Autobusy Doprava ve městě

DPO ukázal první snímek dvoupodlažních autobusů pro Ostravu

Výroba dvoupodlažních autobusů pro Ostravu. Foto: DPO
Výroba dvoupodlažních autobusů pro Ostravu. Foto: DPO

Dopravní podnik Ostrava zveřejnil první obrázek z výroby dvoupodlažních autobusů Scania na zemní plyn. Autobusy mají začít od července jezdit na turistické lince mezi Dolní oblastí Vítkovice a Zoologickou zahradou.

Kompletace autobusu probíhá ve společnosti Unvi ve španělském městě Ourense, kam Scania dodala podvozky ze Švédska. Autobusy by měly jezdit na lince 88 od 1. července.

Za každý autobus jezdící na zemní plyn zaplatí DPO 14,5 milionů korun. Doubledeckery budou zhruba 4 metry vysoké, klimatizované a s wi-fi připojením v obou patrech.

Ostrava se stala turistickou destinací. Dolní oblast Vítkovice patří mezi vůbec nejnavštěvovanější místo v Česku. A neméně populární je i ostravská ZOO. V dopravním podniku chceme na tento trend zareagovat a věříme, že naše nové dvoupodlažní autobusy tato atraktivní místa nejen dobře propojí, ale že se samy vyhledávanou turistickou atrakcí stanou,“ vysvětlil při podpisu smlouvy předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys. Původní plány počítaly s tím, že by se mezi oběma místy postavila lanovka.

Autobus o délce 12,3 metrů bude mít kapacitu 64 míst k sezení a 9 ke stání, střecha bude prosklená. DPO dvoupodlažní autobusy soutěžil třikrát, až při posledním pokusu se do zakázky někdo přihlásil. Původně očekával, že dva autobusy vyjdou dohromady na 18 milionů korun.

Vizualizace dvoupodlažního autobusu pro Ostravu. Foto: DPO
Vizualizace dvoupodlažního autobusu pro Ostravu. Foto: DPO
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

“ Dolní oblast Vítkovice patří mezi vůbec nejnavštěvovanější místo v Česku“ …………. ano, ale jedná se o školní výlety dětí z Ostravy, F-M, Havířova a Karviné. Tak ještě jsou rezervy, třeba přijedou děti až Třince, těm ten smradlavý vzduch vadit nebude.

Přemek
Host
Přemek

18 versus 29 milionů. Bylo očekávání hrubě podstřelené nebo učiněno v době takových reálných cen? Jaká že je oficiální míra inflace a co že obsahuje cenový koš, z něhož se odvozuje? Znehodnocován české koruny běží na plné obrátky.

Filip
Host
Filip

Taky se dost podivuji nad cenou, dvoupodlažní setra stojí 4-5 milionu bez DPH… Busy pro MHD jsou většinou levnější…. Jen pro Ostravu to asi neplatí.

Botik
Host
Botik

Jste si jistý, že dvoupodlažní Setra stojí tu cenu, kterou uvádíte? Ty nejlevnější jednopodlažní MHD dvanáctimetry se dnes pohybují v rozpětí mezi 4,6 a 5,9 milionu za kus. U dvoupodlažní Setry bych očekával cenu minimálně kolem 8-9 milionů. Resp. mohu ještě dodat ověřenou informaci, že v zájezdové verzi stojí mezi 13 a 14 miliony Kč vč. DPH.

FDv
Host
FDv

V Plzni by to mohlo jezdit na lince č.30.
Typická vyhlídková linka skoro kolem celého města. 🙂

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

A koho by vyhlídka Plzně zajímala, to skutečně nevím.

Jiri
Host
Jiri

Nakonec i ta lanovka bude 🙂

PetrPetr
Host
PetrPetr

Dvoupodlažní autobus se jako MHD nehodí. Chození ze schodů za jízdy je docela nebezpečné. Navíc řidič nemá přehled, co se děje v horním patře. V UK byly sedačky často zašpiněné a také se mi stalo, že na horním patře byla mlha a skupinka černochů hulících trávu.

Kubrt
Host
Kubrt

Tohle nebude klasická MHD, spíš lidová technická zábava (neboli kolotoč), jak říká pan Kočka. Na druhou stranu, v dlouhém autobuse, tramvaji, neřkuli metru, taky řidič nemá přehled a přesto to funguje to po celém světě, stejně jako doubledeckery, už přes 100 let.

Přemek
Host
Přemek

Přesně tak. Pro ty hloupější pak asi bude třeba cedule o zákazu použití schodů za jízdy. To už se blíží inteligenci US domácností s upozorněním, že domácí mazlíčci se v pračce neperou. I my k takové „dokonalosti“ tupého stáda máme dospět?

PAN
Host
PAN

Bohužel už jsme dospēli. Stačí sledovat dění mas kolem sebe. A zde konkrétně třeba odhadovanou versus nabídnutou cenu. Atrakce ok, ale když to musí být za každou cenu na CNG…. s bude to na CNG a bude…Nabídky opakovaně nepřišly, CNG a stále jen CNG, tak se Scania domluvila s nástavbářem a ty dva unikáty (asi světově ani evropsky nejde o prototipy) si náležitě ocenila! A v OVA se radují, oslík se zatřásl. Otázkou je, kdo se zasmál nakonec a inkasoval a čí oslík pustil žilou. Správa dobrého hospodáře….no v tomto případě nevím, nevím 😉

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Mohou se prát, ale jen v pracím prostředku určeném pro kočky a nebo pro psy :):):).

Mirvald
Host
Mirvald

Moje řeč. Naprosto souhlasím.

Gajda
Host
Gajda

Mě se třeba v Berlíně nestalo, že by horní patro vypadalo jakkoliv hůř než standardní jednopodlažní autobus

Mirvald
Host
Mirvald

Myslím si, že hlavně v zatáčkách je takový autobus nebezpečný. Vzhledem k vysokému těžišti by se mohl položit na bok. Navíc ZOO se nachází na kopci. Jinak si myslím, že to bude dobrá ostravská atrakce a řada lidí se sveze, aniž by ZOO či DOV navštívili.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Pokud by byl nebezpečný, neprošel by schvalovacíma zkouškama a nešel by do výroby. U Flixbusu nebo jiných autobusových dopravců si taky myslíte, že jejich patrové busy jsou nebezpečné? Protože v základu jsou stejné jako tenhle pro dpo.

Mirvald
Host
Mirvald

Tady bude velmi důležitá role řidiče, aby pohlídal, aby všichni cestující nenastoupili jen nahoru a spodek by zůstal prázdný. Já osobně bych měl strach. Lepší jet z DOV tramvají na náměstí Republiky a pak trolejbusem směr ZOO (linka do Michálkovic).

Ludvík
Host
Ludvík

Otázka bezpečnosti mne také napadla. Na jedno stranu si člověk řekne, že několik měst včetně Londýna (ten je v tomto ohledu nejznámější), patrové autobusy již dlouho provozuje. Nehledě na to, že jezdí i v dálkové dopravě. Na druhou stranu prostý úsudek vede k otázkám. Patrové autobusy v MHD asi nebudou nebezpečnější nez v dálkové dopravě, spíše naopak. Jak píšete, DPO nebude nebezpečnější než Flixbus. Trochu jsem pohledal na internetu a dovolím si nějaké odkazy. 1) Zde je zmínka o ochraně proti převrácení. https://www.manoriginal.cz/double-decker-man-poprve-u-protinozcu/ 2) Někteří odborníci by dvoupatrové autobusy zakázali. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/patrove-autobusy-by-se-mely-zakazat-rikaji-odbornici-na-bezpecnost.A110718_135127_automoto_fdv 3) A Převrátil se vůbec někdy patrový autobus? Ano… Číst vice »

Platamon
Host
Platamon

Nažidla-moc. moc mrtvých, ale bys tarší konstrukce.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Ono nejde vždy o racionální úvahu, ale člověk myslí i jinak než logicky, a po nehodě u Nažidel bych se moc do patrového autobusu nehnal

Jan
Host
Jan

Těžiště vysoko není, koukněte se na testování bristkých doubledeckerů: https://www.youtube.com/watch?v=42f3Cn6XlSk

Přemek
Host
Přemek

Dvoupodlažníky mají dost přísné schvalovací podmínky, právě ze zmíněného důvodu. Proto se také bagáž důsledně dává do zavazodlového prostoru, nikoli na police či do boxů nad sedadly.

dopravak
Host
dopravak

Ty velkohubé řeči některých představitelů mě štvou i jako místního. DOL je určitě zajímavé místo a za návštěvu stojí, ale započítat do statistik všechny letní festivaly a pak se tím neustále chvástat v médiích, je opravdu trošku moc.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Souhlas, navíc můj pocit z DOV je takový, že se to sice zpřístupnilo a udělala se třeba U6, ale jaksi se zapomíná na údržbu těch atrakcí a řada z nich pomalu už nefunguje, nebo funguje jen „napůl“ …

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Ostrava je skutečně nechutná tím neustálým vychloubáním se, ale na druhou stranu, tím že se tam koná Colours, tak to je moc dobře, protože se to nemusí konat jinde v republice: rámus, alkohol, drogy, centrum lidé, kteří mají rádi davové věci a hluk. Upřímně děkuji, že to je tam. Ono navíc ty industriální objekty dobře pohlcují zvuk, ono se tam fakt hodí.

Josef J.
Host
Josef J.

Ovšem slovo dvoupatrový v nadpise vyvolává představu popsanou zde: http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=6042 .
Určitě by i do nadpisu byl vhodnější termín dvoupodlažní, který je použit v textu, klíčovém slově i popisu snímku.

Mark
Host
Mark

Co je na dvoupatrové špatně? Přízemí je taky patro, nebo snad paneláku s deseti podlažími říkáte devítipatrový?

Kubrt
Host
Kubrt

Ano, říkáme a je to tak správně:-)

Mark
Host
Mark

No dobře, podle některých definic to tak je, podle jiných je to zase synonymum podlaží. Reálně jsem to moc lidí používat neviděl a úplně běžně lidi v mojem okolí používají patro jako podlaží.

https://www.meriva-preklady.cz/clanek/prezentacni-preklady-patra-podlazi-anglictina_87 Tady je celkem zajímavý pohled, jak to s tím používáním je v různých koutech světa.

Josef J.
Host
Josef J.

Vám nemohu nic vyčítat, podle použité podoby jména a formulace příspěvku zřejmě nejste rodilý mluvčí. Nicméně směrodatnější než lidé z vašeho okolí, o kterých nevíme, jsou-li rodilí mluvčí, by byl názor jazykovědců. Příklad: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4812 . A z pohledu stavařů je to třeba tady: https://www.fce.vutbr.cz/PST/novotny.m/01.Uvod_do_predmetu.pdf

Mark
Host
Mark

Jedna věc je akademická obec, druhá věc je reálné užití těch termínů. Kdybych čistě teoreticky potřeboval termín patro použít v odborné práci, tak si na tohle dám pozor, v běžné mluvě to ale budu používat tak, jak to dost velká část populace používá.

A na to, že nejsem rodilý mluvčí, jste přišel podle čeho? 😀 Díky studiu VŠ navíc znám lidí z různých koutů republiky a tak můžu s klidem říct, že patro se jako synonymum podlaží používá všude po republice a není to jen specialita jednoho regionu.

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Desetipodlažní se běžně neužívá, ale developeři a stavebníci to samozřejmě používají.

Ron
Host
Ron

„Dolní oblast Vítkovice patří mezi vůbec nejnavštěvovanější místo v Česku.“ Jednoznačně. Kam se na Vítkovice hrabe takový Pražský hrad.

Poudy
Host
Poudy

Byl jsem tam za posledních pár let několikrát a nikdy tam moc lidí nebylo, tam chcípl přes. Znám bambilion navštěvovanější míst v Česku, bůhhví co si si toho počítají.

Poudy
Host
Poudy

Pardon, ta korekce mi dělá naschvály.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Tak to rozhodne, tam urcite miri davy turistu z celeho sveta, aby videli Ostravu. Boze vy jste vtipnej

bennyx
Host
bennyx

Vy to asi jen prostě nemůžete překousnout, že je v Ostravě i něco, co je zajímavé a stojí za to, to navštívit že?

Vlastimil Kocurek
Host
Vlastimil Kocurek

Ostravu moc nedoporučuji navštívit, pokud se člověk nezajímá o historii industriálních staveb, nebo o urbanistiku průmyslových center. Zajímavé jsou některé vily uhlobaronů. Na druhou stranu v centru města je slušná architektura, vynikající divadlo a filharmonie, a samozřejmě výborné ZOO, krásný campus VŠB-TUO, spousta pěkného ubytování od penzionů po pětihvězdičkové hotely.. Takže nejde o to, že to lidé nemohou překousnout, ale že vůbec neznají, jak to tam vypadá, nemají ani ponětí. Píšu z pozice člověka, který se před 25 lety z Ostravy odstěhoval.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Patří mezi nejnavštěvovanější, loni to bylo 4. nejnavštěvovanější atrakce v ČR. Nejspíš se to počítá podle počtu prodaných vstupenek.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/nejnavstevovanejsi-turisticke-cile-cesko-kraje/r~06932f60adf211e9970a0cc47ab5f122/

Majkl
Host
Majkl

Asi marketing jak dostat lidi do Ostravy. Nebo do toho započítávají i návštěvníky festivalů Colours of Ostrava, Beats for Love a podobně.