DPP převzal první z až 253 nových autobusů od Iveca, jako první Crossway pro Airport Express

Autobusy Iveco Crossway pro Airport Express. Foto: DPP / Daniel ŠabíkAutobusy Iveco Crossway pro Airport Express. Foto: DPP / Daniel Šabík

Autobusy splňují nové standardy PID.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

SORu se bez Prahy bude asi o něco hůř dychat…

Thomas P

To je všetko super! Ale dajte si hlavne do poriadku customer service v Prahe, v hoteloch a pod. Čistá katastrofa – hospitality nula bodov!…všetko ako v rokoch 1980. Ľudia studení jak psí čumák!

Zdeněk

Co má společného pořízení nových autobusů s customer service v hotelích?

slsp

Mozno by si mal zacat chodit do normalnych hotelov?

PvvS

Tak se neubytovávejte na pitevně.

Herold

Od Slováka to sedí:-)

Jakub

Nemocnice v Praze, luxus a hotely také

Huples

Konečně něco jinýho než SOCky.

Walt

Jedním z důvodů aplikace nátěru Slavia bylo, abych poznal, že mi v daném prostředku platí má jízdenka PID. Byť zde stále platí speciální jízdné PID, tak se pro uživatele o linku zařazenou do PID defacto nejedná, protože řidiče má jízdenka zajímat nebude a zkásne mě o stovku.
Nemělo by pak smysl, aby autobusy na dedikovanou linku měly jiný nátěr, ze kterého poznám, že je to něco extra?

Adam Ř

Souhlas. Klidně v podobném barevném schématu, jen třeba vertikálně, nikoliv horizontálně členěný. Nebo puntíky.

Miroslav

Ani já to nechápu.
Proč byl vůbec AE zařazen do PID, když na něm běžné jízdné PID neplatí?
Původně to přeci byla komerční linka Českých drah, kterou pro ně smluvně zajišťoval DPP.

P. K.

To nechápe víc lidí. A zkuste to vysvětlovat každý spoj lidem, co o ničem takovým nikdy neslyšeli…

Luk

Nejspíš se počítá s nasazováním i na běžné linky PID.

Mimopražský

Jak na které. Třínoha neprojede všude a je velmi snadné si někde o něco bouchnout zadkem.

Leinad

Cosi jako expresní tarif bylo v mhd i v některých letech za socialismu.
Já bych byl pro to, aby se to přejmenovalo na vip a platilo by to v první třídě vlaků pid + v rychlobuse a šlo by na to koupit měsíční kupon.

Caracas

Alespoň v pražské MHD za socialismu žádný expresní tarif nebyl. A ani v jiných městech ČSSR jsem se s expresním tarifem nesetkal. V Praze ani nebyly žádné expresní linky.

Mimopražský

Možná to není pravda, ale k lince 135 měl kdysi dávno existovat ekvivalent 235 jako rychlíková linka za dvojnásobné jízdné. To je ale z doby před padesáti lety.

Slávek

Je to dočasná náhradka za vlaky na letiště.

Filip Jirsák

Pokud ta „dočasnost“ je minimálně stejně dlouhá, jako životnost těch autobusů, spíš víc, klidně by to mohlo mít jiný vzhled. Stejně „dočasně“ se staví nová trolejbusová trať, tak proč ne nátěr?

Mimopražský

No zrovna Slavia to není. Ale s tím nátěrem to je pravda. Pokud jsou zastávky společné pro linky v rozdílných přepravních režimech (město/příměsto z města), za současného trendu je to jen komplikace. Červená bývala město, modrá příměsto. I když zrovna linka AE ty svoje zastávky má oddělené.

Marek

Město a přímesto v Praze právě už takto dělit nelze, protože máme integraci a většina příměstských linek plní funkci MHD než vyjedou z Prahy. Jen někteří řidiči a šotouši to pořád nechápou…

Mimopražský

Oni spíš nechápají cestující, že v třístovce z Prahy ven se nastupuje předem a ne, když se pro někoho vzadu otevře pro výstup, že to není pozvánka k nástupu. Zvlášť pokud je řidič zodpovědný za to, že má na takové lince cestující s platnými jízdními doklady. Zrovna tady se ta integrace zrovna moc nepovedla.

Filip Jirsák

To je ale problém té nepovedené integrace, ne cestujících. Pro cestující to opravdu nedává smysl, aby na stejné trase jednou natsupovali předními dveřmi a jednou kterýmikoli, podle toho, jaké číslo má autobus.

Mimopražský

Tím unifikovaným nátěrem se to vskutku vylepší. Pokud by se z řidičů sejmula povinnost kontrolovat při nástupu jízdní doklady, tak se lze o integraci bavit. Jinak ne.

Olcit

Překvapuje mě srovnání s ČD, která nakupuje RegioFoxy zhruba po 0,75 milionů za sedačku, ale nenakupuje spousty busů, přestože bus vychází třebas na 0,15 milionu Kč/sedačku.

Víme, že například DB provozuje mnohem víc busů než vagonů.

Koneckonců dopravci v ČR jako Arriva či GWTR provozují spoustu busů. Podobně i česká pobočka ÖBB, která v ČR provozuje stovky busů (zejména na jihu Čech). Neřkuli RGJ, který busů má prý přes stovku. A LEO taky jede v busech.

Mrc

Jaká je životnost autobusů a jaká pak u železničních vozidel? To máte taky spočítané? A konec konců, proč s těmi autobusy těm předraženým vlakům nekonkurujete?

Olcit

U těchto konkrétních busů… cituji: „Výrobce garantuje u všech tří typů vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.“ https://zdopravy.cz/dpp-objednal-u-autobusy-dalsi-autobusy-iveco-119507/ Tj. ve srovnání s investicí do typů 843 nebo investicí do totální předělávky typu 854 tyto konkrétní busy mají poloviční životnost. Abstrahuji od mild-upgrade (zejména interiériér), kterým vlaky obvykle prochází po 10 až 15 letech. Je otázkou jakou budou mít životnost dieslové RegioFoxy. Např. pan Borecký si není jistý, jestli budou sloužit aspoň 25 let. Druhou věcí jsou provozní náklady, Např. strašně těžké RegioFoxy (bez rekuperace) patrně nemají nižší náklady na PHM než moderní busy, pokud… Číst vice »

David

Vždycky jsem chtěl radši jet 30 let starým vlakem s původním interiérem než novým autobusem s klimatizací a plnicí aktuální emisní normu. To dá rozum. Úplně nejlepší by byl vlak co má aspoň 50 let a novou barvu!

Frantisek

Spirálou k postupnému úplnému zrušení vlaků? Sice je to podporováno i trendem „na kolejích 100% bezpečnost za jakoukoli cenu, ať si klidně přejdou na levnější silnici“, ale své dělají i infrastrukturní omezení vedoucí ke snižování poptávky. Nakonec přejmenujete České dráhy na České cesty a v kolonách ztvrdnou úplně všichni, více se bude spotřebovávat i umírat. Sice u té osobní dopravy není v kolejích úspora energie taková, jaká by mohla být u nákladní, ale i tak… Jo, možná by se některé náklady vešly nově na koleje a ušetřily by za rozjezdy, to jo.

Olcit

Nerozumím jazyku Vašeho kmene, když popisuji ČÁST vlaků (zastávkové vlaky řešené strašně těžkým RegioFoxem), a Vy mimoběžně píšete o VŠECH vlacích???

Prostě předvádíte mimoběžný monolog, nezlobte se.

Jiří Kocurek

Cože? Vždyť ty sám jsi proti železnici na letiště, když nezůstane na povrchu alespoň jedna kolej. To je zcela neprůchodné řešení a znamená variantu nula – bez projektu.

Petr Novák

Nebojte, to přijde. Zatím mají ČD dost autobusů po VYDOSu, ale ty jednou dojezdí a bude je potřeba nahradit. Jen doufám, že pak ČD půjdou cestou skutečně nových autobusů a ne cestou dalších ojetin, jako je to běžné u ostatních dopravců na výlukách ČD.

Karel Filc

Proč kupujeme Iveco a ne domácí Karosy z V.Mýta.Nechápu

Frantisek

Ve Vysokém Mýtě už je to dlouho též Iveco, tady si nevyberete.

Martas

„Datum zániku: 2007“
„Nástupce: Iveco Czech Republic“

https://cs.wikipedia.org/wiki/Karosa

Roman Soudný

Ta sedla.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že takoví by se cpali ke kormidlu a plánování domácího průmyslu v centrálně řízené ekonomice. A protože mají ty správné názory, tak by si je strana u toho kormidla držela.

PvvS

Chtěli asi nový vozy.

Pavel 2

Mám pocit, že zrovna tyto Crosswaye se v Mýtě také vyrábějí. Na rozdíl od městských Iveco Urban(go a)way z Francie.

Mimopražský

Pokud Francouzi, či spíše tamní gastarbeitři, vyrábějí Urbanwaye, tak se moc nemají čím chlubit. Autobus skáče jako koza, uvnitř všechno rachtá jako v železářství a svářeči se svou práci snad teprve učí.

Mimopražský

Minusářům bych sdělil, že se stalo to, že v tomto „zázraku“ se vlivem otřesů rozpadl mechanismus zámku dveří kabiny řidiče a toho museli vyprostit ven až dílenští v garáži, protože dveře nešly otevřít ani zvenku.

Petr Novák

No, ale Streetway, což je většina z té zakázky, je z Turecka. Technicky vzato Otokar s motorem a logem Iveco 😉

Kernteriér

Myslíš, že by chtěli min. 17 let staré vozy?

Jiří Kocurek
Kernteriér

Teraz už je všetko OK, prepač.

Danny

Ještě že se svět většinově neodvíjí dle představ takových, jako jeste Vy. To bychom tu stále také mohli v MB vyrábět Škodu Favorit.

Kernteriér

Model 1936…

Pavel 2

Autobus dobrý, o to nic, ale vidím dobře, že má jednoduchá zpětná zrcátka bez panoramatické části? Tímto snížením bezpečnosti se jako vylepšila cena o kolik? O 0,001%? Hlavně že má nehodovou kameru. Místo toho, aby se nehodě zabránilo, tak bude natočená.

M19

Zkuste navštívit očního lékaře.

Pavel 2

Toho navštěvuji pravidelně a vše je v pořádku. Také mám jako řidič profesionál psychotesty. Vy také? To že v panoramatické části zrcátka vidíte více než v té základní je normální. Proto se ve většině busů montují. A rozdíl je to obrovský, vzhledem k tomu, že někdy dostanu Iveco s jednoduchým a někdy Solaris s kombinovaným zrcátkem, dovedu jej posoudit. A mimo bezpečnosti je to i o tom, jaká je šance vidět dobíhajícího cestujícího.

M19

Tak mi není jasné, proč si myslíte, že tam není paromatické zrcátko? Protože jsou umístěna v jednom vnějším plastovém rámu? To bych se být vámi nechlubil tím, že snad máte profesák.

Pavel 2

Na fotu číslo tři je slušně vidět levé zrcátko. A vidím v něm jednolité jedno sklo. Proto si myslím, že tam není panoramatické. Proč si vy myslíte, že tam je?

Leinad

To je celkový přístup k bezpečnosti posledních X let.
Pevnější kastle (i u aut) včetně širších sloupků mezi bočním a čelním oknem) aby posádka v pohodě vydržela srážku s něčím, co řidič přes sloupky nevidí.
Ale konkrétně v těhle zrcátkách je vidět dost

Pavel

A přitom by stačilo, aby se řidič v te sedačce teošku nahnul, aby se ven podíval i z jiné perspektivy a vliv sloupku se eliminoval.

Snadnějši je nadávat 🙂

Pavel 2

Řidič se může v sedačce houpat jako houpací kůň (na některých křižovatkách doslovně), ale zákony optiky tím nezmění. Požadavek bezpečnosti je u vás „nadávání“?

Peeetr

Tak tam to bude mít logicky taky kameru nebo nějaké čidlo, né?

David Macháček

Tyhle zrcátka jsou tam proto, že, když projíždíme na garáži myčkou, tak je musíme sundavat, jelikož myčky jsou z roku xy a jsou dělané na staré Karosy řady 700, kde šly ty zrcátka sklopit.

Pavel 2

Chápu to tak, že jste někdo kdo už bus fyzicky viděl? Můžete tedy potvrdit, že tam opravdu jsou jednoduchá zrcátka? Pokud je to kvůli myčce, tak to sice má jiný důvod, než mizivou finanční úsporu, ale z hlediska bezpečnosti je to stejně ostudné. Ale však když dojde k nehodě, tak za to bude moci řidič, tak co by „manažíři“ řešili. Pak budou skuhrat nad „nedostatkem řidičů“…

David Macháček

Zrcátka jsou standartní, aby byla lehce odnímatelná. Máme je na ostatních modelech Crossway, včetně toho 14,5 metrového, který DPP odkoupil, jako bývalo předváděčku Iveca, dnes jezdí pod číslem 4601 a je to úplně v pohodě s těmi zrcátky.

Vašek bus

Jsou to standartní zrcátka jaký se používají na většině vozů jsou na starších Crosswayích a i na SORkách co vím tak jediný vozy kde jsou zrcátka s dvojdílným sklem jsou na Solarisech.

Pavel 2

Ano. A je to velký rozdíl v tom co řidič vidí. To co označujete za „standartní“ je jenom kašlání na bezpečnost.