dpp

DPP ukázal první 24 metrů dlouhý trolejbus pro linku na letiště

Trolejbus Škoda Solaris 24 pro Prahu. Foto: DPP / Martin KošekTrolejbus Škoda Solaris 24 pro Prahu. Foto: DPP / Martin Košek

Do Plzně dorazil k montáži elektrovýzbroje stejný trolejbus pro Bratislavu.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Neexistuje

Chci vidět, jak se s těmi 24 metry vytočí při výjezdu z Veleslavína. 😃 Už tak se tam ty autobusy nevejdou teď.

Cestující

Vytočit se bez problémů. Úplně stejně jako testovací Van Hool nebo kloubova sorka

Geralt

Taková obluda a jen jeden motor ( = jedna hnaná náprava)?

Tom

V článku píší o dvou.

Ivan_pha

Chce to nejdříve přečíst článek…

Jan

Takže to nakonec vypadá, že tyhle delší budou dříve než plánované trolejbusy pro linku 58. Škoda aspoň ještě něco umí vyrábět a zajistit si díly pro soutěženou zakázku, narozdíl od Cegelecu.

Kuba

No dodání Electronu a 36Tr na pronájem moc rychlé nebylo.

Jiří Kocurek

Však Cegelec si nakoenc ty součástky zajistil. A že dodavatel přestal jako když utne, to věděl dopředu málokdo.

Mystifying oracle

Přesně tak. Počítám, že Škoda si je zajistila už tak v roce 2019. A to je právě ten problém 🙂

Juraj

Ne, právě že to tak nevypadá.
Ta věc na fotkách je kastle bez výzbroje, zatím není o nic blíž dodání než ty sorky. Ano, do budoucna se v extrémním případě může stát, že to Škoda stihne dřív, ale v této chvíli je to čistá spekulace.

PvvS

No zároveň tam dorazily skříně pro 24m trbusy pro Bratislavu.

VS

Dobrý den,

neví, prosím, pan Sůra nebo někdo, jak je to s možným napájecím napětím ve troleji? 600 V a případně ještě druhé napětí? Jaké? 750 V? Nebo vyšší? Matně mi vystává, že trolejbusy měly být „přepínatelné“ (byť asi zásahem v dílnách, nikoliv řidičem).

Děkuji a přeji hezký den!

Lukáš F.

V troleji by mělo být standardně 750 V s možností přepnout to na 600 V pro provoz historických vozidel. Moderní vozidla umí jezdit na obojí. Jestli se musí přepínat na dílně, nevím (předpokládal bych, že by nemělo být třeba).

Jenki

Bude se muset přenastavit horní hranice rekuperace z (cca) 1000V na (cca) 820V, nebo lépe ještě níže. Co se týká jízdy tak dnešní trakční i pomocné měniče (bez ohledu na výrobce) bez problému „sežerou“ cokoliv v rozsahu 450 – 1000V Nebo rekuperaci zakázat úplně. Jestli to půjde nějak v servisním menu přes displej, přes NTB, přes nějakou datovou komunikaci z venku, nebo přes nějaký skrytý spínač to nevím, ale na řidiči bych to rozhodně nenechával.

Leinad

Já bych očekával, že to bude automaticky. Žral jsem x V, tak budu rekuperovat max x*1,1. Nebo to se vážně musí nakonfigurovat, když to trolejbus nemá omezený tak bude zvyšovat napětí až do nekonečna?

vbb

Hm. Trolejbus si řekne: „Žral jsem 720“ (protože na úrovni 600 V jiný trolejbus rekuperuje 600 + 20%) „tak budu rekuperovat 860“ (720 + 20%).
A další t-bus si za pár vteřin řekne: „Žeru 860, tak budu rekuperovat 1040“ (860 + 20%). A třetí trolejbus si řekne: „Žeru 1040…“

Tohle nikam nevede. Pokud jsou oba systémy tak blízko, že se jejich toleranční pásma překrývají, tak se asi musí napovědět (přinejmenším pro tu mez rekuperace) člověkem.

Jiří Kocurek

Ne nutně manuálně, může to jít rádiem automaticky podle toho, co se nastaví v měnírně. Tam předpokládám něco sofistikovanějšího než ruční přepojování odboček na trafu před usměrňovačem.

Lukáš F.

Já bych se zas tak nedivil, kdyby to bylo v měnírně ručně, když se to bude dělat jednou za rok na nějaký Den PID. Spíš že by se to na vozidlech muselo nastavovat manuálně a v dílně, to by byla dost komplikace.

VS

Děkuji pánům Jenkimu, Leinadovi i vbb, rozšířili jste mi rozhled, co vše je nyní technicky možné, nebo naopak nač vše je třeba myslet (rekuperace). K napětí, myslel sem, že 600 V nemá být jen pro historická vozidla, ale i pro situace, kdy bude bráno napájení z tramvajové sítě (která, pokud vím, je na šesti stech voltech). Bylo-li by tomu tak, dávala by smysl informace pana Jenkiho (část linky u tramvajové měnírny může být na 600 V, zbytek jinde na 750 V), vyřešila-li by se rekuperace (je otázkou, zda u linek částečně zatrolejovaných opravdu není jednodušší rekuperovat jen do baterie, nikoliv… Číst vice »

Lukáš F.

Já si myslím, že tramvaje a trolejbusy nebudou na stejném „obvodu“. Ale budu rád, když mě do toho někdo zasvětí víc.

V. P.

Hlavně aby na tak dlouhé trolejbusy byly stavěné i zastávky. Kolikrát zezadu vylezete na silnici místo na chodník. Pak chudáci senioři a maminky s kočárky.

Frantík

Na jedou stranu máte pravdu, na druhou stranu by to nemělo být překážkou (radši at jezdí velký autobus než žádný… pokud vystupuju někde, kde je malé nástupiště, tak se přizpůsobím)

Martin

No ma pravdu, kdyz se testoval Hess, tak se nevesel do zalivu… meli by upravit i zastavky, kde se nevejde…

Jan

Spíš aby řidiči uměli najíždět přímo k obrubníku a používat kneeling, když tuto výbavu má už snad každý bus DPP. Minulý týden jsem narazil na jednoho schopného řidiče, který to použil při nástupu kočárku, po dlouhé době. Jinak ale jezdí nějaká nemehla, která běžně zastavují 20 a více centimetrů od kraje chodníku, takže se blbě nastupuje a vystupuje. A jestli dává člověk znamení o nástupu, resp. výstupu s kočárkem, tak to má nulový vliv na zastavení v zastávce, bohužel.

jva

Ona je takdy otázka, zda tomu:
a/ odpovídá zastávka stavebně – příliš prudké nájezdy možná vyhoví normě, ale v praxi se k chodníku všemi dveřmi prostě nesrovnáte
b/ umožní to cestující? Stojí na obrubníku, čumí do mobilu a pokusit se přes ně dostat až k chodníku, tedy že by museli o 20cm odstoupit, je přece ohrožení hodné rozmáznutí na ksichtoknize…

Pavel 2

Pokud chcete najet k obrubníku, musíte oblinou nad něj. Pokud to jeho výška bezpečně neumožňuje, stojíte holt daleko. Pozdravujte inženýry co to nakreslili a magistry co jim to orazítkovali. Řidičům můžete maximálně líbat ruce, že jsou ochotní za těch podmínek vůbec jezdit.

Mystifying oracle

Inženýři a magistři to kreslí (zaplať pánbůh) úplně stejně v jakékoliv evropské zemi. To že ve spojení se systematickým rokzrádáním státní pokladny některé nástupní hrany pamatují ještě přiražení koňského povozu je věc jiná.

watslaw

Já pozoruji spíš to, že ve stejné zastávce se stejným typem autobusu třeba 75% řidičů staví normálně, 15% nechá tu mezeru kolem 20cm a několik lemplů zastaví i třeba více než 30cm od obrubníku. Aniž by to bylo vynuceno čekajícími cestujícími nebo překážejícím autem. A často ti lemplové mají celkově podivný jízdní styl. Např. jedou na padesátce 30, ale když se blíží k červené, tak sundají nohu z plynu a začnou brzdit až těsně před ní.

Ondřej

Takže se zůstane u čísla 119? Bylo by to lepší.

Looki

Nezůstane

Georg

sotomagorie musi zvitezit!

Martin

Nezapomelo se na kufry? Existuje planek vnitrku? Jinak me hned prastila ta relativ e obri konstrukce na zadi pro slozeni tykadel…
Malinko se to schema barev tady nepovedlo…

Ulrich

Dobrý den, bude mít trolejbus police na zavazadla nebo to bude stejné jako buse?

Gajda

Podle tý fotky z vnitřku, i když je to focený ze zadní části to vypadá na klasický MHD rozvrstvení sedadel.

Juraj

Podle zadání výběrka by interiér měl s přepravou zavazadel počítat. Zda to bude mít police jako AE, to netuším, ale nějaké extra místo by tam být mělo.

Jan Kavan

Tipuju několikerý zvedačky. U těch kufrů je to lepší, kór u takhle dlouhyho stroje, kde to jedna police stejně nevytrhne, když nastupujete X dverma.

Leda by teda někdo zapojil hlavu a označily by se nástupní body pro lidi se zavazadlem.

Gajda

Na fotce je vidět, že dvě řady sedadel u nejbližších dveří mají sklopnou opěrku, takže vypadají jinak jak ostatní sedačky. To by vypadalo jako možné řešení. V prostoru naproti dveřím sklopné sedáky.

vbb

> pro lidi se zavazadlem
Což jsou na téhle lince téměř všichni.

Martin

No otazkou je, co je to za fotku, ja vidim jen dve v prazskych barvach a ty jsou focene jen zvenku a z jedne strany, ostatni fotky nebudou ze stejneho autobusu…

Martin

pardon, 3 fotky, ten interier je foceny s infopanelem 119…

Pacicka

To nové barevné schéma je příšerné…

Jiří 3

Na SORkach ano, ale 471, v něm vypadaji dobře.

vbb

No SORkách to jde, ale 471 v něm vypadají příšerně.

Pavel

Naopak – jedna z mála věcí, co se povedla. Na autobusech vypadá překvapive dobre , a na vlacich také.

Skoda, ze 471 ho ma jen jedna

Frantisek

Šedá, u níž si musejí pomáhat černou. Je to podobně nepřívětivé jako červený obdélník v šedém poli u 14T. Prý pražské barvy… Nu, někde ta Praha dost nové šedi dostává, ale stejně.

Tomáš

Proč musí mít Praha nejhnusnější vozy MHD?
Protože Piráti – zločin přímo v názvu.
Ještě, že do Plzně do není pro potěchu oka daleko.

PepaM

To je subjektivní. Mně se nové schéma pid líbí. Ale souhlasím, že plzeňské solarisy IV. generace jsou barevně velice zdařilé.

Tomáš Hradecký

Mě se sice oproti původnímu moc nelíbí, ale když to srovnám se současným zmatkem různých barviček v okolí Kolína, Kutné Hory a Čáslavi, tak tím jak to bude jednotné, tak se mi to nakonec snad líbit bude 🙂

Y.K.

Piráti navrhovali design PID? Nebyl to spíše ROPID a autoři „vítězného návrhu nové podoby Pražské integrované dopravy od studia superlative.works tvořeného designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem“

Mimopražský

Nebyla tam inspirace z barevného schematu lokomotiv Ruských železnic? Osobně se mi ten nový grafický návrh nelíbí a k Praze se z historického hlediska vůbec nehodí. Je to stejné, jako by se změnilo zavedené barevné uspořádání smaltovaných tabulí s názvy ulic a náměstí. Kdyby nebylo povinné denní svícení, tak by se autobusy na komunikacích staly obtížně viditelnými. O záměru sjednotit tarifní podmínky Prahy aStředočeského kraje, natož ostatních krajských systémů si myslím svoje a nejsem vůbec přesvědčen o tom, že se něčeho takového dožiji.

Y.K.

Ne že bych z toho ucvrkával potěšením, ale začínám si zvykat. Některý typům to dokonce kupodivu i docela sluší (když tam dodali víc černé). Spíše jsem zvědavý jestli to bude mít delší život a viditelnější penetraci než původní PID ofic lak, který se mi mimochodem nelíbil vůbec, nicméně k vidění něajk plošně až tak nebyl. 🙂

LiborV

Piráti, kteří neměli svého zástupce ve výběrové komisi na nový nátěr, za něj mohou? Nerozumím.

Looki

Za co ještě můžou piráti? Povidejte!

vbb

Že včera ráno bylo náledí!
To by se za Krndy nestalo 🙂 🙂 🙂

Pat

A jsou ti Piráti tady s námi v místnosti?

Juraj

Tohle mám nejradši: nemá nejmenší šajnu, ale potřebuje sdělit názor. Jasně, primátor Hřib pod hrozbou násilí přinutil náměstka z úplně jiné strany, aby v komisi prosadil právě tento vzhled, žejo.

Mimochodem, Plzeň?! To je tam, co se nedokázali shodnout na jednom vizuálu pro busy, trolejbusy a tramvaje, a tak mají raději rovnou tři?

Kuba

A čemu to vadí, že mají v Plzni tři? Všechny tři barvy vychází ze znaku Plzně.

Twix

Kromě toho že mají tři zcela rozdílné vizuály pro město, další úplně odlišný vizuál platí pro krajské linky okolo toho města, ne?

Caracas

Ano, krajské linky mají jiný vizuál. A je velmi zdařilý. Je na tom něco špatně?

Pavel

a to, ze maj tri vizualy, nejak vadi?

ten autobus / tramvaj / cokoli pak jede pomalejc / rychlejc / ma jinou kapacitu? nebo?

Beny

Moment, já myslel, že za všechno může Kalousek.