DPP objednal dalších dvacet midibusů od Solarisu, dorazí do konce roku
Midibusy Solaris Urbino 10 v původních barvách DPP. Autor: Daniel Šabík/DPP
Jeden midibus vychází na 5,5 milionu korun.
Jeden midibus vychází na 5,5 milionu korun.
Může mi, prosím, někdo nějak rozumně vysvětlit, proč se autobusu délky přes 10 metrů říká „midibus“? Tento název bych za logický považoval pro vozidla délky 7,5 až maximálně 10 metrů (jak tomu ostatně v minulosti běžně bývalo), ale autobusy nad 1é metrů délky přece už nejsou žádné „midi“ – jak by se potom měly nazývat ty osmimetrové, když „minibusy“ to už rozhodně nejsou?
Je to čistě otázka terminologie PIDu. 12m autobusy se v plánování označovaly jako „standard“ a 8-9m jako „midibus“, takže když se rozhodlo o nákupu 10m na vybrané linky, musela se tomu vytvořit kategorie v číselníku. Zvolilo se „midibus plus“ (MD+) a tak se dělá i objednávka výkonů.
Není v tom nic hlubšího.
Aha – takže je to skutečně pouhý pochybný eufemismus: fakticky je znamená „standard mínus“ (i proto, že má víc než jen dvoje dveře, byť ne zase až čtvery), ale to „mínus“ by nejspíš mohlo někoho dráždit, tak to raději zakamuflovali takhle (podle mě nepříhodně) …
Mě se zdá blbě nápad dělit to podle délky vozu v metrech. Radši bych podle kapacity (počet sedaček).
Koukám, že Sor je v posledních letech extrémně úspěšný. Nejen, že u nás jezdí prakticky v každém městě, ale každou chvíli vidím jeho zakázky i na západě. V tomhle můžeme Polákům závidět, úspěšných domácích značek není nikdy dost.
Jsem blbec, myslel jsem Solaris.
Solarisy jsem viděl i v německých městech, SOR ani jeden, proč asi? 🙂
Proč kupujeme od Poláků. Máme svoje vlastní SORy, podporujmedomsci průmysl. Já píší kolegové v diskusi, kupte hybridy nebo elektrické.
Proč? Asi vyhráli výběrové řízení.
Ja nevim, jen jsem minibusem sor a po par zastavkach jsem mel morskou nemoc…
A radši teda dám peníze Polákům za celkem kvalitní bus, než Křetínskému za SORy.
By mě zajímalo, jestli někdy vymizí tahle mentalita, že kupovat by se mělo jen od „našich“, a to ještě jen tehdy, když to nevlastní nějaký „zlý“ miliardář.
Když pominu, že je tohle ochranářství úplný anachronismus nekompatibilní s volným trhem, tak především už pár let jsme v EU, jejíž naprosto ústřední právní normy (kdyby to byl stát dalo by se říct ústavní) obsahují pravidla týkající se volného pohybu zboží a ochrany hospodářské soutěže. Takže to není ani teoreticky možné. Ale co čekat v zemi, která si je schopna ve Sněmovně schválit kvóty na potraviny 🤦♂️.
Trh EU ano, s tím není problém. Ale Solaris z Polska… není to tak dlouho, co v Polsku uměli vyrobit jen ŽUKa, ostatní bylo vše licenční. STrojírenství v Polsku nemá úplně historii. Tak tedy jsou teď extrémně úspěšný nebo se u nás něco zanedbalo.
A osobně Solaris není vzhledově povedený.
Zlatej polskej Solaris, tady je to bez debat.
Zase nafta?
Ne, na střeše má solární panely.
Logicky, je to přece Solaris. Jak prosté.
A budou už konečně v tom novém laku? 🙂
Zřejmě budou pro plánované prodloužení linky 101 na Žižkov.
Který konec se má prodlužovat na Žižkov? Nebo oba?
https://imgur.com/a/pLzA8Xl
Pražákům ty vozy přeji, Solára jsou skvělý vozy.
Srovnávat zkrácený plně nízkopodlažní městský vůz a koncepčně mnohem levnější autobus pro příměstský provoz v podání Iveca Crossway LE je nefér. To jsou zcela jiné koncepce vozů. Porovnávat by šel Solaris Urbino 10,5 spíš s nejkratším vozem z rodiny Urbanway. Takhle obecně lze říci, že nákup malého plně městského autobusu je dražší než pořízení většího příměstského LE vozu. Máte pravdu je.
Taky je třeba říci, že dost stojí ta výbava, kterou zpravidla běžné příměstské autobusy v krajích nemají – pořádné oddělení kabiny řidiče, infosystém dle standardů PID včetně všeho příslušenství, kožené sedačky místo látkových, a tak dále a tak dále.
Zajímavé je srovnání, kdy Liberecký kraj, resp. ČSAD Liberec, nakupuje Crosswaye LE (předpokládám 12 m) za 4,3 mil. a DPP kupuje minibusy za 5,5 mil.
Zkrácený městský plně nízkopodlažní vůz pro město a Iveca Crossway LE je nefér. To jsou zcela jiné koncepce vozů. Porovnávat by šel spíš s nejkratším vozem z rodiny Urbanway.
Myslím si, že se jedná o úhel pohledu. Máte samozřejmě pravdu, ale otázka je, zda se má cenu tímto rozdílem vůbec zabývat v době, kdy Crossway je běžné používán jako městský autobus, navíc ho Iveco umí vyrobit ve stejné délce a poté bych předpokládal ještě nižší cenu než 4,3 mil.
Vy asi nechápete, že Crossway není plně nizkopodlazni vozidlo oproti solarisu
Vy asi nechápete, že v dnešní době je rozdíl výrobních nákladů v těchto dvou koncepcí minimální.
Ale pokud chcete srovnávat s Urbany, v roce 2013 nakupoval DPMLJ 12 m za zhruba stejnou cenu jako DPP 10,5 m Solárka.
7 rokov dozadu? To tiež nebude dobré porovnanie – inflácia, odlišná výbava, odlišné podmienky na strane výrobcu…
A je potřeba plně nízkopodlažní?
„Přeplňování přední části“ SOR BN 8,5 bylo, protože chyběly dveře do zadní části (jako má BN12 zadní dveře se schody) ne protože by nikdo nevyšel schody.
Alternativně sám dopravní podnik v Praze kupoval Sor NB 12 za cca 4 miliony Kč/kus. Můžeme se bavit o kvalitě, výbavě, ale vzhledem k ostatním cenám jsou ty midibusy poměrně drahé.
Ale to bylo před několika lety a zakázka na stovky vozů.
To srovnání není zajímavé. Nelze to porovnávat s ohledem na vybavení, plnou nízkopodlažnost apod.
Autobus není koberec, aby se prodával na metry.
Takže stejně vybavený kloubák a pidibus stejné značky budou stát stejnou cenu? 😀
Dá se předpokládat a dokonce je to jisté, že na tento nákup proběhla standardní veřejná zakázka. DPP požadoval nízkopodlažní městské autobusy do délky 11 m v počtu až 40 ks. A nejvýhodnější nabídka byla od Solarisu za 5,5 milionu. Kdyby se přihlásil někdo jiný a nabídnul je za 4,3 mil., vyhrál by. Ale nepřihlásil a nevyhrál. Ostatně v druhé souběžné zakázce na autobusy do 10 m vyhrála SORka s BN9,5 za 5,15 mil. Tak buď mělo ČSAD Liberec štěstí nebo porovnáváte neporovnatelné.
Štěstí s cenou 4,3 mil. rozhodně neměli, když jiné podniky kupují Crossway 12 m pod 4 mil.