DPP koupil první turecký trolejbus. Dosud si ho pronajímal, chystá se podpis smlouvy na další

Nový trolejbus Škoda T'CITY 36 Tr. Foto: Škoda GroupNový trolejbus Škoda T'CITY 36 Tr. Foto: Škoda Group

Dopravní podnik trolejbus vede jako služební, využívá ho zejména na cvičné jízdy.

Pražský dopravní podnik (DPP) odkoupil od plzeňské Škody Electric trolejbus 36 Tr T’CITY. Ten má sice tuzemskou elektrovýzbroj, karoserii Avenue Electron však dodala turecká Temsa, která patří pod Škoda Group.

Dá se tak říci, že jde o první turecký trolejbus v majetku DPP. Podle registru smluv za něj podnik zaplatil 10,81 milionu korun bez DPH.

Jedná se o prototyp z roku 2021, který byl vystaven na veletrhu InnoTrans Berlin 2022 a Czechbus 2022. Následně byl zapůjčen na testování do Ostravy a do Plzně, nakonec dorazil do Prahy, která si ho od loňského března od Škody pronajímala. Podle webu Československý dopravák za něj DPP platil 4500 korun denně.

DPP trolejbus vede jako služební, využívá ho zejména na cvičné jízdy pro školení řidičů na lince 58. Výjimečně však vozil i pasažéry, vypomáhal totiž při nedostatku trolejbusů na lince z Palmovky do Letňan, jelikož trolejbusy SOR se tam potýkaly s opakovanými technickými problémy. Prototyp má 27 míst k sezení a 48 míst k stání.

Nový trolejbus Škoda  T'CITY  36 Tr. Foto:  Škoda GroupNový trolejbus Škoda  T'CITY  36 Tr. Foto:  Škoda GroupNový trolejbus Škoda  T'CITY  36 Tr. Foto:  Škoda GroupNový trolejbus Škoda  T'CITY  36 Tr. Foto:  Škoda GroupNový trolejbus Škoda  T'CITY  36 Tr. Foto:  Škoda GroupŠkoda T'CITY 36 Tr. Foto: Škoda Transportation

Škoda již trolejbusy s karoserií Temsa nenabízí, exemplář 36 Tr tak bude v Praze unikátem. V rámci turecké produkce však v metropoli nejspíše nezůstane osamocen dlouho.

Podle informací Zdopravy.cz totiž DPP již brzy podepíše smlouvu s tureckým výrobcem Bozankaya. Ten už před rokem zvítězil v největší trolejbusové zakázce v Česku na 70 parciálních (bateriových) trolejbusů pro nově elektrifikované linky na levém břehu Vltavy. Má hodnotou 1,176 miliardy korun.

Tendr loni napadla Škoda u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten sice následně rozklad zamítl, nicméně situaci zkomplikovala změna majitele firmy Cegelec, která měla dodat elektrovýzbroj. Převzala ji totiž právě Škoda Group a celá zakázka se opět objevila před ÚOHS.

Tratě budou, trolejbusy možná ne. Vozy pro nové pražské elektrické linky se ani po dvou letech nevyrábí

Mezitím přitom dopravní podnik významně pokročil v přípravě staveb trolejového vedení a reálně tak hrozí, že na hotových trasách nebude mít čím jezdit.

Trolejbusy mají postupně vyrazit na současné autobusové linky 131, 137, 176, 191 a 201. Například u linky 137 Na Knížecí – U Waltrovky už začíná v souvislosti s rekonstrukcí Peroutkovy ulice stavba trolejových stožárů, hotovo má být do dubna 2026.

Tagy Bozankaya dpp Škoda Electric Škoda T'CITY 36 Tr
24 komentářů