DPP zahájil stavbu nové tramvajové haly ve vozovně Hloubětín
Areál vozovny Hloubětín, zahájení stavby nové remízovací haly (září 2022). Pramen: DPP - Petr Hejna
Část střechy haly bude osázena fotovoltaickými panely, které budou elektrickou energií zásobovat areál vozovny.
No, hezkou vozovnu mají v Liberci. Neříkám, že to má být stejné, ale to se nikdo nemůže inspirovat? Aspoň trochu? Vždyť i technické budovy můžou mít nějakou hezkou architekturu, třeba podolská vodárna. Proč měnírny nebo vozovny nemůžou vypadat nějak hezky?
Sice jsem nebyl fanouškem ani té původní vozovny, ale vůči tomuhle návrhu to byl architektonický skvost.
Třeba jako vozovna v Petrohradě nebo Edinburghu…
Pozastavil bych se u fv panelů – proč jsou tak málo rozšířené u dopravních podniků v ČR? Bránila tomu administrativa, nebo se to dříve (před válkou) až tak nevyplatilo? Vím, že se platilo za odběrové špičky, ale zda by to šlo i obráceně – výkup a nebo o to méně nakoupit, to netuším. Někdo znalý ví určitě víc?
Já bych řekl obojí v kombinaci s oblíbeným faktorem „nikdy se to tak nedělalo“…
Bude to nějaká administrativa, ale proč to někdo nechce řešit? Asi byla doposud elektřina moc levná, že to nikomu nestálo za snahu, ale dnes už to má být priorita. Každá velká střecha může dodat dost energie do sítě, což znamená menší spotřebu uhlí i plynu. A proč nejde tu střechu pronajmout jiné společnosti, která do sítě dodávat může, když to u dopravního podniku nejde? Řekl bych, že několik řešení by se našlo.
Je v tom administrativa. V česku potřebujete k provozování solární elektrárny od určitého výkonu licenci. Proto i tato vozovna jich má tak málo. Proto je problém u nás osadit solární panely i na bytové domy, výkon už by přesáhl hranici kdy je potřeba licence. Škoda, když už se stát neangažuje ve zvyšování produkce energie z obnovitelných zdrojů, mohl by aspoň neházet klacky pod nohy těm kdo se snaží.
Já jsem nějak vnitřně tušil, že problém určitě není technického rázu…
Ale nee, technika je v tom taky… panely dávají max 9 V (dle typu) stejnosměrně, po větší proudy nepoužitelné…. transformovat 12V variabialních ( s proudovými nesoulady) na 660 v pro tramvaje za rozumnýh ekologických podmínek nelze ( už jen jakou uhlíkovou stopu by měla výroba týhle serie transformátorů těžko říct, tzn že na výrobu toho zařízení by jsi mohl spotřebovat víc energie než jí z toho za celou životnost dostaneš).. pro osvětlení vozovny si spočetli že jim stačí tahle plocha panelů a tak používají jen tohle…
Prosím, když tomu nerozumíte, tak raději mlčte.
Technický problém není v PV panelech, ale ve velikosti (výkonové) případné FVE a parametrech, které pro připojení do distribuční soustavy musí splňovat. Není to tak, že by to nešlo, ale musí se to ošetřit, aby to splňovalo potřebné podmínky po stabilitu sítě (zjednodušeně).
Domácí FVE do cca 10 kW je z tohoto pohledu šudlátko, ale kdyby tam bylo třeba 10 x více, tak už je to potřeba zohlednit.
Achjo a potřebné podmínky pro stabilitu sítě jsou??? Např to že sítě VN a NN jsou navržena pro paprskový
provoz, ve kterém se předpokládají jednosměrné toky elektrické energie. … takže se u Vás na sídlišti se trafo napřepne, aby se v síti VN změnilo z odběratele na dodavatele a od vás ze sídliště zásobovalo zbytek státu… nejde to… takže když je vozovna na vlastním trafu, další spotřebitele tam nemá tak je neekonomické a neekologicke aby se zbytečně vyráběl proud který se bude pálit v topné spirále…
Pravidla provozování distribuční soustavy (a pak příloha 4) …
To je jenom naprostý zlomek problémů.
Drtivá většina problémů je někde v administrativě.
Velká administrativa pro velikosti nad rodinný dům. Byla levná elektřina, takže by se panely zaplatili až za 20 let. A montovat to na často staré budovy, u nich není vůbec jisté, že se nebudou do 15 let bourat, je fakt pro podniky problematická akce mimo jejich hlavní obor podnikání.
🙂
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/11/Nova_vozovna_Hloubetin_vizualizace_01.jpg
A to modré na levé straně jsou ty solární panely?
Takhle hnusné depa se nebudou stavět ani na Ukrajině při poválečné obnově…
Na druhou stranu snad poslední dopravní stavba jejichž schvalování proběhlo za magisterských vlád ODS nebo ANO. Pokud si teď lidé tyhle strany v Praze zase zvolí tak se můžeme dočkat ještě „lepších“ staveb, pokud by se náhodou něco postavilo
Prečo nie je fotovoltaika na celej streche? V článku sa píše, že tam majú energocentrum – trsfo a meniče, takže by nemal byť problém napájať električky? Či si to predstavujem príliš jednoducho?
Asi nějaký falešně vytvořený problém v §65456…
Příčina je rozhodně v legislativě nebo přímo v neochotě řešení problému, nikoliv technická. K solární střeše by se určitě hodila baterie, která bude napájet přilehlé úseky tramvají, když tam pojedou. Anebo i metro, které vede poblíž. Nejjednodušší by bylo prostě dodávat energie to veřejné sítě, aby se z toho živilo okolí. Každý kilowat ze slunce znamená pálení méně uhlí, plynu, nebo uschování vodní energie na dobu, kdy slunce nesvítí.
Je to jen legislativní problém. DPP by to osadil klidně celé, ale nemůže kvůli českým zákonům.
A nemohl by jste napsat konkrétní důvod – paragraf?
Minulá budova se musela bourat právě kvůli přiliš těžké a problematické střeše.
To opravdu neuspěchali
Že jo…já doteď žil v domnění, že se začla stavět hned po likvidaci té staré…
To jste žil dobře… Muselo se postavit nové energocentrum (staré s kabely snad všude pod budoucí stavbou půjde teď k zemi). Teprve teď je dostavěné, takže se může stavět. Ono mít 2 roky bez provozu od Vysočanského a Libeňského nádraží po Lehovec, protože energocentrum je hlavně měnírna napájející tyto dva úseky by asi úplně neprošlo. Pokud by prošlo, tak by vozona byla hotova tak v listopadu-lednu = současná politická reprezebtace by neměla u čeho mastur… pře volbami.
„současná politická reprezebtace by neměla u čeho mastur… pře volbami.“
Zkuste takto oddůvodnit ony 2 roky bez provozu, že to takto děláte jen proto, aby politická repre utřela nos.