Dozvuky nehody na přejezdu v Olomouci. Správa železnic ignorovala doporučení Drážní inspekce
Foto z místa nehody v Olomouci - Hodolanech. Zdroj: Policie České republiky
Čekání na další mimořádnou událost, označila inspekce postup SŽ.
Pokud to budou pořád jen doporučení, tak je SŽ bude ignorovat. DÚ musí moci vydávat nařízení.
Na stejném přejezdu došlo ke střetnutí vlaku již v roce 2017. Tehdy Drážní inspekce v závěrečné zprávě doporučila Drážnímu úřadu, aby Správě železnic nařídil instalaci závorových břeven. K tomu došlo, Správa železnic ale pokyn nerespektovala a žádnou změnu na přejezdu neprovedla.
—
…K tomu došlo, Správa železnic ale pokyn nerespektovala a žádnou změnu na přejezdu neprovedla.
–
Nechápu. K čemu tedy došlo, když tam ty závory nejsou?
Dopadlo to dobře, jen zodpovědný strojvůdce byl lehce zraněn. Ale to je přece jen strojvůdce že?
Neměl by už někdo „odpovědný“ z toho Spolku penězoŽroutů, taky letět? Hnus!
Došlo k tomu, že Drážní úřad nařídil SŽ instalaci závorových břeven. Ale SŽ nařízení ignorovala.
Pokud je to opravdu nařízení DÚ a ne nějaké nezávazné doporučení, tak snad musí být způsob, jak nedodržení takového nařízení vynutit a nesplnění potrestat.
Už jste někdy slyšel o způsobu, jak Správu železnic k něčemu přinutit? Klidně si lžou, na nařízení kašlou, kdo jim co udělá? Že bude třeba zastavený provoz? No a co, oni nejsou dopravci.
U normální firmy by byl ředitel bez ročních prémii. Ale Svoboda se asi zase jen přiblble směje, ostatně jako vždy jako správný figurant.
Nelíbí se mi, že zde není uvedeno stanovisko městské části, města a kraje, třeba jeden z těchto subjektů brání instalaci závorových břeven na zabezpečení přejezdu by se měli podílet i vkastníci pozemních komunikací a vlastníci pozemků v blízkém okolí, tedy DI, by měla doporučit i změnu legislativy, to by šla ale proti sobě, kdo chce vědět více, tak se koukněte starší díl video magazínu pozor vlak, který je v odkazu:
https://youtu.be/tJQ9PIRwXhA?si=qq0bPIYbFVJwE2kI
A to před pár dny skončila plánovaná výluka, kdy se pracovalo právě na tomto přejezdu (výměna kolejnic atd.). To znamená, že se této výluky dalo využít i k instalaci závor…
Na silniční křižovatce se světelnou signalizací taky nejsou závory a buď na červenou zastavíte, nebo vás sejme třeba kamion. Neobhajujte někoho, kdo projede červenou. Je to zásadní chyba silničního provozu. Řidič se evidentně nevěnoval řízení, ten by projel i závory.
A která norma nařizuje ve kterých případech na křižovatce instalaci závor?
Já jen, že u přejezdů to platí, tak asi byl proto nějaký důvod.
Při Vaší logice by nemusela být před školami zábradlí, děti přece nesmí běhat do silnice…
Hloupej argument
A která norma nařizuje instalaci závor na přejezdech? Není žádná norma na závory. Přejezd je střežen světelným signalizačním zařízením. Závory byly poze doporučeny. Ne nařízeny podle nějaké vaší normy. Při vaší logice doufám, že nemáte řidičák.
1) Takže tvrdíte, že je legální vybudovat nový přejezd s traťovou rychlostí vyšší než 100 km/h bez závor?
2) Pokud dopravní moment přesáhne určité číslo, závora se dát musí, i když je traťová rychlost nižší.
3) Proč na mě útočíte, když něco nevíte, nebo máme jiný názor? Proč bych nemohl mít řidičák, když tvrdím, že tam mají být zavory? Copak jsem napsal, že červené světlo ignoruju?
1)Tvrdím, že na instalaci závor není norma. Na tratích vyšších rychlostí se při budování nového přejezdu závory samozřejmě instalují. 2) Na tomto místě je tratová rychlost 40km/h a silniční 50km/h 3) Sám napadáte mou logiku, a tvrdite, že by před školou podle mě nemuselo být zábradlí. Řidič, který se věnuje řízení vozidla a sleduje dopravní značení, nemůže blížící se železniční přejezd přehlédnout. Na blízkost přejezdu upozorňují tři návěstní desky – ty se objevují ve vzdálenosti 240, 160 a 80 metrů před železničním přejezdem. Pak blikají dvě červená světla. Ano, chcete ještě třetí zabezpečení- závory. Ale tady to podle mě normálnímu… Číst vice »
A která norma nařizuje instalaci závor na přejezdech?
Drážní úřad. Je to v článku. Sice to není norma, ale úřad, nicméně má takovou pravomoc.
Na červenou nikdo střízlivý do křižovatky nevjede protože ví, že „ti druzí“ mají zelenou a byla by to jasná srážka. Kdežto na přejezdu jsou sice dvě červené, ale blikají dlouho než spadnou závory. Takže je dost lidí nebere vážně.
A v Polsku se na blikající přejezd vjíždí úplně běžně, dokud není vidět vlak.
Hloupý argument hned v několika bodech:
– Drážní úřad instalaci závor nařídil, SŽ ignorovala.
– I ten, který jede v křižovatce na zelenou má nařízenu jízdu podle rozhledu.
– Což by na dráze znamenalo OP.
– Projetí „červené“ na dráze, tj. návěstdla „stůj“, se děje až moc často
– Což drážníci porád zametají ze stolu odkazem na silnici
a v neposlední řadě:
– Závory na silnici najdete tam, kde se vjíždí mimo veřejnou pozemní komunikaci. Například v lese.
Nějak se množí pochybení ze strany SŽ.
Nemnoží, jen se o nich konečně víc píše. Ten předražený alibistický bordel bez kapky odpovědnosti funguje od svého vzniku čím dál hůř.
Že polák nerespektuje červenou je jistě chyba SŽ. )) Nebude chtít závory i na silniční křižovatky?
Jenže SŽ neudělala preventivně vůči takovým nehodám tolik, kolik mohla. Takže nese svùj díl spoluviny.
Nejen mohla. Měla nařízeno udělat.
Takže se klidně můžou srovnávat s tím polákem. Jenže oni na to němeli půl minuty, měli mnohem více času.
Také by pomohlo nařízení pro každého řidiče opakovat každý rok autoškolu. Aspoň se vyřadí nemehla ze silničního provozu. A tak se zvýší bezpečnost.
A pro každého chodce, cyklistu, koloběžkáře, bruslaře, babku táhnoucí kárku, děti na odrážedlech…
Růžo, růžo, to je nápad.
Takze to zavedieme aj pre cyklistov? Vcera som videl takeho adepta na darwinovu cenu na bycikly.. Zeleznicny prejazd, zavory po obidvoch stranach cesty. Zavory spustene, blikaju cervene svetla. Kolona aut pred nimi. Doleti cyklista, obehne vsetky auta ich a postavi sa pred zavoru. Zdvihla sa lava zavora a on uz sa ponahlal na prejazd. Stale blikali cervene svetla a stale bola spustena zavora na jeho pravej strane.
Autoškolu nutně ne ale jednou ročně nějaký e-learning pro seznámení se s novinkami v pravidlech by nebyl od věci.
Růžo ty si hloupá jak dopoledne o zkouškách. Všichni profi řidiči včetně tzv referentů mají pravidelná povinná školení!
Podle růži nejspíš stačí každoročně opakovat zkoušky
https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-1137-Vypravci
… a výpravčí pak nebudou potřebovat staniční zabezpečovací zařízení.
Taky bych viděl hledat prvotní příčinu v chování některých řidičů na silnicích. Ze strany dráhy všechna možná opatření jsou málo. Na přejezdu jsou kříže, světla, ev. závory, před přejezdem značky, v případě poruchy nebo jejího náznaku všemožná opatření – jízda se zvýšenou opatrností, zpravování rozkazem, houkání, střežení přejezdu, předzváněcí doba, atd. Pro řidiče platí kříž a červená světla (jsou dvě a blikají – aby na rozdíl od křižovatky byla více vidět), a stále je pro některé problém to respektovat. Tak přejezdy zrušíme a uděláme nadjezdy a podjezdy. Jenže až tam nějaký magor z toho z toho nadjezdu skočí, tak zase… Číst vice »
Tome, díky za přesné zhodnocení té nehody. Způsobil ji řidič, nikoliv SŽ, jak je v článku podsouváno.
Takže ty, kdo prostě udělají chybu a něco přehlednou, prostě necháme zabíjet? A klidně vlastně i lidi ve vlaku.. Ani ten řidič na přejezdu nechtěl způsobit nehodu, ale povedlo se mu to. A není sám. Už by se železničáři měli smířit s myšlenkou, že ne každý řidič je pirát silnic, že prostě chybuje. A diskutovat o tom, zda má mít řidičák, nepomůže, protože už ho prostě má…
Měl 40 let praxe. Kdyby byl nemehlo, tkeré bourá dvakrát do roka …
Mimochodem, fírové, kteří za 40 let nikdy neprojeli stůj ani o metr … kolik jich je?
Nemáte někdo info, jak pokročilo vyšetřování nehody busu na přejezdu s rychlíkem Praha – Budapešt??
Vztahy jsou v železničním odvětví nastaveny totiž zcela opačně, příslušné orgány státní správy se chodí ptát SŽ, co mají dělat, nikoliv naopak.
Bohužel to lze pochopit, když na jedné straně máte pár mizerně placených jedinců, na straně opačné pak moloch, do kterého není problémem uklidit na lepší pozici téměř kohokoliv.
Drážní inspekce je skutečně čestnou výjimkou, čest jí.
Takže doporučení = pokyn?
Členské státy, jejich vnitrostátní bezpečnostní orgány a agentura v mezích svých pravomocí přijmou nezbytná opatření k tomu, aby zajistily,
že bezpečnostní doporučení, která vydaly inspekční orgány, jsou řádně vzata v úvahu a případně realizována.
a) Doporučení od DI převzal DÚ
b) DÚ vydal nařízení na základě doporučení od DI
c) SŽ má povinnost se řídit nařízením DÚ a závoru nainstalovat
Bod c) se nestal ani po 6 letech.
https://mapy.cz/s/lutulakupe
Zeptám se sarkasticky: Který soukromník odmítá vyřezat zeleň a jak vzácné jsou ty keře v plotě? Šlo to vykartit jen na jedné straně, proto se ptám.
A na té straně to vadí? Přece ten silniční pruh je pro opačný směr jízdy a takto se zdá, že na při jízdě na OP je tam výhled zajištěn (na přejezdu je zab zař). Jako určitě by bylo lepší, kdyby tam keř nebyl, ale nezdá se, že by to pro pravý silniční pruh a pravou kolej bylo vyloženě nedostatečně.
Já tam také nevidím…
Nabízím upravený pohled „z výhledu ve svém pruhu“ a uvědomme si, že kamera na Panoramaautě je výše než oči řidiče v osobáku…
https://mapy.cz/turisticka?pid=101972350&newest=0&yaw=4.539&fov=1.571&pitch=-0.156&x=17.2772207&y=49.5976919&z=19&ovl=8
(snad jsem nevložil nesmysl)
Kamera, která to nasnímala, je na střeše osobáku.
https://www.zive.cz/clanky/takto-vypada-nove-auto-seznamu-na-snimani-ulic-a-silnic/sc-3-a-175489/default.aspx
Šofér větší dodávky či náklaďáku má hlavu přibližně stejně vysoko.
Takze tomu vodicovi v pravom jazdnom pruhu nemoze prist nieco z jeho lavej strany ? Na tu lavu stranu absolutne nevidi.
Přesně tak, říká se tomu rozhledový trojúhelník. U přejezdu samozřejmě na obě strany a pro oba jízdní směry/pruhy.
A je nutno počítat s tím, že vozidlo má čumák, potah dokonce koně před vozem.
„A na té straně to“ … opravu vadí.
Pouvažujte, jestli přes tu zeleň uvidíte přijíždějící vlak z levé strany z pohledu řidiče. Tak jak ta kamera stojí, z její pozice. Tohle vidí šofér když se rozhlíží.
Vporádku by to mohlo být, pokud by vlak dával přednost zprava. Což je neplatná podmínka…
Dobrá správa.
Po nedávné opravě křížení s tramvajovou dráhou je tam místo PJ 10 opět čtyřicítka, další MU je skutečně otázkou času.
Kdyby to alespoň bylo přehledné místo … jenže není. Hned vedle na Roháče z Dubé závory jsou.
Někdy v létě (po nehodě v Pardubicích) jsem sem ten příspěvek již dával, ale asi je nutno ho vložit znovu. Je to z materiálu vydaného samotným Ministerstvem dopravy: „Ministerstvo dopravy Národní implementační plán ERTMS 2024 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/798/EU ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic definuje roli inspekčních orgánů, kterým je v České republice Drážní inspekce. Inspekční orgán na základě šetření mimořádných událostí vydává bezpečnostní doporučení, která jsou pak pro jejich adresáty závazná.“ Ano, poslední slovo je ZÁVAZNÁ! Doporučení DI jsou pro jejich adresáty ZÁVAZNÁ! Tak kdy ponese Spržel (a její úředníci včetně ředitele) odpovědnost za… Číst vice »
„větším hlukem z přejezdů se závorovými břevny“ – Není to právě naopak, že tam kde jsou závory je hluk menší, protože po stažení závor se může zvuková signalizace vypnout, narozdíl od přejezdu jen s výstražníky, kde zní celou dobu?
Zvuková signalizace se může vypnout jen v případě, kdy jsou závorová břevna sklopena přes celou šíři komunikace.
Ještě že norma myslí i na slepé řidiče. Když bude slepec řídit auto, pojede v protisměru, neuslyší cinkání přejezdu – no a když tam nebude ani břevno závory, do kterého by autem narazil, tak vůbec nebude vědět, že je před přejezdem. Zjistí to, až když bílou hůlkou nahmatá kolejnici. (Proto jezdí slepci v protisměru – protože vpravo by přes sedadlo spolujezdce nedosáhl hůlkou až ven.)
No nějaká výmluva se musí přeci najít.
Výmluva je popsána v normě
No, hlučnější je přejezd bez závor, který používá zvukovou výstrahu po celou dobu chodu výstražných světel, se závorami jen než spadnou dolů. Proto beru jako výmluvu SŽ, že přejezd s břevny je hlučnější.
Ono by to zjevně chtělo normy zrevidovat. A nechat to opravdovým dopravním odborníkům, tedy takovým, u nichž to, jak spočítat oblouk zatáčky bude jen třetina vzdělání, další třetina bude dopravní psychologie a poslední třetina ergonomie designu a UX.
Jediné vysvětlení, co mě napadá, je hluk od pohodnu závor. Ale ten stejně víceméně zaniká v kraválu od signalizace.
Cvrkot cyklisty je mnohem, ale mnohem hlasitější, než pohon závory.
Pssst, takové věci nemůže říkat nahlas.
Rad bych uz v te nekoncici serii selhani SZ videl nejakou manazerskou osobni zodpovednost… Prece neni mozne, aby jim takhle vsechno prochazelo, ikdyz je to statni bordel….
Je to stát ve státě.
A jak budou dotčení zamestnanci DÚ a SŽ potrestáni za nerespektování doporučení DI?????
Finančně: odřeknutí bonusů do konce roku, jako pokuta strhnout třeba 50% z následující výplaty.
Najivo,jako ti kapři a rybník
Prosímvás, než začnete vynášet soudy, tak si ten článek přečtěte.
DÚ nařídil Správě, tedy z doporučení udělal povinnost. Až Správa na to kašlala.