DPO osadí antikolizním systémem všechny tramvaje od Stadleru
Antikolizní systém při testech. Pramen DPO
Systém nejprve řidiče na překážku upozorní ikonou, pak zvukovou výstrahou a nakonec, pokud řidič nereaguje, sám zabrzdí.
Přece by jste nechtěl po supervedení nejmodernějšího podniku v pozorovatelném vesmíru, aby řešilo takovou zbytečnou a podřadnou věc, jako je přeprava cestujících, dobré jízdní řády, rychlou přepravu a dostatek spojů. Prostě činnosti aby MHD byla konkurenceschopná a lidi nalákala. Nejdůležitější je PR, módní značka cool, veřejné lhaní, utrácení zbytečných miliard za zbytečné věci, nefunkční projekty atd.
A zrovna jako na potvoru začli z opačné strany, tj. od tramvají?
Takže řidič bude čumět na dotykovou obrazovku (při jejímž ovládámí musí dělat to, co se s jiným zařízením – mobilem – trestá, ale dotykáč je holt levnější než bezpečnější intuitivní ovladače) a dokud tam neuvidí ikonku výstrahy, může jet, bo 80m před ním je volno…
Mimochodem – v Olomouci antikolizní (a též hodně hlasitě mediálně představeno) EVO bouralo při nějaké 4. směně, protože vlevo odbočující auto do poslední chvíle nepřekáželo…
Prostě ve městě to buď bude řvát furt nebo zabrání max. sražení těsně před vozem přecházejícího chodce, kde na kontrolu prostoru stačí zrcátko za pár stovek.
Jde o to co je úkolem toho systému. Podobný antikolizní systémy se pořizují hlavně kvůli zabránění najetí jedné tramvaje do druhé, což jsou ty nejdražší nehody, u kterých dává smysl investovat do jejich prevence.
Asi se v praxi tyhle systémy moc nevyužívají (nebo aspoň ne tenhle konkrétní), když to museli více než rok testovat a kalibrovat. Pak je otázkou, jestli jsou všichni okolo tak hloupí, že do toho neinvestují nebo DPO tak „chytrý“, že do toho ty peníze nacpe. Podivné také je , že se do toho tendru přihlásil jediný zájemce, který je zcela evidentně propojen s výrobcem těch tramvají.
Dosah jen 80 metrů a ještě to čeká na reakci řidiče, jaký to má smysl a účinnost? Automatické nouzové brzdění funguje na principu, že má právě rychlejší reakci než řidič, který si stěží hrozící kolize stačí všimnout. Pokud má prioritu až za člověkem se dvěma stupni výstrahy, tak to nepomůže ani při jízdě krokem v pěší zóně.
Dosah 80 metrů znamená, že při rychlosti 60 km/h má ten systém na reakci cca 3,5 sekundy tak, aby tram zvládla zastavit před překážkou. To si myslím, že je dostatek času na upozornění řidiče a autonomní zásah do řízení.
Jen aby pak stačila včas zastavit před tou překážkou…
Pokud je překážka tramvaj jedoucí stejným směrem (zadní řidič nechce dodržovat rozestup) tak to docela stačí.
Jo nárazu do auta to asi nezabrání.
Jedinou otázkou je, při jaké max. rychlosti to bude fungovat.
To by mě tedy zajímalo, jaká je brzdná dráha tramvaje při rychlosti 60 km/ hod. 80 m? 75? Při použití nouzové brzdy? To odpovídá dosahu antikolizního systému. To si teda nemyslím, že za těchto okolností, resp. při rychlosti, kterou uvádíte, je 3,5 s více než dost.
a jen pro pořádek: 60km/h je cca 16,7 m/s, tj. za 3,5 s asi 58 m.
Tady asi nepůjde ani tak o ten systém samotný, ale spíš o to, že PRVNÍ. Magická formule pro pana Moryse a Macuru. První bezpapírová, první bezdieselová a přibude první antikolizní, ať to stojí, co to stojí,má nebo nemá to smysl…..
Jen aby pak oba nebyli první…na Borech…za zpronevěru…
Aspoň budou ty stadlery vypadat lépe, bez toho velkého bílého pruhu mezi světly.
Věděl by někdo, jak je možné, že do aut i nižší třídy se tihle asistenti montují už hodně let a do relativné nových tramvají (na seznam-autobusu jsem našel 2018) za desítky miliónů se to musí montovat navíc? Díky
Těch důvodů bude asi víc. Očekával bych, že mezi ty hlavní bude patřit to, že takový systém není povinný, a zákazník jej nepožadoval.
V autě se při nouzovém brždění díky pásům nic moc nestane, ale v tramvaji vám popadá hromada lidí.
Zaplatí se to odvrácením jediné závažnější tramvajové nehody. Vždyť už v samotném článku je, že jeden Stadler už musel být po nehodě tramvají odepsaný… a to jsou zpravidla tyhle nárazy zezadu, které by to mohlo eliminovat.
Buď neměla Ostrava kupovat tramvaje, co se nedají opravit za rozumné ceny, nebo do nich má aspoň dávat jen své nejlepší řidiče. Díky tomu antikoliznímu systému budou v ostravských tramvajích mnohonásobně častěji padat lidi.
To by skôr chcelo velkokalibrové guľomety 😀 a ešte lodnú sirénu
U tramvaji staci poradny naraznik.
Spíš pluh. 😄
Co kdyby náhodou nasněžilo…
Tak po zkušenostech provozu…kdy se tramvaj boji vlastního stínu a hned brzdí na maximum,to bude paráda.uplna kravina.Nic proti bezpečnosti,ale tohle bude maras.
Asi proto to kalibrovali, aby odladili plané poplachy. Jenže stejně to skončí nadáváním hlídacímu psovi, že štěká na lidi, kteří jsou za rohem, kam nadávající nevidí.
Vlastního stínu asi těžko. Ale při použití radaru se může bát mostů nebo předmětů mimo koleje v zatáčce.