dpp

DPO řeší nové schéma linek tramvajové dopravy, velká sídliště mohou přijít o linku do Poruby

Tramvaje v Ostravě. Foto: DPOTramvaje v Ostravě. Foto: DPO

Výrazně nedostupnější má být podle návrhu hlavní nádraží, potažmo historické centrum města.

127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sisi

Takže hurá do aut, ať je Ostrava více zasekaná a smradlavá a pápá MHD

Bilbo.cz

Náhrada sedmnáctky čtyřkou je relativně OK, nic z čeho bych jásal a faktické zhoršení to pro mě není. Aspoň může jezdit častěji. Ale tu sedmičku jako okružní linku snad nemyslí vážně. Dobře vím, že 48 je pro cestu na Svinov rychlejší (když zrpvna jede), ale aby pokryla poptávku musela by jezdit tak co 3 minuty. Sedmička je kapacitní spoj a jezdívá dost plná. Nechápu tu hysterii okolo zdražování. Zachovat za každou cenu deset let staré ceny a postupně kvůli toho muset obětovat rozsah služeb je naprostá pitomost. Raději zdražit na dvojnásobek, než takhle rozbijet celkem fungující systém.

Zbyněk

Jediný důvod, který vidím k táhnutí 8 na Hranečník je ten, aby ty rychlé nové tramvaje využily co nejvíce těch rychlotratí na 80 km/h. Bohužel je to asi jediný důvod, směrování většiny cestujících to nereflektuje.

Graylag

No já bych naopak řekl, že cestujících z terminálu Hranečník (Petřvald, Šenov, Orlová, Havířov…) kteří potřebují pokračovat do Poruby je docela dost. Konec konců to, že na Karolině z tramvaje od Poruby vystoupí půlka lidí o něčem svědčí. Naopak za zastávkou Důl Jindřich už ta tramvaj bývá poloprázdná. No a jet z Poruby na Hlavní Nádraží už je vyloženě nesmysl.

Zbyněk

To že půlka lidí vystoupí na Karolině svědčí ale o tom, že většina jde do Karoliny a okolí a taky to, že druhá půlka tam zůstává a jede dál.

Jiří

Změny je třeba udělat. Ale tenhle návrh nedává smysl. Problém není v nutnosti přestupovat, problém je KDE přestupovat.

Přestupovat mezi Jihem a Porubou na Svinovských mostech je v naprostém pořádku.
Přestupy plných tramvají mezi centrem a Porubou co 2-3 minuty na zastávce Karolina už v pořádku nejsou. Ta zastávka bývá přetížená i teď, a to na ní přestupují jen cestující z vedlejších směrů. Tato zastávka není a nemůže být přestupním uzlem.

Graylag

Já sice přetíženost zastávky Karolina taky vnímám, ale zeptal bych se PROČ je přetížená? Nástupiště má stejných 70×4 metrů jako Svinov, mosty, proti Svinovu má dokonce dva páry přístupů. Tak co je jinak? Odpověď je počet linek. Na Karolině jich je 8, na Svinově 5. Nástupiště zastávky Karolina jsou trvale nacpané, protože všichni dlouho čekají až přijede ta jejich tramvaj, přičemž průměrná doba čekání je 5 a více minut ve špičku a deset+ mimo špičku. Pokud se linky zredukují podle návrhu, tak klesne počet linek na Karolině na 4 a průměrná doba čekání na méně než 3 minuty ve špičce,… Číst vice »

Lxxxx

To „přetížení“ na Karolině způsobují autobusy které mají zastávku na kolejích a světelná signalizace. Snížením počtu linek lidí neubude, spíše naopak protože se zvýší počet přestupů.

Graylag

zvýší se počet přestupů, ale klesne doba po kterou lidi na té zastávce stojí a čekají. A o to jde.
Když to zjednoduším a zanedbám tramvaj číslo 6, tak budou přestupy výhradně mezi 1+2 a 8. Čili zastaví tramvaj, lidi vystoupí a ihned nastupují do té další co přijede. Čili nikdy na zastávce nebude více lidí než z právě jedné tramvaje.

Anatol J.

No, jenomže to může takto fungovat leckde, ale ne v Ostravě, kde firemně motivovanym systémem je záměrné ujíždění a záměrná tvorba nepřipojů. Když máte ve špičce přestoupit za 5 minut, možná ok, ale jednak kde je psáno, že pro cestě z A do B budete mít jen tento přestup, takže bude o přestup víc, a to lidi odradí, zvyšuje to nespolehlivost spojení. A za další, představa, že celé Výškovice přestupují na Karoline, nebo celá Dubina na Svinově, to je prostě úlet. Zmenšit počet linek ok, ale přímá linka Dubina – Martinov, to prostě nikdo kdo jel někdy MHD v Ostravě… Číst vice »

Graylag

Já ten návrh ale nehájím. Já jen tvrdím, že argumentovat přeplněností zastávky Karolina je nesmysl, když při redukci linek padne hlavní důvod proč je ta zastávka přeplněná.

No a jinak s těmi nepřípoji, v tom je právě vtip krátkých intervalů. Pokud se můžu spolehnout, že z mé zastávky pojede další tramvaj mým směrem v řádu jednotek minut, tak je to příjemnější než přípojný spoj který jede teď a pak až za 20 minut. V podstatě při krátkých intervalech vůbec není nutné přípoje řešit. No a o tom to je.

Lxxxx

Tou přeplněností zastávky jste argumentoval vy. A jak víte že potom budou krátké intervaly když teď po osmé večer a o víkendech celý den má většina tramvajových linek interval dvacet minut a některé linky nejezdí vůbec. Víte jak je „příjemné“ v zimě čekat dvacet minut na zastávce?

Graylag

Ne, přeplněností zastávky Karolina argumentoval pan „Jiří“. Já na to už jen reaguji.
No a to o krátkých intervalech vím z článku, respektive obrázku v článku. Píšou se víkendové intervaly linek jedna a dva 10 minut a linky osm 7-10 minut. Když budu počítat těch 10 minut pro všechny a předpokládat, že přijíždějí rovnoměrně, tak průměrně budu na přestup čekat 5 minut a nejdéle 10. To mi proti 20 minutám čekání připadá jako docela fajn, zejména takhle v zimě. Vám ne?

Permonik

Karolina není přestupní uzel. Ten je o zástavku vedle – Náměstí Republiky.

smasska

Přestupní uzel se pozná jak – počtem nástupišť? Náměstí Republiky je pro přestupy strašné, důkazem budiž právě popularita zastávky Karolina.

Permonik

Třeba tím že je to společna zástavka Tram, Bus, Trolejbus a v tomhle případě i přímestké a zájezdové linky. Bohužel je to strašne a už dvacet let se plánuje modernizace (možna víc) ….

Graylag

No, pravdu máte oba. Karolina je přestupní uzel mezi tramvajemi, protože tady není nutné přecházet z nástupiště na nástupiště. No a Náměstí Republiky je přestupní uzel na jiné druhy dopravy. Za mě ideální situace, protože se vytížení alespoň trochu rozloží mezi obě zastávky

Karel

Za ta léta co tady bydlím se doprava měnila tisíckrát !A vždy k horšímu ! Čím více dostával dopravní podnik milionů od města,byla úprava k horšímu ! Musí to dělat lidé , kteří vůbec dopravou nejezdí ,nebo se přemýšlí jak co nejvýhodnější dostat od cestujících peníze ! A jestli někdo přemýšlí o cestujících,a berou ohled na jejích poměry,nemoci ,dostat se se z práce co nejdříve domů,tak to by měl dělat a přemýšlet o tom zdravý a chytrý a poctivý člověk! Protože i tam šly miliony někomu do kapes a cestující , zaplať a cestuj jak chceš ! Ještě dodám jezdil… Číst vice »

Káťa

Tak teď nadělali opravy tramvajových kolejí. Za X milionů, a teď tam skoro nic nebude jezdit👋👋👋. Já se divím proč si město už na DPMO nedošlaplo. To co si tam dělají, by už měl někdo zastavit. Jelikož to co specialisté na DPMO vypotí je neskutečné. Platící cestující, jsou teď spíš už rukojmí. Proč takhle rušení tramvajových linek. Přimích spojů třeba Jih-Poruba. Kde jezdí jediná tramvaj 17. Jí ještě zrušit je vrchol. To nemohl vymyslet zdravý člověk??? Je to tady s DPMO jen horší a horší. Ty miliony za ty ( rychlo tratě) . Bych jim teď nechala zaplatit. Vrátit městu… Číst vice »

Hovman

Jen by mě zajímalo, co s tím má společného Dopravní Podnik Města Olomouce

Lxxxx

Ano, taky jsem se mockrát ptal, jak je možné, že ty ekonomické zhovadilosti, které už léta páchá současné vedení DPO jim stále procházejí a nikdo nic neřeší. Ono když na magistrátu mají dobré kámoše a v radě není žádná skutečná opozice tak jim projde prakticky cokoli. Jedna ruka druhou myje, aneb já na bráchu, brácha na mne.

Jirka

Jj, ony uz i ty dotace s nazvem „zrychleni trate“ jsou docela neciste, kdyz zadne realne zrychleni (krome teorie na papire) se nekona…
To by normalnimu smrtelnikovi neproslo s argumentem “ vsichni prece vi, ze bylo treba to uz opravit“…
Takze to nebude jen dpo a mesto, ale i ministerstvo 😉

Petr

DPO spolu s ODISem si už dlouho kopou hrob… Ať už to je nesmyslná XXL zóna, nebo to jsou nepochopitelné změny v odbavovacích systémech, které delší dobu byly špatně nastavené…
Toto mi přijde jako poslední hřebíček do rakve, ty změny přinesou na dlouhou dobu akorát zmatky v dopravě, stejně během následujících pár let klasicky změní názvy zastávek, číslování a trasování dalších linek…
Od doby co je v čele DPO tyrkysák to jde pořádně dolů :/

Poskok

V čem je zóna 2 (Ostrava XXL) nesmyslná? Ptám se zcela vážně

smasska

Přeci v tom, že se něco změnilo. To je přeci a priori vždycky špatně a způsobí to všeobecný rozvrat a přesun do aut.

Štefan

V Brně v minulosti minimalizovali počet tramvajových linek. Je to ku prospěchu věci. Protože linky tak mohou mít velmi krátké intervaly, většinou 5 minut v pracovní den ve špičce. Existuje pár přestupních bodů v centru. Cestující si brzy zvykli a dnes už by to asi nikdo nechtěl vracet zpět.

Jiří Kocurek

Opravte mě, pokud jsem něco přehlédl, ale mám za to, že z libovolné konečné šaliny se dá dostat na libovolnou konečnou šaliny s nanejvýš jedním přestupem.

vjkm

Ústřední hřbitov, smyčka – Nemocnice Bohunice. Ale bylo to těžké.

vjkm

Dvě nekřížící se linky jsou prostě 5 a 8.

Zbyněk

Ze smyčky na ústřední hřitově odjíždí i několik Dvojek, takže přestup na Nových Sadech. Případně se nabízí jednoduchý přestup mezi 5 a 8 na Celní-Vsetínská. A nebo jet ze smyčky k nemocnici busem 50

MartinS.

Tam se jezdí spíš v opačném směru, ne?😉

Štefan

Ano, máte pravdu.

Wolf

Diskuse je o Ostravě

Lxxxx

Vedení DPO chce „šetřit“ náklady nesmyslnými reorganizacemi když před tím prošustrovali desítky milionů předraženými a nesmyslnými nákupy! Spočítal někdo kolik set zbytečných kilometrů najíždějí denně tramvaje které dříve končily v centru na Výstavišti a teď se jezdí otočit do Hranečníku nebo do vozovny Křivá??? Zrušení smyčky Výstaviště byla největší hovadina jakou mohli udělat!

Vladco

Jj, jezdit se lesem otáčet skoro 2 km s prázdnou tramvajkou na Hranečník a furt provozem zatěžovat 2 mosty přes řeku. které se musí udržovat je fakt dílo hodné „mistra chytrých hlav“.
Už si teď nevybavuji, kdy tu smyčku u Výstaviště zrušili, ale jistě se teď hájí tím, že to ne oni, to ti před nimi.

MartinS.

Z Hranečníku odjíždí ve špičce skoro 40 trolejbusů a městských a příměstských autobusů za hodinu. Když tam 20x za hodinu přijede tramvaj, asi nebude úplně prázdná.

Zbyněk

To nejde takhle sčítat a srovnávat, velká část těch trolejbusů a autobusů přijíždí z podobného směru jako tramvaj a rozhodně se mezi nimi na Hranečníku neodehrává přestup.

MartinS.

Tak trolejbusy možná, i když obsluhují jiné části města než autobusy. Ale kolik autobusů pokračuje z Hranečníku do centra? Většina na Hranečníku končí a jezdí směrem Šenov, Petřvald, Havířov, Karviná, Bohumín, Michálkovice…

Klara Holbikova

Tak v tomhle se mylite. Vystaviste, ktere nam moc chybi zrusilo mesto protoze pozemky jsou mesta a chteli tam kampus Ostravske univerzity. A tramvaje se nejezdi otacet na Hranecnik, ale kdyz odstavuji, jedou z Karoliny primo na Plynarny. Nebo dovezou lidi na Hranecnik a pak teprve prazdne jedou zpet

Ic540

Měl bych na vás dotaz. Když se rušila smyčka na Výstavišti hovořilo se o jejím nahrazení pod Ostravských hradem tedy pár set metrů. Nevíte zda se s ní počítá.? 👍 Ono ten Hranečník není nafukovací. Výše diskutující MarinS píše až o 20 tramvajích za hodinu. Tedy ve špičku asi ok. Ale i tak je to zbytečný luxus. Vždyť tam ještě jezdí i trolejbusy a některé linky MHD. Osobně mi to nevadí neboť jsem z Havířova tak četnost mohu jen vítat. Ale těch km všeho až na Hranečník je opravdu hodně. Pak se vymyslí harakiri s celou sítí tramvají aby se… Číst vice »

Lxxxx

Ono tam mohla být smyčka i kampus(který je úplně zbytečný). Ano, nejezdí se tam otáčet, linky které dříve končily na Výstavišti byly PRODLOUŽENY na Hranečník nebo na Plynárny a tím denně ujedou stovky zbytečných kilometrů a to stojí nemalé peníze, které pak chce vedení DPO ušetřit naprosto nevhodným způsobem.

Anatol J.

Já bych to vylepšil. Já bych jejich 8 uhnul taky do Martinova, aby ti, co chtějí z Poruby do centra, nemuseli přesedat jednou, ale dvakrát.
Prostě nějak ty lidi do těch aut dostat musíme.

Jiří Kocurek

Já bych to yvlepšil v Praze. Nebude se v Metru přestupovat, ale každá třetí souprava z Krče pojede do Motola, každá třetí souprava pojede na Černý most a každá třetí souprava do Letňan. A stejně tak rozvětvit A i B, takže bude 9 linek Metra.

A protože je na konci potřeba postrašit: Bez toho budou kamiony jezdit po Magistrále!

viridis

To je opravdu choroba! Snižovat počet linek! Tak snížím počet spojů – když šetřím. Proč proboha snižovat počet linek? Copak jsou lidé tak hloupí, že se nebudou orientovat ve větším počtu linek? Tenhle úchylný nápad před časem někdo chtěl uplatnit v Praze. Naštěstí se nestalo. Ale v Brně ano. Co to tam přineslo za výhody?

Litovel

Brno celkem funguje s nižším počtem linek. Město má radiální síť hlavních komunikaci i tramvajových linek s centrem města uprostřed.

Poskok

Pecka, snížím počet spojů, abych o víkendu jezdil co 30 minut…

Jiří Kocurek

Že to jede kažých 10 minut a nemusím řešit kam. Nemusím čekat 30-40 minut na přímý spoj, protože bych jinak musel cvakat dražší přestupní jízdenku.

Proti tomu, že to vyhnalo lidi do aut mluví potřeba zavedení trojčat na jedničce. Že by šaliny jezdily prázdné se nestává ani v sobotu v 8 ráno.

Jiří Kocurek

A další výhoda je, že můžete použít volnou mozkovou kapacitu například ke čtení knih. Metateziofobie.

Tomáš Adámek

Ale největším dopravním zvěrstvem je skutečnost, že některá navrhovaná omezení tramvajového spojení jsou nahrazena posílením autobusových linek č.48 a 78. To považuji za vrchol dopravního diletantismu, zejména když vedení DP Ostrava neustále zdůrazňuje, jak je v Ostravě kladen důraz především na posilování tramvají a elektrické trakce obecně. Pokud se tento nápad podaří prosadit, budou se rychlého autobusového spojení v nejbližší době dožadovat s ostatní městské části včetně těch, kterým zatím žádné omezení nehrozí. Kromě toho návrh k posílení zrovna linek 48 a 78 mimoděk připomíná a odhaluje potřebu postavit novou tramvajovou trať na VIII. porubský obvod, která už dávno mohla… Číst vice »

Marian Kechlibar

Žiju teď v Hrabové, kousek od Tesca. 48 je extrémně užitečná linka, která se tramvají bez nějaké masivní výstavby kolejí nahradit nedá. „Vymetá“ řadu oblastí ležících daleko od nejbližší tramvajové trati.
Z toho důvodu je taky neustále plná. Posílení spojů by bylo potřeba i tak.

Anatol J.

Ba právě naopak, jen někdo oprášil teze o tom, že autobus vyjezdi vše lépe, snaze a levněji, aneb hurá do 70.let….. v 90. v Polsku se taky začínalo tím, že se udělaly nesmyslné JŘ které nevyhovovaly vůbec nikomu, pak se dvacetkrát udělala „optimalizace“ a pak někdo prohlásil, vždyť tim stejně nikdo nejezdí tak to můžeme zrušit….

smasska

Takže nebudeme zavádět užitečný autobus v relaci, kterou tramvaj vůbec neobsluhuje a jako bonus je rychlejší ve vztahu Jih – Svinov, ale místo toho necháme pro svou svatou válku lidi raději jet autem? Tak to myslíte?

Baraba

Ostrava jako taková již rozšiřování tramvají vzdala a společně s tím zrušila i velkou část územních rezerv….

Jirka

Fajn, primou linku do centra uz nam presmerovali jinam (12), pohodlny prestup taky znemoznili (11 uz jezdi jen v noci), tak jeste zruste primou linku do poruby a uz je to mhd v ostrave uplne k nicemu. Pak se vsichni divi, ze se vozi vzduch a ostrava je precpana autama.
To je nejaka mezinarodni soutez, jak co nejvice odradit cestujici od pouziti mhd?!

M.

Aai ano a Morys v je v tom mistr! 🤮

Jirka

Nechci se ho zastavat, ale DPO i primestska doprava jde do kopru uz hezkych par let, kdy tam jeste tento ani predchozi reditel nebyli.
To bude nekde par jinych „odborniku“ na dopravu, kteri jeste nepochopili, ze doprava ma byt pro lidi a nikoli lidi pro dopravu… Prevychova cestujicich a ignorace jejich potreb je tady v DPO dlouhodoby problem, ktery misto reseni prograduje tak, ze do 10 let jim tenhle byznys krachne i pres velmi stedrou podporu mesta.

MartinS.

Potřeby cestujících je potřeba sladit s možnostmi toho, kdo to platí (město, kraj) a najít efektivní systém, kdy to cestující obslouží a objednavatel na to bude mít… vždycky je to o kompromisech. Nikdy nemůžou být 100% spokojeni všichni.

Jirka

Kompromis ano, ale ne to domrvit tak, ze kazdy kdo muze sedne do auta. Uz ted prosimcova zmena ohledne 11 a 12 nastvala tolik lidi, ze nechapu, co chcou jeste dal rozkladat. Je videt, ze porad je co kazit…

Tomáš Adámek

DP Ostrava ovládli v posledních letech „tyrkysoví“ manažeři, kteří se marně už poněkolikáté snaží snížit počet linek jenom změnou jejich tras. Vůbec nikoho zatím nenapadlo, že taková změna bude mít šanci na úspěšné provedení jedině při zřízení přestupních bodů, kde by se dalo přestupovat s minimálním časovými ztrátami a s jednoduchými přestupními poměry – ideálně typu „hrana-hrana“ mezi všemi druhy dopravy a také mezi všemi dopravci. Svinovské mosty, nebo Náměstí republiky takovými body rozhodně nejsou. Vhodných, a pro veřejnost akceptovatelných přestupních bodů je v Ostravě žalostně málo, takže veškeré snahy o optimalizaci linkového vedení zatím opakovaně ztroskotávají. Vysmívat se neochotě… Číst vice »

Litovel

Možná to povede k úbytku lidí, kteří MHD využijí, ale nepovede to k úbytku počtu přepravených cestujících, neboť při přestupu si v druhém spojí zase pípnu. Takže místo jednoho cestujícího budu dva cestující.

Jirka

A hlavne jezdi mene spoju a mensi kapacita (jeden vuz misto dvou nebo mala tramvaj), takze tabulkove to v procentech obsazenosti vypada v powerpointu na meetingu s sefama porad dobre, dokonce lepe nez predtim 😉
Skoda, ze neprilis bystri sefove se takto nechavaji opit rohlikem a pak to tu jsou silnice precpane autama.

TnM

Mam navrh pro (vecne) nespokojene ostravaky, ktery jim zlepsi zivot dle jejich predstav. Kazda zastavka bude pomoci pokrocile sitove kombinatoriky propojena primou linkou s kazdou jinou zastavkou.
Linka sice pojede v intervalu jednou za 14 až 26 dnů, ale nikdo nebude muset přestupovat. Sice to nenavrhnul dopravní expert, ale bodry lidovy politik z hnuti Ostravak, ale tomu prece verite, ne? 🤣

Jméno.m

Ano, věříme. Děkujeme. Klíčenku nepochybně již máte, ne?

Anatol J.

Já myslím, že tenhle návrh fungovat bude skvěle, ale pouze za předpokladu, že se A) znovuzavede nepřestupný tarif B) každý bude muset povinně v appce nahlásit přestup na konkrétní spoj a vygenerovat si kód c) zavede se nástup předními dveřmi vždy, řidič bude čtečkou kontrolovat kódy, a pokud někdo nahlášeny přestup nedodrzi, zaplatí přirážku ve výši trojnásobku jízdného.

Igor

Víc odradit cestující nejde?

Karensky

Vy jste mi ale kombinátor….

Ondra

S tím nástupem to bude radosti – u souprav o 2 vozech (y)

Anatol J.

Ano, druhý vůz nebude určen pro cestující.

PS zdravím ty, kdo nepochopili vtip a nadsázku.

Jarek

Přímá linka 7 a její zrušení a v podstatě přetrasování okružní jízdou přes nádraží Vítkovice je chyba.Takže Směry Jih-Poruby návrat o desítky let zpět, a to je špatně.

Anatol J.

Naopak, to má velké výhody a usnadní to lidem život. Ti, co dosud váhají, jestli to přeci jen nebude autem rychlejší , budou mít rozhodnuto, a ti, co jedou, zaplatí víc, protože když už teď to měli s přestupem na Knap, tak teď to nestihnou zaručeně, takže DP zkasíruje násobně.
A navíc, proč jezdit přes Horymirovu sídlištěm, kde by to cestující zneužili a chtěli jet, když jde jet územím nikoho přes Vítkovice

Poskok

Vždyť je přestup do 45 minut a s tím přejedu Ostravu z jednoho konce na druhý a ještě mi pár minut zbyde… Takže tím bych fakt neargumentoval.

vilik

Ono realne jezdi rada lidi autobusovym primym spojem 48 a ten se nerusi. Jinak zajinavoat ze se tim linka 7 vraci do sve puvodni trasy z 80 -tych let.

Jarek

A právě tím jsem myslel ten návrat zpět 🙂

Lang

Tramvajová síť si určitě zaslouží nějakou redukci linek, ale tohle je podle mě krok dost mimo. Nelze se srovnávat s jinými městy, protože Ostrava má těch center několik.
Pokud už zasahují do linkového vedení, proč si nenastudují nějakou vysokoškolskou práci, kde se tohle řeší? Když tomu nedůvěřují, ať si najmou firmu, která to za ně udělá. Ale myslet si, že místní dopravní odborníci té dopravě rozumí nejlíp, je úplně mimo.
Zásadní otázka: má DPO matici přepravních vztahů? Tedy OD-matici? Ví vůbec, co to je? Bez toho se totiž žádná optimalizace dělat nedá.

David

Co místo generalizující matice koupit data od mobilních operátorů a kouknout se na všechny individuální cesty třeba za měsíc? Je rok 2023, výpočetní výkon je levný a Ostrava relativně malá.

Lang

Moc si to nedovedu představit, ale zní to jako dobrý nápad. 👍

Poskok

Matici mají.

Lang

V tom případě v ní neumí číst.

Poskok

A vy jste ji viděl, že tak soudíte?

Lang

Tuhle konkrétní jsem neviděl, ale jak moc je odlišná od těch, co jsem viděl z jiných měst? Prakticky by se měla lišit jen počtem zastávek, tudíž počtem buněk.

Ondřej

Pro nás je návrh dost zhoršení, žena jezdí tramvají trasu důl jindřich – fno 3x – 4x týdně, přestupovat na karolině není zrovna nejpohodlnější, ta zastávka je dost zacpaná už teď, kdy na ní nepotřebuje jezdit tolik lidí..
Kdyby to nějak dokryli autobusy, jako jsou třeba 54, že by jezdil z křižíkovy a ne vozovny trolejbusů, a až k FNO. Tak by to možná mohlo fungovat

Karel

Více přestupů = více přepravených cestujících.

smasska

Pane Sůro, pokud velká sídliště opravdu přijdou jen o jeden spoj na Porubu, tak to snad ani za článek nestojí, ne? Zdalipak nebyla myšlena spíše linka nebo přímé spojení obecně?

Dominik

Myslím, že každý, kdo nemá potřebu si do všeho kopnout, to pochopil.:-)

smasska

To je škoda, já myslel, že když provozuji web o dopravě, tak bych neměl mít guláš v pojmech takto základních, která běžná nedopravní média pletou jak na běžícím páse. No jo, těžké chtít po někom pečlivost, snad budeme mít pochopení i pro jiná povolání, kde takovéto banální přehlédnutí může mít horší následky.

Libcha

Ostrava je dost velké město než aby jezdila přímá (a nefrekventovaná) linka odkudkoli kamkoli. Nějaké zpáteřnění je na místě. Ale tenhle konkrétní návrh nevypadá moc chytře, ani na první pohled.

Anatol J.

Třeba změna 15 na 10 spočívá v pouhém přečíslování…. Tak tomu říkám user frendly 🤣🤣

Vincenc

Osmička ve tříminutovém intervalu na Hranečník? A mezi Karolínou a Hranečníkem tím bude jezdit kdo? Jezdím osmičkou skoro každé ráno, při intervalu 4/5 minut je plná, zásadní frekvence je na Elektru, Stodolní a Důl Jindřich. Už vidím ty nadšené přestupující. Určité zjednodušení linek by asi nebylo na škodu, ale tohle je paskvil.

Poskok

Tak momentálně tam jezdí ve špičku dost plná 4/10/12. Navíc kolik lidí tou 8 jezdí opravdu až z Poruby do centra? Většina bude z Mariánek, kde je obslouží 6.

M.

To je omyl.

Anatol J.

Jo jo, už někdy od roku 1993 a tzv velkého třesku zde má někdo permanentni pocit, že počtem změn JŘ a linkového vedení se úměrně zvyšuje spokojenost obyvatel…
Aneb proc jet rychle a pohodlně, když jde jet dýl, s přestupy a dráž že… Ale tak cestující má být hlavne rád, že to má WiFi a je to v novém barevném schématu, že. Aneb zdrazime jízdné a za odměnu dostanete nové označníky. Které nejsou vidět ani na 50 m zn. přehlednost a bezpečnost především. (asi, nevím….)

vilik

Ta slavna wifi velmi casto nefunguje, ale to je na jinou diskuzi

jal

Po úbytku cestujících se dá omezit MHD.
Je-li to cílem, pak je koncepce správná.

Vladimir

Nejvytezenejsi je spoj číslo 8, takže je jasné, že musí ustoupit těm méně vytíženým. I já už občas jedu tramvaji do centra. Jedu sice déle, ale na druhou stranu nemusím řešit parkovné a hledat misto pro auto, takže jsem na tom podobne. Pokud ty auta máme nechat doma, tak by páteřní linka měla ještě více zrychlit a dostat se časově aspoň o 20% níže než dosud.

Jelen

Každý přestup výrazně prodlužuje cestovní dobu a odrazuje od používání MHD. Osová síť není vhodné řešení pro atraktivitu VHD. Ideální samozřejmě ani není příliš rozvětvená a složitá se spoustou linek, ale ideálně něco mezi tím. A to rozhodně není tento návrh.

Jiří Kocurek

Raději si tedy půl hodiny počkat na přímou linku?

Tomáš

Ano. Až budete mít berle nebo jiné omezení, tak si na ni rád počkáte. Nehledě na to, že třeba i půlhodina, která se Vám zdá ve městě dlouhá, je na vesnicích nedosažitelný ideál.

TnM

MHD neni primarne socialni sluzbou pro spatne pohyblive.
Resp. neni problem k tomu takto pristupovat, ale pak se ta normalne pohybliva ekonomicky aktivni vetsina presune do aut, protoze potrebuje dopravu castou a prehlednou a ne seniorske vymetaky.

Michal 460

Falešné dilema?

Jelen

Ne, jak jsem psal, ideální je něco mezi osovou a rozvětvenou sítí a s přijatelnými intervaly. Tedy něco jako v Praze.

Igor

Jak se dívám na linky 48 a 78 tak to bude schéma tramvajové sítě za 25-50 let.
Ono hlavně Hlavní nádraží už moc není hlavní a hodně toho převzal Svinov takže se redukci ani nedivím a z Hrabůvky má právě ta 78 jezdit do Poruby takže se to jen zbytečně rozmazává. Jasně jezdí méně často, ale 20-30 minut není katastrofa. Mně jezdí vlak k zubaři každé dvě hodiny a taky žiju.

Ic540

Vy jezdíte denně k zubaři ?
Já 2x do roka většinou.
To by se dalo přežít….

Igor

Dobře tak jinak. K jakémukoliv doktorovi to jezdí každé dvě hodiny. Jen prostě k jiným zatím jezdit moc nepotřebuji tak jsem uvedl toho, ke kterému jezdím nejčastěji.

David

Tramvaj těch 20-30 minut interval mít tak leda v noci. Jinak tam má prostě aspoň co 5-10 minut jezdit trolejbus.

Igor

Jen opisuji to, co je na obrázku u té 78, kde je právě ten interval uvedený.

MartinS.

Jsou dvě základní koncepce obsluhy měst kolejovou dopravou. Jedna jsou páteřní linky s kapacitními vozy, krátkými intervaly a přestupy, a také s doplňkovými linkami s dvojnásobným intervalem, které to k těm páteřním navážejí. Ano jsou tam přestupy, ale při krátkosti intervalů a s nízkopodlažními vozy nejsou nijak dramatické. Druhá koncepce je, že z téměř každé konečné se cestující dostane na téměř každou konečnou, ale intervaly jsou dlouhé a na některé linky stačí sólo vozy. Ostrava je nyní příkladem spíše té druhé, ale to neznamená, že ta první koncepce je špatná. Jen je jiná. A snaží se kolejovou dopravu definovat jako… Číst vice »

Jméno.m

Děkujeme za názor o pražských tramvajích pod článkem o ostravských tramvajích.

MartinS.

V Ostravě to zatím zavedeno není, proto se těžko dá uvést příklad. V Praze něco podobného zavedeno je a tudíž se to jako příklad dá uvést. Ale Vám jento jedno, že?

Michal 460

Ostrava má tři částečně na sobě nezávislá centra (Poruba, Moravská Ostrava/Přívoz, Jih) s podobnou přepravní poptávkou, možná jen s výjimkou spojení Jihu s Porubou, byť i tam se nadávalo na zkrácení linky 17 na porubskou vozovnu kvůli spojení do fakultní nemocnice.

Praha má centrum jenom jedno, byť „širší“. Podle mne se to nedá úplně srovnávat.

Lang

Tyhle obecné principy platí všude. Podívejte se třeba na Plzeň.

Dachs

Ke koncepci č. 1 potřebujete user friendly přestupní uzly. Na tom poněkud troskotaly radikálnější záměry pro Prahu, kde stejně jako nejúčelnější se jeví svazky dvou linek, které dotvoří další páteře vedle 9, 17 a 22, jež nevedou nad metrem, nebo kam je to metrem rychlejší (z Podbaby na Václavák vedená linka by byla blbost). Jinak bejvaly doby, kdy se i z Řep dalo dostat do Nuslí, tedy jen ve špičkách. Remcalo se, teď už to podle mě řeší jen věční nespokojenci se vším. Návrh pro Ostravu vypadá, jako kdyby tam k dílu pustili Jáju a Páju, kteří se stali v… Číst vice »

Tomáš Cejp

Nemám přehled kolik studentů FBI na bydlí na kolejích v Porubě, ale pro ně je to nepříjemnost. Co se týče studentů EKF, tak tato změna je tealizovatelná po dostavbě budovy v kampusu v Porubě (linka 20 jezdi jen pár spojů za den). Ale jsou i jiní co využívají trasu Stodolní-Poruba a zpět.

Pavel

Pokud vím, tak studenti EKF mají linku 37.

Tomáš Cejp

S přestupem na Českobratrské, v tom s Vámi souhlasím, ale je to cesta cca na 45 minut (dle návaznosti prestupu). A ke kolejim ve špičce jezdí jednou za 30 minut. A také záleží na studentech zda chtějí přistupovat či nikoliv. Cesta tramvají je přímá 25 minut. Vše záleží na preferencích cestujících, zda si dojdou k tramvají nebo pojedou s přestupem, kde je šance, že nestihnou přestoupit.
Linka 37 je studenty z větší části využívána v úseku Svinov-Poruba.
Čistě studentská linka závislá od délky semestru je linka 20. Ta je speciálně vytvořena pro studenty EKF.

Cyril

Přestupní tarif je od slova přestupovat. A z Jihu k FNO pojede v běžné ordinační době linka 78, bez přestupu. Za mě super, je to přehledné a logické, intervaly krátké, čili přestupy bez velkého zdržení. Podobné změny v Brně před 15 lety a vše klape.

Pavel

Před 25 lety 😉 Ten čas letí

Cyril

no fakt že jo! 😄

nekdo

souhlas. málo linek, husté intervaly, příjemné přestupy. to vše dělá v Brně celkem příjemnou a užitečnou MHD. upřímně, kdyby zůstalo těch téměř třicet linek z každé konečné na každou konečnou v intervalu 30 minut, nebo co, tak bych to asi nepoužíval

Pavel 2

Mejdan končí, peníze docházejí, těch redukcí veřejné dopravy bude mnohem více. Zdražit se nedá, jednak je jízdné jenom cca třetinou až čtvrtinou výnosů (zbytek je kompenzace ztráty zřizovatele) a jednak by do aut přesedl zbytek těch co platí plné jízdné. A děti a studenti to polovičním jízdným nezaplatí. O důchodcích, kteří tvoří většinu cestujících, ale mají volební právo, takže většina měst jim populisticky podlézá jízdným zdarma, ani nemluvím. V brzké době navíc nebudou města a kraje nakupovat vozy za dotace, ale za své, což bude také ranec.

Zdeněk

…za studenty a děti doplácí stát do obyčejného jízdného…

smasska

Ne v MHD.

Martin OVA

Začalo to nákupem středně kapacitních souprav od Stadleru a Škodovky, bude jich 77. Proto vznikla linka 8+ v taktu co 5 minut ve špičku. A od toho se odvíjí další změna linkového vedení tramvají. Jediné dvě linky, 2 a 5 zůstanou ve své trase. Zbytek bude jinak a většinou s jinými čísly. Jak naštvat většinu Ostravy. A logika? Třeba dvojka jezdí ve špičku co 10 minut, tzn. za hodinu 6 spojů. K tomu šestka s 3 spoji za hodinu, tedy 9 do centra ve špičku. Všichni spokojeni, kapacita OK. No a oni šestku zruší a dají dvojku co 5 minut,… Číst vice »

Poskok

Tak 3 spoje linky 6 jsou stále brány jako omezený provoz.
2 je třeba posílit přímo v její trase, protože ve špičce je kapacitně nedostačující.

A kolik lidí jezdí reálně 6, protože jim tam nic jiného tam nejede? To bude v jednotkách, většina s ní jezdí z důvodu psychologické vyšší rychlosti při jízdě do Výškovic (celá 1 minuta).

Jezdič

Souhlas, ten navržený koncept řeší asi největší nedostatek toho dosavadního: věčně plnou linku č. 2, kdy večer a celý víkend má celá tato část jihu (Výškovice, Zábřeh) kamkoli do centra hrozný 20minutový interval.

Anatol J.

Ano, takže víme, o co je největší zájem, a to je potřeba zrušit. Vždyť ti lidi to zneužívají !! Je potřeba apson dvojake přečíslování a přestupy tak, aby si to ujíždělo, jinak je z toho nevyženeme !! A ještě pár revizoru navíc…kdyby to náhodou někomu o minutu nevycházelo, protože to, že to jede o 5 minut později, zásadně není chybou DP, že…víme svoje

Poskok

Minuty už opravdu s aktuálním tarifem není třeba v Ově řešit.

6 jezdí proti 2 prostě minimum lidí a mnohem větší službu udělá dvojka v polovičním intervalu (že by se uživila 2 v polovičním intervalu a k tomu i ta 6, to je už jiná, ale na to nejsou prachy).

Vladimir

Nejvytezenjsi je spoj číslo 8, takže je jasné, že musí ustoupit těm méně vytížený. I já už občas jedu tramvaji. Jedu sice déle, ale na druhou stranu nemusím řešit parkovné, takže jsem na tom podobne. Pokud ty auta máme nechat doma, tak by páteřní linka měla ještě více zrychlit a dostat se časově aspoň o 20% níže než dosud.