Doprava ve městě Tramvaje

DPO chystá proměnu dalších tramvajových zastávek, polovina je už bezbariérová

Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
Tramvaj Stadler Tango NF2. Foto: Jan Sůra
DPO společně s městem chystá i jednotný mobiliář zastávek.

Další tramvajové zastávky v Ostravě čeká větší proměna. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal soutěž na studie proveditelnosti na revitalizaci tří tramvajových zastávek, u dalších chce začít s proměnou již letos.

V zakázce hledá variantní prověření možnosti rekonstrukce celkem tří zastávek: 29. dubna, Mariánské náměstí směr Poruba a Svornosti. Více variant je podle DPO nutné, protože zastávky se nachází v prostorově komplikovanějším území. „Mimo uvedených studií máme záměr zahájit projektování stavebních rekonstrukcí i dalších tramvajových zastávek. Jedná o zastávky Muglinovská, Fakultní nemocnice, Horymírova, Provaznická a Kunčičky kostel,“ řekla mluvčí DPO Tereza Šnoblová. U těchto zastávek není variantní prověření nutné.

Cílem všech rekonstrukcí je podle ní dosažení plné bezbariérovosti v přístupu na nástupiště i v nástupu do vozidla a zvýšení komfortu a bezpečnosti cestujících. Například u zastávky 29. dubna by součástí revitalizace mohlo být i umístění kamerového systému nebo umístění informačního systému KODIS.

Bezbariérové zastávky budou i na místech, kde probíhá modernizace trati

DPO se snaží dlouhodobě dosáhnout standardizace vybavení na zastávkách (přístřešků, zábradlí, laviček a odpadkových košů). Vlastníky a správci vybavení na zastávkách je ale více subjektů. „V této věci intenzivně spolupracujeme se Statutárním městem Ostrava. DPO vlastní například pouze tramvajová nástupiště, vybavení na autobusových zastávkách, které jsou obvykle umístěny na chodnících, zase patří ve většině případů příslušným městským obvodům,“ dodala Šnoblová.

V Ostravě je už zhruba polovina zastávek bezbariérová, často díky podpoře evropských a švýcarských fondů. „V letošním roce budeme modernizovat ještě zastávku Rodimceova, nebo v rámci modernizace tratě i zastávky Vozovna Poruba a Rektorát VŠB směr centrum. Statutární město Ostrava v současné době dokončuje rekonstrukci zastávky Kotva a v letošním roce má naplánovánu ještě i rekonstrukci zastávky Důl Odra,“ dodala Šnoblová. Projekční práce začaly i na modernizaci nejfrekventovanější tramvajové zastávky – Karolina.

DPO spolu s městem připravuje pilotní projekt nového standardu mobiliáře, současně vypsal zakázku na studii proveditelnosti vybavení zastávek Kotva a Důl Jindřich. Zastávka Kotva se v současné době dokončuje, zastávka Důl Jindřich by mohla projít proměnou předběžně v průběhu dubna nebo května.

Vizualizace budoucí podoby zastávky Důl Jindřich. Foto: DPO
Vizualizace budoucí podoby zastávky Důl Jindřich. Foto: DPO

 

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PatrikS.

Snad „proměna“ proběhne lépe než ta, která potkala zastávku na náměstí Svatopluka Čecha. Jediným výsledkem několikaměsíční přestavby na „inteligentní“ zastávku totiž bylo, že místo zábradlí jsou tam jen nějaké sloupky.

Avlaky

Kdy budou dodány škoda tramvaje

Jann

Nerozumím jedné věci, proč se plánuje přestavba zastávek, které byly modernizovány v poměrně nedávné době a jsou bezbariérové (např. Důl Jindřich), když je stále ve městě mnoho zastávek, které jsou bariérové a nebezpečné. Nejsou to jen Hulváky, kde už se o tom mluví roky a pořád nic.

Permonik

Jde vidět že nerozumite jedne věci: psánému textu. V článku je modernizace zástavek a poslední odstavec se zabyvá sjednocením a novým standartizováným imobiliařem. Tam se nic modernizovat ve smyslu překopání zástavky dělát nebude…..

michal80

Nejdůležitější by bylo upravit zastávky Hulváky a Daliborova. Tam jsem již nejednou vystoupil přímo před auto. A takových je více. Myslím, že stojí za úvahu udělat zastávky s ostrůvkem a potom rekonstruovat poměrně bezpečné zastávky kde se nevystupuje přímo do silnice.

Jarka

Dobrý den, zastávka Horymírova bude konečně bez toho “ vymalovaného podchodu “ bezbariérová …???

Zbyněk

Škoda že se k ostravským tramvajím ještě nedostaly zastávky na znamení, ty by našly využití. Psal jsem dotaz na DPO, a prý o tom neuvažují, protože všechny tramvaje nejsou vybaveny tlačítky na dveře. To mi přijde spíš jako výmluva, těch tramvají bez tlačítek je absolutní minimum (a jejich doplnění není nic hrozného).

Pepa

Hlavně by to přineslo vyšší časové úspory, než stamilionová rekonstrukce trati

Ondra

Jenže ono jde i o to, že jednoho krásného dne by se to těch tratí stejně muselo kopnout – nejsou věčné.. 🙂

Pavel Vavříček

Však tlačítka na znamení je i myšleno obyčejné otevření dveří. Není to jen signalizace stop v podobě červených tlačítek. Třeba Zárubek nebo U Hradu by pěkně mohli být na znamení, protože tam moc lidí nenastupuje nebo nevystupuje a kvůli takovému zastavení ujíždí potom lidem spoje. Je to fakt výmluva. Navíc když se mrknete na video o tramvajových zastávkách na znamení u jednoho pražského řidičem který se jmenuje Rezistor, tak tam fakt říká, že stačí zmáčknout tlačítko u dveří.

Pavel Vavříček

*řidiče

Zbyněk

No to je to, že je ve vozovém parku ještě pár T3 bez obyčejných tlačítek na dveře, tak se toho chytili a proto to nejde…

Pavel Vavříček

Ne všechny T3 už mají poptávku. DPO vám lhalo. My už nemáme vozy bez poptávky. Praha bezpoptávkové vozy má díky lince 23 a ty zastávky na znamení tam mají také, ale v předpisech mají napsáno, že řidiči, kteří řídí vůz bez poptávky, tak mají podle předpisu zastavit na všech zastávkách a otevřít dveře.

Zbyněk

Tak nevím, proč není vůle pro zastávky na znamení. DPO se snaží být nejmodernější DP v ČR a tohle je jedna z podstatných částí :/

PetrD

Je to divné, hlavně v kontextu toho, že zastávek na znamení je už v rámci DPO(Ostravy) a MSK požehnaně (trolejbusy a autobusy)

Leinad

Stačí jedna předpisová věta – vozy bez signalizace zastavují vždycky. (Mimochodem stejně by to mělo být v předpisech ošetřeno. Zastavovat i novým vozem, když se signalizace pokazí)

Modré zábradlí

A chudák v stresovaný běhá po tramvaji a hledá tlačítko,které by mohl zmáčknout.

Jiří Kocurek

Pokud se dobře pamatuju tak i na starých strojích bylo nad dveřmi tlačítko k řidiči. Jednou dlouze – zastavíme, 3x krátce nouzová signalizace.
Na fotce vpravo: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Praha_-_Inside_Tram_-_Tatra_T3_%287510112578%29.jpg

Leinad

Dovedu si představit jinak nahrané věty v hlásiči.
„Příští zastávka XXX, zastávka je na znamení“
„příští zastávka XXX, zastavujeme“

PetrD

Tak je to na zastávkách na znamení v trolejbusech a autobusech.
„Příští zastávka XXX, zastávka je na znamení“

Martin

A opravu platebních terminálů začne letos?

Pavel Vavříček

Jo též často vidím poslední dobou, že se pořád synchronizují nebo se škubnou.

Michal80

A nejlepší je, když jedete 20min a strhne Vám to jízdné za 24.hod.