DPP má povolení pro novou tramvajovou trať okolo bývalého žižkovského nákladového nádraží

Vizualizace nově tramvajové tratě na Žižkově. Pramen: DPP/dokumentace EIAVizualizace nově tramvajové tratě na Žižkově. Pramen: DPP/dokumentace EIA

Stavbu chce začít DPP příští rok.

Odebírat
Upozornit na
guest
97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jenda

DPP patří pochvala za snahu. Ale výsledek bude stejně průšvih. Na Seifertovu už se další linka nevejde, takže sem se buď bude muset odklonit linka 5 (čímž se z Ohrady sebere posila extrémně přetížené devítce), nebo se sem bude muset zavést nějaká nová linka, která odsud zamíří na Vinohradskou, což ale nebude odpovídat převládající směrové poptávce. Zkrátka v trase Hlavák-NNŽ-Chmelnice-Vysočanská mělo být už dávno postavené metro, kterého se ale asi v tomto století nikdo nedočká.

Kamui

Má tam jezdit linka 5.

XXXD

5 stejně nejezdí až na Spojovací, takže se jí přesměrováním seberou z této větve jen 3 zastávky, jako ano někomu se tím mírně může zhoršit komfort, ale nemyslím si, že by to udělalo až tak zásadní rozdíl.

Frantisek X

Kromě toho, část lidí na ni může chodit od zástavby mezi Vápenkou a nádražím nově na druhou stranu, než chodí dosud. Žádná tragédie.

Jenda

Nejde ani tak o zhoršení komfortu jako spíš o to, že ty linky jsou už teď kapacitně na hraně a najednou by měly pobrat 15 tisíc lidí navíc, bez jakékoliv významnější posily? Určitou pomoc může přinést plánovaná 207 v kloubech prodloužená na Basilejské náměstí, ale i tak si myslím, že kapacita nebude stačit.

Martina

Jenže ona ve špičce jezdí už tedka narvaná jak tram 9, tak často dost plná i tram 5! Teďka aspoň 5 pozbírá lidi, co nepotřebují až na Spojovací. A nebo se dá přestoupit na Vozovně, kde jezdí dál i tram 11 a 31, takže máte šanci se vejít. Tedka to, co se rozprostře mezi obě tramvaje, se bude muset narvat do 9tky a to za každou cenu. Pokud potřebujete z oblasti ohrady na metro C, tak směr přes hlavák je nejlepší. Hartigova věčně ucpaná auty, takže bus nepoužitelný. A přes Pavlák je to o dost delší.

duch

Teoreticky by pak mohl někdo jet po nové TT přes Muzeum.

Martina

Spoj na Muzeum už dneska existuje a je to tram 11, která tamtudy jede směr IP Pavlova a pak Spořilov. Ale už se mi stalo, že se ve Vinohradské ve špičce zasekala. Měsíce jsem tam nejela, ale mám pocit, že je tam úsek, kde jsou auta na kolejích pro tramvaj a tam se to zasekává. Můžu si to jen špatně pamatovat, že tam zrovna byla nějaká oprava. Navíc frekvence tram 11 je ve špičce co necelých 10 minut. Ale pamatuju si, že byla taky už docela plná. Posledně jsem nastupovala na IP Pavlova a bylo to hlava na hlavě.

Martina

A další věc, na ohradě se staví bytové domy s více jak 200 byty. Takže slyšet a sebereme Vám jednu tramvaj je opravdu skvělé. Tady se zastavuje každý kousek možný, ale bohužel nepřibívá dopravní obslužnost. Je taky potřeba si uvědomit, že další velký projekt je hnedka přes křižovatku od Nákladového nádraží. Netuším, jak si myslí, že to tramvaje zvládnou.

tarten

Kdyby se tam tak chtělo přistěhovat i pár potenciálních tramvajáků, to by bylo fajn.

Martin

V Hartigove ve spodni casti od Ohrady na Bulhar vyrazne chybi tram. trat, byla velka chyba tuhle trat neobnovit pri planovane rekonstrukci…

Milan

Ale taky část lidí už pak nepůjde na 9 v Hartigově, ale na 5 na nové trati, protože to budou mít blíž a při cestě na hlavák to bude i kratší trasa cca o 4 minuty, protože nebudou muset přes křižovatku na Ohradě a Biskupcovu.
P.S.Zkuste někdy sledovat chování lidí, když se za sebe sjedou dvě devítky, první narvaná, druhá má často prázdné i sedačky. Obvyklá obsazenost spojů v případě souprav-dvě třetiny se cpou do prvního vozu, v případě 15T- polovina lidí je v prvním článku. Zdraví řidič linek 5,9,31 😉

Martin

Taky muze byt 9 rozdelena na dve casti, 9 a 29, a linky lepe nakombinovat…

Frantík

Vždycky by to šlo ještě řešit bagrem co by jel z NNŽ na Malešice. A u Želivského by tak stavěl u té správné zastávky.

Bram

Tohle neprojde, lidi polezou rovnou na tramvaj do centra, protože se bude hlasovat nohama :-).

Adam Ř

Ne pokud ta tramvaj do centra bude výrazně narvanější

Milan

naprostá většina lidí neujde ani 30 metrů, když za sebou zastaví dvě devítky a ta druhá je poloprázdná, vždyť přece ta první tam bude dřív 😀

Bram

Metro na Žižkov od hlavního nádraží nejspíš nikdy nepovede, protože je to neufinacovatelné, sranda za nějakých třicetpět miliard minimálně. Naopak by to chtělo obnovit tramvajovou trať v Hartigově, Husitské, Hybernské a na Příkopech a velké zatížení Seifertovy a Jindřišské ulice tramvajovým provozem tímto způsobem snížit.

Martin

Ano, v Hartigove-Husitske-Hybernske vyrazne chybi prave Zizkovu… Jsem kdysi navrhoval zel. trat od Malesic po manipulacni koleji a za viaduktem zanorit pod zem pri stavbe na NNZ a protahnout pod Olsanskou a razbou pak pod Zizkovem, Vinohrady bud na Wilsonak v podzemi nebo na Masnu do podzemi jako metro… zastavky na novem sidlisti, NNZ ev. Basilejskem nam., Olsanskem nam., na st. Zizkove a pak na nadrazi ev. napojit na nove spojeni… Tedy dalsi vetev zel. NS… Zizkov a Vinohrady by meli nahradu za metro, presne trasovani priblizne ve stope planovaneho Decka… pripadne na druhem konci pak prodlouzit do Libne a… Číst vice »

Adam Ř

To už se rovnou může postavit metro…
Mě by se líbilo trasovat tunel metra S pod jižním úpatím Vítkova (namísto pod severním) a zřídit zastávku na Ohradě (namísto Karlína)

Martin

Muze se rovnou postavit jako metro, manipulacne by se tedy postavilo napojeni treba Zelvu… nemusi tam po te zel. trati jezdit zrovna S-Linka, klidne vozy podobne metru nebo metro samotne… kapacitou se rozhodne uzivi…
Proto tam take bylo planovane Decko…

Milan

Zátěž ze Seifertovy a Jindřišské může ubrat Vinohradská-Václavák. Teoreticky bude možná trasa od Habrové Flora-Muzeum-Václ.n.-Jindřišská-Masarykovo nádraží-Florenc. Když byl Václavák ve výluce a jezdila linka 29, tak část cestujícich ze Žižkova do Karlína si ji velmi oblíbila a klidně pojedou o nějakou minutu déle, hlavně že bez přestupu. Hlavně ti, co takhle jezdili třeba už po 5. hodině ráno, když jsou dlouhé intervaly.

Hýkus se fíbe

Řešením vámi nastíněného problému je obnova tramvajové trati z Ohrady na západ přes Hartigovou, Husitskou k Bulharovi.

tarten

Ad „celkem zde má najít bydlení až 15 000 lidí“:
Tolik lidí se do Prahy chce přistěhovat za rok až rok a půl. Takových developerských projektů by Praha pro následujících 30 let tedy potřebovala ke dvaceti.

Frantisek X

Chtít je jedna věc, skutečné možnosti druhá.

tarten

Vážně nevíte, že to přistěhovalectví se reálně děje už pár desetiletí?

Jan T.

Však to je jeden z mnoha developmentů. V oblasti NNŽ i kolem se už něco postavilo a ještě hodně postaví, nakonec toho budec víc než těch uvedených 15 tisíc obyvatel. K tomu máte velké stavby na Smíchově, Bubnech, Vysočanech a další místech po Praze. Plus vnější Praha jsou z půlky pole a vesnice. Klidně se sem může nastěhovat čtvrt republiky, ale pak mě zajímá jak bude vypadat ta doprava, to už bude ucpané totálně všechno.

gvmel

Další důvod, proč je potřeba VRT spojení mezi Prahou a Brnem. Je hodně lidí, kteří uvítají možnost bydlet v Jihlavě, ale pracovat v Praze/Brně.

Michal M

Pro model „čtyři hodiny denně trávím cestou do práce“ se dá už dnes použít Tábor, Ústí, Plzeň nebo Pardubice.

tarten

Spíš 2 nebo 2,5 hodiny. Řeč je o Jihlavě.

Martin

Protoze se developerske projekty nestavi s dopravni verejnou infrastrukturou, tak je pak problem s individualni automobilovou… to je problem Prahy a SCK dlouhodobe. Az dnes je trochu videt snaha nekam dovest tram. trat ci zlepsit stavajici trate. Ovsem to nebude stacit, jsou treba i nove trate v nejzatizenejsich smerech.

tarten

Doprava bude vypadat tak, jak se udělá. Když to nějaký mudrc nechá na autech (zdravím Prahu 4 a Bohnice), bude to ucpané. Když se přitlačí na MHD, NS2 a VRT, bude to v pohodě.

Jan

Někde to psali, že Praha jako taková má průměrně dvě podlaží. To je na velkoměsto šílené plýtvání prostorem amerického typu. Pro to, aby se byty trochu zlevnili, by bylo potřeba stavět někde k 10 podlažím.

Náhodný Kolemjdoucí

Ono je to částečně dané tím, že Praha v minulosti absorbovala okolní vesnice, kde historicky není zástavba tak hustá.
Žádná čísla na to nemám, ale pocitově mi přijde, že je dnes velká část nových projektů už spíš vícepatrových, byť těch Vámi požadovaných 10 podlaží je stále spíš výjimka.

Jakub P

10 pater fakt potřeba není, 6-8 ale v blocích a s důsledným vyplňováním proluk dá (na Evropské poměry) velmi slušnou hustotu, která už může být funkční. Reálně může být hustší, a fungovat daleko líp, než sice desetipatrová a vyšší zástavba, ale s většími odstupy, slepým parterem vyplněným „podzemními“ garážemi (ve skutečnosti přízemní s přihrnutou hlínou, protože je to tak levnější). Fakt je ten, že Praha je na Evropské hlavní město extrémně řídká a rozplizlá. Něco je dáno terénem (v kopcovitém terénu je hustota obtížnější než v rovinatém), ale z velké části to jde za mizernou politikou jak města, tak celostátní,… Číst vice »

Rudolf Tuček

Dobré srovnání s Prahou je Mnichov, kdy Praha má 1,38 milionu obyvatel na 496 km čtverečních a Mnichov 1,51 milionů obyvatel na 310 km čtverečních.

tarten

Praha má 1,38 mil. podle zastaralé metodiky ČSU, která toho moc nezachytí. Podle modernější metodiky 1,6 mil.

Bram

Však se tyto projekty postupně realizují, v širším okolí Modřan, kde bydlím, se toho realizuje dost. Například se realizuje výstavba brownfieldu po bývalém cukrovaru a brzy začne výstavba na místě bývalých Modřanských strojíren v Komořanech, kam developer chce dovést tramvajovou trať. Tato trať Modřany – Komořany má v současné době zpracovávánu dokumentaci k územnímu rozhodnutí.

Karel

Už se ví která linka tam pojede?

Pat

5

Karel

Díky

Frantík

5

Pražec

Na mapě na třetím obrázku mě velmi zaujala plánovaná tramvajová propojka Kubánské náměstí – Hollarovo náměstí.
Evidentně to má procházet areálem vinohradské nemocnice.

Zatím jsem to nikde jinde neviděl, neví o tom někdo něco víc?

Kubrt

Je to v kategorii „Rozvojové záměry tramvajových tratí k dalšímu ověření/územní stabilizaci“. https://iprpraha.cz/stranka/3927/tramvajove-trate

Lukáš Kníže

Pochopil jsem správně, že nejprve bude první etapa končit jen někam za most na Malešické ul. a ještě k tomu poslední třetina bude jen jednokolejná? A že druhá etapa, která má vést až k Českobrodské se bude realizovat kdovíkdy až s realizací Jarovské třídy?
Děkuju za dovysvětlení.

Dejf

škoda že to nezakruhovali někde za fotbalákem v malešicích s tratí z malešic, byla by to praktická spojka. klidně se změnou čísla a střídáním na ose, taková průjezdná konečná.

https://mapy.cz/s/kofajukaze

Jan T.

S tím pokračováním do Malešic s využitím železničního tělesa se výhledově počítá, ale žádné konkrétní vize jsem nezaznamenal.

Jan Novák

Ve článku je několik nepřesností.

1. Jarovská třída nepovede skrz aráel NNŽ – povede, tak jak je v obrázcích uvedeno, v profilu ulice Malešická kolem NNŽ.

2. Developerská výstavba už na NNŽ začala. CENTRAL GROUP zde již staví druhý blok, který přímo sousedí s budoucí TT.

DavidS

proč nechtějí propojku na severní část Želivského?

Kubrt

Myslím, že to nevychází rozumně geometricky – budova NNŽ je vůči ose Olšanské postavená dost nešikovně, takže tam vznikne nějaké esíčko a spojka od Biskupcovy by tvořila prakticky samostatnou křižovatku. No jsem zvědav, jak to nakonec bude vypadat.

Kamui
Kubrt

Díky.
Kdyby tam hypoteticky ty koleje pro jízdu Habrová – Ohrada byly – je nějaký maximální limit pro rozlohu takové křižovatky – s ohledem na vyklízecí časy?

Martin

Tak yechnicky by to slo, ale musela by se upravit poloha zastavek, posunout je vice severnim smerem.
A druha moznost, propojit novou trat s trati v Hartigove ul.

Jan T.

Když se to vejde na Palackého náměstí se stejným esíčkem tak proč ne tady?

Kamui

V souvislosti s úvratí by DPP měl začít řešit nějaké couvací kamery, aby řidič nemusel pokaždé běhat dozadu jako trotl, když už teda z nějakého důvodu s tramvají na rozdíl od autobusu nejde couvat pouze podle zrcátek.

Adam Ř

Možná proto, že
1) je výrazně delši
2) je snazší udělat ovládací pult vzadu (není tam volant)
3) má delší brzdnou dráhu

Kamui

1) 15T není už o moc delší než dvoukloubový autobus
2) právě že díky absenci volatu a jízdy po kolejích je naprosto jasné, kam se pojede
3) při couvání rychlostí max 15 km/h je brzdná dráha zanedbatelná

tarten

Ad 2) Volant už stejně také směřuje k čistě elektrickému snímači s koly natáčenými servem.

Kamui

Fakt? Já myslel že drive-by-wire má akorát Tesla Cybertruck.

tarten

„směřuje“

Frantík

Jenom teda ad (3) aby to brzdění cestující udrželi.

No ale nechápu tu argumentaci BD, při stanovišti vzadu to je stejné?

Ondra K.

Pokud se nepletu, tak všechny Škodovky by měly mít zpětný pohyb ze stanoviště řidiče softwarově omezený jenom na nějaké nízké jednotky metrů.

Jiří Kocurek

Ve vozovně klidně, tam nepoučené osoby nemají co dělat.

Milan

Pokud se musí z nějakého důvodu coufat z kabiny, třeba nefunguje zadní stanoviště, tak se k zadnímu postaví někdo další, kdo hlídá, do čeho se jede

Milan

Zpětný pohyb je činnost, kdy řidič ovládá vůz ze zadního stanoviště, u 15T rychlost omezena na 10 km/h. Z kabiny je to couvání, softwarově omezeno na 2 metry.

Jiří Kocurek

ad 3) a přesto příliš dlouhá, pokud za ten zadek tramvaje vleze nic netušící člověk v domění, že tramvaj pojede dál, že couvat nebude.

Asi by za takový omyl neměl zemřít, že? Neohrozil další lidi tím, že by mohli zemřít po nárazu, když nebylo vidět…

Ondra K.

Na Habrové by měla být „klasická“ úvrať umožňující provoz pouze obousměrných tramvají, takže k žádnému „couvání“ tam docházet nebude.

Jakub P

Možná myšlen ten triangl plánovaný pro druhou etapu?

Jiří Kocurek

„nemusel pokaždé běhat dozadu jako trotl“

Na takovou konečnou přijede zhruba 1x za hodinu? Tak to je fakt strašných 30 metrů. Ikdyby to měl za směnu 500 metrů, tak zdravotní sestra naběhá 5-10 kilometrů.

Milan

To je ale pořádný nesmysl… 😀 1) Jakou rozlišovací schopnost by musela mít kamera a jak velký monitor by musel mít před sebou řidič, aby bezpečně rozeznal, že je výhybka za ním docvaknutá a není tam třeba centimetrová mezera? 2) Proč by měl na úvraťové konečné couvat z kabiny, když z té úvratě pojede na druhou stranu zase do města a bude řídit ze stanoviště na druhém konci vozu? Si to asi pletete s obratovým trojúhelníkem… např na Zvonařce musí vidět nejen na koleje, ale musí mít rozhled do celé křižovatky. Navíc se často stane, že za tu tramvaj ve… Číst vice »

Mvek

Na té konečné u Českobrodské je právě triangl, takže hádám, že mluví o tom. Nicméně jak vyplývá asi z ostatních komentářů, to se bude stavět až časem.

Milan

Vzhledem k omezenému počtu obousměrných vozů, by triangl byl vhodnější řešení. Na obrázku to moc dobře vidět není. A taky z důvodu, že vozy KT se nevypravují na Barrandov, Takže buď by tam musela jezdit jiná linka nebo by 5 musela změnit trasu i na druhé straně. Mimochodem na trojúhelníku na Zvonařce došlo nedávno dvakrát k vykolejení vozu 15T při zpětném pohybu z výstupní zastávky, na hroty výhybky je potřeba vidět velmi dobře.

Frantík

No a Bohnicích plánovali triangl ale měl by být využíván jenom mimořádně, chjo.

Adam Ř

Skoro by mi dávala smysl nějaká tangenta ze Spojovací na Nové Strašnice přes tuto TT a TT v Počernické

Adam Ř

Minimálně propojit tuhle TT a stávající smyčku Spojovací.

vbb

Smyčka Spojovací je maximálně vytížená už dnes. Je výškově výš než bude konec nové tratě (podle mapy asi 17 metrů), a kudy vést koleje? Českobrodská je ucpaná už teď (takže by trať musela vést mimo stávající komunikaci) a křižovatka ČB – Hartigova – Spojovací jakbysmet, tou protahovat další kolejovou větev je smrt.

Martin

Tak v Hloubetine byly take dve trate se smyckami Novy Hloubetin a Hloubetin jen kousek od sebe. Pak prislo propojeni obou trati v Kbelske ul.,…
Tam slo predevsim o novou vozovnu Hloubetin. Jeji napojeni zprvu bylo z jedne z trati a z druhe se tam nedalo nijak dostat nez pres otocku ve smycce Palmovka ci Na Florenci. A zde je to podobne s vozovnou Zizkov, kam se nedostanete z nove trati, nez otockou na Olsanech…
Tramvaje musi tak vzdy vypravovat jina vozovna…

Kubrt

Ta manipulační trať ve Kbelské ulici byla zprovozněna několik měsíců po vozovně Hloubětín, takže tak dramatické to nebylo 🙂
Tady ta absence napojení nove tratě na vozovnu Žižkov bude zřejmě mnohem delší.

vbb

Vzhledem k poměrné chaotičnosti vypravování tramvají na linky bych tomu velký důraz nepřikládal (kdesi jsem četl, že na nějakou posilovou linku, co jezdila snad Podbaba – Kulaťák – Červený vrch (snad dvojka před cca 25 lety?) vypravovala vozy vozovna Kobylisy).
Takže bych odhadnul, že na linky končící na Jarově bude vlaky vypravovat vozovna Vokovice či Motol 🙂
No a dnes je na Libuši či Barrandově jak? Taky se tam musí najíždět přes skorocentrum.

Martin

No pn je yen problem i pro voz. Hloubetin a Kobylisy, ze vsech tri to bude pres centrum… a Strasnice jsou nyni T3… zbyva UDDP…

Adam Ř

Tak zrovna zkapacitnit smyčku by mělo snad být docela jednoduché, ne? De facto by mělo stačit přidat čtvrtou a pátou kolej na vnějšku.

Co se trasování týká, tak bych měl pocit, že by to mělo jít Osikovou, a poté zahnout doprava a přetížit Českobrodskou jižně od Hartigovy. Vyžadovalo by ta ale velkou přestavbu smyčky, tak to asi za to nestojí.

Bylo by to dobré hlavně k lepšímu navázání Vozovny Žižkov na zbytek sítě a umožnilo by to ty trať z Žižkova obsluhovat, ale asi to není tak podstatné

Milan

Na Spojovací je problém i opravit stávající stav 😀
I nedávné vložení nových rozjezdových výhybek se dá považovat tak trochu za zázrak. Co jsem slyšel, tak je problém s majitelem pozemku.
příkladem trati na soukromém pozemku je třeba ten kousek u podjezdu u Fidlovačky, celý úsek je nový, jen kousek jedné koleje před sklenářstvím je z BKV panelů, protože nesmíte změnit polohu ani typ použité konstrukce

Frantík

Ani na Hloubětín to nepůjde, takže asi na ÚD (Strasnice umí jenom T3).

Milan

Nájezdová trasa KT z Hloubětína přes Karlín a u hlavního nádraží napojit na trasu. Pokud bude obratový trojúhelník, tak manipulačně třeba i ze Žižkova přes Olšanské hřbitovy. Manipulačně se třeba už dlouho najíždí z Motola na Radlickou na linku 7.

Frantík

No on je tam problém, že nepoberete právě tu ranní frekvenci do centra. Jinak s takovou by nebyl problém třeba vypravovat i první spoj z Motola, tím by se ta trasa nijak nekroutila.

Frantisek X

Ono by asi nešlo ani tak o dovedení tramvají do stávající smyčky, jako spíše o dovedení tramvají od ní do případné nové společné smyčky. Nabízí se i nadjezd Českobrodské, jakkoli bych napojení kolejí přes existující větev křižovatky nevnímal nějak zvlášť smrtelně (jak často by bylo potřeba projet?).

Roman

Tahle křižovatka by se dala vyřešit pouze podjezdem aut pod TT.

HK~

spíš protáhnout až do smyčky Malešice a dál protáhnout přes železnici do Tiskařské k outletu

Kuba2

Nechápu absenci oblouku k vozovně Žižkov, obzvláště když tam teď nestojí nic, co by jeho vzniku bránilo.

Zbyňa

Jasně, do ulice Na Vápence dáme tramvaje, jestli bude nějaký barák překážet, tak ho zbouráme. Park i dětské hřiště jsou drobnosti, všechno zbořit.

Tak si holt tramvaj zajede o kilometr navíc

Mvek

O kolik kilometrů, když bude muset jet přes centrum? Domnívám se, že Kuba2 myslel odbočku z nové trati na sever na Ohradu. Nikoliv novou trať přes zástavbu.

Milan

Jedná se o chybějící oblouk v zastávce Nákladově nádraží Žižkov směrem k zastávce Biskupcova, ulice Na Vápence se to vůbec netýká, tak je o kilometr jinde

Kubrt

Jsem z toho nějaký zmatený. Rozumím tomu dobře tak, že v první etapě se postaví částečná jednokolejka někam na úroveň Osikové (tomu odpovídá ta deklarovaná délka tratě) a v druhé etapě, při výstavbě Jarovské třídy, se TT prodlouží dvoukolejně až za Auto Jarov k Českobrodské?

platamond

Tak nějak, ale až toto bude tak tu už my asi nebudeme. Humorné je odvolání ČD, když největší problém je mezi Magistrátem a developery, kteří mají pozemky pro tramvaj a ve smlouvě mají povinnost jen na Jarovskou třídu = silnici. Tramvaj se musí dohodnout, nu uvidíme co Hřib.

Jan T.

Tramvaj se dohadovala už v rámci jednání s Prahou 3, nějaké problémy s developery jsem nezaznamenal, oni budou naopak rádi, že mají dopravní obsluhu před domem stejně jako Barrandov – Holyně/Slivenec.

Milan

Ano, je totřeba to stihnout dřív, než si někdo z nových obyvatel založí spolek proti stavbě trati 😀