Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví

DPP plánuje modernizaci stanice metra Flora, uzavře ji na rok a půl

Nové eskalátory ve stanici metra B Karlovo náměstí. Pramen: DPP
Nové eskalátory ve stanici metra B Karlovo náměstí, ilustrační foto. Pramen: DPP

Stanice metra Flora na trase A by měla být další, která projde rozsáhlou modernizací včetně výměny starých sovětských eskalátorů. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) aktuálně vypsal zakázku na zhotovení projektové dokumentace, což vyjde dle odhadů na téměř 50 milionů korun.

Samotná přestavba by měla začít na přelomu let 2020 a 2021. Podnik přitom počítá s úplným uzavřením stanice na zhruba rok a půl. „Dojde ke kompletní rekonstrukci stanice včetně technologií, výměny eskalátorů a zřízení bezbariérového zpřístupnění stanice,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková.

Podle ní nelze zatím říci, kolik bude modernizace stanice stát. „Ale pravděpodobně se bude pohybovat obdobně jako u jiných rekonstrukcí stanic metra,“ doplnila mluvčí. Pro srovnání, dopravní podnik tento měsíc dokončil přestavbu vestibulu a výměnu eskalátorů na Karlově náměstí, což vyšlo na 250 milionů korun.

Největším oříškem byla právě výměna pohyblivých schodů, jejichž jeden stupeň váží až 40 kilogramů. U nových je hmotnost poloviční. Strojní zařízení museli dělníci před vyjmutím nejprve rozřezat. Staré sovětské schody typu Leningrad jsou stále ve více než desítce stanic. Vedle Flory, kde překonávají výškový rozdíl téměř 25 metrů, slouží například ve stanicích Jiřího z Poděbrad, Želivského, Florenc nebo Můstek.

Jejich výměna ale nemá být všude automatická. „Budeme je s DPP řešit jednotlivě podle stavu každého. Neplánuji plošně vyměnit všechny staré nebo naopak vůbec žádný,“ uvedl nedávno šéf dozorčí rady DPP a náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Sovětské eskalátory jsou rychlejší než nově osazované. Jejich rychlost činí 0,9 metru za sekundu, novější schody většinou urazí 0,65 metru za sekundu. Vyšší rychlost umožňuje schodům Leningrad výjimka z doby jejich uvedení na trh, která stále platí.

V příštích letech se chce podnik pustit do modernizace například i stanic Florenc, Anděl, Jiřího z Poděbrad či Nádraží Holešovice.

52
Diskuze

avatar
9 Komentáře
43 Reakce na komentáře
29 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
33 Autoři komentářů
SlotazubozroutY.K.PetrButrusik Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Madmajk
Host
Madmajk

Pomalejší eskalátor by v důsledku ani tak nevadil, kdyby se tupé ovce nestavěly do fronty už od nástupiště, aby jeden po druhém nastoupili na eskalátor na pravé straně. Šířka je uzpůsobena pro dvě osoby na jednom schodu, dodnes málokdo pochopil, že celý proces by byl rychlejší, kdyby lidé jednoduše nastupovali ve dvojcích a nenechával se tzv. „rychlý pruh“. Jenže na to je nás až příliš mnoho ovcí…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ten rychlý pruh je tam právě proto, aby ho použili ti, co spěchají.
Dokonce je to myslím i v přepravních podmínkách, že tam máte nechat místo.

Honza
Host
Honza

V podmínkách to bylo kdysi, při otevření metra. Pak se zjistilo, že se opotřebovávají schody na jedné straně více. Lidé tam nechávají tento pruh ze slušnosti, za což nám všem děkuji.

Tomáš
Host
Tomáš

Chyba na schodech je toto uvedeno stále.

MJS
Host
MJS

Větší opotřebení schodů je snadno řešitelné dvěma způsoby. A/ Dané schody pojedou v sudé dny dolů a v liché nahoru. B/ Bude nad schody displej a jeden den bude rychlý pruh vlevo a další vpravo.

Butrusik
Host
Butrusik

Miluju, když se taková neovce postaví vlevo a celé to zatarasí.

Adam
Host
Adam

Nejak kratka doba…ja bych stanici uzavrel na 10 let

Panoramix
Host
Panoramix

Pohled z trochu jiného soudku – budou také nějak kompenzovat přilehlé nákupní centrum, když mu na více než rok uzavřou hlavní přístupovou cestu pro jeho zákazníky? Spoustu lidí přijíždějících metrem na 100 % odradí skutečnost, že budou muset vystoupit na jiné stanici a dojet to tramvají. Při uzavírkách benzínek u dálnic jsou kompenzace ušlých zisků součástí projektovaných nákladů. Tak by mě zajímal přístup v tomto případě.

XXXD
Host
XXXD

A ono snad obchodní centrum platí DPP nějaké peníze za to, že jim tam proudí cestující z metra právě díky zastávce? Srovnání s benzínkami je naprosto mimo. Na jejich existenci mimo uzavírky má stát/ŘSD zájem, aby řidiči mohli natankovat, občerstvit se, atd., obchodní centrum bude poměrně ziskové a poloha u metra ho ještě zeefiktivňuje. DPP na existenci OC ale nemá žádný zájem.

Jan
Host
Jan

Vzdyt metro obchodnimu centru nepatri

Tronda
Host
Tronda

A proč? To je snad riziko podnikání. Pokud by měli někoho kompenzovat, tak macimálně cestující, kteří v té oblasti bydlí, nebo pracují a prodlouží se jim dojíždění, protože si za to platěj.

LiborV
Host
LiborV

Na idnes. cz dnes vyšel článek, který pokrývá různé důvody pomalejších eskalátorů. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/metro-praha-rychlost-eskalatoru-madlo-jezdi-jinak-schvalne.A190828_093011_praha-zpravy_rsr

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, jo. Taky už jsem to četl. Takže nejde tu o lidi, nebo o euronormy, jde hlavně o prachy! Kdyby tam udělali místo eskalátorů pevné schodiště, tak ušetří ještě víc. Ach jo! U krátkých eskalátorů můžou používat plíživou rychlost a když se tam objeví člověk, tak se rozjedou, ale to u dlouhých asi nepůjde ani večer ve směru nahoru.

XXXD
Host
XXXD

Docela zajímavý článek. Musím se přiznat, že jsem nevěděl, že se DPP snaží šetřit až takovým způsobem, byť je pravda, že tímto směrem už se nějakou tu dobu vydává stačí si vzpomenout na plastové sedačky, které jsou mnohem levnější na údržbu. I když moc nechápu povzdechy, že lidé stojí hlavně nalevo a schody se tam tím pádem víc opotřebovávají, když takhle snižují rychlost. Snad když snížím rychlost, tak nadále umožním cestujícím, aby mohli schody i vyjít a zrychlit si cestu, anebo když už řeknu, že se bude stát vpravo i vlevo, tak nechám jezdit schody odpovídající rychlostí.

J.L.
Host
J.L.

Asi jde hlavně o úsporu energie (tedy životního prostředí), ne jen o prachy.

Y.K.
Host
Y.K.

Pozor, většina nových schodů jezí 0,7 m/s ne 0,65 (ty bývají třeba ve vestibulu). Třeba na andělu určitě.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Nikdy jsem nepochopil, proč eskalátory nemůžou jezdit rychle, jak to vyhovuje drtivé většině lidí, a pro pomalé může být na začátku tlačítko, kterým by si schody na chvíli zpomalili. A tam kde už je výtah, nemusí být ani tlačítko…

Filip
Host
Filip

Pro ty co chtějí pomalé je v drtivé většině stanic výtah 😉

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Uz takhle treba na Narodni clovek s kocarkem ceka na vytah treba pet minut. Pokud by s nim meli jezeit vsichni belhavi a vystraseni, na skutecne potrebne se nedostane treba ctvrt hodiny.

Tomáš
Host
Tomáš

Na starých se také jezdí s kočárkem…

Y.K.
Host
Y.K.

Protože největší počet vážných úrazů co musí DPP řešit je neprekvapivě na eskalátorech.
Dále bylo zkoumáním zjištěno, že 0,7 m/s je optimální rychlost z hlediska vytížení eskalátoru (nezůstává více volných stupňů jako na rychlých). Rozdíl doby jízdy je cca 10 s.

Zbyněk
Host
Zbyněk

„Protože největší počet vážných úrazů co musí DPP řešit je neprekvapivě na eskalátorech.“
Což nic nevypovídá o poměru úrazů na rychlých a pomalých eskalátorech.

Y.K.
Host
Y.K.

Takovou statistiku nemám, ale zajímavostí je, že staré ruské eskalátory byly instalovány na výjimku z tehdejších ČSN, protože nejvyšší dovolená rychlost už tehdy byla 0,75 m/s.

Lesan
Host
Lesan

Nástup a výstup na ruských eskalátorech se může někomu zdát náročný, ale dost cestu metrem urychlují. Rozdíl 0,9 a 0,65 m/s sice nevypadá tak hrozně, ale u delších schodů je to rozdíl v jízdní době velký. Na nových schodech se díky jejich „pomalosti“ zvyšuje i počet chodících a běhajících lidí, což jistě ubírá na bezpečnosti.
Rozumím, že dnes už jiné, než pomalé schody pořídit nelze, ale nevidím potřebu se starých zbavovat, pokud nevykazují větší poruchy nebo nejsou za hranicí životnosti (což jistě nejsou, jsou masivně udělané).

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Rozdíl je cca třetinu doby. To není tak moc ale je to zbytečné. Nevšiml jsem si že by na starých eskalatorech umírali lidé nebo zde docházelo neustále k vážným zraněním kvůli jejich rychlosti.

Kubrt
Host
Kubrt

Nejde o umírání, ale o lepší pocit pro staré lidi, malé děti, těhotné atd. Já vím, že s tímto tvrzením zde, mezi zdravými bílými ekonomicky aktivními muži, silně narazím a jako posleně budu vymínusován, ale stejně to sem napíšu 🙂

frost
Host
frost

nezapomente take na cestujici s kocarkem, tam ja osobne nizsi rychlost pri najizdeni na schody velmi ocenuji

Filip
Host
Filip

Pro tyto lidi bude zřízen bezbariérový přístup… Nevidím důvod proč by měla být rychlost nižší

Kubrt
Host
Kubrt

Tak pokud bude bezbariérový přístup spočívat ve standardu DPP – loudavý výtah pro max dva kočárky – tak se vám tam budou matky, děti a starci hromadit. Víte, já jsem na pomalé schody taky dřív nadával, ale pak jsem se oženil povil dvě děti a babička mi dozrála do 90 a už se na to dívám poněkud jinak.

Filip
Host
Filip

Pokud člověk nemá problém čekat na pomalých schodech nemá problém si počkat u výtahu. Pokud ho má bude běhat po schodech. Bezpečnost se nezvýší

Kubrt
Host
Kubrt

Zdržení při čekání a jízdě výtahem je násobné oproti zdržení z rychlejších/pomalejších schodů.

Filip
Host
Filip

Jenže to lidem co chtějí pomalou jizdu jistě vadit nebude 😉

LiborV
Host
LiborV

Bude, protože těch lidí, kterým vyhovuje pomalejší jízda bude tak 1/3 a takové množství lidí výtahy nepojmou.

Butrusik
Host
Butrusik

Možná by to chtělo jen trochu více tolerance vůči ostatním a neposílat všechny menší děti, starší lidi a další do poddimenzovaných výtahů. Kvůli pár vteřinám na schodech se váš svět nezboří a jiným to může pomoci. A vy klidně můžete schody vyjít, chůze do schodů nahoru je zdravá.

Slota
Host
Slota

By se od DPP mohli sjet podívat do Londýna, jak je tam řešen přístup do stanic, které ekalátory nemají vůbec, jen výtahy a nouzové točité schodiště. Jenže ty výtahy tam jsou třeba pro sto lidí a jedou takovou rychlostí a akcelerují a decelerují tak plynule, že máte pocit, že tam třeba někdo strčil tašku a dveře se otevřely znova a ejhle – to už jste v cíli-

LiborV
Host
LiborV

Hlavní důvod proč DPP ani nevyužívá normou maximálně povolenou rychlost je to, že rychlejší eskalátor má vyšší spotřebu energie. A to jsou náklady na víc.

LiborV
Host
LiborV

Protože rychlejší schody moc žerou ☹️

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Ano, rychlost schodu prizpusobime nejvydesnejsim, rychlost vyuky nejhloupejsim a na dalnici by mohla bejt treba padesatka, protoze duchodci ve favoritu se pri vyssi rychlosti taky necejtej dobre.

Juraj
Host
Juraj

20 sekúnd pri 3min intervale metra je minimálny faktor. Viac človeka zdrží to, že tram čaká na semafore, musí čakať na vjazd do zastávky, že na nástupišti metra sa musí predrať davom (na IPP úplne bežné) alebo že v prestupnej chodbe sa miešajú dva protichodné prúdy. To všetko má vyšší dopad na celkovú cestu, než chvíľa na eskalátore. Chápem, že subjektívny dojem je silný, ale objektívne je to pod rozlišovaciu schopnosť. Zato je vidieť veľmi často, ako mnoho ľudí – starých, ale i mladých napr. s nohou v sadre – bojuje s výstupom z leningradu, keď ich to na konci… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

V zásadě souhlas, ono je ale také potřeba si nechat odstup, standardně jeden stupeň mezi osobami volný, a pokud přede mnou jde někdo hůře pohyblivý, nechám si i dva. To, že se dole štosuje dav, protože se i v této situaci tupě dodržuje „pruh pro chvátající“ (jichž je minimální množství, spíše se pár lidí podvolí jít, než by čekali), je jiný problém; zase mi to ale nahoře může umožnit výstup, kdyby se ten přede mnou zasekl příliš.

Y.K.
Host
Y.K.

Třeba na Andělu je rozdíl přesně 10 s, schody jsou původní 0,9 dnes 0,7 m/s. 10 s … v Praze kde se na semofory čeká i minuty?

pony
Host
pony

kdyz to blbe chytnete na zelive, tak si tam pockate na dalsi stoleti

Y.K.
Host
Y.K.

Na Želivského je původní ruský eskalátor, jako všude na II.A pokud mě paměť neklame.

LiborV
Host
LiborV

Schody DPP většinou ani nejezdí maximálně povolenou rychlostí. Protože úspory.

Petr
Host
Petr

První velký problém je, že podstatná část sítě pražského metra je postavena z hlediska potřeb cestujících úplně blbě. Zbytečně hluboko, dlouhé přestupy mezi trasami, neexistence centrálního přestupu. Tím vznikl problém, jak dostat cestující tak hluboko dostatečně rychle a v dostatečném počtu. V civilizované společnosti se takový problém řeší kombinací většího počtu eskalátorů a výtahů, resp. rychlovýtahů (viz aktuálně budovaná Stammstrecke 2 v Mnichově, která leží podobně hluboko jako stanice Hradčanská). Tohle řešení bylo v době výstavby pražského metra technicky i ekonomicky nepřijatelné, tak byla aspoň udělena výjimka z normy, protože ta norma byla nastavena na běžné eskalátory, které vedou do… Číst vice »

Kamui
Host
Kamui

Flora je snad poslední stanice na A, kde je původní osvětlení a ne ty dobastlené zářivky na tyčích. Doufám, že to tak zůstane i po renovaci.

Tomáš
Host
Tomáš

Na Želivárně je osvětlení tuším taky ještě původní. Ohledně jejich budoucnosti bych ale nebyl příliš optimistickej …

Ondrej Kucera
Host
Ondrej Kucera

Kromě původního osvětlení má stanice dochovaný i eloxový obklad eskalátorového tunelu. Oboje by dle mého soudu stálo za zachování. Obecně je škoda, že v DPP příliš nechápou hodnotu architektury a výtvarného řešení stanic.

Petr
Host
Petr

Neeeee. Ne, ne, prosím, Floru mi neberte. Já ty nový schody nenávidím :-((

Lip
Host
Lip

Naprosto souhlasim!!!

Butrusik
Host
Butrusik

Myslím, že to zbytečně moc prožíváte 🙂

zubozrout
Host
zubozrout

Hodně lidí ty nové schody nenávidí. Všichni co znám na ně nadávají a jen nevěřícně kroutí hlavou nad každou zavřenou stanicí kvůli výměně eskalátorů. To už můžou rovnou eskalátory vyhodit a udělat tam betonové. Ušetří na investicích i při provozu a rychlost už je podobná :/.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll