DPMB má nový retro trolejbus ve sbírce, stejný typ skončil v provozu letos
Proměnou procházejí v Brně další dva historické trolejbusy.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) zařadil do své sbírky historických vozidel jeden z nejmladších kusů. Po 17 měsících renovace umístil do své sbírky trolejbus Škoda 22Tr. Jde o typ, který DPMB z pravidelného provozu vyřadil teprve letos v lednu.
V Brně jezdilo jen osm kusů tohoto typu, v lednu skončily poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. „Brno bylo jejich největším provozovatelem. Z celkem 13 vyrobených kusů jich tady jezdilo osm. I proto jsme se rozhodli, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
Generální oprava proběhla ve vozovně v Komíně. „Celé vozidlo se muselo rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ popsal začátky prací Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB. Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. „Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími,“ doplnil Havránek. Vozy 22Tr jezdily s cestujícími hlavně na linkách 25, 26 a 37. S dodávkami nových, moderních vozů 27Tr však byly postupně vyřazovány.
Proměnou prochází i vůz 14TrM. Do trolejbusu jsou aktuálně montovány součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách. Nejvíc však pracovníky DPMB zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů – trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté byl prodán do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí.
„Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř 40 let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ uzavřel Žůrek.