DPP musel znovu odstavit elektrobusy od Škody, pokuty mu již zaplatily jedno vozidlo
Nové elektrobusy Škoda E’City 36 BB v garážích Vršovice. Foto: Petr Hejna / DPP
Problémy se týkají mechanické, v Turecku vyrobené, části elektrobusu.
To je hnusný nátěr.
To se nedá číst Ta diskuze A kolik peněz ten bus vlastně stojí Třeba v Eurech ? Pokuta za nefunkční bus Který nemůže produkovat vyšší hodnotou A ještě se z pokuty zaplatí ! Ne Banány bereme 😱
Já teda nevim, ale dnes cestou do práce jsem potkal 3 různé kousky na linkách, tak to s tím odstavením asi nebude tak hrozné.
Dnes jich, pravda, vyjelo 7 ze 14, což je sice nejvíc za posledních několik měsíců, ale stále daleko za tím, co by se dalo nazvat normálností. Ale dosud jich už dlouho nejelo víc než 4, často nevyjel žádný, průměrně tak 2. A např. včera jely 3.
Viděl bych to jako příležitost. Na blbosti jako elektrobus se definitivně vykašlat a normálně urychlit zavádění trolejbusů.
K čemu je vlastně dobrý sběrač se kterým se nedá jezdit?
Buď chci ušetřit (a autobus nemusí mít smeták vůbec, připojuje se kabelem jako elektroauto) nebo se může udělat plnohodnotný trolejbusový sběrač, se kterým by se dalo jezdit.
Tuším že nebude triviální natahovat někde po zemi ručně silový kabel a připojovat ho do konektoru… vztyčení sběrače je na tlačítko, poměrně snadne a rychlé…
Ale taky bych se přimlouval za částečnou zatrolejovanost trati, pokud bude řádově 50% tak stačí baterky docela malé, a na konečné se nemusí na nic čekat…
Malou baterku by dneska měl mít už každý (i 100% drátový) trolejbus, pomáhá to řešit napěťové špičky (zlevňuje napájeci stanice), řeší to objíždění (rozkopaná ulice, nehoda) a když spadne sběrač, lze se v klidu někam uklidit ne že stojí uprostřed křižovatky…
pardon, proudové špíčky ne napěťové… (špičky odběru, např. rozjezd do prudkého kopce)
Teda nechápu mínusy. Jednoduchá úvaha mezi statickým a provoznim dobijenim z troleje. Každopádne za mne muj názor je, že problémy trolejbusu a jeho kombinaci do ruzne formy elektrobusu by vyresilo vyrazeni jeho specifikace jako drazniho vozidla.
Ještěže Škoda nevyhrála výběrko na trolejbusy, jinak tu možná máme Temsy ještě i v kloubové verzi…
Ono nemusí být problém přímo v těch Temsách (nevím, odhaduji), ale v tom, že se několik tun těžká výzbroj (hlavně baterky) prdla na střechu busu bez nějakých zásadnějších úprav karoserie, tedy závada projektu, kdy to někdo nedomyslel.
Turci by se měli držet toho, co umí dobře. Dělat věci, které lze opravit kladivem. Nějaký hydrauliky, kneelingy, fistingy, to je džob pro Němce.
Nehodnotím jestli Němci umí fisting, nicméně já nerad koukám na Němkyně.
Slyšel jsem, že je to pomsta Němcům za prohrané války….
To je ovšem jako posuzovat plošně český průmysl podle produkce Pars Nova.
Jak tady již bylo zmíněno, i v Turecku jsou docela velké rozdíly a třeba takový Otokar je úplně jinde než Temsa. Ostatně zrovna tento týden uvidíme hned několik tureckých tramvají a elektrobusů na InnoTransu, tak schválně.
Zpras Znova
Nepodceňujte Tureko!
Pokud by tomu bylo tak, jak říkáte, nedislokoval by tam např. německý BOSCH následující produkci:
https://www.bosch.com.tr/en/
BOSCH ji tam dislokoval především kvůli ceně pracovní síly.
Zrovna Bosch není zrovna značka s kdovíjakou kvalitou. A z levné továrny nebudou vyjíždět kvalitnější výrobky.
Bayraktar přece všichni chválí.
Cíle si ho moc nepochvalují 🙂
Pro Prahu bude kvůli ceně elektřiny ideální, když se to podaří vše spravit nejdřív za dva roky.
Pro Prahu bude nejlepší, když kvůli ceně elektřiny bude nejlepším dopravním prostředkem klasický autobus se spalovacím dieselovým motorem. Protektorát Evropská unie zavádí stále větší nesmysly a norma Euro 7 je již dostatečně ekologická. A tyhle elektrokrámy mají samé problémy a báječně hoří a likvidace takového požáru je nákladná a svinsky neekologická, což zjevně všem těm eurodementům nevadí……
Tak jo, máte k dispozici nějakou statistiku, kolik v posledních letech shořelo naftových, plynových a bateriových autobusů?
Škoda… slov.
Je po žních, měli by je vrátit Turkovi…
Škodovce.
Už jsem to psal v různých diskusích dřív, ale takhle blbě řešený vozidlo se málokdy vidí, zlatá sorka oproti téhle kastli (ano, rouhání, někteří mne ukamenují, já vím…).
Tak uvidíme, kolik vozidel se ještě z pokut zaplatí. Daleko lepší by bylo celou tu dodávku vrátit a nebo aspoň jakoukoli další nebrat. Už jen to řešení interiéru je strašně k pláči (zejména prostory pro imobilní/kočárky) a nedovedu pochopit, že tohle řešení bylo vůbec certifikováno do provozu PID. 🙁
Škodovka si na tomhle myslím strašně zkazila a ještě strašně zkazí jméno, pokud s Temsou něco neudělá.
Tak uvidíme, jak to dopadne v Ostravě, třeba už něco napravila, protože toto je vskutku katastrofa
No, jak to v Ostravě může dopadnout……. I kdyby to byla stejná katastrofa, budou nám pánové Morys a Macura tvrdit, že to je skvělá technika.
Tohle jsem slyšel od lidí z DPP co si elektrobus prohlíželi na veletrhu CzechBus, kde byl slavnostně představen. Když jeden prohlížející prohlásil: „Když na to tak koukám, tak zlatý SORky.“ a následně se hlavou majznul o pravé zrcátko.
Dispozice interieru si má specifikovat DPP podle standardů PID, podle toho mu výrobce nabídne vůz do soutěže. Dodávka byla už hotová tuším v lednu, další se neberou. Uvidíme co se bude soutěžit na další čistě elektrobusové tratě.
No jak je to uspořádané, tak že z toho mám dojem (pozn. dojem, nezjišťoval jsem), že tyhle parametry soutěžil DPP jen na čísla, nikoli na typ uspořádání. Ono není vyloženě problém stání invalidů/kočárů na té samé straně, co jsou dveře, ale pak to nesmíte skloubit s dovnitř zatahovanými dveřmi a masivní přepážkou, protože pak ten manévr, co musíte provádět, je a) strašněj, b) vyžaduje spoustu místa jen na tu manipulační plochu u dveří a okolo té přepážky, c) stejně to prostě netrefíte a budete zavazovat kolem o sloupek, d) jakýkoli člověk zasahující trochu do prostoru je problém. U stání na… Číst vice »
S tím souhlasím. Před pár lety jsem cestoval s kočárem často a vždycky jsem se snažil vyhýbat druhým dveřím Sorek, protože se tam hrozně blbě zajíždí, radši jsem jezdil na místo pro invalidy 🙂
Kdyby si kazila jméno jenom tímhle. Ale ona na tom pracuje trvale.
Moje slova, taky už jsem si myslel, že nic horšího než SOR už do Prahy nepřijde a světe div se, cestovní konfort v NS 18 docela v pohodě (design nehodnotim) a naopak elektrobus v podání Škoda katastrofa (opravdu velké zklamání, protože narozdíl od Soru jsem měl při pohledu z venku docela velká očekávání).
V SORu NS je komfort jen do té doby, než řidič ve vedru vypne klimatizaci a okénka zůstanou zamčená. Ano, zažil jsem takovou cestu během prezentačních jízd.
Tuhle myšlenku můžeš aplikovat i na Maybach S-klasse. Taky tam bude na zdechnutí.
Nemůžu. V Maybachu si sám zapnu klimatizaci, nebo otevřu okénko, v autobusu ne.
Takže, když řidič vypne klimu, třebas v tomhle elektrobuse, tak bude všechno Ok ? Jen proto že to nejni SOR ?
Já jsem tím ještě nejel, tudíž nevím, jestli jsou okénka standardně zamčená jako u SORu NS (běžné SOR NB je mají odemčená, což sice znamená, že je lidé otevírají při běžící klimě, ale zase se neudusí, když klima zrovna nejde).
Upřímně moc nechápu ten počet mínusů. Copak vozidlo hromadné dopravy nemusí splňovat nějakou normu na ventilaci salonu pro cestující?
No třeba v Německu by ho nemilosrdně vyřadili z provozu… u nas pro dobro nenarušování VHD nás v tom nechají nemilosrdně vařit…
Ani jeden extrém není správný. Pokud klima nejede, MUSÍ jít otevřít okýnka. Pokud aspoň toto nejde, PAK je autobus neschopný a musí se vyřadit…
Na rovinu, aspoň jeden ze dvou systémů snad dokážou v dílnách udržet funkční ne??
Interiér je sice hodně debilní, ale to je nic oproti tomu neustálému hlasitému pískání. Nic takového jsem v žádném jiném elektrickém vozidle nezažil.
Jedna z těchto linek mi staví cca 100 metrů od baráku a když je večer ticho a bus otevře dveře, dokážu ho podle pískání rozeznat.
Tak to jste asi nejel hybridním Mercedesem. Tam je to pískání taky dost nepříjemné. Já jsem s tím, bohužel, jel z Blanska do Boskovic, což není nijak krátká cesta a stačilo mi to. A to je, prosím pěkně, německý Mercedes, ne turecký 😉
Rozeznat (mild) hybridní a nehybridní Mercedes podle zvuku může jen věštec. 🙂
Nebo někdo, kdo si prostě na zadku přečte nápis Hybrid 😛
A i je zde vidět ta „Turecká“ kvalita, jaké nekvalitní šroty se tam vyrábí.
tohle je mozna hloupy stereotyp ze iv. cenove…
Je to jednoduche hazét na Turky a myslet si, že u nás se vyrábí kvalita! Škoda má historii a zkušenost, tak by k tomu nemělo docházet.
Škoda si tu historii a zkušenost pojistila zrušením továrny na trolejbusy v Ostrově. Teď jí nezbývá, než to lepit z komponentů, co kde po světě našli.
Protože kusovou výrobu trolejbusů zaplatí tak Švýcaři Hessovi, ale ne zákazníci Škodovky.
Lepší je si připlatit za kvalitnější firmu, kde bude hrozit minimální poruchovost než zaplatit co nejméně a mít skoro pořád odstavené elektrobusy kvůli závadám.
Jak tenhle požadavek zformulujete do zadání soutěže a jak odůvodníte výběr dražší nabídky?
Minimální disponibilita? Relevantní reference?
reference u vznikajici a bourlive se vyvijejici technologie muzou byt trochu vyzva…
Tady je problém s mechanickou částí, ne s bouřlivě se vyvíjejícími technologiemi.
Vždyť Škoda má referencí kopu. Přece nebude každý dopravce chtít reference na konkrétní model, to by už nikdo nic nového nevyráběl. Tohle se prostě jednou za čas stane, na papíře solidně vypadající výrobek může být taky šmejd.
14T, 380, elektrobusy ….
Minimální disponibilitu lze v soutěži vyhodnotit jen pomocí křišťálové koule. Nebo myslíte, že by tam Škoda do nabídky rovnou napsala 30 %?
To byl zase jednou Kauf. Jako nechápu, proč ty elektrobusy nevrátí zpět výrobci a nevypíše novou soutěž, kam by se tato Turecká firma nesměla zúčastnit. Ale ne, raději budou ty elektrobusy odstavovat. Od začátku roku je to snad počtvrté. Tady je vidět ta Turecká kvalita. Proč je nevrátí? Adam Schneider (nebo jak se jmenuje) mi napsal, že ho to taky znepokojuje. Ale co pro to udělá? Nic. Jen kouká, jak ty „slavné“ elektrobusy stojí odstavené, v klidu si čte, že jsou zase odstavené. Proč je nevrátí výrobci a nevybere nějaké kvalitnější? Je to snad něco složitého? Vrátit je, vypsat buď… Číst vice »
Pokud máte čas psát takové traktáty, udělejte si i čas zjistit si, jak se Adam jmenuje.
Proč by to vraceli, když vozidla mají a v záruce budou 5 let opravovány, za penále ušetří několik vozů. Kdyby dnes obejdnávali nové, tak jen díky inflaci to bude o pár desítek procent dražší. Soutěže se účastnila česká Škoda, ne turecká firma. Chci vidět jak napíšete podmínky nařizující výrobci kde má co vyrábět. Na zbytek toho textu ani nemá cenu reagovat.
Tak pokud eurodotace nepodmiňuje nějakou provozní disponibilitu, tak v zásadě je to taky možný model. Jen je otázka, zda současné hodnocení cashflow připouští zadržovat nemalý kapitál v něčem, co trvale stojí na dvoře, zatímco kaštany vozí technika, která by teoreticky mohla být už odepsaná/zrušená/odprodaná. 🙂
A taky si zjisti, co všechno se už v Turecku vyrábí a žádné problémy to nezpůsobuje.
No ono se v Turecku se něco vyrábí, ale samé nekvalitní výrobky, sám mám zkušenost s televizí, která byla z Turecka a neměla proudovou ochranu, tak po pár dnech odešla, tak jsem ji měl 3krát v opravě a proto jsem ji vrátil a byla mi dovežena nová a ta při instalaci prodejcem u mě opět odešla. Byla to původně německá značka, kterou Turci koupili a posléze nechali zkrachovat.
Zaprvé, do soutěže se žádná turecká firma nehlásila. Soutěž vyhrála Škoda Transportation. Chcete tedy pro příště diskvalifikovat celou (netureckou) Škodovku?
Zadruhé, „je to snad něco složitého?“ – Je.
Obchodní vztahy se řídí smlouvami a ty jasně definují podmínky. Odstoupení od smlouvy je obvykle jasně podchyceno.
Zatřetí, Iveco Streetway vyrábí úplně jiná firma (Otokar). Opatrně s takto blbou generalizací, aby někdo náhodou v podobném duchu neodsoudil všechny české autobusy, protože viděl SOR BN.
Když je drahá elektřina, tak proč to neodstavit? Ještě za to dostanou zaplaceno.
Pokud je nafta tak levná, tak si DPP může pořídit pár dieselgenerátorů a nabíjet to z nich. Ale já budu raději za nesmradlavý bus ve městě. Tramvaje se taky nenahrazují autobusy.
Tak na ty generátory aby si našli nějakou odlehlou lokalitu, jinak je lidi sežerou za hluk a smrad…
No ono zas nekupto když je smlouva takhle nastavená. Tuším že to na dvorku je od začátku roku a jedna pixla už je zaplacená. Když to takhle půjde dál tak než tomu skončí záruka tak bude zaplacená možná i půlka tech verků.
Nebude od věci se zamyslet nad odstoupením od smlouvy. Co s tím pak po záruce? Lejt do toho prachy za servis za vlastní?
A nebude to spíše tak, že v záruce jim to Škoda za svoje peníze vyladí?
„za svoje peníze“
Kdepak, až budou kupovat další, budou je mít o to dražší.
Ona neexistuje žádná konkurence?
Existuje. Jen pro DP bude méně výhodné provozovat mnoho různých typů.
Ono se radši koupí různé druhy a to se netýká jenom autobusů.
Asi jako vyladila loko 380. Bude to šolíchat do konce záruky, a pak od toho dá ruce pryč (nebo to bude stejným způsobem opravovat pěkně za velké peníze). Na sankcích se sice DPP zaplatí třeba 3 vozidla, ale zbylých 11 zaplacených nepojízdných šrotů mu zůstane.
Problém loko 380 byl mechanický? Prostě tu karoserii z Turecka buď opraví anebo to nepůjde a budou muset dodat náhradu. Záruka na vůz je 5,5 roku. Jaký typ problému čekáte, že se může flikovat 5 let a po záruce to lehne?
Jste si jist, že je ten problém jen mechanický (já jsem zaslechl i stížnosti na elektrickou část)?
Problémy po záruce – typicky to, že se něco z důvodu špatného návrhu nadměrně rychle opotřebovává. Takže v záruce to budou neustále vyměňovat (levnější než měnit konstrukci), ale po záruce to budete muset vyměňovat dále, ale za svoje.
Neprodlužuje se záruka o dobu záručních oprav? To by ve finále hodilo ještě dýl než těch 5 roků
Na 380 si bývalí majitelé škodovky i tak namastili kapsu a škodovka pak dala ruce pryč od lokomotiv jako takových. Že by se škodovka chtěla zbavit turecké fabriky, kterou teprve nedávno koupila, dost pochybuju. Takže asi budou chtít prodávat turecké kastle. No a to zase s referencí, že dodávka pro Prahu stojí v garážích, moc nepůjde.
Na referenci bohužel většinou (u veřejných zadavatelů) stačí, že vyrobili a dodali, ne že je zákazník spokojen.
Temsu koupila PPF, nikoliv Škoda. Předpokládám, že využití mechanických částí Temsy Škodovkou bylo přání PPF. Uvidíme, jak se situace bude po tomto fiasku vyvíjet.
Zaruka se pri odstaveni automaticky prodluzuje. Pocita se z dnu v provozu. A hlavne, pokud DPP smlouvu vypovi, tak prijde i o dotaci.
Nojo, když jsou někde dotace, musí jít rozum stranou.
Dotace pokryje i servis po záruce? Tohle je elektrobus. Něco dělá váha trakční baterie, něco krouťák od trakčáku – oproti dieselu je záběr obrovský, tzn poloosy, diferenciál i kastle a upevnění náprav atd to prostě MUSÍ pobrat. Pokud ne, tak možná začnou „kouzlit“ s regulací, aby byl záběr menší a nějakou chvíli to vydrželo. Malinko to zleniví. Pořád je to ale něco, co není úplně ono. A nebo upraví konstrukci, případně všechno dohromady.
Odstoupení od smlouvy, tak to asi nehrozí, jelikož to nikoho nezajímá co bude po záruce. Hlavně ty lidi co na magistátu rozhodují o nákupu i jiných věcí.
ta smlouva je evidentne na ceske pomery vyborna. neco takoveho u ceskych drah neexistuje – paskvily se zasadne testuji na vlastnich zamestnancich a zakaznicich a pak se x roku opravujou a drzej v provozu za vlastni…
Nešlo by to dohnad do nuly? Jakože při dostatečném počtu poruch by to bylo zadara? 🙂
Tak, prosím, příště pořiďte zase něco pěkného od Turků 🙂
Není Turek jako Turek.
Temsa je mizerná, Otokar velmi dobrý. Oboje je z Turecka, ale kvalita se liší.
Temsa je mizerná, Otokar velmi dobrý. Oboje je z Turecka, přesto se to nedá srovnávat.
S výrobky z Hosdore (Mercedes Conecto, Intouro, Tourismo, krom městského busu nemají už echt deutsch alternativu), nebo Ankary (zájezdové busy MANu a Neoplanu) jezdí půl Evropy a problémy s tím nejsou větší než s jinými značkami, jen Škoda si dostatečně neověřila kvalitu výchozí konstrukce.
Spousta lidí ani neví, že velká část produkce Fiatu vzniká v turecké Burse v Tofasu, Renault má v Burse továrnu napůl s s OYAKem, dále tam má továrny Hyundai, Toyota, Ford (pod Ford Otosan majetkově patří i rumunská fabrika v Craiově).
A člověk si stále lámal hlavu, kde asi vzniklo to přísloví: „Nikdy nekupuj auto začínající na „F“. Fiat, Ford a fšechny francouze“ …Tak teď to dává smysl 😀
Jenže je rozdíl mezi:
a) tureckou fabrikou v turecku
b) německou fabrikou v turecku
c) německou fabrikou v německu
V a) a c) dělají turci, kteří jsou buď póvl, nebo skoro póvl.
V b) dělají pouze důsledně vybíraní jedinci.
proto Mercedes z a) a c) stojí za prd, ale z b) dobrý.
BMC? Otokar? Güleryüz? Ani jednoho z toho bych se vyloženě nebál…