provozním dnem linky 6 do Královské obory bylo 28. září 1941.
„Zkušební provoz ukáže, zda bude o svezení zájem a zda zůstane u současného konceptu provozu, či dojde k nějakému rozšíření do budoucna,“ uzavřel Šurovský.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ondra
Host
Ondra

Zájem o svezení z této zastávky za zvláštní tarif, tj. bez možnosti využít běžný tarif PID, bude pramalý. Jinak si myslím, že trať dál do Stromovky k bývalé vozovně svůj potenciál má. Efektivnější by bylo tam ovšem nasadit tramvaje s oboustranným řízením.

Petr
Host
Petr

Přesně, kdyby platil PID tarif, je zájem.o tuto linku daleko větší…Takhle tím skoro nikdo nejezdí .. Ale asi je třeba na těch 40kč nebo.kolik.to stojí vydělat majlant na stavbu metra D 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A jaká vozidla jezdí na té nostalgické lince především – přece právě převážně obousměrná !!!
Problém by ovšem byl při ojíždění – chybí tam právě nějaká objízdná kolej nebo aspoň odstavný „šturc“, do kterého by bylo mžno vlečňák přetlačit ručně …

Ondra
Host
Ondra

Právě proto, že historická tramvaj jezdí s přípojným vozem, celá souprava obousměrná není a musí do Stromovky krkolomně tlačit. Přitom ideální typ tramvaje pro tuto situaci je KT8D5

Frederick
Host
Frederick

A jak by tam ta obousměrná tramvaj dojela? Stejně by na tu kusou kolej musela posunovat jako historická souprava.

Frederick
Host
Frederick

Jo,zapomněl jsem, že by řidič přešel na druhou stranu. Ale než tam dojde z jednoho konce na druhý, tak historická tramvaj je pomalu na konečné.

Ondra
Host
Ondra

Nesouhlasím, jednak historická tramvaj musí na konečnou sunout, což je nejen výrazně pomalejší, ale navíc v tramvaji nemohou jet cestující, ti budou nuceni vystoupit o zastávku dřív.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Cituji poslední souvětí textu: „Zkušební provoz ukáže, zda bude o svezení zájem a zda zůstane u současného konceptu provozu, či dojde k nějakému rozšíření do budoucna,“ uzavřel Šurovský. Což podle mě jednoznačně znamená, že některé vlivnější osoby skutečně uvažují o ještě dalším prodloužení trati (minimálně k bývalé vozovně) – a udělat v souvislosti s tím ze smyčky spojku trianglem a na konci prodloužené trati objízdnou kolej je pak jen otázkou zájmu MHMP, Prahy 7 a DPP + otázkou financování, protože je-li zájem, ani změna územních plánů a zpracování PD nemusí trvat přehnaně dlouho (nejde o TT po Václavském náměstí či… Číst vice »

Chobotnatec
Host
Chobotnatec

Proc proboha Planetarium Praha a ne jen Planetarium?

Xaver
Host
Xaver

Buďme rádi, že to není Planetárium Praha ve Stromovce 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A přesvědčil jste se už aspoň, jaký je oficiální název pražského planetária? Inteligent by se nejdřív zkusil informovat – třebaprávě na Internetu, kam vylévá svá „moudra“: ono to třeba může klidně být i součástí nějakého „PR“ té instituce, na kterém se návazně všichni rozumně dohodli …

Xaver
Host
Xaver

Tak oficiální název hlavního nádraží je taky „Praha hlavní nádraží“, přesto se zastávka jmenuje prostě jen Hlavní nádraží, jelikož je logické, že je v Praze jen jedno a že když je v Praze, tak asi nebude brněnské…
Ale jako ano, může to být nějaká dohoda mezi organizací Hvězdárna a planetárium hl. m. Prahy a Dopravním podnikem.

David
Host
David

Taky by se to mohlo jmenovat Planetárium Václava Havla 🙂

navratp
Host
navratp

Mohlo. Ale nejmenuje.

Poudy
Host
Poudy

To je jako zastávka Multiarena Praha 🙂

Filip
Host
Filip

A pak vzpomen na Praha Zlicin a Sidliste Repy

Partneři



CSCARGO