DPP zprovoznil novou zastávku na staré trati ve Stromovce, tramvaj k ní couvá
Pražský dopravní podnik má od Velkého pátku ve své tramvajové síti novou zastávku. Do provozu byla uvedena nástupní zastávka Planetárium
Pražský dopravní podnik má od Velkého pátku ve své tramvajové síti novou zastávku. Do provozu byla uvedena nástupní zastávka Planetárium Praha, která je v zadní části obratiště Výstaviště Holešovice naproti Planetáriu v parku Stromovka. Zastávka je určena výhradně pro historickou linku 41.
K zastávce vede fakticky nepoužívaná odstavná kolej od smyčky Výstaviště, na kterou nelze vjet přímou jízdou. Tramvaje tak do ní najíždějí couváním. Provozní koncept byl poprvé představen koncem ledna při místním šetření. Cestující musejí opustit vlak ve výstupní stanici, posádka s ním následně odjede za sjezdovou výhybku. Po přestavení výhybky je vlak sunut zhruba 150 metrů až na konec kusé koleje. Z nové nástupní zastávky Planetárium Praha tramvaj jede do bývalé nástupní zastávky Výstaviště Holešovice, vzdálenost nového provozního úseku je zhruba 300 metrů.
O obsluze Stromovky se už dlouho diskutuje na nejrůznějších fórech, jedním z impulzů byla zejména před léty zahájená obnova Šlechtovy restaurace. „DPP nabídl, že může jednorázově nebo systematicky využít alespoň zachovalou kusou kolej z někdejší dráhy Královská obora – Královské Vinohrady, neboť jde o plně funkční, i když prakticky nevyužitou, součást infrastruktury pražské tramvajové sítě,“ říká technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Oproti původní představě, která spočívala v nasypání štěrku, bylo podle něj nakonec nutno zřídit zastávku dle stanovisek dotčených orgánů státní správy a samosprávy, tedy především použít přesně definovaný kámen a jeho položení do vzoru. „Zvláštní pozornost věnovaly povolovací orgány označníku, a tak byla použita replika zdobné hlavy, která se nachází v muzeu. Použita však není litina, ale plastová náhražka – hlavně kvůli sběračům kovů,“ doplnil Šurovský.
Samotná trať ani trolej nebyla nijak upravována. Odstavná kolej je torzem dráhy do Královské obory, která nepřežila válečný úsporný program. V roce 1944 zde byly vytěženy kolejnice pro plánovanou dráhu Kobylisy – Letňany, která však nikdy nevznikla. Posledním provozním dnem linky 6 do Královské obory bylo 28. září 1941.
„Zkušební provoz ukáže, zda bude o svezení zájem a zda zůstane u současného konceptu provozu, či dojde k nějakému rozšíření do budoucna,“ uzavřel Šurovský.