Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

DPP generálně opraví vlaky metra od Siemensu, osadí je kamerami

Souprava metra na trase C. Foto: DPP
Souprava metra na trase C. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy jedná se společností Siemens o způsobu a podmínkách generální opravy vlaků metra typu M1. Siemens jich Praze dodal do roku 2011 celkem 53; jsou nasazovány na trase C.

Nepůjde ale o zásadní úpravu interiéru, nýbrž především výměnu rámů podvozků, což by mělo vozidlům prodloužit životnost nejméně o dalších 15 let. V minulosti měl dopravní podnik s rámy nemalé potíže, když v roce 2011 na nich kontrola odhalila drobné praskliny a několik souprav muselo být odstaveno. Dodavatelem rámů byl Bombardier. DPP zatím neuvedl, kolik bude generální oprava vlaků na „céčku“ stát, bude se týkat například i elektroinstalace. Práce by měly probíhat v depu Kačerov.

„Jednání se společností Siemens finišují,“ uvedl šéf DPP Martin Gillar. Práce by měly být hotovy do roku 2020. Zkulturnění by se měl dočkat i vnitřek vozidel, spíše než o přestavbu ale půjde o hygienu. Podle Gillara budou například vyčištěny sedačky nebo vylepšeny informační systémy. Zásadní novinkou v pražském metru bude nicméně osazení kamer do interiérů vozů. „Rozhodli jsme se, že vlaky budou vybaveny kamerovým systémem, neboť bezpečnost cestujících by měla být chráněna i ve vagonech,“ doplnil Gillar.

Podobný zásah jako vlaky M1 o něco později čeká i soupravy 81-71M, které vznikly ve Škodě Transportation přestavbou starých sovětských vlaků. I ty čeká generální oprava a osazení kamerami. V letech 2019 a 2020 rovněž končí současné smlouvy s výrobci na zajištění dlouhodobého servisu. DPP proto připravuje uzavření nových kontraktů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Chtělo by to snižít hlučnost větráků v interiéru. Staré ruské vagony byly při zastavení zcela tiché (maximálně tiše pištěly zářivky nebo soustil kompresor).

Asdf
Host
Asdf

Kamery v interiéru bych nebral ani jako zajištění bezpečnosti cestujících, ale spíš prostředek proti vandalismu. Poslední dobou se nějak rozmáhá móda leptat kyselinou skla. I když ono stačí jedno dvě hovádka, co si takhle kompenzují nějaký svůj komplex, a dokáží zmalovat většinu zastávek a dopravních prostředků.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kamery v interiérech vozidel jsou, bohužel, už standardní nutností – otázkou je, jak a jak rychle personál dokáže a chce vůbec reagovat an zjištění jimi zprostředkovaná …

thegrid
Host
thegrid

Jsem za ty kamery rád, hrozný co někteří bezmozci, co si v životě nevydělali na něco hodnotného dovolí k cizímu majetku. Čekal jsem kdy někoho uvidím, že bych se s ním popovídal a zatím nic..

KL
Host
KL

Pamatuji si propagandu z časů, kdy se tyto vlaky vyráběly. Že staré sovětské vlaky mají životnost jen 15-20 roků a jsou v provozu neudržitelné a musí být nahrazeny (takže po rekonstrukci jezdí dosud). A že nové úžasné vlaky vydrží jezdit o hodně déle, třeba 70 let. A ony se nepovedly rámy podvozků, kdo by si pomyslel… A pak si ještě vzpomínám na to o tom hliníku, který byl povinností tehdejší doby, ale to je jen taková propagandistická vzpomínka navíc, co k tomuto článku moc nepatří. Prostě taková připomínka pro čtenáře, aby si dávali pozor na žvásty, kterých je i současná… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

O jaké propagandě tady mluvíte? To, že se někdo nějak něco v určitém čase domnívá, že tak někdy v budoucnosti bude, není žádná propaganda. Nastudujte si ten pojem, co to znamená.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„O jaké propagandě tady mluvíte?“
Zjevně o té, která není „domníváním se“ (občas i zcela naivním, ale obvykle v dobré víře), ale skutečnou propagandou (cíleným uváděním někoho v omyl), zejména má-li navíc politický podtext.

Asdf
Host
Asdf

Ano, správně. Ale o to v případě M1 asi nešlo, že. Nebo snad chcete říct, že už tehdy se vědělo, že jim budou praskat rámy podvozků, ale v rámci propagandy se to zamlčelo?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Budoucí praskání rámů jistě nikdo nepředpokládal, ale tu „propagandu“ vidím minimálně v údajích o životnosti, navíc podtržených nenápadným připomenutím údajů o dodavatelích.

MartinS.
Host
MartinS.

A Vy tušíte, jaká bude skutečná životnost těch vlaků? Teď je jim 20 let, zpevní se rámy, vymění se, co se dá a budou fungovat dalších 15 let. A potom se třeba provede totéž jestě jednou nebo 2x. Nikdo zdravě uvažující si nemohl myslet, že by to jezdilo 50 let bez jakékoliv generálky. To je metro, to nejsou ČD.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě – ale přečtěte si nejdřív pořádně ten první komentář, od něhož se ta následná debata (o propagandě) odvíjela …

Martin
Host
Martin

Jenze v tom komentari je dost zavadejicich informaci, napr. o 70 letech, to je nesmysl, pamatuji si, ze se o metru, ale i tramvajich a vlacich vzdy mluvilo o zivotnosti 30-50 let,… O ruskych vozech se vetsinou mluvilo o tom, ze jsou zastarale a tezke (aby ne, vetsina veci je predimenzovana), o tom, ze by zivotnost mela byt 15-20 let, to je mi novinka, vetsina je vyrobena v 70 letech, to by musely byt vyrazeny uz za komunistu nebo kratce po nich,… Ale jiste, je to psano trochu zavadejicim jazykem, takze jde asi o zivotnost po roce 1989 a to… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, já třeba vidím „propagandu“ právě v tom „degradování“ sovětských vozů po roce 1989, které by si veřejně a oficiálně před ním nikdo nedovolil, a naopak nekritickém vychvalování těch nových, které už „sovětské“ nebyly …

Asdf
Host
Asdf

Hmm. v tom případě mi dovolte, abych opět zpochybnil vaše správné chápání slova propaganda. Opět zdůrazňuji, že osobní názor někoho na něco není žádná propaganda.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asdf:
Já ale v původním příspěvku „KL 18. 9. 2018 (7:26)“ žádný osobní názor nenacházím – čtu tam jen upozornění na propagandistické „plivání“ na dobu před rokem 1990 a na nekritické vyzdvihování úrovně nové produkce „nesovětské“ firmy, a to přece není žádný „osobní názor“.
Naopak převážně osobní názory obsahuje příspěvek „Martin 19. 9. 2018 (13:49)“ …

Asdf
Host
Asdf

Mno, sledoval jsem tehdy docela aktivně akvizici M1 a nepamatuju si, že by někdy někdo tvrdil, že by měly mít životnost 70 let. A myslím, že tohle by snad nikdo trochu soudný ani nemohl vypustit z úst… Nebo je snad pravděpodobné, aby nějaké železniční vozidlo vydrželo v běžném provozu 70 let, i kdyby bylo x-krát modernizováno? Morální zastaralost by byla enormní.

Romanero
Host
Romanero

GO M1 po 7 letech? No, jestli to není zase mandl na peníze powered by DPP.

GO 81-71 to je snad vtip? Vždyť jsou to kočáry koncepce staré skoro 100 let. Bože můj.

MartinS.
Host
MartinS.

M1 2018 – 2000 není 7 let, ale 18. Z roku 2011 tolik souprav není a než se na ně dostane, už taky nebudou nejnovější.
81-71M ta koncepce se zase tolik za těch 100 let nezměnila… vlastně jenom nejsou průchozí. A na 93 nových vlaků asi nejsou peníze. A proč taky, když se to dá za nepoměrně nižší cenu na dalších 15 let zgenerálkovat.

Kulík
Host
Kulík

Možná se tomu budete divit, ale nejstarší soupravy typu M1 jsou v provozu již neuvěřitelných dvacet let. Veřejnosti byl tento typ vozů metra poprvé představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září roku 1998.

AAA
Host
AAA

kočáry koncepce staré skoro 100 let

holt asi jako T3 a její věčné reinkarnace. Přitom z té se stále můžou někteří po….prdět. S dlabaným ingotem na věčné časy a nikdy jinak!

Radek
Host
Radek

Tak zřejmě zkušební vagon nebude mít pokračovatele (plastové sedáky + LED osvětlení).

Vlastimil
Host
Vlastimil

Jedině dobře. Přesvětlený interiér a ta plastová pomsta je za trest. Každý se tomu vyhýbá. Zkuste si na tom plastu jet 20 a více minut.

Qěcy
Host
Qěcy

Přesně tak. Ty sedačky jsou pro mne za trest. Nepohodlné, při 171 cm výšky nedosáhnu pořádně na zem a v zimě to studí do zadku. Nejlepší interiér z pražského metra má originální M1. Včetně osvětlení, větrání, odhlučnění pohodlí.
Stejně tak sedačky v 15T a 14T jsou na mne příliš vysoko nad podlahou a sklouzávam. A to se týká několika procent mužů ale většiny žen při statistickém rozložení výšky lidí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já výšku sedadel v tramvajích považuji za docela přijatelnou (na rozdíl od mnohých železničních vozů, kde mám i se svými cca 170 cm výšky „kolena pod bradou“), ale u těch dřevo imitujících mi velmi vadí, že jsou většinou špatně skloněné a kloužu z nich i při normální jízdě, natož při brzdění vozidla.

Asdf
Host
Asdf

Zaplať pánbůh. Ty plastové sedačky od Kotase jsou opravdu hnus.