DPP bude měnit rozhlas ve vlacích metra, starý z 90. let už nevyhovuje
Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava
Modernizace rozhlasu má navýšit kapacitu zařízení a přinést vyšší zvukovou kvalitu a srozumitelnost hlášení.
Je třeba navýšit kapacitu, aby šly vkládat reklamy mezi stanicemi.. 🙂
„jejich technologie nám neumožňuje přidávat do nich další a další hlášení“ To je jedině dobře, jinak by DPP byl schopen udělat kontinuální hlášení po celou dobu jízdy. Už teď je to znát ve stanicích metra, kde během covidu neustále jelo hlášení o náhubcích ve třech jazycích, jindy jsou to zase veledůležité „pozvánky“ (aka reklamy) na veletrhy apod. Sorryjako, akustický informační systém dával smysl v době, kdy pro vizuální nebyla dostupná technologie nebo stála raketu. Ale dneska je to jen a pouze akustický smog – reálně to skoro nikdo neocení – místní vědí, turisté koukají stejně do mobilů nebo na tabla… Číst vice »
Akorát, že se tam ani nevejdou hlášky, třeba ve spojitosti s výlukami co jsou teď kvůli Florenci C, ani vyloženě základní, jako, že navazující spoj jede z této koleje, nebo protější koleje, nebo běžte na tramvaj XC do Opletalky, umí jen „konečná stanice, prosíme vystupte“, což není v půlce trasy zrovna šťastné a už vůbec ne informativní.
Nevím jak na C, ale na B se to normálně hlásí už na Národní, přesné znění si nepamatuju, ale je to celkem dlouhé hlášení zahrnující, kde se má přestupovat a na co.
Je fakt, že jsem zatím nejel při těchto výlukách. 🙂 Problém ale mnoho let je, že pokud se tam nahrává něco delšího a mimořádného, musí se smazat něco jiného (je tam i spousta hlášek na požáry, evakuace a jiné MU) a aby se něco mohlo přisypat, musí se něco jiného vysypat. Což není ideální stav.
Přenosné cedule s pokyny, které se dají postavit nebo pověsit na nástupiště, taky existují.
To jistě dají, ale omezení 27 let staré elektroniky to nezmění. Předpokládám že domácí počítač také používáte nějaký z 90. let (nějaké 60 MHz Pentium I by odpovídalo) , místo e-mailu pošlete koresponďák a telefonujete z pevné linky.
Tak že bychom se třeba konečně dočkali i anglických hlášení, jako skoro všude ve světě?
A teď nemyslím upocené „Transfer to a bus that is going to the airport.“
Nebojte on to Ropid nějak opepří.
Hmm mají to krátké, takže prodloužit?
„Transfer to an express bus that is going to the Vaclav Havel airport.“
Nebo raději takhle?
„Change to airport express bus.“
Ale na VE se na AE nepřestupuje…
Nevšiml jsem si anglických hlášení ve vozech MHD ani v Berlíně, ani v Drážďanech, ani v Paříži, ani v Římě, ani v Miláně, ani v Lisabonu…
V Berlíně jste asi málo cestoval. Ale přestupy na BER a HBF jsou hlášeny v němčině i angličtině, stejně jako hlášení o povinnosti míti nos a ústa zakrytá po dobu cesty.
Teď sem tam byl týden a nevšiml sem si v U, S, tramvajích ani autobusech. Jak je to na železnici nevím, Hbf určitě jo ale jinak smolík, včetně hlášení o konečné. Z patráku nás vyháněl na konečné šofér 🙂 A je pravda že i v jiných evropských metropolích ENG hlášení chybí a pro ty metropole je to samozřejmě ostuda, to neznamená že bysme to tady ale nemohli alespoň v easy angličtině mít. Cizince to určitě potěší a domácí můžou trénovat jazyk 🙂
To anglické hlášení si představujete nějak takto?: https://www.tyden.cz/rubriky/relax/zabava/cripple-dorm-nebo-evil-spot-stanice-prazskeho-metra-anglicky_305529.html
Nebo jak chcete anglicky hlásit názvy zastávek?
No běžte na hlavák a poslouchejte mezistátní linky…
Až budou v Londýně česká hlášení tak proč ne
Až bude Čeština mezinárodně uznávaný standard pro komunikaci mezi lidstvem, tak klidně. Teď by to mělo jaký přesně význam?
Tak snad někoho napadne „ukončete nástup“ konečně nahradit krátkým zabzučením…
ukoncete PROSIM nastup 🙂 ja doufam, ze bude ponechan. todle hlaseni je velmi lidske. a to celkove ve spolecnosti chybi.
Kouzelné slovíčko bylo přidáno až v devadesátých letech a myslím že je to zbytečnost.
Bohužel to zbytečnost není. Fakt je to zásadní – ukazuje to na úroveň kultury komunikace.
To zabzučení by muselo být ve dveřích, ne v rozhlase.
Spousta vlaků to v rozhlase má, teď mě napadá třeba s-bahn v Berlíně
Ano, taky k tomu relativně neuctivě hlásí „zurück bleiben“. Pražské hlášení je třeba delší, ale má lidštejší formu.
Přesněji řečeno, je to spíš odpočet. Navíc při hlášení „..dveře se zavírají“, by se skutečně (už) zavírat mohly.
Taky v to doufám, zbytečně to prodlužuje cestu. Jenže pravidlo 1, vždy to tu tak bylo, proč bychom to měnili. Snad aspoň u D budou rozumnější. Kdyby to bylo v tram nebo buse, lidi by prskali.
Jak jste na to přišel, že to prodlužuje cestu? Pobyt soupravy metra ve stanici je plánovaný jízdním řádem, pokud je běžný provoz, signalizace zavření dveří se spouští o její délku před zavřením dveří – nebo-li na délce signalizace nezáleží.
Že je ta signalizace v pražském metru slovní je milé polidštění hromadné dopravy, ničemu to nevadí – tak proč to rušit?
Mě to přijde příjemnější jak piskot, který se ozvývá při zavírání dveří u tramvají T6.
Hmm, tak ono by snad i bylo co zlepšovat, současný VR není žádný zázrak ani z hlediska obsluhy, ale funguje, a funguje relativně spolehlivě. Že by DPP opravdu neměl jiné, důležitější investice? Nebo je spíše potřeba přesměrovat nějaké korunky spřátelené firmě?
Počítač z roku 2004. Video z Youtube je potřeba nejdříve stáhnout a poté přehrát ve VLC, přehrávání v prohlížeči nezvládá. Na zabezpečnou komunikaci použít lze, když si tam nainstalujete Linux. Windows 7 nemají ovladače pro chipset a Win2003 fakt už ne. Linux bohužel zase nemá ovladače pro tak starou grafickou kartu a 4 GB RAM je málo.
Takže funguje, ale z hlediska obsluhy je to dost nanic. Pouze na hraní her z přelomu tisíciletí lze používat bez omezení.
4 GB RAM je málo?
Je. To sežerou Windows 10, když neběží žádné užitečné aplikace.
V tom případě je třeba nepoužívat Windows 10 (11). Nezlobte se na mně, ale na aparát obsluhující hlášení v metru musí stačit jedničkové RPi s 16 GB kartou.
Jen tak pro srovnání: V roce 1995 se dal koupit HDD o velikosti 80 až 850 MB. Megabyte, to není překlep.
V Norimberku v metru hlásil hlášení strojvedoucí do mikrofonu a když to vzal dialektem a zamumlal….
Nejlepčí😊
Souhlasím, ale ty stroje v metru jsou z 90. let, velikost paměti bude blíž 4 MB než 4 GB a 16GB karty byly tehdy stejné sci-fi jako cesty na Mars.
Záleží, co na tom běží. Kdysi mělo každému stačit 128 ASCI znaků, později zase 640 kB operační paměti.
Ta technologie je odhadem z roku 1995, v roce 96 se digitální rozhlas začal osazovat na 81-71, vše ostatní na M1 a 81-71M je odvozené, nemyslím si že by tam byly zásadní změny.
A v roce 1995 běžný počítač neměl výkon na přehrání MP3, paměťové karty se dávaly 16 MB a podobné věci. V tomto operační systém není, asi tam bude mikrokontrolér nebo nějaký jednoduchý (8bit?) procesor, blíže nevím.
Jen doufám, že z těch „dalších a dalších hlášení“ nebude nakonec akustický smog, jehož zvýšená kvalita bude v provozním hluku stejně nepodstatná – zásadní je především jasná a pořádná výslovnost.
Tak to bude asi podlední sbohem Evě Jurinové.
Osobně mi nepřijde, že by hlášení v metru trpělo nějakou extrémní kompresí. Co se tam používá za kodek?
Vy neslyšíte to „ftavoměftfká“ ?
Neslyším, ale je fakt že linkou A se svezu dvakrát do roka. A na B mi hlášení přijde v pohodě.
Sykavky pryč? Tak to bude nejen komprese ale i ořez frekvencí, aby těch dat ubylo ještě před samotnou kompresí.
No vidíte, nahluchlí lidé ty sykavky stejně neslyší a nenahluchlí to pochopí i bez nich. Šetřit je třeba, tohle není prioritní výdaj když je v rozpočtech sekera jak brno a dluhy jsou drahé jak milka.
Pokud je to z poloviny 90. let, tak bych si tipnul formát MP2 (MPEG-1), možná v kontejneru wav.
Komprese tam nebude žádná nebo prapra typu MP2, v polovině 90. let nebylo výkonu na rozdávání ani na dekompresi audia. Hlavně je to šíleně podvzorkované, aby dat bylo co nejméně, protože čím ten systém trpí je naprostý nedostatek paměti, takže se tam nevejde zdaleka vše co by bylo třeba (třeba výluková hlášení).
Už tedy nebude „nástup postiženého?“ https://www.youtube.com/watch?v=Tv5fYBkMnrE
to fakt existovalo? Nikdy jsem to nikde neslyšel.