Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

DPP generálně opraví vlaky metra od Siemensu, osadí je kamerami

Souprava metra na trase C. Foto: DPP
Souprava metra na trase C. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy jedná se společností Siemens o způsobu a podmínkách generální opravy vlaků metra typu M1. Siemens jich Praze dodal do roku 2011 celkem 53; jsou nasazovány na trase C.

Nepůjde ale o zásadní úpravu interiéru, nýbrž především výměnu rámů podvozků, což by mělo vozidlům prodloužit životnost nejméně o dalších 15 let. V minulosti měl dopravní podnik s rámy nemalé potíže, když v roce 2011 na nich kontrola odhalila drobné praskliny a několik souprav muselo být odstaveno. Dodavatelem rámů byl Bombardier. DPP zatím neuvedl, kolik bude generální oprava vlaků na „céčku“ stát, bude se týkat například i elektroinstalace. Práce by měly probíhat v depu Kačerov.

„Jednání se společností Siemens finišují,“ uvedl šéf DPP Martin Gillar. Práce by měly být hotovy do roku 2020. Zkulturnění by se měl dočkat i vnitřek vozidel, spíše než o přestavbu ale půjde o hygienu. Podle Gillara budou například vyčištěny sedačky nebo vylepšeny informační systémy. Zásadní novinkou v pražském metru bude nicméně osazení kamer do interiérů vozů. „Rozhodli jsme se, že vlaky budou vybaveny kamerovým systémem, neboť bezpečnost cestujících by měla být chráněna i ve vagonech,“ doplnil Gillar.

Podobný zásah jako vlaky M1 o něco později čeká i soupravy 81-71M, které vznikly ve Škodě Transportation přestavbou starých sovětských vlaků. I ty čeká generální oprava a osazení kamerami. V letech 2019 a 2020 rovněž končí současné smlouvy s výrobci na zajištění dlouhodobého servisu. DPP proto připravuje uzavření nových kontraktů.

25 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Chtělo by to snižít hlučnost větráků v interiéru. Staré ruské vagony byly při zastavení zcela tiché (maximálně tiše pištěly zářivky nebo soustil kompresor).

  • Kamery v interiéru bych nebral ani jako zajištění bezpečnosti cestujících, ale spíš prostředek proti vandalismu. Poslední dobou se nějak rozmáhá móda leptat kyselinou skla. I když ono stačí jedno dvě hovádka, co si takhle kompenzují nějaký svůj komplex, a dokáží zmalovat většinu zastávek a dopravních prostředků.

    • Kamery v interiérech vozidel jsou, bohužel, už standardní nutností – otázkou je, jak a jak rychle personál dokáže a chce vůbec reagovat an zjištění jimi zprostředkovaná …

    • Jsem za ty kamery rád, hrozný co někteří bezmozci, co si v životě nevydělali na něco hodnotného dovolí k cizímu majetku. Čekal jsem kdy někoho uvidím, že bych se s ním popovídal a zatím nic..

  • Pamatuji si propagandu z časů, kdy se tyto vlaky vyráběly. Že staré sovětské vlaky mají životnost jen 15-20 roků a jsou v provozu neudržitelné a musí být nahrazeny (takže po rekonstrukci jezdí dosud). A že nové úžasné vlaky vydrží jezdit o hodně déle, třeba 70 let. A ony se nepovedly rámy podvozků, kdo by si pomyslel…
    A pak si ještě vzpomínám na to o tom hliníku, který byl povinností tehdejší doby, ale to je jen taková propagandistická vzpomínka navíc, co k tomuto článku moc nepatří. Prostě taková připomínka pro čtenáře, aby si dávali pozor na žvásty, kterých je i současná propaganda kolem nás plná.

    • O jaké propagandě tady mluvíte? To, že se někdo nějak něco v určitém čase domnívá, že tak někdy v budoucnosti bude, není žádná propaganda. Nastudujte si ten pojem, co to znamená.

      • „O jaké propagandě tady mluvíte?“
        Zjevně o té, která není „domníváním se“ (občas i zcela naivním, ale obvykle v dobré víře), ale skutečnou propagandou (cíleným uváděním někoho v omyl), zejména má-li navíc politický podtext.

        • Ano, správně. Ale o to v případě M1 asi nešlo, že. Nebo snad chcete říct, že už tehdy se vědělo, že jim budou praskat rámy podvozků, ale v rámci propagandy se to zamlčelo?

          • Budoucí praskání rámů jistě nikdo nepředpokládal, ale tu „propagandu“ vidím minimálně v údajích o životnosti, navíc podtržených nenápadným připomenutím údajů o dodavatelích.

            • A Vy tušíte, jaká bude skutečná životnost těch vlaků? Teď je jim 20 let, zpevní se rámy, vymění se, co se dá a budou fungovat dalších 15 let. A potom se třeba provede totéž jestě jednou nebo 2x. Nikdo zdravě uvažující si nemohl myslet, že by to jezdilo 50 let bez jakékoliv generálky. To je metro, to nejsou ČD.

              • Jistě – ale přečtěte si nejdřív pořádně ten první komentář, od něhož se ta následná debata (o propagandě) odvíjela …

                • Jenze v tom komentari je dost zavadejicich informaci, napr. o 70 letech, to je nesmysl, pamatuji si, ze se o metru, ale i tramvajich a vlacich vzdy mluvilo o zivotnosti 30-50 let,… O ruskych vozech se vetsinou mluvilo o tom, ze jsou zastarale a tezke (aby ne, vetsina veci je predimenzovana), o tom, ze by zivotnost mela byt 15-20 let, to je mi novinka, vetsina je vyrobena v 70 letech, to by musely byt vyrazeny uz za komunistu nebo kratce po nich,…
                  Ale jiste, je to psano trochu zavadejicim jazykem, takze jde asi o zivotnost po roce 1989 a to je tak skutecne na 15-20 let max, proto se mluvilo o dvou variantach, koupi novych nebo rekonstrukci stavajicich. Bylo rozhodnuto o kompromisu, nejstarsi ECS a nekolik 81-71 bylo nahrazeno novymi a ostatni rekonstruovany, coz jim melo prodlouzit zivotnost o dalsich 20 let,…
                  Tedy nekam k soucasnym rokum 2020-2025 a ted uz se mluvi o dalsim tendru na nove vlaky (pravdepodobne na trasu B)…
                  Takze vyraz o nejake propagande je uplne mimo, natoz o faktech…

                  • No, já třeba vidím „propagandu“ právě v tom „degradování“ sovětských vozů po roce 1989, které by si veřejně a oficiálně před ním nikdo nedovolil, a naopak nekritickém vychvalování těch nových, které už „sovětské“ nebyly …

                    • Hmm. v tom případě mi dovolte, abych opět zpochybnil vaše správné chápání slova propaganda. Opět zdůrazňuji, že osobní názor někoho na něco není žádná propaganda.

                    • Asdf:
                      Já ale v původním příspěvku „KL 18. 9. 2018 (7:26)“ žádný osobní názor nenacházím – čtu tam jen upozornění na propagandistické „plivání“ na dobu před rokem 1990 a na nekritické vyzdvihování úrovně nové produkce „nesovětské“ firmy, a to přece není žádný „osobní názor“.
                      Naopak převážně osobní názory obsahuje příspěvek „Martin 19. 9. 2018 (13:49)“ …

            • Mno, sledoval jsem tehdy docela aktivně akvizici M1 a nepamatuju si, že by někdy někdo tvrdil, že by měly mít životnost 70 let. A myslím, že tohle by snad nikdo trochu soudný ani nemohl vypustit z úst… Nebo je snad pravděpodobné, aby nějaké železniční vozidlo vydrželo v běžném provozu 70 let, i kdyby bylo x-krát modernizováno? Morální zastaralost by byla enormní.

  • GO M1 po 7 letech? No, jestli to není zase mandl na peníze powered by DPP.

    GO 81-71 to je snad vtip? Vždyť jsou to kočáry koncepce staré skoro 100 let. Bože můj.

    • M1 2018 – 2000 není 7 let, ale 18. Z roku 2011 tolik souprav není a než se na ně dostane, už taky nebudou nejnovější.
      81-71M ta koncepce se zase tolik za těch 100 let nezměnila… vlastně jenom nejsou průchozí. A na 93 nových vlaků asi nejsou peníze. A proč taky, když se to dá za nepoměrně nižší cenu na dalších 15 let zgenerálkovat.

      • Možná se tomu budete divit, ale nejstarší soupravy typu M1 jsou v provozu již neuvěřitelných dvacet let. Veřejnosti byl tento typ vozů metra poprvé představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1998.

    • kočáry koncepce staré skoro 100 let

      holt asi jako T3 a její věčné reinkarnace. Přitom z té se stále můžou někteří po….prdět. S dlabaným ingotem na věčné časy a nikdy jinak!

  • Tak zřejmě zkušební vagon nebude mít pokračovatele (plastové sedáky + LED osvětlení).

    • Jedině dobře. Přesvětlený interiér a ta plastová pomsta je za trest. Každý se tomu vyhýbá. Zkuste si na tom plastu jet 20 a více minut.

      • Přesně tak. Ty sedačky jsou pro mne za trest. Nepohodlné, při 171 cm výšky nedosáhnu pořádně na zem a v zimě to studí do zadku. Nejlepší interiér z pražského metra má originální M1. Včetně osvětlení, větrání, odhlučnění pohodlí.
        Stejně tak sedačky v 15T a 14T jsou na mne příliš vysoko nad podlahou a sklouzávam. A to se týká několika procent mužů ale většiny žen při statistickém rozložení výšky lidí.

        • Já výšku sedadel v tramvajích považuji za docela přijatelnou (na rozdíl od mnohých železničních vozů, kde mám i se svými cca 170 cm výšky „kolena pod bradou“), ale u těch dřevo imitujících mi velmi vadí, že jsou většinou špatně skloněné a kloužu z nich i při normální jízdě, natož při brzdění vozidla.

Newsletter

Partneři