Doprava ve městě Metro

DPP čeká jednání se Škodou o údržbě vlaků metra, jde o miliardy

Pražské metro. Autor: DPP
Pražské metro. Autor: DPP

Pražský dopravní podnik (DPP) chce letos zahájit jednání se Škodou Transportation o budoucnosti údržby vlaků metra na linkách A a B. Deníku Zdopravy.cz to v rozhovoru řekl generální ředitel DPP Petr Witowski. Příští rok totiž končí nynější smlouva.

Nejpravděpodobnější možností je právě prodloužení spolupráce s plzeňskou strojírnou. „Budeme zvažovat všechny alternativy, ale varianta pokračování spolupráce se Škodou je reálnější, pokud to bude mít nějaké odpovídající ekonomické parametry,“ řekl Witowski na dotaz, zda se dopravce nevrátí k modelu údržby vlastními silami.

V jednáních tak půjde především o cenu. Podnik má na obou linkách celkem 93 původem sovětských vlaků, které prošly modernizací (typ 81-71M). Přestavbu dělala právě Škoda Transportation. Na lince A jich je 41, na „béčku“ 52. Kompletní servis jim zajišťuje rovněž Škoda, jen loni za něj dopravní podnik zaplatil 774 milionů.

Podobnou smlouvu uzavřelo bývalé vedení Martina Gillara na podzim se Siemensem, který se stará o vlaky na trase C. A bude tomu tak i dalších 15 let. Nová smlouva má hodnotu zhruba 7,5 miliardy. Současná smlouva vyprší s koncem roku. Dopravní podnik má na „céčku“ celkem 53 souprav M1, které Siemens (v konsorciu s dalšími firmami) postupně dodával v letech 2000 až 2011.

Witowski má i jasnou vizi pokud jde o budoucnost flotily. V roce 2027 by měl být zahájen provoz na nové trase D, kde budou jezdit automatické vlaky. Ty by se postupně měly rozšířit na trasu C a vytlačit z ní dnešní vlaky Siemens. „Tím pádem se vlaky od Siemensu budou postupně přesouvat na trasu B, kde staré ruské vlaky postupně zmizí. Ale to se bavíme o horizontu do roku 2040,“ říká Witowski.

Velký rozhovor s Petrem Witowskim přinese deník Zdopravy.cz v neděli.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Znamená to, že linka D bude mít rozměrově kompatibilní vozy s A,B a C? Myslím hlavně šířku a výšku podlahy nad TK. Kdysi se v souvislosti s provozem bez řidiče mluvilo u déčka o jakémsi „minimetru“ s menším průřezem tunelu. To mi přišlo docela nešťastné právě vzhledem k nekompatibilitě s ostatními trasami metra.

Radek
Host
Radek

Vzhledem k tomu, že první etapa je bez depa, tak nic jiného bohužel nezbývá. Takže neefektivní napěťová soustava 750V na věčné časy a nikdy jinak.

Martin V.
Host
Martin V.

A kolik se dá pustit do třetí kolejnice? Vzhledem k tomu, že na 750 V jezdil v Kentu svého času i Eurostar (což mi přišlo lehce bizarní), tak mě po pravdě ani nenapadlo, že do tunelu metra lze propašovat vyšší napětí. Bylo by možné vozidla předpřipravit a ve vhodný okamžik celou linku metra přepnout na vyšší napětí? Pražský uzel se taky v roce 1962 přepnul z původních 1,5 kV na 3 kV. Ale tam předválečné stroje poslali pryč.

Partneři