DPP pokročil v přípravě trolejbusové linky do Miškovic, počítá s kloubovými vozy
Pražský dopravní podnik pokročil s přípravou elektrifikace dnešní autobusové linky číslo 140. Autobusy na lince z Palmovky přes Letňany a
Pražský dopravní podnik pokročil s přípravou elektrifikace dnešní autobusové linky číslo 140. Autobusy na lince z Palmovky přes Letňany a Čakovice až do Miškovic by měly být v blízké budoucnosti nahrazeny kloubovými trolejbusy, které část trasy pojedou na baterie.
Podnik tak chce výrazně rozšířit provoz dnešní jediné trolejbusové linky číslo 58, kterou plnohodnotně provozuje od července. I na ní jezdí takzvaný parciální trolejbus, který využívá baterie a jejich dobíjení za jízdy. „Na této lince jsou testována vozidla, přičemž cílem DPP je vyzkoušet i kloubové vozidlo, jelikož provoz na lince 140 je a bude zajišťován právě kloubovými vozidly,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková.
Pro elektrifikaci linky číslo 140 už DPP vybral projektanta a zahájil práce na dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Aktuálně poslal celou věc i do procesu posouzení vlivu stavby na okolí (EIA). Podle materiálu pro EIA stavba začne nejspíš v letech 2020 či 2021 a potrvá 12 měsíců. Většina trasy (přes osm kilometrů) přitom bude pod trolejí, kde se budou vozidla za jízdy nabíjet. Trolejbusy se budou nabíjet i při stání na konečné či během odstavení v garážích. V zázemí DPP na Klíčově proto pro ně vznikne 18 nových dobíjecích stání.
Součástí projektu je i úprava stávající kontejnerové měnírny v Prosecké ulici pro trvalý provoz, obnova bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech a výstavba nové kontejnerové měnírny v areálu garáží Klíčov. „Nejnákladnější položkou bude pořízení 12 až 15 kloubových bateriových trolejbusů, které nahradí naftové kloubové autobusy a zajistí tak plně bezemisní provoz na této lince,“ doplnila Řehková.
Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. Jejich současný návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase. I proto se vedly debaty, zda nový vůz vůbec nazývat trolejbus. Trať s dynamickým nabíjením spadá nicméně do působnosti drážního zákona, jde tedy o trolejbus ze zákona.
Dopravní podnik parciální trolejbusy testoval průběžně od loňského října, první linku plně začlenil do pražské MHD letos 1. července. Trolejbusům byla v Praze už vyhrazena číselná řada 5x, která donedávna patřila nočním tramvajím (dnes mají devítku). Zajímavostí je, že trolejbus 58 kdysi dávno do Čakovic jezdil.