Doprava ve městě Tramvaje

DPP hasí problém se žižkovskou vozovnou. Místo soutěže oslovil jen pět firem

Vozovna Žižkov. Foto: Dezidor – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2773769
Vozovna Žižkov. Foto: Dezidor – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2773769

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nechá za více než 89 milionů korun bez DPH opravit podpory kolejí v žižkovské tramvajové vozovně. Kvůli tomu už musel některé tramvaje ze Žižkova přesunout jinam. O velké stavební zakázce přitom vědělo jen pět firem. DPP nevyužil možnosti otevřeného řízení.

Podle mluvčí Anety Řehkové je důvodem zrychleného výběru firmy aktuální stav podpor kolejí, které vyžadují opravu v co nejkratší době. Firma má na opravu osm měsíců. „Rekonstrukce jednotlivých hal depa vozovny Žižkov je naplánovaná postupně po jednotlivých halách,“ řekla Řehková.

DPP pro vybrání firmy na opravu podpěr zvolil takzvané poptávkové řízení, nikoliv otevřenou soutěž. Zákon takovou možnost umožňuje, protože DPP je takzvaným sektorovým zadavatelem a neplatí na něj přísnější limity hodnoty zakázky, podle kterých by musel vybrat otevřené řízení. DPP oslovil celkem pět firem: Eurovia, Hochtief, Hans Wendel, Strabag Rail a IM – Stav Praha. Nabídku podaly jen poslední tři firmy. Otevřená soutěž by přitom mohla DPP zajistit lepší cenu. „Obecně u veřejných zakázek platí, že se zvyšujícím se počtem uchazečů klesá i cena,“ říká Jiří Skuhrovec ze společnosti EconLab, která se zakázkám v Česku dlouhodobě věnuje.

Zakázku vyhrála společnost IM – stav, která přitom na svých stránkách neuvádí žádné zkušenosti s prací s kolejištěm. Podle registru smluv je hodnota smlouvy 89,7 milionu korun. „V rámci poptávkového řízení byly osloveny společnosti, s kterými má DPP dobré zkušenosti,“ vysvětlila mluvčí Aneta Řehková. Podle ní mohla vítězná společnost prokázat kvalifikaci i přes jinou firmu, která se na zakázce bude podílet (podle aktuální legislativy je taková firma označena poddavatel). Podle registru smluv bude téměř polovinu zakázky provádět firma, která nebyla vůbec oslovena: Edikt.

Im-stav za poslední dva roky získal od DPP zakázky za 298 milionů korun, většinou šlo ale o drobné stavební práce. Největší zakázka až do této doby měla čtvrtinovou hodnotu.

Kvůli stavebním pracím bude muset DPP přesunout 13 dvojic tramvají z druhé nejstarší vozovny do Opravny tramvají, kde bude zajištěna údržba a jejich vypravení do pravidelného provozu. Kapacita vozovny je 50 dvojic tramvají.

Podle Řehkové už firma zajišťuje betonové prefabrikáty, které jsou pro tuto stavbu svým provedením odlišné od ostatních a jejich dodávka bude trvat zhruba měsíc. „Vzhledem k termínu zahájení samotné stavby jsme vyhodnotili, že je zbytečné vypravovat tramvaje z Opravny tramvají a tím zatěžovat provozně a personálně tento areál. Tento režim bude opět obnoven těsně před samotnou realizací stavebních prací ve vozovně Žižkov,“ řekla Řehková.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel Libušák
Host
Karel Libušák

Tahle firma Im-stav patří stejnému Petru Michovskému, který v Libni proslul tím, že koupil budovu bývalého Discolandu Ivana Jonáka. Nechce prozradit, co s tou zříceninou bude dělat. Jinak tenhle člověk vlastní ještě další firmy (LS servis elektro, LS servis CZ, MBC servis). Prostě všestranný „podnikatel“ s dlouhými prsty a rozsáhlými styky. Opravit tramvajovou vozovnu pro něho nebude problém.

Petr.R
Host
Petr.R

ne každá levnější firma co umí nakoupit ve stavebninách dovede udělat montážní jámu aby se po letech nezměnil rozměr a proporce. Tak asi tak tych 5 fa.

Jaroslav Votruba
Host
Jaroslav Votruba

Myslím, že DP taky děsí fakt, že kvůli průtahům a neustálím odkládáním se může vozovna ocitnout ještě ve větším havarovaném stavu, což by radikálně prodražilo rekonstrukci. Aby to pak nakonec nedopadlo jak s vozovnou Hloubětín.

Radek
Host
Radek

Rekonstrukce Žižkova už měla začít a nezačala. Šíří se zprávy, že vítězná firma odstoupila. Tohle poptávkové řízení už má být náhrada za původního vítěze? V tom případě bych zkrácenou formu pochopil.

Jan
Host
Jan

Taky se mi to nějak nezdá. O potřebné úpravě pro 15T se ví už nejmíň dva roky, ne-li víc, a 15T jsou s nějakými omezeními na Žižkově ustájeny už od podzimu 2017.