Dozvuky nehody RegioJetu. České dráhy chystají mimořádnou kontrolu stejného typu vozů

První vůz řady Bcmz po modernizaci na zkušebním okruhu. Foto: Výzkumný Ústav ŽelezničníPrvní vůz řady Bcmz po modernizaci na zkušebním okruhu. Foto: Výzkumný Ústav Železniční

Stejný typ vozů u Českých drah prošel nedávno modernizací.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Také jeden dozvuk: „Pro informaci zveřejňujeme text dopisu, kterým jsme odeslali generálnímu řediteli Správy železnic: Vážený pane generální řediteli, v souvislosti s tragickou srážkou dvou vlaků u Pardubic se v médiích vyjádřil člen správní rady Správy železnic Michal Šimek mimo jiné těmito slovy: „Ten problém se netýká jen Pardubic. Stejně tak třeba úseku mezi Prahou-Smíchovem a Prahou-Radotínem. Já jsem čekal, že první takováto nehoda bude právě tam.“ Oceňuji jeho otevřenost a upozornění na problém, současně jsme ale pochopitelně velmi zneklidněni tím, že na frekventované trati hojně využívané našimi obyvateli v rámci příměstské dopravy do Prahy zřejmě existuje riziko, kterého si… Číst vice »

LudaL

Ještě jeden dozvuk recenzenta, co zrovna zkoušel jet autovlakem ČD do Košic, 15 minut po havarovaném Regiojetu.
https://youtu.be/jcwUsRxIhdU?si=XVNaZaUfprIYYZg-

Milda

A kolik jezdí vozu naprosto stejné konstrukce jen v kupé nejsou lehátka ale sedačky?

Avlaky

U ČD a RJ přesně 0 dohromady

M474003

Jak budou tu kontrolu provádět? U výrobce proběhne stlačovací zkouška? Nebo ho budou mačkat 2 lokomotivama?

Karl vB.

Myslím, že ČD mají dceřinku, která se jmenuje VÚŽ a ta by to jistě zvládla i nějakou nedestruktivní metodou.
https://zdopravy.cz/mohl-to-byt-sklad-brambor-dnes-je-z-nej-unikatni-zkusebna-188268/

Y.K.

No nedestruktivní. Buď to stlačíte na provozní tlaky a pak slabá místa neodhalíte a nebo to stlačíte na mez pevnosti a pak je odhalíte a dost pravděpodobně to bude destruktivní.

M152

Nebo to můžou proměřit a udělat výpočty.

Y.K.

To je u staré konstrukce celkem složité. Leda by k tomu měli kompletní výrobní dokumentaci což pochybuji že mají (jaké materiály, jak svařované jak tepelně zpracované a tak). S polovičatými údaji z modelů nevypadne nic rozumného.

Ingip

U výrobce těžko, železniční vozy už dlouho nevyrábí.

David

RJ1021 má až do srpna v rezervačním systému „vyprodané“ lehátkové vozy 13 až 15 za lokomotivou. Předpokládám, že nejde o zvýšený zájem o tyto místa.

Otakar

Všechny ty vagóny vyřadili.

Marana_CZE

Takové teoretické otázky ohledně financí. Pokud se zjistí, že opravdu šlo o výrobní vadu vozů a byl by jejich provoz zakázán, mají dopravci, kteří je využívali a budou je muset vyřadit možnost finančního odškodnění (Jestli ještě existuje výrobce, jeho nástupce, úřad zakazující jejich provoz, pojišťovna, stát, kdokoliv jiný)?
A taky, jak se to řeší s pojistkou, když by jí RegioJet chtěl využít pro vyplácení odškodného rodinám obětí, když by se přišlo na konstrukční vadu? Má pojišťovna právo odmítnout plnění?

Martin

Bavíme se o defacto muzejních konstrukcích staré desítky let. S tím, že kupujete ojetá vozidla desítky let stará kupujete i tohle riziko. Ostatně vyřazení vozidel starší konstrukce je vesměs motivováno i tím, že je tu něco nového, lepšího…

Pavel

Ve většině případů platí, že se aktuální technický stav srovnává s podmínkami platnými v čase uvedení do provozu. A pokud těmto vyhovuje, pak žel. vozidlo / stroj / auto / letadlo / elektroinstalace v baráku provozuje dál.
Jedině při servisu vyššího stupně nebo v případě zjištění opravdu kritické chyby se zařízení musí odstavit nebo zmíněná část nahradit.

Jiří Kocurek

Výroba a schválení? Odpovědné osoby, jenže to je již dávno promlčeno.

Riziko podnikání, holt je budou muset odepsat. Svět není peřinka.

Není možné

Bláboly od kocourka

gringoad

No a kdyz jsem se nad tim poskozenim vozu podivoval a kladl jsem si recnicke otazky proc neni slisovan, ale prelomen, byl jsem malem vyhnan… A najednou… Zlute k**** je vyrazuji, CD chystaji kontrolu… Pry je OBB vyradili protože nasly nejakou výrobní vadu. A my se v nich spokojene vozime… Teda ja ne… Ja do Zlutaku vlezu jen do R8 z Brna na Hranice, jinak se jim vyhybam… Svou sluzbi udelalu, CD se zlepšili ale ted je to opravdu dopravce pro chudy a vozi je srotem

Martin

Za vším jsou prachy. Ale reakce žluťáka je okamžité odstavení, zatímco národní dopravce nejdřív „jen“ prověřuje. V tomhle směru je reakce ČD horší než u RJ.

Jiří Kocurek

Přičemž ČD fans tu vyzdvihují lepší rekonstrukci interéru a lepší údržbu, jako by to mohlo zabránit výrobní vadě vozového rámu.

Lepší potah na sedáku je nanic, když má židle jednu nohu zlomenou a ostaní židle v tom místě stejnou vadu. Potah sedáku není nostná část židle, nohy ano.

Jiří Kocurek

Jen dodám, že fůra diskutérů vedla řeči o prasklých rámech podvozků, ale nedokázali nikdy říct, který kus, který typ. Kecali, nebyl to rám podvozku.

Pája

Někomu splývají termíny pojezd a podvozek.

Jindrosan

Kocurku, jdi do prdele. 😂

Tomas

Bohužel, RJ nasadil vozy po koupi ihned do provozu, kdežto ČD jim udělala řádnou revizi a proto tet mohou prověřovat. Když se podíváme i na jiné vozy RJ tak pod přelepem jsou vidět vypoukliny, což o sobě něco značí.

Avlaky

OBB tyto vozy provozují kdyby jste se informoval správně

Tomáš Juřen

A to mi tady jeden chytrák v předchozím článku dneska tvrdil, že ČD tenhle typ vozu už nějakou dobu vůbec neprovozuje…
Docela by mě zajímalo, jestli ta stará dobrá robustní poctivá B-čka jsou na tom s odolnostní svých skříní daleko lépe než ty novější vozy, kde se kvůli kdejaké moderní výbavě (klimatizace, elektronika) musí na rámu ušetřit každý kilogram, aby si udržel přijatelnou hmotnost. A že z vlastní zkušenosti vím, jak „papírová“ nástavba na tom masivním rámu u těch vozů řady B je…

Jiří Kocurek

Kdosi ze mě dělal blba, že ČD žádný Bcm nikdy nekoupily, natož aby od ÖBB koupily 150 vozů bez rozlišení typu.

Takže ještě jednou: https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD#n402

Je jich tam uvedeno 9 ks.

Elb

Vy jste to napsal tak, že ČD koupily 150 Bcm.

Jiří Kocurek

Jen jsem napsal, že ČD koupily 150 vozů od ÖBB.

Typ jsem neuváděl. Že si někdo domyslel „Bcm“ to už nemohu ovlivnit.

Pacicka

Ve vlákně, které bylo o Bcmz…. ale to byste nebyl vy, abyste si do modréko nekopl

Michal Bartoníček

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-reakce-na-nehodu-v-pardubicich-jancura-chce-stopku-rakouskych-vozu-v-eu-253406
Uměl by se někdo fundovaný k tomuto vyjádřit? Pocitově mi z jeho vyjádření totiž něco nesedí, ale nedokážu na to přijít.

Marana_CZE

Jestliže opravdu došlo k selhání rámu v totožném místě u pěti vozů během dvou MU, tak na té konstrukční vadě něco nejspíše bude.

https://www.facebook.com/share/p/aLZQ94G6mCr9dUTV/
zde v komentářích je fotka dalšího Bcmz, ktere bylo řazeno dále v soupravě a poškození vypadá obdobně jako u vozu z MU v Salzburgu. A taková konstrukční vada rozhodně nezmizí pomocí revitalizace a rekonstrukce interiérů, jak naznačuje ČD.

Jiří Kocurek

Ani odstraněním koroze a novým lakem.

Kosmik

Dovolím si nesouhlasit. Právě že se vagon plánovaně zdeformuje je dobře. U aut je to běžné. Ano navařte si na nárazník kolejnici a vůz se nezničí.Ale jen do doby kdy druhé auto tam ty kolejnice bude mít 2. Závěr konstrukce je jen to co od toho čekáte. Jsou videa testů nárazu vozú kdy se právě představek má složit a pohltit energii…..jen tam nesmíte při nehodě stát. To je pak smolík.

Jiří Kocurek

Jenže tenhle vagn se zlomil za předním podvozkem.
Nikdo si nelajzne udělat deformační zónu za přední nápravou autobusu.

Nové železniční vozy procházejí alespoň simulací crash testu, to u automobilů s traverzou vepředu nebylo.

Y.K.

Plánovaná deformace je určitě pěkná věc, ale musí být vyprojektovaná, vyzkoušená a ta deformace se plánuje v místech kde NIKDY nejsou lidi.

Tenhle vůz se zlomil v místě nejslabší konstrukce (každá konstrukce má nejslabší místo), rozhodně nejde o deformační prvek.

Petr

Navíc by tam musela být doplněna nějaká deformační zóna. Ta síla co ohne rám v tom nejslabším místě se někam musí přeníst.

Jiří Kocurek

Přesně tak, jsou dvě možnosti:
a) Uvažovat vagon tak pevný, že dojde pouze k pružné deformaci. Dlabat ingot.
b) Vyrobit deformační zónu tam, kde nadělá nejméně škod.

Pohlcená kinetická energie je rovná energii deformační. Po vyčerpání deformační zóny jde síla dál, jak voda hledající cestu dolů si energie najde další slabší místo, kde se opět vyřádí. Může to být další deformační zóna na druhém konci téhož vozu.

Stráťa

Kde u železničního vozu uděláte deformační zónu tak aby neohrozila cestující? Možná uličky a toalety na konci vozu mají šanci na menší počet cestujících (a u jednotek tam ani nejsou) ale úpně bez cestujících je k dispozici pár centimetrů o které lze „zarazit“ nárazníky pod vůz.

Na železnici to chce hlavně téměř eliminovat srážky vlaků mezi sebou. A to už technika dnes dokáže zařídit, jenom se jí musí železničáři přestat bránit.

Jiří Kocurek

Nárazníky, tak jak to zafungovalo na onom Traxxu. Přičemž „obětuju“ prostor mezivozového přechodu, jelikož tam se lidé zdržují nejméně. Kdekoliv jinde je to totiž horší.

S druhým odstavcem bezvýhradný souhlas.

Petr

Přesně tam jsou určené. Viz
2008/232/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 21. února 2008 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému Kolejová vozidla transevropského vysokorychlostního železničního systému (oznámeno pod číslem K(2006) 648) (Text s významem pro EHP) „Deformační zóny musí být umístěny buď v neobsazených prostorech, které jsou v blízkosti konců každého vozidla, před kabinou a v přechodových zařízeních, nebo, není-li toto možné, pak v přilehlých, dočasně obsazených prostorech (např. na toaletách nebo v nástupních prostorech) nebo v kabinách. Deformační zóny nejsou přípustné v prostorech, kde se nacházejí sedadla cestujících, včetně prostor vybavených sklápěcími (zvedacími) sedadly.“

Ondřej Wessely

… někteří železničáři… Ale nechci se tady dohadovat. 🤣

Amper77

Železničáři nebo ekonomové?
Kdyby silniční doprava investovala do stejného stupně bezpečnosti, kolik by stály auta?

Y.K.

Za nárazníky. Dáte tam maximum možného stlačení, vozy do sebe samozřejmě narazí, ale nesmíte rozdrtit celý představek.

S druhým odstavcem souhlasím. Jsou cesty jak železniční srážky maximálně eliminovat. Rozhodně se to ale netýká železničářů, ale našich železničářů. Jsou země kde se bez ATP nic nehne.

Průvodce původní Aleš

„Save Alert“
Holt Seznam Zprávy…

ČD4ever

Jo, Save Alert bude určitě pro tu agenturu neznámý pojem. To rozhodně nesedí.

Tomasek

U Regiojetu je vice problemu, skoro vsechny vozy maji brutalni podudrzbu..

Anonym 020

Nejen vozy, ale i lokomotivy.

Kuko

Defektoskopii rámu na mikrotrhliny nosných částí dělá málokdo a naopak dnešní moderní skříně se většinou svařují jako celek, nikoliv jako papírová nástavba, namísto aby se vagon vyškub ze soupravy tak se zlomí což evidentně protože tam není něco, co by ho podrželo aby měl možnost se jako celek vyškubnout, navíc v pardubicích RJ hupsnul na brzdu takže zadní vozy držely tak to bylo ještě o něco horší než kdyby náklad soupravu kousek protlačil nažpět než zaúčinkovala jeho brzda. K článku, baví mě jak se nyní PR dopravců předhání aby veřejnost uklidnila že něco dělaj „pro bezpečnost“ a vsadím korunu že… Číst vice »

Petr

Stačí se podívat jak se vyvalil bok u 471 na Wilsonu.

Jiří Kocurek

Pokud ty vozy opravdu mají konstrukční vadu, tak je budou muset vyřadit i u ČD.
A protože nositelem špatných zpráv je nenáviděná osoba, tak ho budou činit vinným za skutečnost kterou hlásí; že nositel špatných zpráv je viníkem výrobní vady.

SYN

To je jasný, kdyby to pořádně natřel tak se to stát nemohlo…

Tomáš

V tom případě by za to měl být odpovědný ten, kdo schvaluje technický stav vyhovující běžnému provozu a pustí takové vozy na trať.

MaPe

No nějak se začíná RegioJet snažit odpoutat pozornost od toho, že hlavně nehoda byla (téměř s jistotou) zaviněna jeho zaměstnancem, to jest strojvedoucím, který projel stůj a rozříznul výhybku, podle toho co od rána čtu za vyjádření pana Jančury. O konstrukční vadě začal mluvit jen pan Jančura, žádné jiné stanovisko jsem k tomu nenašel. Ale začal o tom mluvit jen a pouze on až v momentě, kdy po internetu začaly „lítat“ fotky jeho schnilého vagónu a kdy mu úřady přislíbily kontrolu. Ano, schnilé boční plechy asi nemají vliv na tuhost nosného rámu, ale jaksi to vypovídá o údržbě RJ, která… Číst vice »

p_u

Onen nešťastník v Salzburgu byl až čtvrtý ! od místa srážky.

Twix

Tak jasně že se snaží komunikovat jiné věci než to že nehodu nejspíš způsobil jeho strojvůdce, co byste mu doporučil říkat?
A odkud se tu všude bere to přesvědčení, že ETCS by povolilo projet stůj ve stanici? (mluvíme o vlaku, ne o posunu)

pingl

„…co byste mu doporučil říkat?“ Tak třeba: „Neuvědomil jsem si, že vlaky jsou úplně jiná liga než autobusy. Nemám na to vědomosti a každý opravdový odborník přes železnici ode mě raději utekl, když viděl ten bordel co v tom mám. Nemám peníze na kvalitní vagony, kupuji starý vyřazený šrot, nemám peníze na pořádné opravy, nemám peníze na pravidelnou údržbu, nemám peníze na každodenní úklid. Nemám ani peníze na dostatek vagónů. Nemám peníze na zaplacení kvalitních zaměstnanců. Když omylem někdo kvalitní u mě pracuje, snažím se ho odrbat kde se dá, dříve než mi zdrhne. Nikdy jsem se neměl do vlaků… Číst vice »

Granja

Chtěl bych vidět toho nešťastníka, který by vlastnoručně podepsal (vzal na sebe plnou odpovědnost), že tento typ přestárlého vozu s konstrukční vadou, navíc fyzicky ověřenou při nehodách, povoluje řadit kdekoli v soupravě vlaku.

MaPe

Já bych jen doplnil, že o konstrukční vadě mluví pouze vlastník vlaku, který s největší pravděpodobností způsobil tuto mimořádnou událost. A který se snaží odvést pozornost od toho, že má na těchto vozech prorezlé vozové skříně. Nikdo seriózní, nebo fundovaný tuto, prozatím teorii, nepotvrdil. To je dost podstatné pro merito Vašeho příspěvku. Takže moje poznámka o provozu byla míněna spíše tak, že se žádná konstrukční vada nenajde (po 40 letech?), bude se jednat maximálně o únavu materiálu vzhledem ke stáří vozu. To rozlomení vozu se opravdu mohlo takto projevit proto, že mašina je nová a prakticky nárazem netknutá, to znamená… Číst vice »

SYN

V Salzburgu došlo k nárazu v rychlosti 24kmh, to byl ten hlavní rozdíl, pozice vagonu naopak byla dál od loko/posunového dílu. A přesto se vyboulily…

David

Hmm a najednou vadí skanzen vozy? Ty autobusy co se točí po 10-15 letech fakt mají výhodu v tom, že za tu dobu se toho dost změní.

libor

je tak, tady se často člověk dočte, že bus auto je fuj fuj, pač vydrží málo let a km, že vlaky se dělají na životnost 50let, některé dokonce na 81let (810) 🙂

Xaver

Pokud mají konstrukční vadu, tak ji rekonstrukce ani renovace určitě neodstranila. Součástí takových činností totiž nikdy nebývá zesilování rámů.

SaulGoodman

A zároveň to asi neodhalí ani běžná prohlídka, resp. pokud ano, tak by si toho musel někdo všimnout již dříve a ignorovat to.

Jiří Kocurek

Neodhalí. Sice dole někdo tvrdí, že u ČD má tahle defektoskopie kvalifikovanou obsluhu, ale… budou ji dělat taky až ex-post, tedy po nehodě.
Což znamená, že kontrolu výrbních vad předtím u ČD neprovedli, jinak by závěry měly.

Jó, to bylo radosti, jak se podařilo žlutému vyfouknout pod nosem rakouské vozy.

flexaretista

Že mají konstrukční vadu, zatím tvrdí pouze Jančura. Tak bych počkal, protože zatím to spíše vypadá na masivní ofenzivu krizového PR, které se jeho průšvih snaží hodit na „absenci zabezpečovače“ (WTF) a vadný vagon.

Vesper

Asi tak. Je třeba nějaký závěr vyšetřování z toho přelomeného vozu v Rakousku? Na co přišli?

SaulGoodman

Jančura v rozhovoru pro SZ tvrdí, že došlo k zlomu rámu u pěti (!) vozů během dvou nehod – předpokládám této a té rakouské. Slyším to poprvé, ale pokud by tomu tak bylo, tak lze asi souhlasit, že to už na konstrukční vadu ukazuje. Každopádně hodlají poslat Evropské železniční agentuře výzvu ke stažení vozů z provozu v celé EU.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-reakce-na-nehodu-v-pardubicich-jancura-chce-stopku-rakouskych-vozu-v-eu-253406

Petr Šimral

Neřešili to, Bezpečnostní doporučení v závěrečné zprávě k nehodě v Salzburgu neřešilo větší poškození vozů.

Z. Lapil

Nevím, jak v Rakousku, ale u nás má drážní inspekce web a na něm mj. závěrečné zpravy z vyšetřování MU. Kompletní, s fotkami, citaci svědků… Počítám, že Rakušané to mají podobně.
U nás viz dicr.cz

Miri
Jiří Kocurek

Ale to ETCS tam fakt není. Být tam, tak fíra Stůj neprojel a nehoda se nestala vůbec.

Jaro Cermak

Vagón je stary, korozia urobila asi svoje. Ale pri náraze v priamej by sa nezlomil takto. Bolo to na vyhybke, tlak hlavne na jeden naraznik Prototyp skúšali na statický tlak, asi presiel.

Y.K.

Naopak, jak se s historií vozů u OBB ukazuje, tenhle typ vůz se tak zdá se zlomí vždycky i při podstatně menší ráně.

SYN

Inu, když to je pravda, tak si může dovolit to zdůrazňovat… asi tak jako si ČD může dovolit zdůrazňovat že u nich prošly tyto vozy revitalizací… sice to k věci nemá žádný význam (nosnost potahů je zanedbatelná) ale pravda to je tak to využijí že…

David 814-047

Existuje jedna výjimka, kdy se rám zesiloval – ale jednalo se o úplně jinou modernizací a už je to 30 let zpátky.

Libor

Píší tam, že vadná místa vyřezali a nahradili novými. Takže je možné, že ČD mají vozy v cajku (a mají absenci shnilých dír, což udělá opravdu hodně v tuhosti vozu).

Rudolf Tuček

Plech který je nad podélníkem nemá na tuhost konstrukce moc velký vliv.

Libor

Jenže ony ČD opravily i rámy v poškozených místech. RJ se nenamáhal opravit ani plech. V tom je ten rozdíl.

noerf

Problém je stav nosných části, do kterých se zpravidla nezasahuje při žádném stupni oprav. Oplechování a lak na to nemají vliv.

Knížecí rada

U RegioJetu jsou ale vozy prorezlé na první pohled.

Jiří Kocurek

A ta rez je teda důkazem neexistence výrobní vady?

Knížecí rada

Ne, jen dále konstrukci oslabuje

SYN

No ano, u plechu výrazně, u silnostěných profilů zanedbatelně…

Petr

Jenže to není 1000MB kde byla samonosná karoserie.

Y.K.

Některé vozy jsou evidentně prorezlé, ta fotka nebyla přímo k tomuto typu vozu Bcmz. To jistě není pěkné na pohled ani příkladná péče, ale rám je podstatně masivnější a „hlouběji“. To není auto se samonosnou konstrukcí, to je bouda na mohutném rámu.

Daniel

Prosim tě.. Vždyť i ty staré béčka jsou na tom kolikrát lépe než RJ Bcmz.

U Regiojetu bude defektoskop sprosté slovo.
Zatímco u drah má aspoň kvalifikovanou obsluhu.

Jiří Kocurek

Defektoskopii rámu … dělají na depu, nebo to chodí k externím/dceřinným firmám jako je DOPV, PARS, nebo i dokonce ŽOŠ Vrútky?

Rudolf Tuček

Nevím jak jinde ale na ONJ je defektoskopie která řeší hlavně dvojkolí.

Petr

Ona se dělá defektoskopie rámu u ŽKV dopravce ČD? Jak často? U kterých ŽKV? Děkuji za odpověď.

Daniel Jablonecký

A kolikrát je tomu zase naopak. Soutěžit tady o nejhorší vůz nedává žádný smysl.

sandero.krc

Nějaký důkaz pro Vaše tvrzení, nebo normální modrý plivanec?

Y.K.

Béčka mají jen vyspravené plechy, než šly do modra a na humanizaci byla také totálně prorezlá. A s rámem se pochopitelně nic nedělalo, jen očistit a přetřít, plášť vyvařit (což je dobře, ale na tuhost to vliv nemá).

Že by se dělala defektoskopie rámu je mi novinka, u některých prvků bych i chtěl vidět jak. Spíše okoskopie.