Doprava ve městě Metro Železniční průmysl Zprávy

DPP uzavřel se Siemensem smlouvu na údržbu na dalších 15 let, zaplatí 7,5 miliardy

Souprava metra na trase C. Foto: DPP
Souprava metra na trase C. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dotáhl k podpisu smlouvy dlouhodobá jednání se Siemensem o budoucnosti údržby vlaků metra M1 na lince C. Nová smlouva je na období 2020 až 2034 a má hodnotu zhruba 7,5 miliardy korun. Přesná částka bude záležet na inflaci. Jako první o tom dnes informovaly Lidové noviny.

Dopravní podnik má celkem 53 souprav M1, které Siemens (v konsorciu s dalšími firmami) postupně dodával v letech 2000 až 2011. Současná smlouva na jejich údržbu vyprší s koncem příštího roku. „Jsem velmi potěšen finálním výsledkem, kdy se nám podařilo vyjednat výrazné snížení ceny oproti původnímu návrhu Siemens Mobility,“ uvedl šéf DPP Martin Gillar. Podle něj podnik dosáhl slevy zhruba 463 milionů korun.

Dopravní podnik také od Siemensu koupí 530 nových rámů podvozků, které postupně vymění u všech vlaků. V minulosti měl dopravní podnik s rámy nemalé potíže, když v roce 2011 na nich kontrola odhalila drobné praskliny a několik souprav muselo být odstaveno. Dodavatelem podvozků byl Bombardier, nově ponese za komponenty zodpovědnost Siemens Mobility.

Rámy by měly být vyměněny v rámci údržby v letech 2020 až 2024, dopravní podnik za ně zvlášť zaplatí 491 milionů. „Tímto zásahem bude definitivně vyřešen problém vzniku trhlin na stávajících rámech podvozků,“ napsal podnik v tiskové zprávě. Výměna by měla prodloužit životnost vozů o patnáct let.

Postupně po roce 2019 by mělo také dojít k redesignu interiérů vlaků. Budou například vyměněny sedačky a osazeny LED osvětlovací tělesa. Již dříve podnik oznámil, že chce také vůbec poprvé dát do vlaků metra kamery.

Jednání o podobné smlouvě s platností od roku 2021 chce DPP zahájit také se Škodou Transportation. Ta dodala vlaky 81-71M, které vznikly přestavbou starých sovětských souprav. Jezdí na linkách A (41 vlaků) a B (52 vlaků).

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Stávající interiér M1 by se mohl klidně ponechat takto, akorát by se mohly vyměnit staré díly za nové. Protože je linka C věčně přeplněná, tak sedačky jako stojícímu by mi tolik nevadily, ovšem co mi vadí je trend všude dosazovat LED zářivky a čím více lumenů, tím lépe. Zrovna v těch vozech, kde se to testuje, je to otřesné. Stávající osvětlení je naprosto dostačující. Paralelu bych viděl v osvětlení vozů pendolina, kde nepřímé osvětlení vyměnili za údajně taky „nepřímé“ osvětlení. Rozdíl je v tom, že původní osvětlení bylo skutečně nepřímé a odráželo se do stropního obložení, navíc nepůsobilo vůbec dráždivě. Nové osvětlení je vlastně zářivka překrytá kusem plastu a protože to svítí samozřejmě na plný výkon, tak i při zavřených očích máte bílo před očima. Proto nechápu, jak to může někdo označovat za „nepřímé“ osvětlení.

  • „Dopravní podnik také od Siemensu koupí 530 nových rámů podvozků, které postupně vymění u všech vlaků. V minulosti měl dopravní podnik s rámy nemalé potíže, když v roce 2011 na nich kontrola odhalila drobné praskliny a několik souprav muselo být odstaveno. Dodavatelem podvozků byl Bombardier, nově ponese za komponenty zodpovědnost Siemens Mobility.“ Já se nestačím divit. Už když podvozky začaly praskat, tak část si jich dopravní podnik opravil sám a několik kusů vyrobil Bombardier úplně nových. Bombardier dokonce uváděl tuším, že podvozky nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy a za praskání můžou nečistoty v motorech, které pak dělají vibrace a kvůli nim praskají rámy. Nikde už jsme se ale nedočetli, jak celý ten spor dopadl, zdali DPP něco po výrobci vymáhal. Protože se teď za půl miliardy musí koupit nové podvozky, tak usuzuji, že se to tenkrát nechalo vyšumět. Neuvěřitelná černá díra. A my ovčané to pěkně zacálujeme.

  • Sedačky budou studící plastové skořápky? V metru se netopí a v zimě si sedat na studící sedačku je tak na ránu dopravci mezi voči. Před pár měsíci se přece tisk šířila zpráva, že DPP se rozhodl při rekonstrukcích M1 ponechat čalounění.

    • O tom tedy nevím, že by se někde psalo, že se čalounění nechá, naopak jsem už dříve četl, že to vymění za ty plastové sedačky s gumou mj. už to také jedno metro má vyměněné na zkoušku. Osobně bych také nechal čalounění, protože je to pro mne komfortnější, když si v metru sednu. A řekl bych, že nebudu sám. Nicméně je pochopitelné, že za plastové sedačky budou podstatně nižší výdaje za údržbu.

      • Proč se probůh nedělá kompromis mezi hygienou a pohodlím a nedává se měkká koženka?
        Ty čalouněná počůraná sedadla na céčku jsou opravdu ekl. Občas obchází třeba tři než si sednu. A plast je jak třetí třída v dobytčáku. Nechápu co je na kožence špatného. V sovětském metru to návrháři chápali. Dnes se vymýšlí nové směry protože se chce někdo odlišit. Například klouzající studené dřevěné sedačky v tramvajích.

        • V tom případě již píšu e-mail do DPP a ROPIDu. Kdo se připojí s protestem a také napíše?

          Jinak opravdu proběhla tiskem zpráva, že po protestech cestujících DPP ustoupil od náhrady sedaček plastovými. Jde to i najít.

        • Je to jednoduché – koženka je silně toxická! Ve všech vozech metra (M1 na C a 81-71M na A a B) jsou všechny materiály nehořlavé nebo obtížně hořlavé a hlavně netoxické! A to platí i pro současné čalouněné sedačky.
          Proto testované plastové sedačky (splňující protipožární kritéria pro pražské metro) jsou jedinou alternativou k čalouněným sedačkám. Pestrá paleta materiálů sedadel do metra (na rozdíl od sedadel do tram+bus) fakt není.

          • Tak ať nechají textilní potahy. Žádný kecy o nižších nákladech na čištění neberu. Protože potom budou otírat koženkou akorát tak zadky cestujících, nebo hadr na podlahu. To už známe. Stejně jako opatlaný eskalátory, kdy před několika lety začali uklízeči kryty eskalátorů mýt tak, že se špinavým hadrem příplatky mezi madly sjedou jedny eskalátory dolů a druhé nahoru a je setřeno.

          • A to tedy nebudou moci do tunelů vlaky s kozenkovymi podhlavniky? Nebo je to specifikum českého metra? Vysvětlené mi to, prosím, včetně odkazů na normy pro Metro.

          • Dnes se jistě vyrobit náhradní nátěr pro koženku, méně hořlavý.
            Ten plast asi také nebude úplně nehořlavý.
            Když už jsme u toho, v busech bych bral měkčí koženky, ale aspoň něco.

Newsletter

Partneři


Výběr editora