DPP stáhl žádost o první razítko pro tramvaj do Bohnic, spojí ji s dalším úsekem do Podbaby

Vizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: CedopVizualizace tramvají na Kobyliském náměstí. Foto: Cedop

Novou žádost plánuje DPP podat příští rok.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Jsem naprosto v klidu, Kobylisy budou i nadále bez tramvaje.

Jednak pokud by trať z Podbaby dostala kladné stanovisko EIA, tak to u soudu ve světle nedávných rozhodnutí nemůže projít. A jednak když teď Praha musí škrtat v investičním rozpočtu i blbé cyklostezky, tak na mnohamiliardový most a tunel zaručeně nebude mít peníze.

Co si budeme povídat, vyloženě dopravní priorita to není a existuje řada méně kontroverzních, levnějších a lépe projednatelných projektů než zrovna toto. Jednoznačná podpora MČ Praha 8 taky není, takže následujících 15 let to do Bohnic jinak než busem nebude.

Kozor24

Vidím to naprosto stejně, jen s tím rozdílem že k busu bude trolejbus

Pat

To fakt nebude.

Tomáš

No je to celkem rozumný krok to spojit, protože jen ta etapa do Bohnic by k ničemu nebyla a udělala by víc škody než užitku. I tak bych to stavěl pokud možno najednou i s odbočkami pro obsluhu sídliště, aby se zrušily zároveň (skoro) všechny autobusy, protože sebrat kvůli tramvajím jeden jízdní pruh v Čimické a zároveň tam nechat hustý provoz linek 200, 177 a 152 mi jako dobrý nápad nepřijde. Mimochodem co lidé na zastávkách Čimický háj a Písečná, ti budou na poslední chvíli přebíhat silnici podle toho, zda jim přijíždí tram/bus?

Bobek

Jízda bus po tramvajovém tělese již byla vynalezena, netuším ovšem, jestli se s ní tady počítá.

Tomáš

podle vizualizace se zatravněním bych tipoval, že nikoli

Bobek

No jo, ale vizualizace jediné části úplně dole. 🙂 Na Počernické taky bude několik společných zastávek.

Bobek

(aniž by to tedy jinak bylo v celé délce, já než se dneska vymáčknu…)

Milan

Nadruhou stranu zastávka Petřiny je společná pro TRAMvaje i autoBUSy, byť oba okolní traťové úseky jsou zatravněnné – https://maps.app.goo.gl/y51VwWh1xShapbEK9 a podobně je na tom Divoká Šárka – https://maps.app.goo.gl/bvRyeNz7zsj8KC7s7 , kde je jízda autoBUSů a TROLEJbusů po sředovém páse za/před jeho OKS (otevřeným kolejovým svrškem) delší či zastávka Ciolkovského – https://maps.app.goo.gl/76weuo18EcSswGQ88 .

Ondros

Podle vizualizace, kde je zatravněný pás, to tak alespoň v koncovém úseku nevypadá.

Peter

Vizualizace neodpovídá návrhu. Ale zastavěná trať je v projektu.
Bus pruh v Čimické je ale zbytečný. Busy ním jezdí spíš výjimečně, a to i v ranní špičce.

Ondros

Zcela zbytečný projekt. Sídliště Bohnice bylo urbanisticky velkoryse navrženo tak, že není problém, aby i za současné šíře silnic mohly mít busy/trolejbusy vlastní pruhy. Místo tramvaje, kterou místní a Praha 8 stejně nechtějí, by úplně stačilo zatrolejování a nasazení dvoukloubů na linku 144 a 200. Spojení s Dejvicemi pak lanovkou. A vše by bylo za zlomek ceny tramvaje se stejným přínosem. Takhle vznikne drahý paskvil nijak neřešící celkovou obsluhu sídliště a se kterým koncepce sídliště vubec nepocitala. Na rozdíl třeba od Počernické ulice na sídlišti Malešice, kde tramvaj měla své místo od začátku. Přitom trolejbusy do Bohnic stejně budou jezdit… Číst vice »

Michal Bartoníček

Nechat obecenstvo hlasovat, jestli tam ta tramvaj bude nebo ne, je nesmysl. Víme, že laici se rozhodují podle momentálních pocitů a dojmů, ne podle logiky a rozumného uvažování. O tom, že sídliště velikosti Bohnic potřebuje k dopravní obsluze tramvaj, není třeba polemizovat. Koneckonců ulice jsou na to připravené už od výstavby sídliště. Můžeme se bavit o trasování. A co se týká trolejbusů, ty tramvajím nijak překážet nebudou. Takže, co neobslouží tramvaj, může zvládnout trolejbus.

Pat

To sidliste bylo stavěno na tramvaj stejně, jako Dědina a Počernická

Ondros

Podle čeho tak soudíte? Středové pásy pro tramvaje nikde, naopak široké páteřní komunikace s dvěma pruhy. Na Dědině i Počernické byl stav jiný.

Pat

Tak já měl vždycky za to, že je to tam kvůli tramvajím. Koneckonců je to očividně naddimenzované.

MajT

Pokud je sídliště řešeno opravdu tak velkoryse jak zmiňujete proč teda mají místní problém s rušením pruhu ve prospěch tramvaje?

Michal_80

Problém má hlavně cca 5% místních, kteří pak volí Patrioty pro Prahu 8, kteří mají boj proti tramvaji jako hlavní bod programu. Mají ale koaliční potenciál pro ODS, takže se jim tramvaj daří bojkotovat. Každopádně ty argumenty proti jsou spíš o hluku a horší obslužnosti sídliště než zajistí autobusy. O kapacitu Lodžské jim ani moc nejde, ta je zcela dostatečná.

M.S.

Problém s rušením pruhů je na Čimické, ne na sídlišti.
A kapacitní problém bude s průjezdností celého Kobyliského náměstí.

Ondros

Protože tramvaje neobslouží tak kvalitně celé sídliště a hlavně, pokud to samé by dokázaly kapacitní dvoukloubové trolejbusy, proč zavádět tramvaj, která je navíc hlučnější?

Pat

Jak, že ty tramvaje neobslouží celé siídliště, když mají njezdit úplně stejně, jako busy?

Martina

Neobslouží celé sídliště, nevejdou se a nezajedou do Zhořelecké, Čimic apod., je to celé naprostý nesmysl, překopat všechny křižovatky, ubourat východní vstup do metra Kobylisy, stavba cca po dobu 3 let, kdy je v dané lokalitě velmi hustý provoz. Piráti v koordinaci s IPREem už toho v Praze pokazili dost, viz tramvaj na Václaváku.

Pat

Do Zhořelecké opravdu stačí 200. A do Čimic se nebude měnit doslova nic. Co je za problém?

Michal Bartoníček

Obslouží ho kvalitněji. A tramvaj opravdu není hlučnější než autobus. Proč pořád trpíte takovými bludy?

Ondros

Píšu trolejbus, ne autobus. Aby bylo jasno 😉

Michal Bartoníček

Ano, omlouvám se. Ale i přesto tramvaj hlučnější není.

Pat

Přesně, noční tramvaje pod oknem si ani nevšimnu (vždycky to udělá jen takové bzzz tiché a je hned pryč). Zato autobus, jak si to funí, ten mě budí pravidelně.

Frantík

Protože tam budou i nástupní ostrůvky překážet.

Je ale pravda, že tramvaj by mohla být vedena po okrajích, i to se v jiných městech umí.

Twix

To že se to navrhlo na velkorysý sovětský způsob, aby tam jezdily jen busy k nejbližšímu metru, neznamená, že to tak musí být navždy. Příklady dokazují, že když se nabídne tramvaj jedoucí někam dál, není ten přestup na metro už tou hlavní relací (Dědina, Barrandov).

Kafro

A v jakém stavu je příprava trati do Suchdola? Protože všude pořád čtu o mostu z Podbaby do Bohnic, ale ten se bez trati do Suchdola napojí leda na vlak

Pat

Nějakou dobu zpátky se to pohlo díky schválení územní studie Sedlce, zářila se příprava mostu jako samostatné tratě z Podbaby a od té doby ticho…

Pat

*zařízla, ne zářila, ach jo

Marťas

Anebo zdařila… Ať žijí textové editory

Tomáš

To jako že to trať v Kobylis nepovedou ulicí Nad Šutkou? Místo toho budou tramvaje zbytečně kličkovat kolem katastrálního úřadu, a kdo ví jestli to tam vůbec půjde postavit.
A v Bohnicích nepovedou středem sídliště pro obsloužení lidí, ale okrajem pro obsloužení divokých zvířat v lese a pár nejbližších bytovek?
K otmu zruší pár autobusu a kvalita dopravní obsluhy Bohnic půjde radikálně dolů…

Pat

Ulicí nad Šutkou nepovedou, protože s tím byly technické potíže, které by se nevyplatilo řešit. Na druhou stranu bude alespoň sjednocený přestup na tramvaje ze/do Zdib anebo pro lidi, co se přijedou na Kobylisy jinými tramvajemi aby stihli liný spoj do Bohnic a ušetřili si těch pár minut, o které Vám zřejmě jde.

A trať povede v Bohnicích přesně tak, jak si to nařídila Praha 8. Jediné zrušené autobusy budou ty, co by jezdily paralelně s tramvají až na Krakov. Takže ne a ne

Pat

Pardon, spletl jsem si ulice. Trať se sledovala v ulici Uzavřená. Nad Šutkou nikdy vést neměla, kvůli nemožnosti vedení Troju.

Kubrt

Ještě doplním předřečníka Pat: vestibul u katastrálního úřadu půjde k zemi (což nebude žádná škoda), takže celá ta křižovatka se dost změní a tramvaj projede. Mě se původně taky zdálo vedení ulicí Nad Šutkou fajn, ale je fakt, že to současné řešení jednak vytváří jeden přestupní bod a druhak pokud má vzniknout severní tangenta, tak by bylo blbý s ní kličkovat Klapkovou. Dále vedení „Nad Šutkou by nejspíš neumožnilo odbočení do Trojské (jedině za cenu poměrně velkých demolic soukromých domů). Na druhou stranu, výstavba obou větví (katastrál i Nad Šutkou) by byla odolnější při mimořádnostech. Třeba za 100 let budou… Číst vice »

Peter

Já bych to vedl raději Uzavřetnou. Takto pojede Klapkovou 6 linek tramvají – stejně jako Ječnou.
Podle mých přepočtů by vedení pouze 2 linek (17 a 19) Uzavřenou místo Klapkovou ušetřilo 85 tis. soupravo-kilometrů ročně, nemluvě o ušetřeném čase.

Tomáš

6 linek je masakr. Už dneska to v Klapkově často stojí, protože tramvaje nestíhají uvolňovat zastávku Kobylisy a projet následující křižovatkou.

Pat

Opravdu? Já většinou spíš pozoruju zpoždění ze zprasené Zenklovy. Ale zkusím se na to zaměřit, díky za tip.

Kubrt

Já tam tu kolonu od Stírky ke katastrálu taky občas vídám.

Jan T.

Ano, je to tak. V ranní špičce je to denní problém, protože kvůli výluce kolem Výstaviště jezdí do Kobylis těch 6 linek 1,3,10,17,24,25. K tomu si přidejte pár zatahujících spojů do vozovny a štosuje se to celou spodní Klapkovou. Křižovatka prý preferuje více busy než tramvaje, tak to poskakuje pomaleji, než by mohlo, dvě tramvaje ve stejném směru nestihnou odjet.

Jakub P

Což by ale úbytek busů (místo kterých budou ty tramvaje) tím pádem mohl pomoct řešit.

Milan

Ale nemůžete porovnávat situaci 6ti TRAM linak ze zast. Kobylisy ZC jen do dvou směrů – rovně do konečné Vozovna Kobylisy a vpravo do obratiště Březiněveská (ZC již jízda jen manipulačně bez cestujících)/Sídliště Ďáblice s naprosoto odlišnou situací 6ti linek, kdy minimálně 2 z nich by pokrtačovaly vlevo do Bohnic, a pravděpodobně žádná nejela do obratiště Březiněveská!

Pat

6 linek jezdí Klapkovou už dneska kvůli rekonstrukci na Výstavišti.

Frantík

Navíc nejde o to, kolik jezdí Klapkovou, ale kolik končí na Kobylisích. To jsou 2 linky v normálním stavu, což dostačuje. Případně tam jde přidat bagr.

Kamui

Jestliže přes EIA neprošla lanovka, tak tramvajový most nemůže projít už tuplem.

Kubrt

Vzhledem k tomu, že to zamáznutí lanovky byla účelovka, most projít může. A doufám, že projde.

Kamui

Takže nějakou objektivitu už se ani nesnažíme předstírat?

Juraj

Kdokoli to rozhodnutí napadne a pošle do přezkumu, tak se bude muset vysvětlovat nesoulad s předchozím rozhodnutím. Pokud to skončí u soudu, tak tramvaj nemá šanci, protože ten zásah do krajiny je násobně větší.

L.

Ta trať vede tunelem a po mostě, ne na stožárech. To je menší zásah.

Juraj

No jasně, tunelový portál do „cenného trojského údolí“ vůbec nijak nezasáhne a dva roky těžké stavební techniky taky ne.

Deset metrů vysoký most se taky ztratí, že?

L.

Tumelový portál a most jsou dole a tedy schované, lanovka by měla stožáry všude, tedy i na kopci.

Edudant

Vzhledem k tomu jedním z důvodů k zamítnutí byla připravovaná tramvajová trať tak projít může.

Michal Bartoníček

Aby se jim to vůbec v celé délce povedlo, podle posledních projektů jsou průchodné jen malé kousky.
A do vizualizace raději doplňte i stožáry a troleje, aby si zase někdo nestěžoval. 🤣

MP22

K tomu bych měl pár úvah.

Za 1. Nechápu proč se neprojektuje rovnou zbytek tratí v Bohnicích, tak, aby se to postavilo celé bez přestupů, asi by se to stihlo když se teď čeká na doprojektování úseku do Podbaby. Snad se to skutečně projektuje a EIA na to půjde co nejdříve po tomto.

2. Když vyjde na tramvajový most a tunel EIA, tak to je v kontextu lanovky opravdu výsměch a banánová republika. Samozřejmě za to budu rád, ale účelové ovlivňování moci úřední Pirátům již nikdo neodpáře.

looki

1) protože politická garnitura Prahy 8 chce místa pouze pro auta a proti tramvajím dlouhodobě bojuje (ačkoliv se už při výstavbě sídliště s tramvajovými tratěmi počítalo a je pro ně rezerva). 2) je to tak. K tomu připočíst motoristický džihád pod rouškou památkové péče (k vidění například při letitému bránění humanizace dálnice uprostřed města) a máme tu hlavní město Country for the future.

Geralt

Ta „garnitura“ plní přání lidu. Ano tramvaj tam nechtějí. Parkování je pro obyvatele důležitější než nějaká tramvaj, kterou doteď nepotřebovali. Zavedení tramvají a s tím související osekání autobusů navíc dost často znamená prodloužení cest lidí na zastávky.

Pat

Hodně lidí tu ty tramvaje chce, jen jsou zase NIMBY prostě hlasitější bohužel. Furt se musí vyvracet ty samé blbosti o hluku a nevim co všechno

Tomáš

A argumentace typu méně častý interval spojů (kvůli kapacitnějším vozidlům), nebo delší docházková vzdálenost k zastávkám jsou také blbosti? Neříkám, že jsem proti tramvaji, ale radostí z toho taky nijak neskáču. A zatím mě nikdo nepřesvědčil, že bych skákat měl…

Pat

Delší dochazkova vzdálenost? Ano, některé se trochu posunou v rámci současné oblasti a asi budou „v silnici“ místo na okrajích silnice, ale zas tak děsivě bych to neviděl.
A ano, místo linky 102 a 144 po 6 minutách budou 17 a 19 po 8. (Souhrnný interval 4 minuty místo teda 3, kdy BUS jezdily ve vazbe, což nejezdí)
Zase ale budou jezdit 30m tramvaje, takže bude o dost více místa ve spoji.
A v obecném pohledu, Praha se musí zbavovat co nejvíc autobusových svazků, protože nejsou řidiči. Tramvaje jsou udržitelnějši.

Bejura

Řeší se i návaznost cestování např, z dnešní konečné busu 200 Sídliště Bohnice? To budeme chodit pěšky na Krakov? Nebo popojíždět nějakým busem? To by znamenalo další přestup. Jsem starší člověk a obě možnosti nic moc.

Pat

Proč by se řešila 200? Ta zůstane stejně, jak dosud. Stejně tak 177, 152, 202, 235 i 236. Jedině co, tak se zruší 102 a 144, protože ty nahradí tramvaje v plném rozsahu.

MP22

Plus by se mělo přihlížet k celoměstskému významu a efektivitě, nehrát si pořád na svých pisečcích, to nemůže fungovat…

Pat

A ještě vlastně, co proboha myslíte tím osekáním zastávek a autobusů? Plán je zrušit 144 a 102 (které budou v Bohnicích právě plně nahrazeny tramvají)
a jediný problém je u zkrácení 152 (to je ale víc problém pro s. Ďáblice a s. Prosek, zase ne pro Bohnice).
200 a 177 budou stále jezdit v současném rozsahu.

PetrO

No a přitom by nejvíc pomohlo, kdyby co nejdřív linka 200 byla nahrazena trolejbusem, nebo tramvají. Tak zas nic.

Pat

Samozřejmě, ale to nedovolí Praha 8…

Michal Bartoníček

Jak velké části lidu? Do těchto míst je tramvaj logická a bez debat potřebná, problém s dopravou se odkládal, protože se plnila nesmyslná přání vlastníků aut.
Ale ukažte mi lokalitu, kde se po zprovoznění tramvajové trati zvýšila doba chůze na zastávku.

L.

Problémem jsou spíš starší důchodci kteří se bojí hluku a změny obecně a ti často auto nevlastní.

Michal Bartoníček

Budou si muset zvykat. Svět se nezastaví kvůli nim, protože tady vždycky nějaká generace důchodců bude.

Frantík

Tak já navrhuji osekat busy, protože je málo řidičů a chybí při mimoradnostech. Takhle na PID odpovídali OMHovi když chtěl mít autobusy pri rekonstrukci Florence (metro).

PavelX

Takovýho jedu, no abyste se neotrávil. V těch autech jezdí lidé, kteří tam žijí a platí daně. A patrně zjistili, že je to pro ně ekonomicky výhodnější, než se přepravovat jiným způsobem. Úředník má jistě spoustu možností, jak jejich připomínky odargumentovat, když je schopen „odargumentovat“ absurdity jako nutnost cyklopruhů na silnici vedle kapacitní cyklostezky.

A kdyby chtěla Praha 8 „místa pouze pro auta“, tak by možná za posledních 10 a více let postavila parkoviště, parkovací dům, rozšířila/postavila nějakou silnici nebo tak, nic z toho se ale nestalo.

Air Traveller

toho jedu bude jeste hodne a bude to stoupat.

eko-aktiviste jsou docela agresivni a zcela pomiji zakladni demokraticke principy a s tim souvisejici skutecnost, ze jich je zanedbatelny pocet.

takze jedine, co jim zbyva, je kricet “mestska cast XXX je pro-automobilova.

Michal Bartoníček

To jde ruku v ruce s agresivitou řidičů, kteří se ani nestydí porušovat zákon. Parkováním počínaje, nelegálním užíváním vyhrazených autobusových pruhů konče. Demokraticky si řekli, která nařízení budou dodržovat a která ne.

Twix

To má zbytek Prahy radost že lidem z Bohnic se nejvíce vyplatí jezdit všude autem. Ale možná kdyby se jim nabídlo něco jiného než autobusový bagr na Kobylisy, kde musejí hned na něco přestoupit, změnili by někteří své preference.

Michal Bartoníček

I cestující v MHD jsou lidé, kteří platí daně a žijí tam. Budeme se tedy hádat o to, kdo jich platí víc?

Jan T.

I v tramvajích nebo busech jezdí lidé, kteří tam žijí a platí daně a pro sídliště to znamená častěi než těm pár autům, které se k těm panelákům vejdou. Logicky tramvaj odveze násobně víc cestujících, protože na ulici zabere místo jako tři osobní auta s průměrnou obsazeností celé 4 lidi.

L.

Já nechápu, proč o té tramvaji do Bohnic neudělá Praha 8 prostě místní referendum.

looki

ale poslední věta s Piráty je úplně mimo

MP22

Všichni ví že lanovku nechtějí hlavně Piráti, Štěrba, Komrsková.. jejich vyjádření o tom že EIA nevyšla ještě předtím než bylo rozhodnuto?