Dozvuky chyby strojvedoucího Arrivy v Rynolticích. Drážní inspekce doporučila změnu předpisů
Stanice Rynoltice. Foto: mapy.cz
Pravidla pro seznámení s tratí mají být podle inspekce jasnější. Strojvedoucí vypověděl, že „to tam moc neznal“.
Já se divím že se s ním vůbec dokázali domluvit…když začínali jezdit do Paky byl to samej bulhar bez znalosti češtiny…
Tak si shrňme fakta. Když začínali, byli v turnuse v Liberci 4 bulhaři, kteří měli za sebou kurz češtiny a zkoušky. Nemluvili jako rodilí češi, ale domluvili se – jak mluví němci na EC ČD? Domluví se, ale do rodilého čecha to má hodně moc daleko. A co slováci? Ti mluví v rozporu s předpisy slovensky normálně a je to ok. Přesně do té doby než jim nějakej mlaďas, kterej slovenštinu ve škole neměl, blbě porozumí a bude průšvih (nereji do slováků, mám mezi nimi řadu přátel, jen konstatuji skutečnost). Dále byli v Liberci 4 češi, byl tam osmidenní turnus.… Číst vice »
Slovenština je u nás rovnoprávná s češtinou. Přečtěte si zákony než začnete blekotat moudra voliče Top09.
Doporučíte nějaký konkrétní zákon, který říká, že je tu slovenština rovnoprávná s češtinou?
Drážní předpisy hovoří jasně.
Aha ty jsi od Andreje… tak ten má výjimku, může mluvit československy, proto ale nedělá na dráze)))
Jedním z efektů toho důsledného vyžadování poznání trati je to, že vlaky nemohou podle potřeby jet jinudy … raději se shánějí autobusy nebo nechají hodiny čekat.
To nemůžou jet ani tak, protože přetrasovani, apod…, a to stojí peníze
Oni to neznají i ve stanicích, a ani neznají moc předpisy. Rychlokvašky od Arrivy, je jen otázkou času kdy se něco s nimi stane. A tohle vozí prosím lidi. Čekám mínusy od jejich zaměstnanců, co si myslí pravý opak. Ale pravdu mám já, tyrkysáci.
Tohle volno na vjezdu u „B“ stanic stojí pěkně za prd… To se vůbec nedivím, že se povedlo pokazit. To by opravdu nemělo být, volno, znamená volno a než uvidím výstrahu / očekávej tak můžu jet. Tady? Tady musím ve tmě někde někde u koleje vidět námezník zarostlej v pešunku, kterej mi označuje kam až můžu dojet…. Takovejhle skvělej námezník s návěstí konec vlakové cesty maj u peronu v Solnici, hnedka snad metr za peronem na levé straně, takže přes hranu peronu ho člověk nevidí super!!! Jsem zvědavej jestli z takové 847 ( stanoviště na pravé straně) bude vůbec takováhle… Číst vice »
Tak a teď fakta. Rynoltice mají z obou stran do vyhybek 40. Přejezd tam je jen jeden na kliku, u boudy vyhybkáře na straně od České Lípy. Odjezdová návěstidla tam nejsou, to ale nejsou i v jiných stanicích. V jízdním řádu má jasně uvedeno B – stanice bez odjezdových návěstidel, symbol výpravky a pobyt z dopravních důvodů, co je na tom nejasného? Strojvedoucí to tam moc neznal – to je vtip? Pokud má podepsané seznání… a neudělal si ho? On tam nikdy nejel? Kde byl, když mu zaměstnavatel platil hodiny, aby si to seznání udělal? Nebo to podepsal, za „úsměv… Číst vice »
Nevím nevím, zda je jediný. Od Arrivy jsem už o těchto postupech slyšel. Nejsou lidi, tak se to nějak udělá. Většinou to projde, ale stále častěji ne.
Přesně tak. Dnes další důkaz o kvalitě strojvedoucich dopravce Arriva. Jízda se zabržděnou střadačovou brzdou.
Jedna paní povídala.
Fíra, který řekne že to tam moc nezná je u mne obyčejný pako a na mašině nemá co dělat. Neříkaje o tom, že tíhmle hloupým výrokem si podřezává pomyslnou větev pod sebou a ještě může zavařit i dopravci.
Konečně někdo, kdo píše správně „seznání trati“ ! Všichni, kteří sem píšou o poznání trati vědí o dráze kulový. To potvrdí každý nerychlokvašený fíra.
A to tam jezdí vlak od roku 1900…
Bohužel i to zabezpečení je z téhož roku.
Myslím, že v roce 1900 to zabezpečení bylo lepší…
Ať žije poznání u videa!!!! Náš národní dopravce, že jo. A to bylo před časem keců, že to stačí!
Videopoznani u ČD jde snad dělat jen u opakovaného poznání, s čímž nevidím problém. Tedy strojvedoucí na trati poznání měl a nejel tam dele než 12 měsíců. U ČD stačí projet trať 2 krát oběma směry bez ohledu na denní a noční dobu. Já jsem nikdy nechápal význam nočního poznání. Navíc třeba teď je dost problém na některých tratích noční poznání dělat, když tam za tmy nic nejede. Tak doufám, že z tohohle bezpečnostního doporučení taky nic nebude. 2krat projet trať s tím, že mám TJŘ integrované s TTP, stačí. Kvůli blbům u Arrivy snad nebudou měnit předpisy.
Tak to jsem nevěděl, že národní dopravce je Arriva.
Někdo jmenoval Arrivu?
Proč se tak spoléhat na seznání, nešlo by pár věcí označit či navěstit? Není na DB Netz možnost jet i bez seznání?
Nikdy se to tak nedělalo.
Ano, třeba v této díře (nebo na D3) zatlouct vedle koleje kůl „tady zastav a čekej na výpravu“. Pokaždé, vždy.
Lepší než poznámka v sešiťáku.
Já bych docela očekával, kdekoliv „má být a není barvička“ bude jiné návěstidlo.
Třeba červenej trojúhelník v bílem čtverci „návěstidlo je na druhé straně“, barevnej námezník, jiná cedule.
Barevnej námezník tam asi je. Ale to je dost nenápadné návěstidlo, pokud ho nečekaš.
Pokud ho nečeká nemá na té trati co dělat.
Píše se rok 2024. To, že si strojvedoucí musí pamatovat, jaká je kde na trati past, nelze považovat za zabezpečení.
Je to jako kdyby na silnici občas nebyla označena vedlejší silnice a řidič si musel pamatovat, jak to na té křižovatce s přednostmi je, nebo by si to musel najít v mapě.
Promiňte ale dramatizujete to. Béčková stanice není žádná past, ale spíš bych se tedy zaměřil na to, jakým stylem dotyčný dělal poznání, že dokázal vytěsnit, to že stanice je Béčková, a i to, že překročení rychlosti vysvětloval tím, že tu trať moc neznal, to spíš svědčí o špatně udělám poznání, takovéto atypy si člověk povětšinou pamatuje nejlépe z celé trati. Jako že Solnice (a to jsem tam nebyl už dobré 3 roky) je Béčkovou stanicí jen kvůli tomu, že končí šturcem a není tam tedy návěstidlo, a že na odjezdu na druhou stranu je skupiňák, že Hradec-slezské má skupiňáky, a… Číst vice »
Vy se pořád zaměřujete na poznání. Ale systémová chyba je v tom, že podstatnou součástí zabezpečení na české železnici je to, že se strojvedoucí pamatuje, jaká je kde výjimka. A ano, to, že místo, kde musí vlak zastavit, není označeno nepřehlédnutelnou návěstí, ale je v terénu označeno něčím, co se snadno přehlédne, případně si to strojvedoucí musí pamatovat nebo hledat v jízdním řádu, to je past. Nebo-li celá ta situace ukazuje na dva problémy. Jeden menší individuální problém, že ten strojvedoucí na tom byl s poznáním této trati asi docela špatně. A jeden podstatně vážnější systémový problém – totiž že… Číst vice »
Problematika předmětu, obsahu a rozsahu údajů, jež má strojvedoucí znát, je mnohovrstevnatá a pohříchu vychází z unijní legislativy, která sice také není postavena úplně nejšťastněji (směrnice EP a Rady 2007/59/ES), na druhé straně tato směrnice určená členskému státu není fyzikálním zákonem a členské státy mají možnost v tomto směru iniciovat změnu. Vyhláška č. 16/2012 Sb. je samozřejmě u traťové a místní znalosti postavena na hlavu právě u té infrastruktury – 80 h školení na rozšíření infra např. o trať Vraňany – Lužec jaksi úplně nelze (příloha č. 3 vyhlášky). A ono moc opačných výkladů nejde, na to jsem se snažil… Číst vice »
Uznávám, že by tam mohla být normálně cedule konec vlakové cesty, než jen nabarvený námezník na zemi, ale sakra, vjedu do stanice kde nejsou návěstidla a já až v půlce začnu přemýšlet, kde to jsem? Navíc co znalost JŘ? Musel tam mít pobyt, to mu také nebylo divné a klidně by to projel? A naopak ten vážnější problém je to, že ten strojvedoucí na tom s poznáním trati byl tak špatně, vzhledem k onomu překračování rychlosti, a to že poznání existuje je za mě dobře, jezdit bez je prostě hazard se sebelepší technikou, a je mi jedno, že to jinde… Číst vice »
Rozdíl v našem přístupu je ten, že vy si za vzor železniční dopravy berete Indii, já Německo nebo Švýcarsko.
Já si ji neberu za vzor, jen ukazuji, že to, že to v cizině mají jinak, že to máme nutně přejímat, a o „dokonalosti“ Německého systému jsem už slyšel dost, na to, abych nechtěl cokoliv odtamtud přebírat.
A hlavně co námezník s červeným pruhem? Většinou se o ně dobře starají, a je dobře vidět (a není zima, aby byl zapadaný sněhem).
Tak máme MLS, u něj uděláme rozšíření a pokud tam ten či onen fíra nepojede déle jak půl roku bude potřebovat pilota.
Já si naopak myslím, že hlavně na regionálních tratích je už poznání skoro zbytečné. ČD mají TJŘ integrované s TTP, takže to je super pomůcka. Spíš by někteří dopravci měli lépe proškolit strojvedoucí ve znalostech předpisů. A Drážní úřad by si měl posvítit na úroveň zkoušek. Opět, stejně jako u pilota z Prosenic, se ukázala neznalost předpisů u strojvedouciho soukromého dopravce. V TJŘ je značka označující stanici bez odjezdovych návěstidel a strojvedoucí by měl vědět, jak se tam má chovat.
Ale tohle nebylo o tom, že „nevěděl jak se má ve stanici bez návěstidel chovat“. On nevěděl že v takové stanici je. Než to našel v papírech/tabletu tak byl za… Takže drážní inspekce a úřad by se měli zamyslet jak eliminovat lidskou chybu. Ale místo úpravy vjezdového návěstidla doporučili zvýšenou buzeraci.
Ale v TJŘ měl v Rynoltici předepsaný pobyt.
Opravdu má být v roce 2024 železniční doprava zabezpečena tím, že strojvedoucí hledá něco v papírovém jízdním řádu?
Strojvedoucí žádný papírový jízdní řád nemá ..nelzete
Jde o princip. Jestli tam sám něco hledá, je úplně jedno, jestli je to „papír“ papírový nebo elektronický.
Snad už i u soukromých dopravců mají strojvedoucí TJŘ v tabletu.
To neberu jako zabezpečení.
Některé Ex mají půl minuty pobyt v Běchovicích. Fakticky jedou „jak provoz povolí“ (nejen na autobloku schytávaj výstrahy) ale není to důvod hledat tam pasti, očekávat že volno na vjezdu znamená výstrahu.
Je povinnost mít TJŘ otevřen po celou dobu jízdy! tak jaké hledaní! Nic hledat neměl, měl to mít otevřený a jen stačilo mrknout.
Toto je jištěno dvakrát. Zaprvé to má vědět strojvedoucí z poznání, jak se má v které stanici chovat. Druhou možnost, jak to zjistit, je pohled do TJŘ. Ten musí mít strojvedoucí před sebou, tak stačí vteřinový pohled. Nemusí nic hledat. Ale takovou anomálií jako stanici bez odjezdovych navestidel by měl znát z poznání. Toto je blbost a neznalost strojvedouciho.
Já bych řekl, že pro stojící vlaky je to jedno – prostě není vypraven, nevidět červenou není totéž co vidět zelenou.
Jenže na vjezdu měl volno(nikoli výstrahu) takže neměl důvod zastavovat.
:-(((. Opravdu neměl důvod zastavovat? A jak si představujete, že by měl být z Rynoltic (stanice bez odjezdových návěstidel) ten vlak vypraven, když platí zásada, že žádný vlak nesmí odjet/projet stanicí bez výpravy???
Na vjezdu měl volno, nikoli výstrahu.
Mohl třeba do poslední chvíle očekávat výpravu a pak to řešit jako padáček.
… padáček čeho-hlavního návěstidla, které tam není?
Jištěno 2x … Haha. 1x jištění fíra to má vědět… Nevěděl 2x jištění fíra to má v TJŘ… Nestihl Ale je to podle předpisů, takže cajk hodíme to na fíru. Že by to šlo udělat bezpečněji za směšně malý peníz, to neee, §1 to nedovolí. O metodě ementál ste na dráze asi neslyšeli, že? Když selže jeden prvek, ma to zachránit jiný. Tady byly oba prvky fíra… Takže ementál měl sice dvě vrstvy, ale díru na stejném místě. Naštěstí zafungovaly další vrstvy ementálu jako, že nepustili do stanice oba vlaky najednou a to že první jel do odbočky, tedy pomalu,… Číst vice »
Ten vykřičník u stanic (dnes už jen u jedné) nebyl kvůli červené s modrou, ale protože kmitavá bílá neznamená přivolávačku, ale odjezdové návěstidlo dovoluje jízdu.
Myslím že pokud by někdo považoval blikající bílou na vloženém za privolavacku, tak se nic moc nestane. Obojí povoluje jizdu vlaku. Ale použít zelené světlo jako výstrahu, to nevymyslis… Vjezdové umí předvěstit odjezd snad od 50. let. Nejpozději v 60. měly být přebarvený všechny který nepredvesti odjezd na žlutou.
MLS je nesmysl, který se denně obchází.
Myšlenka dobrá, ale špatně zrealizovaná.
Spíš to ukazuje na to totální liberalizační bordel české železnice.
PS stanice bez odjezdových návěstidel..
Pro rychlíky…
Mě to u této společnosti nepřekvapuje. Mám podobné zkušenosti z pohledu cestujícího.
Strojvůdce ani neuměl stroj rozjet. Tak volal na svou „hotline“
Nevěděl podle mě kde má houkat kvůli přejezdům bez signalizace.
A pak ještě podle mě vzal vyhybku rychleji než 40. Práce kvapná málo platná.
Ale, že by strojvedoucí s licencí a po všech povinných zácvikových jízdách neuměl rozjet vlak? To se mi nezdá. Spíš technická závada. A ne všechny výhybky se projíždí 40 😉
Jak souvisí liberalizace s tím že ve stanici nejsou návěstidla? O to se přece nestará dopravce ale SŽ?
Třeba tak že u arrivy se sere na nějaké poznání.. článek jste nečetl? .. fira že to tam moc neznal
U stanic bez odjezdovych navestidel by se melo rychle investovat do moderního SZZ.
Ano to by se mělo, ale revitalizace, nebo modernizace, a je vlastně jedno jak se to jmenuje, trati Česká Lípa – Liberec se neustále odkládá, vždy se začne a pak se to vrací na začátek zhruba od roku 2010, když to dobře půjde tak rok tak 2028 společně s ještědským tunelem.
Tohle je totální selhání strojvedoucího a dopravce. Fíra si tam jezdí s rychlíkem a lidmi jak chce, nezná rychlostníky na trati a neví, že je stanice bez odjezdových návěstidel. Divím se, že se nestalo nic dřív.
Spíš je k zamyšlení že v současnosti ještě existuje stanice kterou jezdí rychlíky a nejsou tam navěstidla.
Jako řidič mám po celém světě jistotu, že dopravní značení bude srozumitelné a pokud nejsem úplná mula i pochopitelné. Nechápu jak je možné, že mašinfíra musí před každou tratí na území působnosti jedné centrální správcovské firmy projít pokaždé školením, aby si zapamatoval, co je na tom kterém úseku úplně jinak než na zbytku sítě, co tam chybí, co nefunguje, co je tam úplně špatně. Stačí poplést dva archy papíru a je z toho hromada mrtvých. Opravdu takto si dráhu v roce 2024 nepředstavuji. NE!
Takže proč se tolikrát argumentuje, že naše přejezdy můžou být pro cizince past, když fungují odlišně? Nebo že by všichni cizinci byli muly?
Myslíte to, že se závory zvednou, červená dál bliká a závory zase spadnou? To je past i na místní. Přitom by to nebylo zas až tak složité upravit tak aby nahoru nešly pokud už se blíží něco dalšího.
Daleko jednodušší by byla tabule s objížďkou. Taková úprava by prodloužila dobu uzavření několikanásobně.
jasně a pak zase a zase a nakonec ty závory nahoru nikdy nepůjdou, protože co kdyby jelo něco dalšího
Až se podaří zkrátit oddíly a zahustit provoz díky ETCS L2 bez návěstidel tak to tak možná i bude. Přejezdy na koridorech zrušit.
Myslel jsi L3, ne?
Past? Co v tom je za past?
Právěže proto nezhasne ta červená, protože se něco blíží, někde musí být ten moment, kdy závory jdou nahoru, jinak je taky dole můžeme nechat trvale, co kdyby náhodou.
A pardón, pokud někdo již stojí před zavřeným přejezdem, a nepočká až zhasnou světla, tak ať vrátí okamžitě papíry.
Žádná past to není, je to jen tím, že dneska má papíry kde který moula.
Je to past. Ze dvou zábran jednu otevřít a druhou ne. Prostě psychologie. Jako když vám někdo otevře dveře od obchodu ale nesundá ceduli zavřeno. Když to zařízení pořád bliká červeně tak přece nemůže být problém to upravit tak aby se závora nezvedla.
A ne, neprodlouží to dobu na přejezdu jak píše Karel. Závora by šla nahoru až ve chvíli kdy přestane blikat červená. Tedy pořád stejně dlouho zavřený přejezd.
Pokud by hned poté znova začala vystraha, tak by byla stejně dlouhá prodleva před sklopením závor jako normálně.
Prostě psychologie? Jestliže nedokáže ovládat základní pravidlo, tak ať vrátí papíry.
A přirovnání s dveřmi do obchodu, pokud vlezu do obchodu i přes cedulku zavřeno, tak jsem debil já, rozhodně z toho nebudu vinit všechno okolo.
Takže musíte vytvořit předpředzváněcí oblast, aby PZZ zjistilo, zda se blíží vlak a zda má nebo nemá spuštěný přejezd.
Pokud by tomto hned začala výstraha, tak už máme vozidla na přejezdu, musí uplynout klasická předzváněcí doba a hrozba uvíznutí je stejná, jako teď, takže investované peníze k prdu.
Nemusím dělat předpředzvaneci oblast. Stačí nezvedat závory pokud je vlak v predzvaneci oblasti.
Jenže ty závory se začnou zvedat, než ten vlak do té předzváněcí oblasti vjede, a jak si šlápne, tak zas spadnou, takže potřebujete oblast před, která řekne, jede tu vlak, ty závory nezvedej.
Past je v tom, že závory jsou daleko výraznější, než světla – proto se ostatně na přejezdy dávají. Člověk se tedy přirozeně řídí závorami a ne světlem. Ano, v pravidlech je to jinak, ale pravidla, která jdou proti přirozenému chování, nejsou dobrá pravidla.
Já tedy vždy měl závory jen za prvek, který má ignirujícím červená světla zabránit vjezdu na přejezd.
Takový člověk ať vrátí papíry, když se neumí naučit, že hlavní jsou světla.
A já tedy myslel, že od toho je autoškola, aby se naučil, že na červenou se nejezdí, když teda nestačilo, že už se určitě učil už jako dítě, že na červenou se nechodí.
Chování lidského mozku je dané přírodními zákony. Ignorovat je při tvorbě infrastruktury je stejně pošetilé, jako ignorovat fyzikální zákony. Kdyby někdo postavil infrastrukturu, která bude očekávat, že nákladní vlak zastaví ze 120 km/h na pěti metrech, budete si ťukat na čelo. Když někdo udělá to samé, ale nejde o fyzikální zákonitosti ale on kognitivní funkce mozku, durdíte se, že má vrátit papíry.
Jenže lidský mozek se dá trénovat a cvičit, fyziku prostě nepřesvědčíte, v tom je ten rozdíl. Takže ano budu se durdit, holt si točvolanti musí uvědomit, že řídit auto není žádné základní lidské právo, a kdo se nedokáže chovat dle pravidel, tak holt řídit nebude, dnes řídí kde který moula a taky to podle toho na silnicích vypadá. Stalo se mi, že posunovač zastavil jeden pruh na silnici, přešel do druhého aby zastavil i je, dal pokyn k pohybu a nějaká osoba ženského pohlaví se v tu chvíli rozjela a projela 3 metry od nárazníků, taky to budete omlouvat kognitivní… Číst vice »
I cvičení a trénování mozku má své limity, a nejsou moc daleko.
Po řidičích chcete, aby se řídili pravidly, ale tvůrci pravidel se pravidly řídit nemusí a pravidla může vytvářet každý moula?
Jenže ta pravidla mají svůj smysl,a jelikož se opravdu neshodneme (a určitě jeden druhého nepřesvědčíme o opaku), tak bych jen zopakoval, že řídit auto není žádné základní lidské právo, a kdo není schopen si pohlídat všechny podmínky pro to, zda může vjet na přejezd, tak nemá za volantem co dělat. A asi se Vám to líbit nebude, ale omlouvat to, že někdo neví, že se nemůže rozjet, jen co závora bude v půlce cesty nahoru, chováním lidského mozku, považuji za obyčejnou výmluvu. Protože takových výmluv, proč někdo vjel pod vlak jsem už slyšel desítky, za nejabsurdnější považuji výpověď jedné osoby… Číst vice »
Co sem pletete přejezdy? Tady jde o neskutečný bordel a nejednotnost v informacích fíry o trati, která prostě povede k lidským chybám.
Sám jste psal, že jako řidič máte jistotu, že na celém světě jsou dopravní předpisy srozumitelné a pokud nejste mula, tak i pochopitelné, tak asi ti řidiči co nepochopili náš přejezd jsou muly.
Nojo, až budu třeba předávat opéčko na nefunkční přejezd, tak to bude úžasný vysvětlování. Fíra: A PZS km 143.015, to je ten na trati, kousek tam od té zastávky, co je na něm panelová cesta? Výpravka: Ne, ten ne, to už je daleko, ten blíž sem do stanice. F: Ten hned tady u předvěsti do stanice? V: Ne, ten taky, až ten za ní, ale blíž k nám. F: Jo ty myslíš ten co vede na smeťák? V: Ne, ten druhý, co je kousíček od něj, ten smeťákový je v km 142.967. F: Jo ahá, už vím, neboj, pojedu tam… Číst vice »
A je nutné mít to jen v papírech, nešlo by dát to i do dat (mapa tratě pro avv), nešlo by na místě mít přejezdník?
Já osobně bych byl za povinné přejezdníky velice rád, byl to další krok k bezpečnosti (už jsem stavěl vlak na trati, neboť přejezd padl do poruchy až po odjezdu ze stanice a není to nic příjemného ani pro mě, ani pro fíru), ale kancelářští vohnouti s excellem Vám to shodí ze stolu, že je to neekonomické plýtvání a rozkazy stačí.
Do technologií kecat nebudu, ale zatím jsme ani nedokázali pokrýt 100% tratí radiovým signálem, takže k možnosti v čase přenášet údaje o poruchách na vlak… Tomu zatím moc nevěřím.
Mimochodem, s celým světem přeháníte. Balkán je na pohodu, ale značky v Tunisku a Jordánsku už občas hlavu zamotat uměly. Zmíněné země jsem v rámci roadtripů osobně odřídil.
Všechny silnice jsou stejne.to je mi novinka
Pořád dokola, silnice a koleje se srovnávat nedají. Z mnoha důvodů. A mimochodem, proč jsou na silnicích tedy mrtví?
Rok 2024. Děti si hrají s plyšáky napojenými na síť 5G, celý svět je propojen, unifikován, všude je jednotné bezpečnostní modré zábradlí, ale my máme tratě plné záludných míst plných specifických vychytávek. Naše tratě nejsou nejenom v dobrém stavu, naše tratě jsou nezabezpečené, nebezpečné a plně závislé od chyb strojvedoucího nebo jiné osoby a navíc neustále k těmto chybám zcela navádějící. Navzdory upozornění inspekce, navzdory opakujícím se katastrofám, navzdory slibům politických a manažerských jelit, navzdory vyhozeným stovkám miliard, plynoucích bůhví kam a bůhví komu. Je načase říct končíte, neděkujeme!
Ať se vůbec na dráze vykašlou na semafory, a jezdí normálně na žezlo.
Beztak je to jen větší modelová dráha v měřítku 1:1, dobrá akorát pro zábavu, protože spoleh na to není.
Vykašlat se na semafory na dráze není vůbec problém, ony tam totiž žádné nejsou.
Číhají za každou druhou zatáčkou.
Semafory tam opravdu nejsou
Ale jsou. Proměnná návěstidla jsou druhem semaforu: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semaphore
Spoleh není ani na auta( D 1 u Brna), na letadla ( zpoždění v řádu desítek hodin)
Strojvedoucí se má koukat na trať a ne do papírů (ttp, tjř, sjř, tablet, a co ja vím ještě.)
To je takový problém dát na vjezdové návěstidlo ceduli se stejným symbolem jako v sešitu? B N P a další?
Od toho je seznání. Ale ta cedule není špatný nápad.
Možná by pro začátek stačilo, aby ve stanicích bez odjezdových návěstidel, nebo s nezávislými návěstidly návěstila pouze výstrahu / 40 a výstraha…
Možná…To by ovšem pak nebyla pravda, že „návěst Výstraha předvěstí návěst Stůj na následujícím hlavním návěstidle, umístěném nejméně na zábrzdnou vzdálenost“, protože ve stanici B žádné další hlavní návěstidlo není.
Připomíná mi to situaci po nehodě v České Třebové (rok snad někdo doplní). Kdy jeden vlak narazil zezadu do druhého. Tehdy se taky zjistilo, že to s tím seznámením tratě není úplně v pořádku. ČD tehdy začalo vymáhat aby byly všechny dokumenty k seznání správně a archivovat. No od té doby už uteklo dost času a opět se na to moc nehledí ( možná jak kde). Důležité je to mít podepsané. Ale kdy jsi tam byl naposled nikoho nezajímá. Pro strojmistra je mít důležité univerzálního firu co zná toho co nejvíc. Do toho zaměstnavatel šetří a dělá video poznání. Pak… Číst vice »
Dělali jsme teď poznání na Vláru a horní Srní a opravdu jsem tam byl.. takze u nás to funguje.
Seznání je fajn, jenže pak najednou mimořádnost a stojíte a stojíte, protože to nemá kdo odvézt. Za mě by byla mnohem lepší cestou unifikace návěstí (jakkoli mám v jiných věcech raději rozmanitost), aby se podle nich dalo jet bez znalosti velkého množství výjimek. I strojvedoucí je jenom člověk. Pokud tedy chceme, aby se vozilo a jezdilo vlakem…
Je potřeba si uvědomit, že v rámci „výslechu“ po MU si chce každý hlavně krýt vlastní zadek a to, co říká, nemusí být nutně pravda.
Sám jsem zažil, že strojvedoucí řekl vyšetřovákovi věc, která by ho potopila, tak se dodatečně zápis upravoval.
Já bych tomu i věřil, z vlastní zkušenosti vím co tam jezdí za neználky. Ne všichni, ale výjimky se najdou. Proto s nimi už raději nejezdím, všechno beru autem či busem po tom našem okolí.
Přijde mi naprosto neuvěřitelné, že klíčovým prvkem bezpečnosti železnice je, že fíra tudy už někdy s někým jel. A co víc, že místo předvídatelných tratí budeme ještě víc tlačit na individuální znalost.
Umíte si představit, že by kamioňák nesměl do Červenohorského sedla, pokud tam předtím nejel třikrát s instruktorem?
Dokonce i civilním pilotům obvykle stačí předletový brífink, pokud se zrovna nejedná o super specifické letiště typu Funchal. Ale ne, tady na SŽ za veškerá systémová selhání může strojvedoucí a řešením bude obrázkový kvíz „poznej stanici a v čem je divná“…
Seznání tratě není nic nového.
Na rozdíl od silniční dopravy, kde se jezdí „podle rozhledu“, vlak není možné zastavit na metru. Je tedy nutné znát polohy návěstidel, rychlosti, místní specifika, a v případě těžkých i třeba profil trati.
Protože pokud zastavíte ve špatném místě, už se taky nemusíte znovu rozjet… Laik toto nikdy plně nepochopí.
Dost informací poskytne budoucí ETCS, nebo třeba u některých dopravců aplikace jako NavTrain…
Rychlosti – v Mariánkách by stačilo nedělat pasti jako „rychlost 80 – rychlost 30“, místo toho existují návěsti „očekávej xx“
*těžkých vlaků
Já si to představit mohu. Kamion se řídí podle principu „kam vidím, tak jedu“ Vlak se řídí podle principu“ Jedu po připravené cestě“.
Jenom to, jestli je připravená, se na některých místech (viz Rynoltice) nedozvím, „pokud nezastavím a nezeptám se“. Je 21. století. Musk testuje zachytávání Super Heavy Starship po návratu z vesmíru obřími rameny Mechazilla a my naší kotlince nemáme na rychlíkové trati ani odjezdové návěstidlo, které fírovi dovolí opustit stanici, ve které ten rychlík nemá ani zastávku. Mne ale spíš fascinuje, že tu jsou někteří schopni tento stav na úrovni C&K dráhy obhajovat a snad jim to ani nepřijde divné. Po Pardubicích jsme se dozvěděli, že „na červenou se nejezdí“. Teď ubereme i tu červenou, protože je to přece napsáno v… Číst vice »
Tak v Rynolticích se to dozvíte ještě dříve, než vylezte na mašinu. Stačí se podívat do TJŘ, tam je to hned dvakrát-
Dozvíte. Stačí vědět, kde co je-proto je to poznání.
Další level je: Najdi chybu, či nějaký nesoulad v TTP.
Fajn, tak třeba 706/6: Neexistující třicítka v budějovickém ranžíru. 😛
U ČD Cargo má fira aplikaci v tabletu a když tak se do ní může během jízdy dívat.. kde je přejezd .. snížení rychlosti..atd.
Tady je jasně vidět,že soukromí dopravci kašlou na vše.Údržba,poznání , dodržování pracovní doby,jezdí klidně 15 hodin,hlavně jezdit za co nejnižší cenu a získávat výkony.A dražní úřad mlčí……
A dokážete to i něčím podložit? Protože podle oficiálních čísel nemají soukromí dopravci víc MÚ než České dráhy, ani po přepočtu na vlkm.
Já to vím přímo od Arrivaku jaký je u nich totální bordel..
Jasně, u národního dopravce je vše v absolutním pořádku a jeho zaměstnanci nedělají chyby.
Taková „informace“ z druhé ruky od kolegy: Někde v Čechách, nejsem si jistý zdali Arr, Gw, či Rj, strojvedoucí po kurzu, zkouškách a zácvicích. Při poznání probíhala výluka, takže na části trati proběhlo v NAD! Pak první samostatná směna na této trati – defenzivní jízda s cestujícími a několik desítek minut zpoždění v cílové stanici. Prý je to v pohodě – ještě pár směn a budeš jezdit načas.
Já měl tu čest pracovat u více dopravců, a že kašlou na vše je kec. A sám jsem se divil, jak některé věci fungují jinak a lépe u soukromníků. Samozřejmě to nejde paušalizovat, je dopravce a dopravce.
To že tam není odjezdové návěstidlo je vyznačeno pouze v SJŘ. Ano, vítejte v ČR. Jenže tohle má být bezpečně vidět na trati, takže i bez SJŘ víte, že tam to odjezdové návěstidlo není. Jenže tady musí mít každý poznání trati, jinak v tom bordelu SŽ nedokáže bezpečně jezdit.
No ono u os. dopravy do toho TJŘ je třeba dosti koukat. Ale je pravda, že symbol v tabeláru není až tak těžké přehlédnout. Možná by nebylo od věci udělat obdobné tabulky, jako u stanic s vloženými navěstidly.
SJŘ už na síti SprŽel nějaký pátek neexistují. Myslíte TJŘ?
Strojvedoucí za běžných okolností neřídí vlak podle rozhledu, tak musí vědět co „bude za rohem“. Třeba když upadne rychlostník musí vědět, že tam byl. Od toho je placen.
To že je stále mnoho stanic, kde je všechno závislé jen na oku a kázni obsluhujících zaměstnanců je věc plánování rekonstrukcí ze strany MD. Dokud to slouží, nesahá se na to. Pak se naplánuje kompletní rekonstrukce včetně DOZ a shání se na to prostředky z fondů EU.
Strojvedoucí řídí vlak podle toho ,co stojí v příkopě. A to, že to tam je odpovídá nékdo jiný
To by dáválo smysl
Tvrzení o znalosti umístění upadlých rychlostníků považuji za hloupé a nebezpečné. Strojvedoucím je podsouváno osobami zodpovědnými za stav infrastruktury, potažmo bezpečnost železničního provozu, aby se vyvinili z nedostatku její údržby a zastaralého stavu. Bohužel část strojvedoucích na toto tvrzení z jakési pochybné stavovské cti slyší a nedomýšlí jeho konečné dopady. Stačí vzpomenout na Planou…..
d) Ve stanicích B nebo N nahradit zelenou clonku na vjezdu za žlutou, tuším ze to mají v Madarsku. e) Konečně udělat nějakou akci zaměřenou na vyhubeni stanic prinejmensim N (“vjezdove volno je vlastně Výstraha”), B (“na konci stanice nic”) a P (“do odbočky na jedno svetlo”), toto z předpisu kompletně vyhodit, přikrýt těžkým deklem a zapomenout. U skupinových to asi není reálné pro jejich velké mnozstvi. V případě ze by fakt nebyly prachy tak do stanic P dat proste rychlostniky 40 (na hlavních tratích už to snad není, myslím, leda velmi vzácně), N vyřešit tou výměnou zelené barvy za… Číst vice »
ad e) … mohu-li doporučit, tak třídu E600 se zajištovacím zámkem. Určeno pro pojíždění nadmernými náklady, např. v přístavech.
ad d)
Žlutá clonka? Tam kde jsou mechaniky byste musel doplnit žluté rameno. Takže takový nápad nikdo realizovat nebude.
ad e)
stanic N,B,P je poměrně dost a mizí postupně rekonstrukcemi.
Snížit rychlost na 40 kmh u P? To můžeme třeba takový Smíchov rovnou zavřít.
Vykřičník na vjezdu znamená „kolejiště s vloženými návěstidly“ a pevně doufám že i po zmizení všech vložáků nikoho nenapadne na něco ceduli s vykřičníkem použít.
Přidat žluté rameno napevno snad není takový problém.
A ten vykřičník může být třeba inverzní (tak jak jsou inverzní „střelnice“), nebo tam může být nějaký jiný vhodný symbol.
Docela mě překvapilo, že DI doporučuje jen zvýšit byrokracii v souvislosti s poznáním trati, místo toho aby se v těchto stanicích nevjizdelo na volno, ale na výstrahu, nebo aby se ty stanice nějak výrazně označily na vjezdu.
d) Klidně by se prostě mohlo mechanické „volno“ předefinovat na „výstrahu“ (a clonku změnit na žlutou), když jsme u toho. Pak by mohl z předpisů zmizet veškerý balast na téma „zelená je volno, ale v případech X/Y/Z jste-li vlak pravidelně zastavující nebo u vjezdu zastavený…blabla… očekávejte stůj“ (aneb jak se kreativně vyhnout pojmu „výstraha“). Nehledě na totální zhůvěřilosti jako že dvě zelené jsou vlastně „funkčně dvě žluté“. U vj.n. změněných na světelné je to pak velmi triviální. e) Smíchov kde půlka vlaků stejně jede odbočkou by nebyl za 60, nýbrž 40 km/h? Ó hrůza, no tak hlavně že ta dvacítka… Číst vice »
Tak tam nebude vykřičník, ale kosočtvereček (a bude to znamenat SZZ na p…).
Je to naprosto stejné, když mi říkal elekřikář v důchodu kdy v šedesátých letech jezdili na vyhlášku 50 do Prahy na dva týdny a měli tam velmi drsné ústní zkoušky kdy jich polovina neprošlo a dnes máme školení na 4 hodiny kdy nám jen letem řeknou změny a pak dodají ať si koupíme aktuální předpisy a samostudium… Je to tak v dalších odvětvích a absolutně se mi nelíbí jak se veškerá zodpovědnost tlačí na strojvedoucího všetně komunikace, tabletů několika obrazovek a dlouhých směn a na druhé straně se hlavně správce tratě snaží také celou odpovědnost na řidiče a plete si… Číst vice »
V šedesátých letech se vyhláška jmenovala 95.
To jsou zase kraviny…
a) Je až komické, ze se opět používá “měrná jednotka trať” bez ohledu na délku nebo složitost.
b) Spis než komplikovat seznání co takhle nějaké “barevné vykřičníky” na vj.n. asi jako dosud byly pro vložena návěstidla…? A nejen kde nejsou odjezdy, ale pro všechny “atypy” SPNB. Ideálně zároveň konec vlakové cesty (de facto návěst Stůj) řešit jinak než červeným nameznikem, který třeba v zimě je super vidět…?
c) Na jízdy pod ETCS bych si naopak uměl představit, ze už seznání nebude vůbec potřeba (prinejmensim s nějakým omezením rychlosti).
Je neuvěřitelné, že je rok 2024 a bezpečnost na železnici stále závisí i na tom, že si strojvedoucí trať pamatuje.
To není o pamatování.. já to o poznání trati
Tedy je to o pamatování.
10 úkolů pro Asterixe, znáte? Jak běhali po tom úřadě…
Je na to předpis! https://vydaniknihy.cz/wp-content/uploads/2016/11/sirky-hrbetu-fatbook.jpg
Stanice bez odjezdových navestidel má svoje označení v TJŘ. Fira kromě tratě neznal ani předpisy a nevěděl, jak se v takove stanici chovat. Tím nepodporují, že by takové archaické stanice měly zůstávat na síti SŽ. To proti tomu Pardubice jsou super zabezpečené. Já třeba přes žádnou takovou nejezdím. Ale očekával bych dopravce, že na tuto situaci strojvedoucí zvlášť proškolí, když tam pravidelně jezdi a ještě se tam križuji vlaky.
Klidně znát mohl. Kdo v životě nezazmatkoval, ať hodí kamenem.
Ano, když už to tak máme, nezbývá, než aby to strojvedoucí znal. Ale primární problém je v tom, že bezpečnost závisí na tom, že si to strojvedoucí pamatuje nebo si to najde v papírech. Vždycky se říká, že na dráze se nejezdí podle rozhledu, ale podle zabezpečovacího zařízení – jenže tady (i jinde) se nejezdí ani podle rozhledu, ale podle paměti.
A jak jinak to chcete zařídit? Strojvedoucí to prostě musí mít v hlavě, hlavě takovou „exotiku“ jako stanice bez odj. n. Nemůže neustále někde koukat a něco hledat. Na to není čas. Musí to být automatické. Jsem ve stanici XY a je to tady tak a tak. Při poznání si udělám poznámky. Při prvních pár jízdách do nich kouknu a potom už mi jsou na nic, mám to v hlavě.
Výstražná cedulka na vjezdovém návěstidle, za pár kaček. To samé výměna zeleného světla na žluté.
Tady ještě byla klika, že první vlak jel do odbočky a varovalo ho aspoň to říznutí výhybky. Kdyby jel rovně tak to mohlo by skončit hůř.
Že by se po zrušení vložených návěstidel (stanic) přesunul význam vykřičníku ke stanici bez odjezdových návěstidel?
A je nutné aby na vjezdovém návěstidle svítilo „volno“ s významem „výstraha“? O kolik je zelené sklo levnější než žluté?
Ne, v hlavě to fakt mít nemusí. Napadá mne několik řešení, a nejspíš existují i další. 1) Mít v takové stanici odjezdová návěstidla. 2) Mít na trati návěst, že jde o stanici bez odjezdových návěstidel – např. předvěstěnou u vjezdového návěstidla a zopakovanou na místě, kde má vlak zastavit. 3) Mít to návěstěné na HV, třeba v nějaké aplikaci, na kterou se strojvedoucí bude moci spolehnout (tj. bude vědět, že mu aplikace v dané stanici ukáže buď stanici bez odjezdových návěstidel nebo poruchu, ale neukáže mu něco jiného).
A vy si myslite, že jinde už to o poznání není? Že jezdí na oči po celé republice? To abych přestal železnici využívat na vždy, to je jinak o strach, šéfe Jirsáku.
Já si myslím, že každá trať by měla být pro roboty sjízdná i bez seznání.
Nemá seznání, ale všechno co potřebuje vědět, má být navěštěno.
Ale tohle je opravdu špatný. To není o seznání, ale o tom, že dotyčný je naprostý debil a nezná typy zabezpečení stanic, ani nemá sebezáchovný pud „nemám volno – nemůžu odjet“.
Kolik takových lidí aktuálně jezdí? Je to příběh jak s tím pilotem co jezdil pro OeBB Cargo a udělal hromadu někde na Moravě…
Tak tahle stanice zdá se žádné opravdové zabezpečení nemá.
O tom pudu sebezáchovy lze mluvit i na stratě dráhy. Přecijen někdo vymyslel návětidlo a z nějakého důvodu jsou na rychíkových tratích všude.
Proč je tady výjimka?
Tak na vjezdu volno měl… A když si neuvědomil, že je ve stanici bez odjezdových návěstidel, klidně si mohl myslet, že má na průjezd.
Měl volno na vjezdu. Ve stanici neměl ani stůj ani volno. Neměl nic kromě blechy v sešitu a vzpomínky ma seznamovací jízdu. To je horší než přejezd „zabezpečený“ jen křížem.
A to jen si myslel, že hoblujou pořád dokola Pardubice – Liberec – Ústí a zpět.
Stanice se skupinovými návěstidly, nebo bez návěstidel, jsou v zimě pěkně zrádné. Bílé námezníky v bílém sněhu nejsou vidět i když jsou ometené.
Ale to rozhodně neomlouvá „borce“ s „leteckým poznáním“.
To mi taky jednou jeden fíra vyčetl. Od té doby jsem ometal sníh i metr okolo, aby byl námezník kontrastní se štěrkem/zeminou a nutím k tomu i svoje signalisty.
Blbé je, že není páka donutit jak „ty nahoře“, aby se návěstidlo doplnilo. Ti to hodí a soukromníky a mají případ vyřešen, u nich bezchybně.
Doporučili něco, co normálně existuje bez extra předpisů. To, že popeláři z ARR dělají něco jinak, je jen důkaz dopravce. To je stejné porušení jako ojebat zkoušky.
Seznámení na videu
Určitě místa ano, ale ne takto celou trať.
Co ten v Kdyni, taky Arriva?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sr%C3%A1%C5%BEka_vlak%C5%AF_v_Kdyni
Stanice bez odjezdových návěstidel … by se jimi měla dovybavit.
Kdyně byla jiný pripad. Ten věděl a chtěl zastavit.
To je paráda. U nás se křižují nezastavující rychlíky ve stanicích bez odjezdových návěstidel 😀 to snad není pravda.
Není.
Ve stanici bez odjezdových návěstidel jsou všechny vlaky pravidelně zastavující minimálně z dopravních důvodů.
pro neznalé doplním, že je to článek 114 odstavec 6 předpisu SŽ D1
Vysvětlujte někomu, kdo jede s nedokonalým seznáním…
V takové stanici by vjezdové navěstidlo nemělo vůbec ukazovat návěst volno.
Rynoltice, Jablonné ale i Kžižany jsou opravdu skanzeny 19. století. A to jsme na trati spojující dvě krajská města s dvouhodinovým taktem rychlíků.
Pokud dojde k přeložení křižování z Rynoltic do Jablonného, tak v praxi to vypadá tak, že na jednom zhlaví stojí signalista s vysílačkou, čeká na projetí vlaku, pak ručně přestaví výhybku pro protisměr a jde několik set metrů pěšky ke druhému hlaví, kde přestaví výhybku pro opačný směr … pod 10 minut se tam s křižováním nedostanete. V Rynolticích jsou aspoň na zhlavích stavědla.
Prostě smutný obrázek stavu železniční infrastruktury v 21. století na Liberecku.
No jo, služební bicykly zakázali „aby nedošlo ke zraněním“ (ke kterým předchozích 90 let nedošlo, ale co kdyby?).
Proč někdo vymyslel elektromotorický přestavník?
Proto, aby se použil tam, kde jsou k tomu predpoklady. V Rynolticích nejsou.
Vážně je to zakázáno?
Jsou stanice, kde je služební kolo dovolené staničním řádem.
Tak není to tak dávno, co se pravidelně křižovalo v Jablonném, výhybkáři byli na obou stranách, kde měli i svá výhybkářská stanoviště. Ta už bohužel šla k zemi. A dneska tam je výhybkář jeden, vcelku k ničemu…
Ušetřil bych inženýrům z MD úvahy, neproduktivní trávení času x pracovními komisemi aj. a řekl snad jediné – přečtěte si vlastní (!) vyhlášku č. 16/2012 Sb., jmenovitě přílohu č. 3, třeba body 1.3 a 1.5.
Uvidíme, co vás všechno napadne.
Klidně jim ten nešetřete, oni pro něj stejně nemají lepší využití
A potom SŽ nechce mať v revíri POTR, tak tam na stavbu hodí TOTR, po čase na to prestane upozorňovať a potom už sa v tom strojvodca, ktorý má platné poznanie, vezie (Planá u ML).
Stále si myslím, že by sa mal radikálne upraviť D1 a onávestidlovať tie trate tak, aby sa dalo jazdiť bez poznania. Teda, tam kde nebude ETCS. Tam kde bude, bude asi stačiť tých pár značiek pre ETCS.
Tak u Plané shledala systémovou chybu i soudkyně
Jenže poznání není jen o jízdě na trati, ale i manipulace ve stanici, atd… A prostě si neumím představit, že bychom ten předpis postavili tak, že by poznání nebylo potřeba vůbec, to je cesta do pekel. Navíc poznání je i znalost sklonových poměrů a jiného, to prostě odbourat nelze
Opět, v zahraničí lze jet bez seznání. Za jasných pravidel.
Opravdu chcete v našich podmínkách, kdy nemalá část lidí hledá cesty jak něco ošidit, zlehčit, ochcat, zavádět něco takového?
Co je za problém udělat si 4 jízdy a mít poznání, a kdo si to není schopen zapamatovat (alespoň nějaké základy z těch stanic), tak ať jezdí kolem komína.
Zrovna nedávno jsem řešil s jedním známým, že Rakušák je schopen Vectrona či Traxxe odstavit na úplnou banalitu, která jde odstranit blbým restartem, jističem, spíš… Nepřevezmeme si z ciziny i toto, když to tam je běžné?
O tom to vždy nemusí být. Zcela poctivě budu mít seznání a zcela legálně tam pak pojedu směnu až za 11 měsíců. Informace v českém jízdním řádu mají skoro nulovou hodnotu. Povinností strojvedoucích je víc, než jen sledovat trať. A jízdní řád by měl sloužit právě k tomu, že se mám čeho chytit. Ať informací o traťových rychlostech, tak o km poloze návěstidel atd. A to v českém jízdním řádu opravdu nenajdu. Podobné informace jsou v aplikaci ETD, byť moc nechápu zpracování typu navigace do auta.
Nechcete vědět jak dlouho trvá poznání u Arriva.😃
Samozřejmě, ale 11 měsíců, to už je pomalu na opakovací poznání, alespoň u ČDC je povinnost hlásit propadající poznání dopředu, a když vím, že jsem dlouho nikde nebyl, tak požádám strojmistra o opakovací poznání a je jedno jestli to je 8 měsíců nebo 11, ještě se mi nestalo, že by nevyšel vstříc. Navíc já osobně to tedy ještě řeším tak, že pokud to vím dopředu, tak se zeptám kolegů co tam buďto jezdí častěji (nebo znám-li někoho místního), jak to tam vypadá, jestli se něco změnilo, protože ty základy si člověk opravdu pamatuje, ale spíš jde o ty pastičky či… Číst vice »
Kde na ČDC dovolí opakovací poznání po 8 měsících? U nás je problém i po 12 a spíš ho radši nechají propadnout.
Bývalý obvod PJ Třebová, tak to u nás nikdy nebyl problém, a nikdy jsem neslyšel, to ho nech propadnout, naopak se teď ještě rozšiřuje (možná i proto, že není tolik výkonů).
Respektive já jsem s tím nikdy neměl problém, si říct a dostat ho, naopak, jedno jsem neuhlídal propadlo mi, a hned mě hnali na jednu obnovovací jízdu.
A jsme u toho, dobře jste mi vlastně nahrál, a to vůbec nemyslím ve zlém. Cituji: Zeptám se kolegů, co tam jezdí, jestli se něco změnilo. To jsme dělali všichni, a to dost ukazuje na to, jak ten systém (ne)funguje. Máte v jízdním řádu tak málo informací, a v TTP hodně, ale naprosto chaoticky. A nejlepší, jak neskončit u protokolu, je ptát se kolegů. Hodně smutná vizitka. Přitom právě na tohle vám má infrastruktura poskytnout jízdní řád, který zaručí, že nedojde k maléru. Při větších změnách máte být prokazatelně seznámen třeba menším školením a videem. Ne tak, že se budete… Číst vice »
Já si totiž neumím představit, co všechno vlastně za informace v JŘ chcete. Já se spíš ptám na špeky typu, nelekni se ve stanici XY ti bude vždy při jízdě přímým směru vždy svítit 80 a volno, nebo dej si pozor je tam skupiňák, ale jen z kolejí XY, a pak, a to je to hlavní, se ptám na místní posun, ten do JŘ nedostanete, když budeš tam a tam přejíždět stačí jen za izolák, atd. Prostě atypy, které do NavTrainu nějak těžko dostanete, na zbytek mám kdyžtak NavTrain (respektive NavSim na začátku směny). Jediný kdy bych si troufl jet… Číst vice »
Takhle to přece ale vůbec není. V jízdním řádu mám polohy návěstidel, traťové rychlosti, informace o zkrácené zábrzdné vzdálenosti, či právě snížení rychlosti, kvůli vzdálenosti mezi předvěstí a hlavním návěstidlem. Traťové rychlosti plus návěstidla označená jejich názvem a vše s kilometrickou polohou. Pak se nestane, že mám 5 druhů rychlostníků, jelikož mám jízdní řád pro daný vlak a daný typ HV. Takže na trati máme rychlostník se 120, a v jízdním řádu tzv. inverzní rychlost třeba kvůli typu HV nebo vozidel ve vlaku. Pak se nestane, že mám, jak v českém jízdním řádu, maximální rychlost 100 mezi stanicemi A až… Číst vice »
„Rakušák je schopen Vectrona či Traxxe
odstavit na úplnou banalitu“
Tímto zdůvodňujete absenci odejzdových návěstidel?
Ne to ani omylem, to byla reakce na to, že v cizině se jezdí bez poznání.
To by nejezdili nic.
Navíc nejsme schopni se bít, aby se zpřísnila pravidla, kdy smí být D3, abychom jich měli jen naprosté nezbytné minimum, a aby strojvedoucí na nich neměl víc povinností, než je potřeba, aby rozkaz při ztrátě klíčů na D3 měl svůj vlastní bod a strojvedoucí nepsal 2 dlouhé odstavce do kolonky jiné příkazy, a dělal to jízdu co jízdu, klidně půl třičtvrtě roku, protože SŽ má času dost. Velký ryk byl kvůli větě o hákovnici, dělal se z komára velbloud, a přitom nikomu nevadí, že napěťovou výluku kratší 4 hodin si SŽ nově nemusí návěstit, pokud to VR dovolí, ale nikdo… Číst vice »
„abychom jich (=pravidel) měli jen naprosté nezbytné minimum“
Dost by pomohlo, aby se fíra rychlíku mohl spolehnout na to, že bude vypravován návěstidlem v každé stanici. Že nebudou předzvěsti pokaždé jinak daleko (stál ten kus kabelu za to?).
Někdy se jedná o kus mostu.či skalního zářezu
Áno, chcel. Pretože kamioňáci jazdia bez poznania a na jeden papier po celej Európe, stačí im mapa, čo je v kombinácii s GPS veľmi silný nástroj. Piloti lietajú bez poznania po celom svete a stačí im „jeden“ papier, Jeppesen a NOTAMy. S takouto mentalitou bude lepšie všetky trate zrušiť a železnicu vyasfaltovať.
Fakt „modrá armáda“ hlavne teda „modré gumy“. 😞
Jojo, a pak cizí kanioňáci neví ,jak se chovat u nás na přejezdu (neříkám, že ti naši vždy jezdí předpisově).
Kamion zastaví na vzdálenost, na kterou vidí. Vlak zastaví na na vzdálenost až kilometr. Letdla mají letový plán a za to,
Seznání trati mi přijde jako naprostý základ. Máme stohy předpisů na to, co fíra musí vědět a znát a předpis na to, jakém rozsahu provést seznání trati, nám chybí?
Fakt povoznictví. Tak hergot když nevidím podle čeho mám odjet tak to asi znamená že odjet nemám z logiky věci. A ještě se sám přizná že neví kde je a štráduje si to tam rychlíkem.
Chyba je, že vůbec musí přemýšlet nad tím, jestli volno má, nebo nemá.
Proč mu ta jasná informace chybí?
V tomto případě nechybí, v TJŘ je to jasně napsáno
Vůbec nechápete, o čem píšu.
Ten, kdo řídí cokoli v pozemní dopravě, má mít před očima binární informaci, tedy aspoň to návěstidlo.
Ve chvíli, kdy to musí lovit v předpisech, nebo odhadovat co mu kde leží pod sněhem, už je to špatně.
To je přesně o čem mluvím. To je tak když jezdí lidi kteří na to prostě nemají.
Jenže na vjezdovém návěstidle bylo volno (ne výstraha). To znamená, že určitě může jet o návěstidlo dál.
Doufám že nejezdíš na mašině čoveče….
Ne, zaměstnání mám mimo dráhu.
Jenom tak ryju do slozitosti předpisů.
U ČD platí jasné pravidlo, že pokud nemá strojvedoucí podepsané seznání s tratí, nesmí tam být nasazen (smí pouze s jiným strojvedoucím, který seznání má) a to ani při mimořádnostech a neplánovaných odklonech. Jaktože se Arrivy nic takového dodržovat nemusí?
Možná to chápu jinak ten článek, ale dle mého poznání měl, ale jen chvíli a asi si to dobře nezapamatoval.
Fajn, tak to pravidlo uplatněte a sezmanete se s článkem. Na základě článku totiž nelze tvrdit, že seznání nedělal – dělal, jen udělal chybu na jedné pasti.
Rynoltice jsou tuším jediná stanice na trati 086 se zabezpečovacím zařízením první kategorie. To znamená místně stavěné výměny s vymenovymi zámky a vjezdová návěstidla nezávislá na těchto výměnách. Tato návěstidla návěstí pouze Stůj a Volno, případně Opatrně na přivolávací návěst a na vjezdu do stanice je traťová rychlost snížena rychlostní jen na 40 km/h. A jelikož je tato stanice bez odjezdových návěstidel, tak i projizdejicimu vlaku musí výpravčí dávat návěst Odjezd. Zajímavé je, že dneska máme 21. století a přesto se takto vybavené stanice u nás vyskytují, zvlášť když na druhou stranu se všude mluví a píše o zavádění ETCS,… Číst vice »
A kolik je stanic kde je jen jedno odjezdové? Taky příšernost…
Na skupinovém odjezdovém návěstidle nic špatného nevidím. Dává informaci o tom, jestli je správně zabezpečena vlaková cesta. Konkrétní vlak vypravuje výpravčí. A nelze dojít k omylu, protože fíra jednak kouká na naházené vexle, jednak nikde nejde postavit na jedné straně vjezd na kolej x a na druhé straně odjezd z koleje y (ve stejné kolejové skupině, kterou kryje to konkrétní návěstidlo). Jestli je za kontrolerem trouba, co okamžitě vyráží na zelenou/zvednutý klacek a nečeká na řádnou výpravu, tak to není chyba návěstění, nýbrž chyba konkrétního kusu v kabině. Vjezd postavím, odjezd postavím, průjezd taktéž, ale matoucí informaci, aby strojvedoucí vjížděl… Číst vice »
Procesně ošetříte cokoliv, ale ve 21. století je to vhodné možná někam na Balkán.
Zejména pokud se jedná o relativně významnou trať pro daný region… DOZ a klacky tam měly být dávno.
Vjezd a odjezd (z jiné koleje) ve stanici se skupinovými návěstidly klidně postavím. To zab.zař totiž netuší, odkud nebo kam chci stavět.
Takže klidně na vjezdu 40 a očekávej 40 na třetí a na odjezdu 40 a volno z první.
Jo, jenže já mluvím o tom, že to znemožňuje zabezpečovací zařízení, což pomůcka v podobě tabule k zavěšování hlavních klíčů fakt není.
Skupinový odjezdy jsem měl/pořád mám ve stanicích s mechanickým ústředním stavědlem, s klasickou elektromechanikou a s TESTem a nikde to nešlo, zab.zař. to nedovolilo. Teoreticky by tomu měl umět zavránit i ústřední zámek, ale tam zkušenost nemám.
Jak to postavit nelze, když jsou tam jenom klíče a telefon? Sned se to postavit NESMÍ.
Třeba na trati Hanušovice – Lipová Lázně prakticky všechny s výjimkou výše uvedených, tedy Jindřichov na Moravě, Branná, Horní Lipová.
V tomto případě to není na změnu předpisu, ale na důslednou kontrolu u Arrivy a dalších podobných dopravců.
Bohužel ta důsledná kontrola se měla dělat ihned od začátku, od doby, kdy soukromníci začali jezdit. Ale to se prostě zanedbalo. Pak nemají být levnější a díky tomu dostávat výkony když takto kašlou na bezpečnost, na údržbu i na úklid. Teď to postupně vše vyplouvá na povrch. Proč asi ČD mají tak přísné předpisy ohledně poznání? Asi se opět čeká na nějaký větší malér, jako v případě Pardubic.
Jesti v Rynolticích někdo kašle na bezpečnost, tak je to SŽ, protože tam za 100 let nedokázala zřídit odjezdová návěstidla, jak se na rychlíkovou trať patří. Tečka.
Jestli jste četl mé reakce na nehodu v Pardubicích, víte dobře, že i tam jsem dával dost spoluviny SŽ. V tom mám stejný názor jako vy. Ale řídit rychlík na takovéto trati bez řádného poznání? Nezlobte se na mě, ale to už není nějaký omyl, nebo přehlédnutí. To už hraničí, nebojím se to říct, s trestným činem obecného ohrožení. To není nějaký omyl. Moc dobře to věděl, že to tam nezná. To bylo úmyslné jednání.
Jsem proti tomu vydávat kdejakou trať za lokálku, ale tohle původně lokálka je. Ale i tak by tam měla být.
A co by zjistila? Že predpis byl dodržen a není za co dát pokutu, protože predpis nic podobného nespecifikuje? 😁
Moc to tam neznal a veze tam rychlík? To přece není možné!!! Proč tam teda je nasazen a když ví, že to tam on sám nezná a takovou směnu bere? Kvůli takové chybě se musí měnit předpis? Kocourkov hadr. A je teda vidět, že to byl velice zkušený strojvedoucí, když si nepamatuje rychlostník okolo, kterého projel.
Zkušený asi ne, když jede jak jede a ještě ze sebe udělá vemeno, že řekne že to tam moc nezná. Když to tak nezná a veze vlak poprvé, tak si snad projde TJŘ než s ním vyjede. Tak by věděl že vlak vypravuje výpravčí, tudíž tam buď není návěstidlo, nebo na něj není vidět.
Takže je vemeno protože přiznal chybu?
Je vemeno že se na to nepřipravil i když věděl že to tam nezná. To že přiznal chybu je jedna věc, ale že si bláhově myslel že to nějak dopadne když tam jede prvně je věc druhá.
Další věc je že se podíval do tabletu kde vůbec je. On ani nevěděl sled stanic, jak vypadají a jak to v nich chodí. O ZDD ani nemluvě. Kdo ví jestli vůbec někdy vůbec viděl mapu a zda se v ní umí orientovat.
Rychlostník určuje raťovou rychlost.
Jo to jsou ti skvělý soukromníci, u ČD či ČDC je ten minimální rozsah dávno daný.
Jasně, protože docházelo k tomu, že seznání bylo takové, že si došli do dopravy pro razítko a jinak to prospali v kupé.
Tak vzhledem k ubývajícím výpravčím ve stanicích, už razítko z dopravny jaksi nutné není, ani tam kde obsazená je.
Resp. vím, že ještě před cca 5 lety u SŽ razítko od výpravčího, pokud v stanici byl, se vyžadovalo, jak to teď SŽ má nevím.
Ale u ČDC není potřeba vůbec.
A to už je ale taky na osobní odpovědnosti dotyčného, zda to poznání ošidí, nebo ho udělá poctivě, ale ten minimální rozsah, 2x ve dne, 2x v noci tam prostě je, u Arriva asi nebylo ani to.
Opatrně… U jednoho z Vámi jmenovaných byla úroveň pro obdržení a udržení poznání za poslední roky velmi dramaticky snížena…
Určitě máte na mysli videopoznání, sice to se nikomu rozumnému líbit nemůže, ale bohužel dopravce si ho prosadil, a taky to má jasná pravidla, a i tak strojvedoucí může říct, že to je pro něj nedostatečné a požadovat klasické.
Znám i borce, co ve svém volnu procházel na naší lokálce stanici za stanicí, prohlížel si zhlaví a ptal se výpravčích na místní zvyklosti a záludnosti ve stanici i na přilehlé trati. Holt každý k tomu přistupuje jinak.
Co je to za stanici, když tam není návestidlo? A jaký Ynteligent vymyslet, že zrovna tam se budou křižovat rychlíky??! 😱
Ale ono tam je, jenom není to klasické světelné, které všichni znají.
To je pozůstatek minulosti, kdy to nikomu při těch rychlostech a množství vlaků nevadilo. A nikdo investici do ZZ neprosadil.
Křižování rychlíků je důsledek zrychlování tratě. Dřív se křižovali v Jablonném.
Ale že se tam neudělalo nějaké lepší ZZ je špatně.
Stejně se mi ten koncept zdá zvláštní – není trať osázena návěstidly informujícími úplně o všem právě proto, aby i strojvedoucí co to tam nezná mohl bezpečně projet?
Ono to je rozdíl mezi silnicí a železnici. Na silnicí máte dopravní značení a podle toho se řidič řídí. Takže je schopen jet i po cestě po které nikdy nejel. Občas je vhodná navigace ohledně trasování cesty.
Na železnici máme různé návěsti, přesto bez seznání trati strojvedoucího na trať nemůže, což při použití alternativní cesty při mimořadné událostí je občas problém.
To je jeden z důvodů, proč silniční doprava je efektivnější.
Ale prosím uvědomte si také rozsah „průseru“, když selže řidič-jednotlivec na silnici a když jeho protějšek na železnici. Nevím jak Vy, ale já tam vidím docela velký rozdíl. Už kolikrát jsem vysvětloval tento rozdíl i v souvislosti s údržbou drážních vozidel. Ono když se podělá auto na silnici, tak ho ostatní objedou a nic zásadního se neděje. A to myslím běžné závady ne spojené např. s destrukcí součástí (jako lom nápravy apod.). Ovšem když selže vozidlo na železnici, minimálně trať na docela dlouho zablokuje. Tj. toto srovnání není úplně na místě. A osobně myslím, že je VELMI DOBŘE, že se… Číst vice »
A osobně myslím, že je VELMI DOBŘE, že se konečně trošku rýpne do poznání, protože všichni víme, že zejména u menších dopravců se na poznání dost kašle,…
Od zaměstnance DÚ je to docela odvážné tvrzení. V podstatě veřejné přiznání zaměstnance úřadu, nemožnost zajistit bezpečnost na železnici, bravo.
O bezpečnost se starají bezpečnostní systémy jako ETCS, PZB, Mirel.
Díky vašemu uvažování řídí řidiči silniční vozidlo po celém světě, piloti létají po celém světě, jen železnice je pupek světa, který je naprosto neefektivní moloch velmi těžko použitelný (důvodů je hned několik – kapacita tratí, národní zabezpečovací systémy, různé trakční napájení a hlavně národní předpisy. Z Číny je tady vlak ze zbožím za tři týdny, přesto plují mezi přístavy mraky lodí, které milují do přístavů typu v západní Evropě v řádu měsíců. A není snaha tento potenciál využít.
Dodejte ale, že v cizině nějaké seznamování s tratí potřeba není. To jen v ČR.
To taky není pravda.
Minimálně v Německu je.
Strojvedoucí smí jet po trati kterou nezná, jen v případě, že má funkční zabezpečovač PZB, platný jízdní řad v Ebule (objízdný jízdní řad v tabletu) a maximální rychlostí 100km/h. Také se má seznámit se zvláštnostmi a pomalými úseky v tabletovém sešitu La.
Příprava na jízdu takovým úsekem nezabere ani 5 minut.
Takto jsem v Německu poznal již několik tisíc kilometrů tratí.
No neboli existuje země, kde za určitých omezujících podmínek toto není podmínkou. Ale jsou taky země, a málo jich nebude, kde to prostě legálně nelze (třeba takové Slovensko, a velmi bych se divil kdyby to šlo odtamtud na jihovýchod třeba).
Ne, jeden z faktorů bezpečnosti na železnici spočívá právě v tom, že strojvedoucí nesmí sám jet po trati, kterou nezná.
Soukromník může.
Soukromník nemůže, ale často to tak dělá. Nezřídka se u nákladů stává že fíra nad rozkazem řekne „to je kde? Já to tady mám podepsaný a na stanovišti jsem se vezl jen jednou.“ To samé se děje i při posunu/obsluze PSt, ale podobně jako AŽD/AK Signal jsou soukromníci „chránění“, stěžovat si nemá smysl, protože buzerkontroly SŽ pak šijí jenom do dopraváků v dané stanici a prohřešky dopravců neřeší (tedy s jedinou výjimkou a tou je zajištění úklidu nakládkové plochy po nakládce).
Přece díky soukromníkům vznikl ten terč hlavní návěstidlo sloučeno s předvěstí, protože brečeli, že mají poznání všude a tak si nemůžou pamatovat, že tam to takto je.
A což teprve ta opožděná vykládka železničních vagonů…
Pokud tam strojvedoucí jede aniž by měl seznání tratí, tak vědomě porušuje předpis. Dopravce nesmí nutit strojvedoucího jet po trati, kde nemá podepsané seznání, které platí 13 měsíců.
No tak máte platné seznání rok staré, od té doby jste tam nejel, papírově je všechno v pořádku. Pamatujete si každý detail? Že jedna stanice je vybavená jinak, než všechny ostatní? Vždyť to je naprostý bordel na kolečkách, jak tenhle systém může někdo obhajovat.
Vypadá to tak, že soukromník si u nás může opravdu dovolit téměř vše. Všechno mu projde. A když jsem tu již několikrát psal, že naše slavná liberalizace je příčinou zhoršení bezpečnosti na naší železnici, to bylo palců dolů. A teď se ukazuje, že to je vlastně pravda. Ukazuje se jak totálně selhávají kontrolní orgány a dozor.
Tobě někdo od některého z asi stovky soukromých dopravců přetáhl ženskou, nebo proč si tak zapšklý? A nebo se někam jen nedostaneš na režijku?
🙂 tak jako vtip to možná nebylo špatné. Zapšklý rozhodně nejsem, jen popisuji holou realitu. To jsou vše důkazy podložená tvrzení. Stačí si chvíli číst zdejší diskuze, nebo se podívat na videa pana Pejana, to je dobrá instruktáž jak to u soukromníků chodí :-), máte nějaký protiargument na má tvrzení, máte důkazy, že to není pravda. Není pravda, že strojvedoucí jezdí bez poznání, že vozí na stanovištích neoprávněné osoby, že údržba vozů je na hanebné, téměř nulové úrovni, že třeba i jen ta špína může ohrožovat zdraví cestujících a personálu ( štěnice u RJ ). K tomu zvýšenému ohrožování bezpečnosti… Číst vice »
Vjezdové návěstidla tam jsou. Nejsou tam pouze odjezdová a proto je stanice obsazena výpravčím. Výpravu vlaku má tedy na starost on a ne návěstidlo.
A zastavoval ho ten výpravčí??
Proč by ho měl zastavovat? V TJŘ měl pobyt=vlak pravidelně zastavující (z dopravních důvodů). A pokud mu výpravčí nedal svolení k mimořádnému průjezdu (což nedal), tak si fíra nesmí myslet, že může projet proto, že ho nikdo nezastavil, když to odjezdové návěstidlo (kterým by za splnění předpisem daných podmínek mohl dostat svolení k mimořádnému průjezdu) tam není. Takže TJŘ a údaje v jednotlivých sloupcích, dle kterých fíra vlak vede, jsou základ. Proč nerespektoval v TJŘ písmenko B, symbol výpravky a pobyt, nechť se zamyslí každý sám. Prostě stalo se. A nechť je to pro ostatní poučení. Zdravím :-).
Silnice nejsou koleje, jak si asi myslíte. Strojvedoucí musí vědět dopředu, co ho čeká. Včetně umístění navestidel, sklonů atd.. Už jen z logiky toho, jak dlouho vlak brzdí a rozjíždí se. Pokud to tam nezná, nemá tam co dělat.
„Strojvedoucí musí vědět dopředu, co ho čeká“ K čemuž mu dopomáhej návěstidlo.
Když ho projede tak se všichni můžou přerazit jeden o druhého, aby všem vysvětlili, jak je návěstidlo důležité. Tady není žádné…
Ale je, jen jiné, není tam světelné, ale neproměnné… Pro laika řečeno s trvalou návěsti stůj. A jen výpravčí mu může dovolit jízdu dál.
A jak prosím vypadá to návěstidlo, konkrétně v těch Rynolticích? Nebo jako že nepřítomnost výpravčího = stůj? Nebo je tam nějaká cedule jako „konec vlakové cesty“
Proč třeba vjezdové návěstidlo nemá jen stůj a výstrahu (místo volna)? Proč na něm není cedulka třeba s vykřičníkem jako u stanic s vloženými návěstidly, která by znamenala pozor, tady nejsou odjezdový, počkej na výpravčího? Dneska už jsou výpravčí na perónu spíš výjimka tak by se na to melo upozornit. (Třeba i tam kde jsou skupinová návěstidla).
Ano, je tam návěst „Konec vlakové cesty“. To, jestli samostatně, nebo sloučena s naámeznikem, to teď z hlavy nevím. On to ale strojvedoucí vidí, ne ovšem na návěstidle, ale právě ve svém tabelárním jízdním řádu, kde má naspáno písmeno „B“.
Ale před ním je vjezdové návěstidlo s volnem, takže strojvedoucí neočekává stůj. Výstraha by ma vjezdu neuškodila.
Obrnice, byli také stanice bez odjezdových návěstidel. Co vím, tak na vjezdu byla vždy navést s výstrahou, nebo vjezdová rýchlosť a výstraha. Odjezd dával výpravčí vysilackou, nebo výpravkou, prípadne zeleným světlem. Rynoltice je to samé. Na takovéto stanice jsem si dával veľký pozor. A v těch Obrnicich výpravčí upozorňoval proč není umožněn průjezd i když do Počerad je trať dvojkolejná.
A na jakém dalším hlavním návěstidle by měl očekávat Stůj, když v Rynolticích ve směru jeho jízdy žádné další hlavní návěstidlo není ???
Jaktože není? Další návěstidlo za vjezdem je neproměnné návěstidlo koncovník, které označuje konec vlakové cesty.
Což ovšem není hlavní návěstidlo-jak píši výše.