DPP v sobotu zahájí zkušební provoz na nové trolejbusové trati, slavnost ozdobí historická vozidla
Trolejové vedení pokrývá zhruba 50 % nové trolejbusové tratě Palmovka–Miškovice, ve zbylé části budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) tuto sobotu 15. října 2022 uvede do zkušebního provozu novou trolejbusovou trať Letňany–Čakovice, kterou vybudoval v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 (Palmovka–Miškovice). Stane se tak symbolicky na den přesně 50 let po ukončení provozu trolejbusů v Praze a pět let po zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici. DPP si tyto milníky připomene s fanoušky MHD a širokou veřejností o nadcházejícím víkendu zahájením zkušebního provozu na lince 58 na nové trati a speciálními jízdami historických trolejbusů.
Úsek Letňany–Čakovice je součástí první plnohodnotné trolejbusové tratě postavené v Praze 50 let poté, co zde byl 15. října 1972 ukončen provoz trolejbusů. Trolejbusovou infrastrukturu začal DPP budovat letos od 10. ledna v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic, která se po jejím dokončení a zahájení plného provozu trolejbusů změní na trolejbusovou linku 58. Stavbu realizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS, předpokládané náklady na výstavbu činí necelých 284 milionů korun.
„Zkušební provoz v tomto úseku nám umožní pokračovat ve vyškolování řidičů trolejbusů tak, abychom byli připraveni na zahájení plného provozu na lince 58 poté, co si převezmeme 15 kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18, které jsme ve veřejné zakázce nakoupili právě pro linku 58. První z nich bychom měli dostat v polovině letošního prosince, zbylých 14 pak na jaře příštího roku,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski.
Více než 11 kilometrů nového trolejového vedení
Trolejové vedení pokrývá zhruba 50 % nové trolejbusové tratě Palmovka–Miškovice, ve zbylé části budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. DPP v rámci tohoto projektu nechal vybudovat celkem 11,234 kilometru nového trolejového a 8 kilometrů napájecího vedení. Kromě toho osadil 289 trakčních stožárů, přičemž na většině trasy nahradil stávající sloupy veřejného osvětlení novými společnými stožáry, které budou sloužit jak pro osvětlení, tak i pro trolejové vedení. Napájení trolejbusové tratě budou zajišťovat tři měnírny: Prosecká, Letňany a Klíčov.
Měnírna v Prosecké byla v rámci výstavby vybavena novou technologií. Původní trolejbusovou měnírnu v Letňanech v Příborské ulici DPP kompletně zrekonstruoval a vybavil novou technologií, díky čemuž bude po 57 letech opět sloužit svému původnímu účelu. Kontejnerová měnírna v garáži DPP na Klíčově je úplně nová, obdobně jako bateriová stanice a necelých 100 metrů dlouhá nabíjecí trolej ve Vojáčkově ulici v Čakovicích, která bude sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během jejich provozní přestávky.
Trolejové vedení směr Čakovice
Jeho první část ve směru do Čakovic začíná na Palmovce, v ulici Na Žertvách u křižovatky s Vacínovou ulicí, kde vedle stávající tramvajové tratě a zastávek Palmovka DPP vybudoval pro trolejbusy nová odstavná místa včetně nabíjecích trolejí. Trolejové vedení je dále vedeno ulicemi Na Žertvách a Zenklovou k podjezdu pod Povltavskou ulicí, kde je přerušeno. Opět pokračuje ve stoupání v Prosecké ulici od zastávky Kundratka až po křižovatku s Vysočanskou ulicí na Proseku. Od tohoto místa až po autobusový terminál Letňany budou trolejbusy využívat energii z trakčních baterií. Druhou část trolejového vedení na lince 58 DPP vybudoval od autobusového terminálu Letňany, v Beladově a Tupolevově ulici po kruhový objezd u obchodního centra Čakovice. Od něj do Čakovic, resp. Miškovic budou trolejbusy opět poháněny energií z trakčních baterií.
Trolejové vedení směr Palmovka
V opačném směru z Čakovic na Palmovku začíná trolejové vedení už v Kostelecké ulici v zastávce Obchodní centrum Čakovice a pokračuje do Beladovy ulice do zastávky Letňany, kde se trolejbus na své pravidelné trase od trolejí opět odpojí. Trolejové vedení však pokračuje dále až do prostoru samotného autobusového terminálu, kde je vybudována pro manipulační účely a výhledový rozvoj trolejbusová smyčka vč. dvou kusých nabíjecích trolejí. Trolejbusy se ve směru na Palmovku napojí na trakční vedení opět v Prosecké ulici v zastávce Prosecká. Trakční vedení dále pokračuje nepřerušovaně Proseckou a Čuprovou ulicí, ze které budou trolejbusy odbočovat do ulice Na Žertvách, kde za křižovatkou s Vacínovou ulicí je výstupní zastávka Palmovka.
Zkušební provoz na lince 58
Zkušební provoz v úseku Letňany – Čakovice bude DPP realizovat zatím pouze o víkendech trolejbusem Škoda 30 Tr ev. č. 9506 zapůjčeným z Dopravního podniku města Hradce Králové. Zajímavostí je, že tohle vozidlo v nedávné minulosti v Praze už působilo, DPP jej testoval od května 2018 do listopadu 2019 v rámci pilotního provozu v Prosecké ulici.
Výstavba infrastruktury nové trolejbusové trati v úseku Palmovka–Prosek potrvá v souladu se smlouvou uzavřenou se zhotoviteli ještě necelý měsíc. Po dokončení stavebních prací, což by mělo být v průběhu první poloviny letošního listopadu, DPP rozšíří zkušební provoz na lince 58 na celou trať z Palmovky do Čakovic.
První spoj na lince 58 po nové trolejbusové trati Letňany–Čakovice DPP vypraví z terminálu Letňany tuto sobotu 15. října v 11:06. V sobotu 15. října bude provoz na lince 58 v hodinových intervalech do 17:06, v neděli 16. října 2022 pak od 9:06 do 17:06. Na lince platí standardní jízdné PID.
Speciální okružní jízdy historickými trolejbusy pro veřejnost
U příležitosti 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze, pátého výročí zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici a zahájení zkušebního provozu v úseku Letňany–Čakovice DPP na tuto sobotu 15. a neděli 16. října připravil pro fanoušky MHD a širokou veřejnost speciální okružní jízdy historických trolejbusů právě po nově postavené trati. Po oba dny bude v hodinových intervalech z autobusového terminálu Letňany vyjíždět pět historických trolejbusů k Obchodnímu centru Čakovice a zpět. Místenka na každou okružní jízdu stojí 50 korun, lze ji zakoupit on-line na Fanshopu DPP na webu DPP a je nutné se jí prokázat před nástupem jízdy. Případný doprodej místenek bude probíhat i na místě. Počet míst je limitován kapacitními a provozními možnostmi vozidel.
Jízdní řády speciálních okružních jízd historických trolejbusů
Tatra T 400/III ev. č. 431 ze sbírek Muzea MHD DPP
v sobotu 15. října 2022 od 12.10 do 16.10 hodin
v neděli 16. října 2022 od 9.10 do 16:10 hodin
Škoda 8 Tr ev. č. 494 ze sbírek Muzea MHD DPP
v sobotu 15. října 2022 od 12.20 do 16.20 hodin
v neděli 16. října 2022 od 9.20 do 16.20 hodin
Škoda 9 Tr HT 28 ev. č. 358 z Dopravního podniku města Pardubic
v sobotu 15. října 2022 od 12.30 do 16.30 hodin
v neděli 16. října 2022 od 9.30 do 16.30 hodin
Škoda 14 Tr 08/6 ev. č. 311 z Dopravního podniku města Pardubic
v sobotu 15. října 2022 od 12.40 do 16.40 hodin
v neděli 16. října 2022 od 9.40 do 16.40 hodin
Škoda 21 Tr ACI ev. č. 488 ze ŠKODA-BUS klubu Plzeň resp. Muzea dopravy ve Strašicích
v sobotu 15. října 2022 od 12.50 do 16.50 hodin
v neděli 16. října 2022 od 9.50 do 16.50 hodin
Kromě těchto pěti historických vozidel budou po celou dobu víkendové akce v autobusovém terminálu Letňany vystavena také další vozidla. Jedním z nich je trolejbus Praga TOT ev. č. 303 ze sbírek Muzea MHD DPP, rok výroby 1936, což je jeden ze tří trolejbusů, kterým byla 28. srpna 1936 v Praze zahájena trolejbusová doprava na lince od vozovny Střešovice ke sv. Matěji.
Dále bude k vidění trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus ev. č. 9508, což je první vlastní trolejbus DPP po 60 letech sloužící primárně jako výcvikové vozidlo a pro služební účely. V neposlední řadě návštěvníci uvidí také trolejbus SOR TNS 12, což je standardní, 12metrová verze bateriového trolejbusu s elektrovýzbrojí společnosti Cegelec. Kloubová, 18metrová verze tohoto vozidla bude jezdit právě na lince 58 z Palmovky do Čakovic resp. Miškovic.
Všech devět trolejbusů společně si budou moct fanoušci MHD či široká veřejnost vyfotit v autobusovém terminálu Letňany v sobotu 15. října 2022 v 11:45.