DPP vypsal tendr na dokončení tratě do Slivence. Předpokládaná cena je 369 milionů

Tramvajová trať končí zatím úvratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraTramvajová trať končí zatím úvratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

V úseku se počítá s jedním párem zastávek Slivenec situovaných přímo v obratišti.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Velká investice. Pro jednu vesnici? Není tam ani P+R parkoviště.
Dle mého názoru je to projekt party kolem toho náměstka ze STANu. A nahrává developerům. Zatraktivní jim stavěné nemovitosti, víc vydělají.

Stepan

Vesnicím se to vyhýbá. Obsluhuje to ta nová developerská sídliště, co se tam staví a budou stavět.

XYYY

K čemu kapacita 10 tramvají … to je rozmar DPP.

Ve Švýcarsku se na smyčku s jedním označníkem vejde akorát jedno vozidlo, které tam „vegetuje“ několik minut …

mlokXCM

To je asi dost problematické, když na tu smyčku jezdí více linek s různými intervaly. Nehledě na to, že ti řidiči také někdy potřebují přestávku více než jen pár minut, což by v případě smyček, kam se vleze jedna tramvaj nebylo možné.

Frantík

Dělají se střídané přestávky, které samozřejmě taky mají svoje proti.

medical_examiner

Někde určitě mají i zastávky jen pro jednu tramvaj…
Ve Vídni mají zastávky vícekolejné…

Hayaka

Zastávky v obratišti? A jak to pak protáhne do Řeporyjí, jak sliboval Novotný :c
Ach jo, zase se bude všechno předělávat na 3x 🙁
(jk)

Tomáš

V diskuzi jsem zaznamenal několik pochyb, které bych rád uvedl na pravou míru. 1) Smyčka se zastávkami Slivenec bude sice situována severně od ulice K Barrandovu, nicméně katastrální území zde již nese označení Slivenec. 2) Od stávající zástavby „starého“ Slivence vede k plánované smyčce, respektive k podchodu pod ulicí K Barrandovu, již dnes cesta lemovaná stromořadím a dokonce s odpočívadly. Vzdálenost od návsi k budoucí zastávce je přibližně 500 metrů. 3) Zastávky si jistě své cestující najdou. V okolí vznikne nový development pro tisíce obyvetel, ale i pro obyvatele současného Slivence myslím může být lákadlem k využívání smyčky například Kaufland,… Číst vice »

Tomáš

+ 4) Pokud po zprovoznění smyčky dojde také ze zřízení páru autobusových zastávek na ulice K Barrandovu (což nevím, jestli je v plánu, ale dávalo by to smysl, protože stavebně je to připravené již desítky let) a trasování nějaké linky na tuto zastávku, může vzniknout zajímavá přestupní vazba.

zdeva

Asi opravdu skoro nikdo necestuje podle KU, ale kam chce cestovat…do Slivence, Holyně, Tábora, Pihele či jinam dle jména místa. Dojedete li na konečnou smyčku Slivenec budete v Holyni a basta.

Martin

Neco jako Sidliste Dablice na Strizkove?

Stepan

Většina sídliště Ďáblice je ostatně v Kobylisích. Ale jinak samozřejmě vždy bylo zvykem pojmenovávat stanice a zastávky podle toho, jaké území obsluhují, ne na kterém leží.

Martin

Ja si poamatuji jak na tramvajich byla konecna pojnemovana takto „STŘÍŽKOV, Sídl. Ďáblice“ Jinak mate pravdu, Sidl. dablice je skutecne v Kobylisich, ale tram. smycka uz je na Strizkove. Zvykem to nebylo u konecnych, alespon v Praze, kde se konecne pojmenovavali podle ctvrte a mistniho nazvu nebo kolme ulice, ev. firmy. Takze u zastavek to bylo podle mista a u konecnych k tomy byl pridan nazev ctvrte nebo obce (KU). Pro zajimavost trat z Florence pres Balabenku a pres Harfu: Sokolovska-Vitkova-Thamova-Urxova-Sidl. Invalidovna-Palmovka-Balabenka-Ocelarska-Lokomotivka-Mostarna-Harfa-Spalovna-U Elektry-Tesla Hloubetin-Kbelska-Havana-Slevacska-Cerny Most A jeste jedna zajimavost, Liben horni nadr. byla cca naproti dnesni O2 arene a obch.… Číst vice »

VS

Dobrý den,

neklame-li mě paměť (což se nedá vyloučit, po tolika letech), neležela na Sokolovské ulici žádná zastávka Palmovka, ale zastávka Nad Palmovkou?

Nebo to bylo obráceně a oblast dnešní stanice metra měla tramvajové zastávky Pod Palmovkou? Nevzpomínáte si?

Přeji hezký den!

zdeva

Pokud by tramvaj překročila radiálu K Barrandovu tak bude konečná smyčka ve Slivenci…

Dachs

Tomu se říká přání otcem myšlenky. Těžiště zástavby je jednak v jihozápadní a jižní části Slivence (cca 800 metrů až 1 km vzdušnou čarou od budoucí stanice tramvaje) a jednak v části východní (400-900 metrů od stávající provizorní konečné, ovšem opět vzdušnou čarou) – ne náhodou v posledních letech vzrostl obrat na autobusové zastávce Opálová. Někteří obyvatelé Slivence si tramvaj bezpochyby najdou, cestičky jim jistě budou zřízeny nebo si je vyšlapou, většině ale zůstanou přestupy a taktéž zůstane potřeba ponechat autobusy ve stávajícím rozsahu. Něco možná půjde navázat na budoucí konečnou tramvají, ovšem za cenu následného souběhu s kolejovou dopravou,… Číst vice »

Radim

Proč jsou na nové trati dřevěné pražce? Jsou levnější? Lepší? Nebo? Nerýpu, vážně to nevím a zajímalo by mne to…

Johnny

Drevene prazce jsou jenom pod tou provizorni uvrati, zbytek trasy je beton.

Frantisek

A možná nejde ani tak o to, že je to provizorium. Obvykle se dávaly pod kolejová rozvětvení, odhaduji kvůli pružnosti, ale to je jen má domněnka.

Y.K.

Protože jsou na nich jen výhybky, resp. ten kříž. Je to mnohem jednodušší než speciální pražce, které jsou často i nereálné, protože co tramvajová výhybka to jiný tvar.

Leinad

Že se tratě nestaví podle normy, ale podle realných podmínek, to beru v centru 😀 na Palmovku se navezou dřevěné pražce a jak to od Krejcárku napojí, tak si do těch pražců vrtají.
Nicméně tohle vypadá jako trať na zelené louce, kde snad šlo něčím o pár cm pohnout jak chce výrobce betonových pražců 😀

XYYY

A není jednodušší ten dřevěný pražec, který se na místě upraví podle potřeby. Tak či onak musí odpovídat normám ….

Martin

Davaji se pod vyhybky, je totiz mozne kolej na ne umistit jak potrebujete, betonovy byste musel nechat vyrobit unikatni pro konkretni situaci.

Ale pokud se kolejove krizeni odstrani v souvislosti s prodlouzenim, tak to provizorium bude, a nahradi je betonove.

Jinak zde je i vyhoda techto zakonceni linek bez smycky, idealne muzete navazat s prodlouzenim a i bez vyluky trat protahnout. A v pripade opravy ci udrzby trati muze byt vyluka jen v urcenem useku.

Robert Pražák

V tom případě konečnou na Pankráci pěkně zprasili. Ta trať bez výluky prodloužit nepůjde.

Frantík

To jo, ale prý tam ani nebude ta zastávka (bude až za křižovatkou).

Frantík

Tady se asi taky bude výlukovat, minimálně kvůli té demontáži. Ale DPP to vyhovuje, protože bude moct ušetřit kačeny, které budou jezdit na Libuš.

Martin

Škoda, že sloupy trolejoveho vedení jsou přímo v cestě kolejí viz snímek. To zas někdo nedomyslel.

dzejejc

Je to běžné zakončení trolejového vedení. Až to povede dál, sloupy už nebudou třeba a půjdou pryč…

Ondra K.

Ty dva stožáry za úvratí v prostoru budoucí trati jsou pouze provizorní. I z té fotky je to vidět.

robert

Nejsou provizorní, mají jen povrchový základ, což je rozdíl.

robert

Mínusy vám fakt nepomůžou. Je to tak, jak jsem psal. Snad vím, jak jsem předešlou etapu projektoval.

Martin

Neni preci problem je odstranit, take tomu rikam provizorni, pac budou sejmuty.

robert

Říkat tomu tak můžeš, ale prostě nejsou provizorní.

Roman Soudný

Humorné a ironické komentáře musíte řádně označit, jinak to místní sucharové nepochopí.

robert

Musí tak být kvůli kotvení a sjízdnosti troleje. Osobně bych to vyřešil trochu jinak, abych ty sloupy nemusel pak bourat.

Martin

V tom preci problem neni, jsou provizorni.

robert

Provizorní základ se sloupem opravdu vypadá jinak. Tohle je obyčejný sloup s povrchovým základem, který bude pro prodloužení odstraněn.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ano, už by to chtělo stavět smyčky.
Množství KT je omezené.

Petr

Nebylo by lepsi, nez stavet smycky po kilometru, koupit par obousmernejch tramvaji?

VojtaDrevik

Samozřejmě že nějaké obousměrné tramvaje se hodí ale smyčky se hodí při mimořádnostech nebo při opravě smyček atd.

M19

Jestli se na to víc nehodí obousměrné tramvaje a spojky na předjíždění z jedné koleje na druhou.

Martin

Ano, a byva i ve svete bezne, ze se trat prodluzuje a ukoncuje uvrati, smycka zabira prostor a musi se vykoupit pro ni pozemek…

Geralt

Ano, oboustranné tramvaje mají jisté kouzlo. Třeba v Budapešti je poměrně běžné, že některé zastávky mají ostrovní nástupiště, a tudíž nastupuje/vystupuje se tam z levé strany, zatímco na jiných jento normálně vpravo.

Na druhou stranu obousměrná tramvaj znamená méně míst na sezení. Třeba v takové 15T by v obousměrné verzi moc sedaček už nezbylo.

55p

Plus platíte dvojnásobek plnohodnotných stanovišť pro řidiče.

Martin

K te 15T, asi by nemela tolik dveri ale spise na stridacku… a k tem stanovistim, to je sice pravda, ale pro smycku musite vykoupit pozemek a take zabira misto, a ceny pozemku nejsou nejlevnejsi…
PS: je snazsi prodluzovat tramvaj ulici, aniz by se musel hledat prostor pro smycku,… zrizeni konecne je tak mozne kdekoliv…

Nicmene v Praze jiz trate vetsinou smycky maji, takze neni uplne nutne nakupovat vetsi mnozstvi obousmernych vozu…

medical examiner

Ceny pozemků jsou vysoké jedině proto, že je to legislativou umožněno.
A právě proto, že v Praze už smyčky jsou, není co řešit…

XYYY

Cena řidičského stanoviště tvoří marginální položku v celkové ceně vozidla …

Jan

Obousměrné tramvaje jsou koupené, jen musí projít rekonstrukcí. Zatím je v provozu 5 obnovených KT z Maďarska a o něco dříve jedna z Německa. Dalších asi 10 čeká v dílnách. Smyčky je dobré dělat tam, kde je na to ještě místo. Tam kde není, bude obyčejný kolejový přejezd, ale v Praze to permanentně horzí jen na málo místech. Pro zajímavost, nová trať kolem nákladového nádraží Žižkov bude končit trianglem z důvodu úspory místa.

Pat

Kde jste tuto zajímavost prosím našel? Rozvoj linek PID počítá se smyčkou.

PepaM

Jaká KT z Německa, prosím pěkně, podle vás v Praze jezdí? Asi si to pletete s tou ze Strausbergu u Berlína, která v ÚDDP procházela modernizací.

Marek Kubík

Ve Strausbergu měly tři, z toho dvě byly prodány DP Praha.

PepaM

O tom jsem vůbec nevěděl, že je Praha koupila, proto mě to tak zarazilo, děkuji za info.

medical examiner

Výborně – a kolik jich vlastně bude na konci?

Marek Kubík

Zatím těžko říct, je zájem odkoupit další KT8D5. Tentokrát z Plzně a Ostravy.

XXXD

Proč by se měli kupovat už jen jednosměrné tramvaje? Naprostá většina tratí je v Praze ukončena smyčkou a i nadále to tak zůstane, tudíž nemá smysl nakupovat jen obousměrné tramvaje. Pokud se dnes staví nová konečná, tak pokud je to možné, tak je také žádoucí udělat smyčku. Jde prostě o to brát v úvahu zbytek sítě.

V řadě městech není u nových provozů na co navazovat nebo se navazuje na síť, kde jezdí pouze obousměrné tramvaje, pak se samozřejmě vyplatí investovat spíše do obousměrných tramvají, aby se zbytečně nemusely řešit smyčky.

medical examiner

Ano. A to nejen jednosměrné, ale vesměs i sólo.
Jen pro nynější linky 6, 9, 17 a 22 by byly pořízeny/vyměněny kloubové tramvaje.

medical examiner

V žádném případě. Obousměrné tramvaje jsou zoufale nehospodárné z hlediska počtu míst k sezení.

Roman Soudný

Tramvaj je ale přece doprava na krátké vzdálenosti, doplněk metra. Stačí pár sedaček pro staré a nemohoucí a ostatní tu chvilku postojí. Aspoň se jich pak dovnitř vejde víc 😉

Martin

No, v Praze rozhodne neni jen doplnek, tvori spise zakladni dopravni sit…

medical_examiner

To snad v New Yorku, ale ne v Praze…

XYYY

Co to je za úvahu ?
Hospodárnost vozidla se posuzuje podle počtu míst k sezení ?

Frantík

Nebo aspoň trojúhelník jak na Zvonarce… proc se nestaví?

Tom

Chápu správně, že trať nepřekročí ulici k Barrandovu?
Pokud ano, bude to pohodlné pro obyvatele Slivence?

Lukáš

Trať nemá kam překračovat – budou tam domy. Po obou stranách ulice dojde k výstavbě bydlení a kanceláří nebo nerušívé výroby/skladů/sámošky. Viz najdi si na novém Metropolitiním plánu. Slivenec a Holeně se defakto slejí. https://plan.praha.eu/

zdeva

Tak že, konečná bude v Holyni, ale bude se jmenovat Slivenec…

Jan

Holyni už obsluhuje stávající zastávka Holyně.

Martin
FlyingJ

Bohužel nebude, pro lidi ze Slivence se nic nemění, tramvaj bude daleko a do Prahy tak dál busem.

Jelen

Slivenec snad není Praha?

medical examiner

Ne. Z tamější návsi je to jen na Anděl 6,8 km vzdušnou čarou.
Slivenec je sám o sobě pr**l světa s 2-3 tisíci obyvateli. Všimněte si, jak je tamější kostel maličký v porovnání s vršovickým nebo košířským.

XYYY

Prostě pra … pra předci neměli na stavbu většího svatostánku tolik peněz. Jsou obce, kde kostel není, věřící musí dojíždět jinam.

Stepan

Že by křižovníkům ty mramorové lomy málo vynášely?

Twix

Pevně věřím že bude existovat nějaká přístupová cesta od existujícího Slivence k té smyčce (k podchodu co tam už je). Zdá se že ze slivenecké návsi, případně od domů v ulici K Holyni, by to na tramvaj bylo asi 500 metrů. To není úplně ideální, ale někdo by to využít mohl, ostatně i z některých částí Barrandova (konec Lamačovy nebo škola V Remízku) to na tramvaj není o moc blíž. Autobus bude ve Slivenci nadále, ale to znamená přestupovat hned kousek dál na tu tramvaj, případně cestovat 20 minut na Knížecí a řešit další přestup tam.

p.ondrash

..popravdě, taky mne to zaskočilo

Vojta

Taky tomu nerozumím, proč tam není v plánu další zastávka někde výrazně blíže současnému Slivenci – i kdyby smyčka měla být v současné lokalitě a skrz Slivenec by byl jen jednokolejný jednosměrný průjezd, který by se vešel do současných ulic.

Frantisek

Patrně se s mnohem více lidmi než v samotném Slivenci počítá v dalším sídlišti, které tam vyroste. Venkov bude zase o něco dál, pokud jej celý nezastavíme obludnými halami, aby „město nebylo rušeno“ (ničím jiným, než tímto vyvolanou, převážně ještě silniční, dopravou).

Jiří Kocurek

Pokud chcete mít do lesa 10 minut pěšky, tak se přestěhujte z centra Prahy na vesnici.
A co se týká obludných hal, tak věci nevznikají v obchodě, ale v těch halách. Jo, vím, jsou obludné, protože nemají vlečku, pak by byly nádherné.

medical examiner

To by se mu líbilo u nás…máme les přes silnici…

Kubrt

Nám, fanouškům VHD, by se jistě tramvaj proplétající se sliveneckou návsí líbila, ale obávám se, že ze stávajících obyvatel Slivence o něco takového stojí naprosté minimum lidí.

Vojta

Osobně bych čekal větší zájem mezi současnými obyvateli Slivence, než náplavou, která si koupí nové (a drahé) byty v novostavbách – ti se obávám, že velmi často budou jezdit spíše IAD.

Kubrt

Stávající Slivenec je už dost „wealthy“ čtvrť, znám tam pár lidí 😉 V novostavbách bytovek 2023+ naopak očekávám spíš nájemníky, než dobře situované vlastníky.
I kdyby slivenečtí „straousedlíci“ (kde je hranice tohoto slova??) o tramvaj v obci stáli, je to – konkrétně ve Slivenci, s jeho (kolem návsi) „středověkou“ zástavbou nereálné. Představa, že kvůli tramvaji se tam zbourá pár baráků, je úplně lichá.

Vojta

Tramvaje nemusí mít samostatné těleso, že. A prostor vjet do Slivence za důchoďákem, kde by byla jedna zastávka u Křižovnického dvora/na náměstí, pak ulicí Ke Smíchovu, zastávka K Holyni a pak buď ulicí u Sportoviště nebo K Holyni zpět ke smyčce, nejspíše ještě s jednou zastávkou např. v pozici zastávky Návětrná.

Kubrt

Ale jo, takovýhle průjezd Slivencem napadl jistě kde koho, včetně mě, ale jeďte se tam podívat, jak to tam vypadá. Fakt nereálné.

původní Jakub P

Čím dál tím víc lidem dochází, že i když auto maj, jezdit s ním denně z okraje města do centra je kravina, pokud má člověk jinou rozumnou možnost. A tramvaj hned u nosu je mezi takovými rozumnými možnostmi docela vysoko.

Prohlídněte si třeba okolí těch novostaveb na Zličíně (myslím to přiblblý sídliště v poli u ulice Na Radosti), kolik je tam vyšlapanejch cestiček přes pole směrem k metru…

Martin

Tam je to typicky developersky projekt pro uzivatele IAD… misto odkud se neda rozumne dostat pesky ani mhd… divim se, ze neco takoveho vzdy v Praze projde…

původní Jakub P

Myslíte to na tom Zličíně? Je to tak. A v praxi si stejně lidi odtamtud na MHD cestu najdou a vyšlapou…

Twix

„Vždy v Praze projde“… doufám že teď už by to neprošlo, přece jen už to víc než 10 let stojí. Neosvětlená cesta na metro šikmo přes louku je hodně nedůstojná a přitom stačilo aspoň udělat to průjezdné aby tím projely autobusové linky do Řep, Sobína a dál.

Martin

Nebyl bych si jisty, podivejte se na slozeni radnic a dalsi volby budou.

Treba u nas, radnice odsuhlasila stavbu bytovek v parku – dle UP urceneho jako verejna zelen a zbytek zelene plochy je oplocena pro obyvatele bytovek. Pro zajimavost temer denne tam chodim v ruznou dobu a ta zelem z niz vetsina je travnik, je nevyuzivana.

Frantík

Taková linka 180 by tam mohla zajíždět normálně…

Twix

Zájem by asi zčásti byl, ale kromě technických obtíží (uliční profil a hlukové normy) to projednatelné prakticky není. Samozřejmě ti co by byli nejvíc proti tramvaji potom remcají že potřebují ty 2-3 auta, protože autobusové spojení kde pak stejně musíš čekat na tramvaj, nebo si dáš exkurzi po celých Hlubočepích, stojí za prd. Nevím jestli v nových bytech bude tolik náplavy, zčásti se tam přesunou lidi i odněkud z centra a pro ně to nemusí být impuls najednou nějak víc využívat IAD. Kromě toho myslím že drahá bytová zástavba přímo na rychlé MHD generuje méně IAD než nějaký levnější Šmoulov… Číst vice »

medical examiner

Jó…holt si budou muset zvyknout…že pak v rámci různých opatření bude (mimo IZS) 46 656 aut…v okrese…

XXXD

I kdyby trať překročila ulici K Barrandovu, tak by to stejně pro většinu obyvatel současné zástavby Slivence nebylo pohodlné. Ledaže by tramvaj jela ulicemi jako autobus, což si tam moc nedovedu představit, takže pro obyvatele Slivence bude nadále lepší dojet autobusem k tramvaji na Polikliniku Barrandov, kde stejně jezdí více linek.

Martin

On je ten autobus stejne zaveze k te pramvaji,… ale je to cca 1/2 kilaku od zastavby, i kdyby kilak to ujdete za par (tedy zdravy clovek)…