DPMB má nový retro trolejbus ve sbírce, stejný typ skončil v provozu letos

Trolejbus Škoda 22Tr po generální opravě. Foto: DPMBTrolejbus Škoda 22Tr po generální opravě. Foto: DPMB

Proměnou procházejí v Brně další dva historické trolejbusy.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) zařadil do své sbírky historických vozidel jeden z nejmladších kusů. Po 17 měsících renovace umístil do své sbírky trolejbus Škoda 22Tr. Jde o typ, který DPMB z pravidelného provozu vyřadil teprve letos v lednu.

V Brně jezdilo jen osm kusů tohoto typu, v lednu skončily poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. „Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem 13 vyrobených kusů jich tady jezdilo osm. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Generální oprava proběhla ve vozovně v Komíně. „Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ popsal začátky prací Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB. Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. „Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími,“ doplnil Havránek. Vozy 22Tr jezdily s cestujícími hlavně na linkách 25, 26 a 37. S dodávkami nových, moderních vozů 27Tr však byly postupně vyřazovány.

Proměnou prochází i vůz 14TrM. Do trolejbusu jsou aktuálně montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách. Nejvíc však pracovníky DPMB zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů – trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté byl prodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí.

Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ uzavřel Žůrek.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB Škoda 22Tr
10 komentářů