Automobily

Dovozy ojetin klesly o více než pětinu, na trhu chybí dostatek ojetých vozů

Autobazar. Foto: AAA Auto
Autobazar. Foto: AAA Auto

Pandemie koronaviru zamíchala výrazně i trhem s ojetými auty. Jejich dovoz do Česka výrazně propadl: za první pololetí se do Česka dovezlo 69 026 vozidel, což je pokles o 22,5 %. To má vliv na cenu ojetin v českých autobazarech.

Pokles počtu dovezených ojetin vyplývá ze statistik Svazu dovozců automobilů. Kromě poklesu kvůli uzavření hranic v jarních měsících zájem o ojeté vozy ze zahraničí oslabil kvůli kurzu koruny. Průměrné stáří dovážených aut mírně vzrostlo: z 10,2 na 10,6 let.

Automobilů je v porovnání se začátkem letošního roku stále málo a chybí málo ojeté modely. Přesto je znát, že se trh začíná stabilizovat,“ uvedla společnost AAA AUTO ve své pravidelné zprávě o situaci na trhu. V červnu mohli zájemci vybírat z více než 106 tisíc automobilů s nejčastější cenou 149 tisíc korun a ve věku 9,5 roku.

„Vládní opatření proti šíření koronaviru výrazně narušila chod české ekonomiky a zavření provozoven na dlouhé měsíce bylo a bude pro většinu živností likvidační. Trh ojetých automobilů byl také výrazně poznamenán a dlouhodobě se budeme potýkat s nedostatkem automobilů. Na trhu chybí obzvláště mladší ojetiny. Velký vliv na to má i nárůst počtu zastaralých aut z dovozu,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autobazarů AAA AUTO. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu na trhu chybí za poslední tři měsíce téměř 20 tisíc aut z dovozu v porovnání s loňským rokem. „Z velké části jde o zánovní ojetiny, které by mohly doplnit díru na českém trhu, kterou způsobil i výpadek ve výrobě nových aut,“ doplnila Topolová.

Na úkor dieselových automobilů roste nabídka benzínových aut, kterých je v nabídce již 38 %. O 5 % poklesla nabídka alternativních pohonů v porovnání s květnem. Auta byla nejčastěji ve stáří 9,5 roku, s nájezdem 149 000 km a cenou 149 000 Kč.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos

já jsem už svou starou octavii vyměnil za novější model 😛

Greta

Nejčastější stáří ojetin 9,5 roku, nejčastější nájezd 150 tis. km. Tak to jo. Pokud autor chtěl slovem nejčastější vyjádřit průměr, tak ta data k sobě moc nesedí.

Dalibor

no trh s ojetinama je to poslední důležitý pro ekonomiku státu. Horší je že není zájem o nový auta.

Viki

Plný bazary aut a ojetin je prý nedostatek, hahaha

Jiří Kocurek

To se dalo čekat. Lidi přicházejí o práci, o příjem. Výměna staré ojetiny za mladší je to poslední, co je bezpodmínečně nutné zaplatit.

Jiří Kocurek

a nedokončil jsem myšlenku: Pro němce a nákup nového auta platí výše uvedená poučka o krizi taky. Jen doufám, že do toho zase někdo nezamontuje šrotovné.

None

Tak to je pro zemi, co ve dne v noci chrlí nová auta katastrofa. Snad aby si lidi začali kupovat nová?

Jiří Kocurek

Jde to na export. A buďte rád, že je mezinárodní obchod ČR v plusu. Takže si může koupit banány po celý rok. A topit dovozovým zemním plynem. (platí i pro dálkové vytápění)

Dalibor

Vy jste nějak zaujatej proti uhlí? Uhlí je na topení to nejlepší co znám. Super cena, a když máte automatickej kotel tak stačí o víkendu vyčistit odpopelit a tradá jede se dál. Topím černým uhlím občas koksem, když se sežene levně.

None

Jsem rád že vyvážíme. Nejsem rád, že jsme montovna. Dělá se mnoho tun za málo peněz. Upřednostňuju domácí práci hlavou. U těch montoven stačí aby si zahraniční majitel vyjednal lepší podmínky jinde a končíme.

Tomas

Tak zrovna co se auto průmyslu týká, tak jsme všechno možné, jenom ne montovna …

Dalibor

Jak v ketrý fabrice. U tý značky, co nebrzdí, jsme tupá montovna.