Doufáme, že vyjede nějaký vlak už letos, říká vítěz souboje o úzkokolejky

Na úzkokolejce se pracuje. Upravují se rozhledové poměry, mažou výhybky a opravují přejezdy.
Na zanedbaných jindřichohradeckých úzkokolejkách bylo o tomto víkendu živo. Desítky lidí pracovaly na základní údržbě, například se mazaly výhybky, upravovaly rozhledové poměry nebo opravovaly značky.
Za akcí stojí Albert Fikáček, který se má stát po červnové licitaci novým majitelem a zachráncem zkrachovalých úzkokolejek. Od insolvenčního správce Davida Jánošíka má dle svých slov svolení k provádění takových prací, které nesníží hodnotu majetkové podstaty Jindřichohradeckých místních drah (JHMD).
„Počítáme se sezonou příští rok a zároveň doufáme, že se podaří vypravit nějaký vlak už letos,“ řekl deníku Zdopravy.cz Fikáček, který je majitelem dopravce Gepard Express. Pozornost nyní soustředí především na úsek Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou, kde je podle něj třeba vyměnit či převrtat na 1700 pražců. „Už jen 2700 hodin práce a můžeme jet,“ dodal v nadsázce.
Záchranu jindřichohradeckých úzkokolejek bude moci rozjet naplno, až doplatí celou slíbenou částku za majetek JHMD. Insolvenční soud schválil prodej tratí, nádraží a vozidel do rukou Gepard Expressu 1. července, od kdy také běží šedesátidenní lhůta ke složení peněz. Zatím byla z 83 milionů zaplacena pětimilionová kauce.
Podle Fikáčka převezme k 1. srpnu autobusovou dopravu Gepard Expressu společnost RegioJet a následovat bude platba za úzkokolejku. „Zatím jde vše podle plánu,“ uvedl Fikáček.
Do majetku Gepard Expressu přejdou (v případě řádného zaplacení) především dvě úzkorozchodné tratě (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice/33 km a Jindřichův Hradec – Obrataň/46 km), na nichž leží 15 nádraží (a nádražních budov). Sedm nádražních budov je uzpůsobeno k turistickému ubytování. Firma získá i kolejová vozidla.
Na nabyvatele ze zákona nepřejdou žádné dluhy nebo pasiva.
Úzkokolejka se ocitla v insolvenčním řízení (a posléze v úpadku) na přelomu léta a podzimu 2022. Od října téhož roku provoz (s malou loňskou výjimkou) stál. Následující léta byla vyplněna snahou o reorganizaci, jejíž tváří se stal podnikatel Jan Kysela. Jeho plán, který letos začátkem roku ztroskotal, spočíval v přivedení investorů a následném převodu majetku na svazek obcí.
JHMD tak skončily v konkursu. Pokud by se nepovedl prodej celého majetku jedinou smlouvu, nastal by nejspíš scénář rozprodeje po částech. Fikáček měl v dražbě jediného soupeře, společnost Fexlin s nabídkou 78,8 milionu.