Dozvuky květnového incidentu na pražském letišti: za náraz ocasu do dráhy mohou piloti

Airbus A321 Turkish Airlines na Ruzyni. Foto: Letiště PrahaAirbus A321 Turkish Airlines na Ruzyni. Foto: Letiště Praha

Vyšetřovatelé popsali chybný postup při nezdařeném přistání Airbusu Turkish Airlines na Ruzyni.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lvy

V tomto případě mě vždy baví jak po takovémto incidentu se vyrojí desítky pochvalných komentářů na různých serverech jak jsou piloti borci jak to zvládli a když tam člověk napíše, že na 99% to byla chyba pilotů, tak se na něj sesypou jako sršni. No a pak se incident vyšetří, zjistí se jak to ve skutečnosti bylo a už o tom nikde nikdo nenapíše. 🙂 Tak buďme rádi, že tady se to dozvíme a nemusíme pro vše chodit na jinak skvělý avheradl.

Josef

Jednoznašně chyba pilotů, hlavně, že se to obešlo bez zranění. Ale měla by následovat důkladná kontrola letadla.

David

To letadlo se doteď nevrátilo do provozu 🙂 Po incidentu stálo zbruba měsíc v Praze, poté přelétlo do SAW (asi nepřetlakované, ve výšce pod 10 000 ft) a tam stojí doteď.

Honza

Udajne structural damage a nejspis na odepsani.

Y.K.

Structural damage bývá vždy u větších tailstriků. Opravit či vyměnit příčku, potah a tlakovou přepážku jde, ale je to pořádná finanční darda. Možná musí řešit i pojištění nebo leasingovku. Nemyslím si, že by bylo na odepsání letadlo, které bylo schopné přeletu – ale kdo ví.

lvy

To určitě ne, ale takoví oprava není levná a stojí hodně času a navíc to není tak, že by tam ten tým lidí čekal až se něco naskytne, takže musí počkat až se dostane na řadu.

Lkprak

Jako číst v té čtvrtletní zprávě od ÚZPLN je docela děs. U hromady těch incidentů u TVS je napsáno, že posádka měla něco udělat a neudělala to. Jakoby duch Veselého a Nevoleho v té firmě stále žil a je jen štěstí, že se zatím fakt nic tragického nestalo.

Samozřejmě „nejvtipnější“ je ten incident v Kolíně, kdy se na B738 použil MEL pro A320. To teda podělal místní, asi německý, mechanik, ale posádka si to nezkontrolovala. Z takových incidentů musejí mít v centrále Eurowings radost…

FILIP

Popisete prosim vice k tomu incidentu v Koline? Dekuji

Lkprak

Je to v té čtvrtletní zprávě ÚZPLN, na kterou je v článku odkaz. Strany 31 a 32.

Hned za tím je popis incidentu, kdy došlo ve Valencii k poškození cargo dveří, ale posádka to nahlásila až po přistání v Praze. Trochu to smrdí tím, že nechtěli zůstat viset ve Valencii, tak s tím doletěli do LKPR a tam to teprve začali řešit.

TS73

Tak jsem je tak náhodou kouknul na ten MEL v Kolíně – pokud tedy airbus nepřečísloval MEL(nemám aktuální), tak na popisovanou závadu je to stejně špatně :). Ten airbusí mel aplikovanej na boeinga je na change over push button, ne na HDG/TRK knob – ten vůbec melovat nejde. A v mně dostupném MELu jiného operátora pro 737 pro tuto závadu melová polozka není. Takže jedině bez autopilota úplně..

RJ1003

Ctu AvHerald denne , pruseru je po celem svete hafo a daleko horsi. Velke petihvezdickove aerolinky nevyjimaje. Akorat v Ceske kotline si radi serem do vlastniho hnizda, takze budem kydat hnuj furt dokola a dokola na nasi ceskou aerolinku. Ikvetykve

Lukáš

„Jinde to dělají taky (nebo hůř)“ není argument, ale výmluva. Stejně bychom mohli říct, že protože někde kradou miliardy, nemá cenu řešit korupci za miliony u nás. To není cesta k lepším standardům, ale k rezignaci.

Y.K.

Nicméně tady je problém rámování. Český vyšetřovací úřad řeší incidenty českých dopravců a incidenty na českém území. Tedy pokud budete číst zprávu ÚZPLN budu tam Smartwings logicky dominovat, jiného dopravce tu nemáme. Sezóna se bez incidentů neobejde a incidenty bez chyb taky ne. Je dost naivní si myslet, že nikdo chyby nedělá. Klíčové je, že je aerolinka hlásí, přesně tak to má být. Není chyba chyby dělat, tomu se nikdo nedokáže vyhnout, chyba je je tutlat a přecházet. Sám nezjistíte kdo to dělá lépe a kdo hůře, protože nemáte porovnání. Musíte věřit bezpečnostním auditům, kde to hodnotí organizace co mají… Číst vice »

Lkprak

Já si neseru do vlastního hnízda, já jen nechci aerolinku, u které jejich létající personál kašle na bezpečnost (jedno z jakého důvodu). Jen na základě toho, co jsem si tady přečetl, bych se TVS vyhýbal obloukem (což říkám jako člověk, který té aerolince fandím a má mezi jejich zaměstnanci hromadu kamarádů).

jackbrno

Aby to mělo nějakou vypovídající úroveň, musel bys stejně pečlivě číst svodku incidentů ostatních aerolinií. V opačném případě se ti může snadno stát, že upřednostníš aerolinky s mnohem závažnějšími incidenty a nedodržováním postupů jen proto, že na rozdíl od domácí aerolinky se o nich nedozvíš a to se ve tvém případě zcela evidentně děje. Pokud si myslíš, že jiné známé aerolinky taková pochybení nemají, tak žiješ v opravdu velkém omylu z nevědomosti. Ale chápu, k pocitu bezpečí je nevědomost nejsnadnější cestou 😀

Lkprak

Vypovídají úroveň to samozřejmě nemá a chápu, jak to myslíte. Ale člověk se povedomě snaží snížit rizika a prostě když si někde přečte, že je tam něco špatně, tak se tomu snaží vyhnout.

Honza

Podle nicku se venujte spise kolejim

Y.K.

Dost pochybuji, že se Eurovings nestávají podobné věci. 🙂 Vybočující a úmyslem zavánějící mi přijde to dvojí přehlédnutí ťuknutých cargo dveří A220, poprvé to třeba mohl nevidět, ale to druhé, to vidím dost nerad.

Naopak u toho MELu mi to přijde vzorové. Sice chyba hned mechanika i posádky, kdy si nevšimli, že to uvolňují podle MEL jiného typu (legrace, že to je zrovna záměna MEL pro A320 a 737), ale provozovatel to při při pozdější kontrole dokumentace zjistit a nahlásil. Tak to má být.

Lkprak

Jo, ta A220 je dost průser a skoro by to chtělo samostatný článek.

Honza

@redakce: bude prosim?

Y.K.

Ono si stačí přečíst tu v článku odkazovanou čtvrtletní zprávu. Pochybuji, že k tomu půjde zjist zásadně více dříve, než bude závěrečná zpráva.

Honza

Ja si ji najdu, ale vetsina lidi ne. Navic je to vzdy az moc detailni pro zakladni informaci proto bych clanek ocenil ☺️

Y.K.

Odkaz na zprávu je na začátku článku. Je to tam jako bodový seznam na dvě stránky powerpointové prezentace. Nic extra náročného. 🙂