DPP začal vybírat nový hlas pro tramvaje a autobusy, rozhodne anketa

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Naživo se cestující s kandidáty na nový hlas mohou setkat na vybraných spojích tramvajové linky 9 a autobusové linky 136.

130 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marťas

Ať mi někdo vysvětlí, proč nešla takováhle, celkem fešácká anketka, vyhlásit i v případě nového nátěru! S hlasem a jeho výběrem jsou schopní se babrat víc než dva roky, protože prý „je důležité, aby to bylo dobře slyšet za všech okolností“.

Ale s nátěrem to bylo pěkně potichoučku rozhodnout, šup s tím ven a „už je rozhodnuto“.

Mám tomu rozumět tak, že hlášení vevnitř je důležitější než vzhled vozidla navenek?

Jakub

Protoze slo o cely rebrand identity pidu, ne zda je vam sympaticky hlas ..

Stepan

A hlas PIDu není součástí identity PIDu? Nebo je málo brandivý?

Jakub

tak korporatni identita a hlas hlaseni zastavek je ponekud rozdil ne? mozna to vytvari celkovy dojem, ale rozhodne je to jina kategorie

Marťas

Nemyslím si, že by to byl až takový rozdíl. Rozhodně veřejnosti měl být dán prostor pro vyjádření i u většího vzhledu! Když už to stojí tak nekřesťanské peníze… 🙂

mauriicio

Podívejte se na Brněnské draky pokud chcete vidět jak vypadá „hlas lidu“ u designu. A pak na nátěr takové 14T bmhd.cz/evidence-dpmb/vuz.php?id=4525 jak to vypadá, když podnik „plní vůli lidu“

Márty

Hlas Jiřiny Bohdalové – Křemílek 😀

medical_examiner

Jen to ne…už teď se ta prastará čarodějnice cpe všude…

F.Dostál

Naštěstí to nemyslíte vážně, protože náhrada by v takovém případě byla ještě starší, než právě nahrazovaná dáma.

Petas

Můj favorit je hlas 2 a tipuju, že je to herec a dabér Jan Štastný. Hlas 3 je bohužel v porovnání s ostatními prostě špatný, hlas 1 je chvílemi až nepříjemně nucený a hlas 4 by byl super, nebýt přízvuku a slabých koncovek.

robert

Dvojka určitě není Jan Šťastný.
https://dabingforum.cz/viewtopic.php?f=34&t=283

Petr Novák

Mě tedy oba ty ženské hlasy přijdou špatné. Hlas 4 mi zase přijde, jako by na mě křičel, což na mě subjektivně působí dost špatně. Nechtěl bych, aby na mě hlas z reproduktoru v tramvaji či autobuse pokřikoval jako nějaký ožrala někde na ulici. Takže za mě je ten hlas 2 jediný přijatelný. A ne, Jan Šťastný to opravdu není.

Ondřej

Anonymní, takže hned první hlas je neojbsazovanější česká dabérka dnešní doby Jitka Moučková 🤣

Ondřej

nejobsazovanější

Petr Novák

To platilo před dabingovou krizí v roce 2014. Během ní o dost rolí přišla a do mnohých se už nevrátila 😉

Ondřej

Pusťte si TV 😉

Petr Novák

Zrovna teď se v televizi dívám na jeden seriál, kde Jitka Moučková byla už po první sérii přeobsazená Antoníí Talackovou, která se tam drží až do současné osmé série 😛
A ono se mi stačí podívat na dabingforum o které všechny seriálové role Jitka Moučková přišla LOL

robert

Mým favoritem je hlas 4, pak hlas 2. A mám dojem, že jsem tam slyšel Jana Vondráčka. 🙂
Ale jak píše Juraj, hlášení by to chtělo zrevidovat. Hláška „zastávka na znamení“ už kdysi byla a je ještě slyšet u soukromých dopravců v MHD Praha, ale netuším, proč to DPP oddělil a udělal z toho novou větu.

Ricon

Škoda jen, že se nové hlasy nezkouší i na ostatních páteřních tram linkách 3, 17, 22

Marťas

Mě to tedy nemrzí, protože o to více polepených tramvají by bylo potřeba a to mi přijde jako zbytečná investice. To bych spíš radši zveřejnil provozovaná pořadí a kdo chce, ať si náležitě užije. Mimochodem ty ukázkové tramvaje nehlásí pro řidiče odjezd z konečné , což mi dost chybí!

Frantík

Trojka už dlouho není páteřní (jakože 2x více tramvají), ale důležitá je… stejně jako třeba 10

Vamid

Trochu mimo, ale jsem jediný komu vadí v metru neustále poslouchat „Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají“? Když jsme u hlášení, tak tohle je naprosto zbytečné a dlouhé, bzučák by udělal práci líp

Franta Metel

To ano, ale prostě to k tomu metru patří a bez toho by ho bylo divné.

Kleist

Pokrok nezastavíš. Tu hlášku všichni stejně ignorují

medical_examiner

Tak tak…a až budoucí populace uvidí metro jen v nějakém filmu pro pamětníky, tak by jim tato hláška chyběla k náležitému prožitku…👹

Frantík

Ono je to totiž docela dobrý časovač…

Leinad

Je fakt, že při dobíhání do klasicky zvonících dveří nemám takovou jistotu, jako když vím že doběhnu než hláška skončí. 😀

MajsterN

V Dubaji se používá “doors closing (pipani)” a casuje se podle toho stejne. Jde to zkratit.

Pavel

Hlas 2 u mě vede, ale proti Dagmar Hazdrové je to stále druhá liga. Ona je prostě hlasatelka a její hlášení kombinuje profesionalitu a určitou přísnost a údernost, zatímco tohle zní strašně líbivě, prostě jak ze seriálu.
Překvapilo mě, že se do finále dostalo tolik herců/dabérů – spíš bych čekal rozhlasáky, tam bych si i pár hlasů našel.

Kleist

Až to budete poslouchat z těch repráků za pár korun ve vozech mhd, tak to znít líbivě nebude.

robert

Já jsem poznal jen Vondráčka. Kdo je tam další?

Jarda

Já bych daleko více ocenil více informací v anglickém jazyce na významných přestupních bodech. Pro mě, jako cestujícího v jakémkoliv zahraničním městě jsou takové informace klíčové. Přestup na vlak, jiná trasa…. To u nás není. Důvod mi je neznámý.

Martas

Tak ono v Praze je ten informační systém sám o sobě dost slabej a v tramvajích obzvlášť.

XXXD

Docela by mě zajímalo, co byste si představoval. Pomineme-li fakt, že dnes většina lidí, kteří jedou do neznámého prostředí používají různé aplikace v mobilu, tak informační systém v 15T je naprosto vyhovující.

Jarda

Já jsem třeba zrakově hendikepovaný a sebelepší tabule mi nepomůže. Vždy to ocením, když i v té maďarské šalině jasně anglicky slyším, že tady je přestup na vlaky (Třeba u Nyugati)…. Přijde mi krapet mimo mísu se učit základy tamního jazyka v oblasti dopravy. Ale to je jenom můj pohled na věc – Vylepšení, které by nikomu neuškodilo. Hlavně, že se v metru hlásí anglicky o výlukách za X dní / týdnů dopředu.

XXXD

Tak chápu, že u zrakově handicapovaných to může být problematické, ale člověk se v první řadě řídí tím, jak se zastávka jmenuje, informace o přestupech je maximálně podpůrná. Další věc je, kolik takových cizojazyčných handicapovaných se v Praze pohybuje, to už by se spíš mělo řešit v rámci služeb (rozšířením), co se poskytují i místním handicapovaným (pokud je informace o přestupu v angličtině tak potřebná, tak co teprve linka a směr pří nástupu). Zavádět trvalé hlášení v angličtině u všech přestupů se mi zdá kontraproduktivní.

medical_examiner

Naopak se to zlepšení bude ubírat tím směrem, že se v tramvajích přestane hlásit metro.

Martas

Tramvaje: – na panelech není nikde informace o přestupech (jen na bočních je informací víc, ale komplet to není. Např. u většiny tramvají nerozlišeny linky metra), – po odhlášení zastávky zmizí všude ten název zastávky a začne se zobrazovat konečná na druhém konci Prahy. To třeba před pár lety v metru upravili. – příští zastávka na znamení je ohlášena oproti autobusům okamžitě po odhlášení zastávky, nikoliv po rozjezdu. – chybí hlášení v AJ o přestupech a výlukách. „Zlepšili“ to hláškou „Change the line route“ – Jako třešnička v rámci 15T se jim i liší informace na těch panelech. Nejspíš několik… Číst vice »

Martas

Aha, formátování moc nefunguje 🙂

XXXD

V nových vozidlech jsou na tabulích (třeba u 15T se bavíme pochopitelně o těch hlavních na boku) uvedeny všechny potřebné informace (dle mého názoru je i přehlednost v pořádku). Problém je tedy jedině u starších vozidel (včetně metra), tam očekávám, že se to vyřeší průběžnou obnovou vozového parku (případně dosazením nového IS do starších vozidel, u kterých se s vyřazením v blízké době nepočítá – viz KT8D5R.N2P).

Frantík

V nových autobusech ty přestupy jsou, ale jejich minimum (spíš malé busy u soukromých dopravců)

medical_examiner

No…a zrenovované KT8 jakbysmet…

Frantík

Tak ale ikonka metra a S tam je…

XXXD

Proč? Hlášení v angličtině je v místech, kde je velký výskyt zahraničních turistů, mít anglická hlášení celoplošně je zbytečné, od toho jsou informační panely, které mají vysvětlivky i anglicky.

Jarda

Nepochopil, nevadí 🙂

Jenda

Najít si prestupy v tak jednoduchém systému, jako má Praha, zvládne podle mě i cvičená opice a nepotřebuje k tomu hlášení. Co bych já v cizím městě jako turista ocenil daleko víc, jsou překlady mimořádných situací a místních kulturních špecifik, například zastávky na znamení a výluky. Typicky převlékání linek v Dlážděné, kdy místo devítkou na Žižkov najednou jedete dvanáctkou na Barrandov a jako cizinec nedostanete ani náznak informace, co se to děje a co máte dělat.

Marťas

Kamaráde jednoduché ti to přijde proto, že se v tom zřejmě vyznáš. Ale představ si, že tu jsi poprvé v životě a budeš se například potřebovat rychle dostat z Radošovické na Radhošťskou a pak na kulturní akci na Staroměstskou a to pouze tramvají, neboť metra se bojíš a autobusy ti přijdou jako totální džungle. Tohle byla skutečná situace, se kterou jsem se jako řidič setkal. A vyložit to rychle starší angličance téměř nemožné. Už jen ta výslovnost. Musel jsem jí nechat proti předpisům několik zastávek u kabiny a hustit to do ní + v mezičasech na zastávkách psát návod. Pak… Číst vice »

Jenda

A jak takovému zmatenému člověku pomůže, že bude hlášení kromě „příští zastávka“ hlásit ještě „next stop“ nebo „transfer to the metro/trains“? Vás samozřejmě šlechtí, že jste takto ochotný, nicméně tihle lidi, co jedou do ciziny bez elementárních schopností použít google a mapy, potřebují průvodce, a ne hlášení v angličtině.

Marťas

Jo, to je asi fakt :-)). No ale nám by nic neudělalo, kdyby se třeba u Národního divadla říkala i anglická obdoba stejně jako třeba u Muzea by bylo uvedeno national. Protože Muzeí je v Praze hafo.

A nikdy nezapomenu, jak se mi jako malému pletl Florenc a Flora. A Beroun a Brno :-D. Takže ani, máte pravdu, chce to nějakou základní znalost…

Frantík

No ale i u toho převlékání, minimálně na panelu máte i ty další zastávky, než se změní číslo linky…

Kleist

Jen ne pomocí hlášení. Stačí na LCD displejích.

medical_examiner

Nenapovídat, nebo se ty anglické hlášky odstraní i z Pražského hradu…😂

Stepan

V takovémto hlášení velice vyniknou všechny zvláštnosti řeči – intonace, výslovnosti hlásek atd. Hlas 3 je velmi výrazně zpěvavý, ta řeč má velice neobvyklou melodiku, až to zní, jako by hlasatelka komicky přehrávala – nevím, jestli to má být ten příslovečný plzeňský dialekt, nebo to má hlasatelka odjinud, ale do Prahy se to moc nehodí, leda jako kuriozita v rámci přehlídky českých nářečí. Čtyřka má trochu zvlášní výslovnost některých hlásek, některá i/y jsou nápadně tvrdší (končý, sýdliště) a jiná zase nápadně měkčí než v normální středočeské mluvě, výslovnost některých hlásek (l, ř) a některé přechody mezi hláskami mi trochu připomínají… Číst vice »

Marťas

No právě, že sis v podstatě odpověděl. Ta hlášení se nemelou pokaždé nanovo, ale skládají se z jakési slovní banky a tam holt ty pomlky být musí, aby to šlo oddělit a jinde spojit. A skloubit líbeznou vázanou řeč s tímto požadavkem je fakt za odměnu ;-).

Stepan

To je stejné jako u písmomalířů a typografů, když mají volit správnou vzdálenost mezi písmeny i slovy. Profesionál musí mít znalosti, amatér alespoň cit, a oba samozřejmě pečlivost a neflákat to. Když to netrefím, tak musím dělat druhý a další pokus, dokud to nevychází přijatelně. K tomu ovšem musí napřed vědět a chápat, jak to má správně vypadat.

Frantík

Dalo by se to udělat jednoduše… nechat mluvit daného hlasatele několik týdnů do syntetizátoru řeči a ten by mohl udělat libovolné věty jenom pomocí textu. S Donaldem Trumpem se to povedlo…

medical_examiner

Nevím jak jiným, ale vždycky mám dojem, že na A jsou ty názvy namluvené dost protivně, jako by to byla strašná otrava je hlásit…

Frantík

U toho metra je to opravdu blbost, neboť bude maximálně třeba 6 linek (A,B,C,D,E,O) a případně nějaké kombinace… To se dá namluvit vcelku bez usekávání.

Frantík

Zastávka (bus) „Nádraží?Zahradní Město““. Přitom se to někomu povedlo jednoduše zkombinovat z Nádraží Holešovice a Sídliště Zahradní Město. (Přičemž si myslím, že obě zmíněné jsou v buse namluveny jinou intonací než v tramvají, a zní mi to lépe.)

idk123

Jinak hlas číslo 1 je mi velmi velmi povědomý a myslím že někde zastávky hlásí. Jen nevím kde.

idk123

Ale nechat cestující hlasovat prp nový vzhled vozidel, to ne. Tam se udělá uzavřena soutěž a vybere se hnus.

medical_examiner

A to ten nový vzhled vozidel tak nějak nikdo nepotřebuje…

T448

Mám takový pěkný hlas. A oni mě vůbec nekontaktovali.

Martin Hodek

Protože to má být hlas člověka a ne prskání kocoura… 😉

medical_examiner

Já se toho našeho hned zeptám…😕

Marťas

To jsme na tom stejně :-D. Tož za třicet let bude další šance ;-))

Filip Carva

Nápodobně, na několika castingových stránkách mám profil s ukázkami, ale je mi to prd platný. Tak se alespoň můžu pyšnit pár automatickými hlášeními v nákupních střediscích :/

PetrB

Hrozný. Ty hlasy vůbec nejsou výrazný. V běžném provozu tomu nebude vůbec rozumět ať to na mluví kdokoliv z oné ankety.

Juraj

Doufal bych, že to DPP vezme i jako příležitost ta hlášení zrevidovat a zbavit se některých přežitků. „Přestup na linky S a další vlakové spoje“ je velmi nekonkrétní a často nepřesné. Krom velkých nádraží by přitom šlo hlásit rovnou konkrétní linku, protože je mnohdy jediná. „Příští zastávka je na znamení“ lze nahradit jednodušším „zastávka na znamení“ hned za ohlášením názvu. „Upozornění pro cestující“ je snad úplně zbytečné, pro nikoho jiného se ve vozidle fakt nehlásí. A můj favorit: „Prosím pozor, změna tarifního pásma“ je vrchol zbytečnosti, protože cestující bez správné jízdenky stejně nemá možnost na hranici pásma vyskočit. Ať je… Číst vice »

Honza

Má možnost si jízdenku označit, nebo dokoupit, u řidiče, nebo online.

Stepan

Na dokupování jízdenek u řidiče v poli mezi zastávkami, kde se to hlášení spouští, opravdu není provoz vybaven. Krom toho lokalizace toho hlášení kamsi do extravilánu je zcela v rozporu s tarifem, podle kterého cestující v celém mezizastávkovém úseku už musí mít platnou jízdenku do následující zastávky. To hlášení má asi tolik smyslu, jako kdyby v lince s kilometrickým tarifem hlasatel průběžné hlásil ujeté tarifní kilometry.

Martin.K

Naprostý souhlas 🙂

V metru… „Můstek, přestupní stanice“. Proč se neřekne „Můstek, přestup na linku B“?

V autobuse: „Florenc, přestup na metro B a C“. V tramvaji: „Florenc, přestup na metro“. Proč ten rozdíl?

Změna tarifního pásma je blbost, to je pravda… tam bohatě stačí informace vizuální na informačních panelech. Mimochodem i tam je rozdíl, DPP hlásí „Prosím pozor, změna tarifního pásma“ se speciální znělkou, ostatní dopravci jen „Změna tarifního pásma“ bez znělky.

Celé by to chtělo udělat systematicky, znovu a lépe 🙂

robert

No jo, vizuální, ale v MHD nejezdí jen zdraví lidé. Máš tam taky slepce a hluchoněmé.

medical_examiner

Zajisté, ale hlavně v managementu…😂

idk123

Někteří dopravci (arriva myslím) hlásí Prosím pozor, změna tarifního pásma. Ovšem bez té znělky co má DPP.

Twix

Aby se mohlo hlásit „zastávka na znamení“ hned za jejím názvem, je potřeba zbavit se ještě jedné podivnosti, a to je hlášení příští zastávky ihned za hlášením té aktuální, tj. ještě dříve než vozidlo zastaví v té aktuální. To akorát mate cestující, kteří se věnují něčemu jinému než jen poslouchání hlášení, najednou uslyší jména dvou zastávek a musí zjistit jestli ta jejich je teď nebo až ta další. U té změny tarifního pásma by se aspoň mohlo zahlásit, jaké pásmo teď platí. Navíc u linek, které se za jízdy mění v jinou (třeba 174 na Lukách) se myslím změna pásma… Číst vice »

marcela

Tak když jede cestující někam, kde to nezná, měl by se věnovat poslouchání zastávek a ne něčemu jinému. S takovou by pak musel mít každý cestující přiděleného poskoka, který ho povede za ručičku, a to není technicky proveditelné.

Twix

Ono jde naopak spíš o cestující, kteří jedou někam, kde to znají, a proto nedávají pozor – typicky nějaká příměstská linka, venku tma, cestující si čte, a najednou uslyší jména dvou zastávek najednou. Nechci nikomu přidělovat poskoky, ani nic jiného co by znamenalo jakékoliv náklady – chci se jen zamyslet jak optimálně využít to, co už je.

medical_examiner

A vlastně na co rozhlas, když jsou ty zastávky vypsané v těch vozech na různých výplodech zobrazovací techniky…

Stepan

Informace o tom, kam vůz pokračuje dál, resp. jakou má příští zastávku, je poměrně důležitá k rozhodnutí, jestli v té aktuální zastávce, vystoupit, anebo ve vozidle ještě zůstat. Je to dost užitečná informace. Ale samozřejmě je ke zvážení, zda to stojí za zmatení těch lidí, kteří to špatně pochopí a vystoupí omylem o zastávku dříve. V době digitálních LCD displejů už to není potřebné tolik jako dříve.

robert

Pořadí hlášení je správné. Chci se na aktuální zastávce rozhodnout, jestli vystoupím teď nebo až potom. Když se zavřou dveře a já si vyslechnu příští zastávku, tak už nemůžu dělat nic. Musím tam prostě jet. A občas se mi stává, že si spletu linku.

Frantík

To je zejména důležité v jiných MHD, kde se zastávky náhodně vynechávají… (pravda, někdy i v PID, např. Sulická)

Stepan

Až tak náhodné to není. Samozřejmě že příměstské nebo páteřní linky mají na stejné trase méně zastávek než lokální vymetáky.

medical_examiner

A teď si vemte, že „na znamení“ bude mnoho zastávek vlakových…třeba Chuchle a Srbsko…

Frantík

Nejlepší je příští zastávku zahlásit ve chvíli, kdy jsou otevřené dveře. To pomůže jak cestujícím, co zapomněli vyskočit, tak cestujícím, co špatně nastoupili.

Jelen

U těch vlaků by stačilo hlásit „Přestup na vlak“, jako to někteří autobusoví dopravci dělají už nějakou dobu. To je podle mě naprosto dostačující a srozumitelná infirmace.

Stepan

Ano, v lidovém jazyce je z toho vcelku zřejmé, že tím není myšlen vlak metra ani tramvajový vlak, ale vlak železniční. Vypovídací hodnota „linky S“ je nulová – to je jako kdyby hlášení říkalo, že zde je přestup na linku metra označenou písmenkem, ale zamlčelo by, kterým písmenkem.

Radek

Prvních pár slov v hlášení lidi nevnímají, trvá jim zaostřit pozornost. Proto se v dobrých hlášeních dává na začátek nějaká vata. Proto to „Upozornění pro cestující“, podobnou funkci má gong, aby lidi zpozorněli.
Stejně, jako se na dráze hlási: Pozor, hlásím změnu nástupiště“.

Leinad

V tom je víc rozdílů. Hlásit zmenu nástupiště je podle mě vyloženě kravina (pokud už Spržel opravdu neví, co pošle na jaké nástupiště, raději nehlásit)

Stepan

Přesně naopak – změna nástupiště je to jediné, co má smysl hlásit, i kdyby se jinak na nádražích nic nehlásilo.

medical_examiner

Nebo vůbec nějaké změny.
Ale hlásit příjezd i odjezd osobního vlaku (v příměstské provozu) je absurdita. Než to ten rozhlas na Smíchově vyblekotá, tak už ten vlak jede okolo vyšehradské ruiny…

Frantík

Ovšem za předpokladu, že to „běžné“ nástupiště se na obrazovce objeví dřív než 3 minuty před odjezdem.

Leinad

Ke změně ohlášeného nástupiště nemá docházet tak často.

robert

Jako jo i ne.
„Přestup na linky S…“ podle mě cestujícího upozorní na blízkost nádraží. Nijak mi to nevadí. Vyjmenovávat linky asi ne, to by plechová huba byla moc ukecaná.
Hláška „Upozornění pro cestující“ je podle mě dobrá v případě, kdy je ve voze hluk a během této hlášky se cestující uklidní a vyslechnou si celé upozornění, aniž by jim něco uniklo.

tarten

Hláška „Upozornění pro cestující“ je plných deset jalových slabik. Tři s výrazně skokovou melodií hlasu by stačily až až.

Frantík

„Přestup na linky S a další vlakové spoje“ -> „Přestup na vlak“.

Stejně jak nechápu, proč v tramvajích běží „na znamení“ ale třeba u zastávky „Malostranská“ se neukáže „Malostranská (A)“ nebo „Hradčanská (A)(V)“ (odpovídá to manuálům PID)

Leinad

Kde je hodně vlakových linek, tam hlásit „přestup na vlak“ (i když většinou to vyplývá, třeba z názvu zastávky „hlavní nádraží“). Kde je jedna linka, tam hlasit „přestup na S1“
Zastávky na znamení bych zrušil. (Vždycky když chci vystoupit, zmáčknu předvolbu otevření dveří).
Upozornění pro cestující – zkrátit na gong.
Změna tarifního pásma – souhlas hlásit u zastávek.

Olin

Za mne většina stanic metra, tedy i ostatních druhů dopravy, ale přeci jen v podzemce jsem nejčastěji, dobrý… Jen u stanice „Radlická“, slyším spíše „Hradecká“. Tak jsem se chtěl zeptat, zda to mám jenom já, nebo i někdo z dalších zdejších přispěvatelů, má pocit, že slyší někde něco jiného, než tam ve skutečnosti je psáno? Dík.

Stepan

Že vy jste z nějakého kraje, kde se „e“ vyslovuje skoro jako „i“? 🙂

Jan Medvěd Jílek

A co pan Knop?
Jinde mizí, zde by bodnul.

Martin Chovanec

Aspoň by se využila legendární hláška „Prosím, pozor! Změna tarifního pásma.“ 😀

Problém s panem Knopem je, že když ho teď angažujeme, za 10 let může říct, že je unavený a končí.

Leda bychom se vydali cestou Rakušanů, kteří si (na nádražích) svoji ikonickou Chris Lohner zdigitalizovali do řečového modelu, a ta tak bude moci hlásit ještě dlouhá léta po tom, co skutečná Chris odjede do stanice mimo území tohoto světa.

mikiqex

Můj hlas by jim určitě byl užitečný, když jsem nahrávky poslouchal v uzavřených sluchátkách s aktivním potlačením hluku. Subjektivní preference nehrají roli, důležitá je výraznost a srozumitelnost v běžném provozu, s hlukem okolní dopravy a bavícími se lidmi. To bohužel v kanceláři těžko určím.

původní Jakub P

Od toho tam asi byl ten předvýběr, tj. tyhle požadavky doufám splňujou všichni 4, kdo se dostali do „finále“.

Juraj

Díky tomu předvýběru kterýkoli hlas veřejnost vybere, nebude to špatná volba. Je to chytré řešení, protože dav si žádá ankety a takto lze elegantně zajistit, že z toho nebude další Šalingrad.

Je tu vidět i určité poučení z výběrka na vizuál PIDu. Takto se vždycky bude dát říct: „Veřejnost to tak chtěla.“ 🙂

Stepan

Je to jako se sedačkama. Tvarově i materiálově lety osvědčené a elegantní koženkové i plastové sedačky zmizely, místo nich různé podivné experimenty, mezi kterými si měla veřejnost vybírat hlasováním. Navíc projektant často při výpočtu úplně zapomene na to, že lidé mají také nějaká ramena a kolena a při sezení je potřebují někam umístit a že náhodní cestující, kteří nejsou v intimním vztahu, většinou nemají zájem si navzájem proplétat kolena a opírat se jeden o druhého.

Ryk Mat

A město bude opět poškozeno tím nejhorším možným způsobem výběru. Hlas má být hluboký z fyzikálních důvodů. Hluboké tóny se šíří lépe. Čím členitější prostor, tím je rozdíl oproti vysokým tónům větší. Mužský hlas tedy mnohem lépe proniká davem a proto může být hlasitost hlášení nižší. Vysoký hlas bude v prázdném vozidle vždy nepříjemně ječet. A i kdyby se podařilo vyřešit problém změny akustických vlastností vozidla, které se mění od zastávky k zastávce a liší se i v jednotlivých částech vozidla a do vozidel byla vyvinuta funkční automatická regulace hlasitosti, bude vysoký hlas vždy rušivý. Příčina je stejná jako důvody… Číst vice »

marcela

Úplně mi stačí pískání při zavírání dveří v těch hranatých dvouvozových tramvajích, to mi provrtává mozek dost. Jestli k tomu bude ještě ječet nějaká soprán, vybouchne mi hlava už určitě. (Já vím, špunty…)

medical_examiner

To je sice pravda, ale pro klakson, nikoliv pro hlášení.
Tam je veliké riziko, že celé hlášení bude jeden velký 🎪 k 💩, protože se ten hluboký hlas ztratí v repráčcích.

Ryk Mat

Hluboký mužský hlas se 90. letech neztratil v původních reproduktorech ze 60. let ani omylem. A funguje velmi dobře i v metru na lince C.

medical examiner

Jistě. Ale je hluboký a „hluboký“.
Vždyť na lince 23 je taky mužský hlas, a jak mu to jde, to C je taky fajn…
Ale shodneme se asi na tom, že by bylo dobré hlásit zastávky mužským hlasem (já jsem pro 2).

Petr Novák

No, zrovna Vladimír Fišer, který to v těch 90. letech hlásil, měl ten hlas dost hluboko posazený 😉

Kamui

Promarněná šance přejít z jednotlivě namlouvaných segmentů na syntezátor. Škoda.

Paolo

Několik dopravců v ČR a SR používá syntetický hlas….ultra hnus velebnosti

DavidV

Souhlas, technologie syntezátorů ještě neni zdaleka na takové úrovni aby byla důstojnou náhradou paní Hazdrové

Jan

V metru je (staniční hlášení), tam ani nepoznáte že je to umělý hlas a vyslovuje srozumitelně. Používá se už dlouho, tak proč to někde jde a někde ne? Výhoda je, že po pár letech při nahrávání nových hlášení není rozdíl zvuku jako třeba u zastávky Viktoria Žižkov.

Martin.K

Já teda v metru jasně poznám, že se o umělý hlas jedná, jsou tam občas dost nepřirozené intonace a příjemný ten hlas rozhodně není…

Y.K.

No, že by to nebylo poznat, to bych tedy neřekl, ale úroveň oněch syntéz je špičková, to zase jo. Dikce je spíše monotónní. Nicméně přeci jen ve větě se snese mnohem více zkreslených slov než v jednoslovech, zejména některých názvech stanic, což může syntéze dát zabrat.

Nicméně živý hlas je živý hlas, úplně něco jiného. Jediné co nefungovalo moc dobře jsou kompozice různých výluk a objízdných tras, kde nesedí intonace s tečkou za každým slovem a překáží tam pauzy ve slovech. Zde by se syntéza užila, ale počítám, že něco takového rozhlasy nezvládnou, procesorová výbava bude dost slabá.

Frantík

A taky se to snadno mixuje… (ony by se snadno mohly mixovat i ty normální, třeba zkrátit prodlevy mezi spojenými částmi audia)

Roman Soudný

Technologie syntezátorů už je právě na takové úrovni, že může nahradit lidský hlas. Jen se nesmí vybrat ten nejlevnější.

medical_examiner

Hmm, kde je k poslechu nějaká ukázka?

LiborV

Je možné, že za cca 15 let bude v rámci generační výměny nahrazen nyní hledaný hlas syntetizátorem. Jistě bude v té době znít lépe než teď. Nyní DPP rozhodl, že syntetickou cestou jít v tuto chvíli (zatím nechce).

Stepan

V rámci generační výměny se akustické hlášení ve vozidlech odebéře tam, kam kráčí tradice uličních megafonů obecního rozhlasu. Za lampáři, ponocnými, obecními bubeníky a dalšími vyhynulými profesemi a činnostmi.

medical_examiner

A venkovní hlášení dožije pokojný důchod tím, že se na nádražích budou hlásit pouze změny, a to ještě stručně, např.
Rychlík číslo 186 ve směru Plzeň pojede mimořádně z druhého nástupiště!

tarten

Nechápu, proč si nechtějí udržet hlas Dagmar Hazdrové, je velmi dobrý. Akorát v tramvajích s dobrými repráky by mohl být podstatně rychlejší.

V poslední době se ho v nových názvech nahradit nějakou jinou dámou, a při vší úctě, to tak dobré nebylo. O několik tříd.

Jelen

Dobrý je, ale paní Hazdrová už poměrně stará paní a ty nové nahrávky nezní vůbec dobře. Třeba při hlášení názvu Kamenný Přívoz,Kašparka to zní, jako by už u toho umírala. Stejně tak Náměstí Olgy Scheinpflugové.
Škoda, že v kandidátech není paní Dadamová, která donedávna hlásila zastávky v Ostravě, ta by se mi tady v Praze líbila.

smasska

Protože paní Hazdrové bude 90 let. Nic se nedá dělat věčně.

tarten

Aha. No tak to ovšem ano, chápu. Nezbývá než poděkovat za skvělou práci…

Sysel

Před časem byla reportáž v televizi o hledání nového hlasu a tam jasně zaznělo, že je tato změna zejména na žádost paní Hazdrové.
Bohužel v tiskovce už to není.
Mě osobně připadá hlas č. 3 v anketě mírně podobný paní Hazdrové.

LiborV

Paní Hazdrová požádala DPP o nahrazení. Je jí 90. A již nemá sílu pracovat dál. Paní Hazdrová byla v komisi, která vybrala současné finálové hlasy.

Jan z Rokycan

Proč? To snad pozná každý, kdo uslyší nově přejmenované/pojmenované zastávky (a tedy = nově namluvené). Paní Hazdrová je opravdu stará paní (jinak, s poměrně pohnutým osudem).

https://www.pametnaroda.cz/cs/hazdrova-dagmar-1933