Dozvuky květnového incidentu na pražském letišti: za náraz ocasu do dráhy mohou piloti

Vyšetřovatelé popsali chybný postup při nezdařeném přistání Airbusu Turkish Airlines na Ruzyni.
Vážný letecký incident z května letošního roku, kdy se Airbus A321neo společnosti Turkish Airlines dotkl při přistání ocasní částí dráhy, způsobil chybný postup posádky. Vyplývá to ze zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
K události došlo 11. května na letu TK1771 z Istanbulu do Prahy. Letoun registrace TC-LSL prováděl za dobrých meteorologických podmínek přiblížení na dráhu 12 řízené druhým pilotem. Podle vyšetřovatelů došlo k dosednutí bez podrovnání, což kapitán vyhodnotil jako důvod k okamžitému přerušení přistání a provedení tzv. go-around manévru, aby zabránil dalšímu odskoku letadla.
Při zahájení manévru však nastala chyba v předání řízení. Kapitán sice opakovaně vydal povel ke go-aroundu, ale nepřevzal řízení předepsaným způsobem. Místo odpojení ovládání druhého pilota začal do řízení zasahovat současně s ním. Letadlo tak v jednu chvíli ovládali oba, což vedlo k součtu jejich povelů, prudkému zvýšení podélného sklonu a následnému nárazu ocasu do ranveje, tzv. tailstriku. Kontakt letounu s dráhou zanechal stopu v délce cca 15 metrů.
„Úloha kapitána při přistání, zejména při rozhodování, kdy převzít řízení, pokud hrozí tvrdé nebo chybné dosednutí, je velmi obtížná. Airbus má ale pro tyto situace jasný postup – stisknout na sidesticku (ovládací páka, pozn. red.) tlačítko, které odpojí kolegovo řízení, a teprve poté začít sám pilotovat,“ vysvětluje pilot a instruktor Jiří Hořínka.
Systém řízení Fly-by-wire u Airbusů je nastaven tak, že letadlo má v jednu chvíli řídit vždy jen jeden pilot. Pokud tak činí oba současně, letoun na to upozorní hlasovou výstrahou „dual input“.
„Pokud se vychýlení obou sidesticků sečte, může se podélný sklon zvýšit násobně, což se v Praze stalo a vedlo to k tailstriku,“ doplňuje Hořínka.
Podle Hořínky je tato filozofie řízení vymyšlená velmi dobře, ale vyžaduje, aby oba piloti, tedy jak zkušený kapitán, tak nový druhý pilot, ovládali letadlo stejně dobře.
„Není určena pro výcvik, který se provádí výhradně na naprosto věrných simulátorech, a na letadlo přichází pilot již zcela vycvičen. Tlak na rychlý výcvik pilotů u některých dopravců však tento princip často obchází s tím, že se noví piloti zdokonalí v průběhu traťového výcviku na letadle, což pak vytváří velký tlak na kapitány.“ dodává.
Letoun po incidentu bezpečně pokračoval v opakovaném přiblížení a přistál bez dalších komplikací. Zpáteční let do Istanbulu byl po technické prohlídce zrušen. Nikdo z cestujících a členů posádky nebyl zraněn.