DPO koupí sčítače cestujících, osadí jimi na 500 vozidel
Tramvaje Dopravního podniku Ostrava. Zdroj: DPO
Systém poskytne přehled o konkrétní obsazenosti spojů na všech zastávkách v reálném čase, který bude dále využíván pro datové analýzy.
Ty sčítače stejně určitě nebudou schopné spočítat dobře cestující. V dobách, když jsem před několika léty pracoval v DPO, nám do autobusu namontovali sčítače a ty nedokázaly správně spočítat 2 lidi, kteří současně vlezli do dveří. Takže výsledek toho byl, že jsem na displeji viděl, že na konečné mám v autobuse 7 cestujících,ale ve skutečnosti jsem tam dojel prázdný. Když jsme k tomu měli připomínky, snažili se to seřídit, ovšem bez výsledku. Konečně pak firma přišla,jak na to. Vypnuli nám na displeji počty cestujících a byl klid, jelikož jsme neviděli,jak to počítá. Pak přišli s novým způsobem sčítání pomoci vážení.… Číst vice »
A vy si myslíte, že studenti to spočítají dobře? Od určitého počtu cestujících je to jen orientační (vím, dělal jsem to). Troufnu si říct, že odchylka bude možná větší než u automatiky, která se dá vylepšit.
Záleží ale co chcete – jestli chcete zjistit, kolik přesně lidí využívá vybranou zastávku. Nebo naopak chcete znát obsazenost spojů, kde odchylka rozhodně nevadí. 7 lidí nemůže hrát roli v rozhodování.
A víte,k čemu ty sčítače jsou dobré? Na nevytížených spojích pak můžou rušit v klidu spoje, protože zjistí, že spoje jsou nevytížené. Tím se vrátí náklady na montáž a nákup sčítačů. Sčítání pomocí řidičů nebylo objektivní. Ti uvědomělí totiž psali víc cestujících, než byla skutečnost. Protože právě tito řidiči si uvedomovali, že by mohly být zrušené jejich oblíbené spoje z důvodu nedostatku cestujících a museli by jezdit třeba něco horšího. Takže sčítače vedou spíš ke zhoršení dopravy.
Ale houby, spoje nejezdí podle obsazenosti, ale podle objednávky města. A ano, data ze sčítačů určitě bude město analyzovat a podle toho spoje měnit, ale neznamená to automaticky, že se spoje budou rušit. Naopak to může spustit konstruktivní diskuzi proč je nějaký spoj vytížený tak či tak, když by přitom měl být vytížený jinak a tím spustit řešení dlouhodobějších problémů. Lhaní řidičů o obsazenosti které popisujete je ten největší průšvih jaký se může stát, protože ta počáteční nevinná lež se nabaluje a nakonec je buď systém postavený na nesmyslech, nebo nakonec nikdo nikomu nevěří. A to není prostředí pro jakékoliv… Číst vice »
Přesně tak, garbage in, garbage out (GIGO) a špatná data jsou hůř než bezcenná.
Osobně si myslím, že jim z toho vyjde nutnost posílit o víkendu např. jedničku, která má 20-minutové intervaly a bývá narvaná už někde u Stodolní.
Zbytečné čísla.
Bude se pak vědět, kolik lidí jezdí na černo? Protože rozdíl, kdy jede tramvaj bez asistenta přepravy se strážníkem a s asistentem přepravy se strážníkem je markantní. Zvlášť směr hlavní nádraží do centra.
A bude to zase pořízeno z peněz Evropské unie?
Ale jo. Když to přispěje ke zrušení pitomích primitivních taktů, jejichž zavedení se skoro všude po Česku k dnešku dokončilo, po vzoru historické před smartfonové módní vlny ze západu z devadesátých let.
Tak snad se přejde k nasazování vozů podle skutečné potřeby, a rozmělnění špičky i snížení počtu maximální potřeby vozidel domluvou měst ači kraje s největšími zaměstnavateli a školami o jejich raních otevíračkách.
Hmmmm. Opět tunel, už nevíme jak si přihrát další lahvinku vína… Víte že, do jedněch dveří to přijde na cca 50 000,- ? Nejsou to vyhozené many?
Jak jste příšel na 50 000,-?
Např. se stačí podívat do registru smluv u nejmenovaného dopravního podniku 🙂
To je cena i s montáží a schválením od DÚ, vč. zkušebních jízd?
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/31341312?backlink=w3gxg
Dvoudveřové vozidlo 51 250,- kč bez DPH… ale z toho udělát 50 000 za dveře?
Odkaz?
Hledej šmudlo 🙂 nic ve zlým… :). Jen dneska každý chce vše pod nos. Zkus si najít zakázku na montáž sčítacích rámů a bude š se divit :).
Ono pokud někdo chce podložit tvrzení, tak dava odkaz. Jinak zatím tvoje tvrzení vypada jako tlučhubné někde od piva….
Však už Ti ho tam někdo dal … Přímo na tuto zakázku… Pravda, Buse to podlezlo oproti jinými dodavateli… Ale i tak pojďme počítat:
76 800 mil (včetně DPH) za zakázku, děleno 1714 dveřmi je kolik? No cca 45000,-. Takže pořád to je levná láce? Takže jsem tak daleko nestřílel, co?
Super, vítám, že data mají být veřejně přístupná. Jednak se s tím dá pracovat pro zobrazení obsazenosti spoje ve vyhledávači spojení (aktuální a předpokládaná podle předchozích dnů), což už funguje třeba u vlaků. No a druhak se to samozřejmě dá použít pro analýzy vytíženosti spojů a zjistit, které úseky potřebují posílit a kde naopak skoro nikdo nejezdí. Nebo pro potvrzení jevu plechového deštníku, zda obsazenost spojů závisí na počasí 🙂
Doporučuji příměsto okolo Budapešti – zde při nástupu vidíte u dveří na displeji obsazení vlaku (zelená / žlutá / červená) a hned víte, že ve vedleším voze si lépe sednete.
V autobusech DPO jsem si všiml zajímavého průběžného průzkumu obsazenosti vozidel, který dělají řidiči. Na vybraných zastávkách se jim na obrazovce zobrazí „anketa“, jaká je odhadovaná obsazenost autobusu, 6 možností od 100%