Dotace zahýbaly trhem s novými auty. Elektromobily hlásí rekord, Tesla poskočila na šesté místo
První Tesla Cybertruck s českou registrací. Foto: Cybertruck.cz
Se započítáním plug-in hybridů mají auta na baterie poprvé podíl přes deset procent trhu.
Martin Jahn, jediný Čech v představenstvu Škoda Auto, současný stav v elektromobilitě charakterizoval takto:
„Trh s elektrovozy obecně neroste tak, jak se očekávalo.
Do roku 2019 se očekávalo, že trh poroste zhruba o pět procent ročně.
Nyní dochází k poklesu.
Očekávalo se, že se trh dostane přes dvacet procent, ale skončí asi na čtrnácti až patnácti procentech.
Všichni měli v plánu velkou výrobu a prodej elektrovozů, což se nerealizuje.
Všichni prodávají méně, než se naplánovalo.
Mnoho firem má tedy na výrobu elektrických vozů příliš velké kapacity.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/martin-jahn-predstavenstvo-skoda-auto-rozhovor-autoprumysl-interview-elroq.A241003_142421_automoto_fdv?zdroj=sph_hp
Mají 300 mld deficit. K tomu staví ještě stavby jako pronájem PPP. A chtějí dotovat bohatým Tesly a čínské elektromobily.
Jakékoli dotace trh jen krátkodobě vychýlí a jaká jsi byla, hospodářská soutěži…
To je krása. Střední třída to komplet zaplatí. Bohatým auto, fotovoltaické panely, celý greendeal. Bohatí budou ještě bohatší a ti chudí jsou pořád na svým. Takže střední třído makej, dri ať se ostatní maj
Bohatí platí taky daně, dokonce vyšší, to ale neznamená že by to dávalo smysl…
Jinými slovy, přes masivní dotace je podíl ICE vozidel 90% trhu…
Při obvyklé ceně BEV přes milion mi 200 tisíc Kč nepřijde jako masivní dotace, méně než pětina ceny (bez DPH).
V době green deal dealu je zbytečné poukazovat na nebezpečí rozkladu vody, vlhkého vzduchu po havarii, zkratu Li-baterii a zdůrazňovat,že směs H2 a O je výbušnější než Semtex. Nikdo nevyrábí zajištěné Li-články proti výbuchu. Každý výrobce pouze vypráví o absolutní bezpečnosti.I v tomto článku se píše o penězích.
Kdo si teď kupuje elektroauto? Fandové jej už mají, auta jsou dražší, takže primárně bohatší lidé. Těm stát pomůže dotacemi.
Až budou nuceni ke koupi elektroaut všichni, stát na dotace nebude mít dost peněz. Takže chudším lidem stát dotaci nedá.
Proč stát těmi dotacemi podporuje bohatší lidi, na úkor chudších?
Protože to nejsou dotace pro chudé lidi ale dotace na rozvoj elektromobily, jak prosté milý Watsone
Sherlocka, a kdyz si to auto koupi chudej, tak to není rozvoj? ?
Vtip je v tom, že chudí většinou o EV neuvažují ani s dotací.
Ano, v současné konstalaci jim nezbude nic jiného než o EV snít … Jinak stačí dost velká dotace a uvažovat začnou , ne??
Samozřejmě. Ale dotace je taková, jaká je.
Taková, aby se koupě vyplatila jen bohatým.
Tak zvrácená ta dotace je.
Vtip na druhou je, že jistá EU nařízení je k tomu za pár let donutí. A tehdy už žádné dotace nebudou..
Tehdy budou ceny EV úplně jinde než dnes.
Tyhle fungují dotace primárně jako podpora pro banky, protože podmínkou je financovat významnou část z úvěru.
Stejně je to hezké… strany beroucí si na svůj provoz (či na provoz svého podniku) úvěry z bank.. Přihrávají těm a samým bankám kšefty že státního… Hlavně ale střet zájmů… muh…
Podporuje podnikatele, protože to je z rozpočtu na podporu podnikání. Začněte podnikat, dostanete ji taky
Dotace křiví trh. Dotace křiví trh. Dotace ..
Navíc, zrovna v Česku spousta aut koupených na firmu končí ryze pro soukromé účely. A je to tak okaté, že i naše vláda to trochu omezila (limitem na cenu auta kde lze žádat vratku daně).
Proč by měl stát dotovat auta která budou stát stejně jako ICE ekvivalent, provoz je levnější a životní úroveň bude úplně někde jinde?
Tím jak byla představena faceliftovana Kia EV6 s větší baterkou, tak jsou třeba slevy na tu před faceliftem. Můžete si koupit EV s 430kW za cenu Superbu či oktávky RS. Navíc pokud jste zaměstnanec a máte to jako sluzebak, tak si dodaníte jen zlomek. To už zláká dost lidí z managementu korporatů, kteří na to dosáhnou.
Je to paráda, jak moje peníze skrze dane a dotace přispěly na něco, co má potenciál mozna lehce pomoct klimatu (koukal někdo např jakou uvádí automobilky reálně produkci co2 u elektroaut? Jo pokud by ev mely opravdu nulove emise za celej svuj zivotni cyklus, budu je moc rad podporovat) ale hodně pomoct lidem, kteří dostanou dotaci a jinak by si ani EV nekupovali. A zastánci budou křičet „vidíte jak prodeje rostou?“.
Klima to sice nespasí (to nezachrání už nic) ale lokální znečištění to rapidně zlepší. Autismus, alergie, neurodegenerativní poruchy, kardiovaskulární nemoci, rakovina plic… to všechno jsou následky místního znečištění spalovacími auty ať už u dětí nebo dospělých, určitě bude dobré se tohoto zbavit a dýchat ve městech lepší vzduch a klidně ať to něco stojí z peněz nás všech, peníze jsou menší hodnota než zdraví ne??
A že jsem tak smělý, když už investujeme do toho zdravého ovzduší. Nemělo by asi tak 100x větší efekt, kdyby se chudým lidem zadotovala náhrada 20 let starých sazometů čímkoli novějším? Odpovím si sám, mělo, ale to by asi bylo příliš logické.
Nějaký novější sazomet?
To se už udělalo a stejně spoustu lidí je vůči těmto penězům imunní…
To se vzájemně nevylučuje.
Bylo by to řešení na jak dlouho než absencí údržby dopadnou ty nové vozy stejně? Nebude lepší přejít na palivo které neznečišťuje?
Lepší by bylo, ale také o třetinu až polovinu dražší.
Pokud platí, že použití EV zlepšuje ovzduší, tak nic přece nebránilo firmám a podnikatelům, pokud tedy jsou zodpovědní, pořizovat si EV už dříve a bez dotací, nemyslíte?
Ale podnikátelé nejsou zodpovědní, kde něco takového píšu? 😁 Naopak chválím snahy vlád dotacemi přechod na ev urychlit, auta na fosil mají tolik negativních externalit na obyvatele že se to vyplatí
Podnikatelé – alespoň ty velké firmy – musí splnovat ESG.
Kdyby byla pravda to, co píšete, tak jsme tady za komunistů už dávno všichni pomřeli. Těch Liazek a Ikarusů, do toho sem tam nějaká Avie. A všichni jeli do nejbližší fabriky, kde se spalovalo kde co. Vůbec nechápu, jak jsme to mohli přežít 🤔
Nicméně zmíněných chorob přibývá, naproti tomu se ovzduší za poslední desítky let rapidně zvedlo. Příčina těch nemocí je evidentně někde jinde.
A dotace těm, co by si na to měli vydělat, je z principu špatně.
Ano, protože celkové množství vozidel v 70. letech bylo srovnatelné s tím dnešním a do huby nám lítali pečení holubi, že?
Problémem jsou koncentrace emisí NOx, které jsou obzvláště vysoké ve městech, kde je vysoká koncentrace aut se zážehovými motory.
Na vesnicích se stejný problém objevuje zejména kvůli starým technologiím pro spalování pevného odpadu, případně nesprávným užíváním těchto zařízení, což se již dlouhodobě řeší pomocí kotlikových dotací.
Mrknete zde na nějaká konkrétní data, byť je to z roku 2020:
https://www.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/20groc/gr20cz/20_04_3_oxidy_dusiku_v2.pdf
Alergie, astma, různé plicní potíže a jejich souvislost s kvalitou ovzduší, to ano, to se považuje celkem za prokázané. Ale o tom, že by s tím souvisel i autismus, to slyším poprvé, můžete prosím uvést nějaký zdroj?
Já mám tak strašně dobrej pocit, jak jsem po kotlech, zateplení, solárech přispěl i na nový auta. A protože žiju skromně, tak nic z toho nepotřebuju, takže na mě stát ještě hezky ušetří.
A spořit (jenom na zaměstnancích) se bude dál… takže k tomu skromnému životu si nacvičte ještě chůzi o holi v 6:00 do montovny… V rámci důchodového přerozdělování se vám to bude hodit…
Ehm… máme teď nový tepelný čerpadlo.. Taky je od tebe? 😀
Prosím opravit všude v textu, ze se nejedna o dotaci ministerstva, ale peníze nás všech. Navíc určených jen podnikatelům.
Taky jsem rad ze jsem opet prispel. 🤔🤔🤔
Pokud musíme toto základní paradigma veřejných peněz připomínat, tedy, že dotace ministerstva = peníze nás všech, tak ti, co to neví, by neměli mít volební právo.
Jakékoliv veřejné peníze jsou peníze z daní. To ví snad dnes už i žák ZŠ, ne?
I Vy jeden optimisto.😂
No já potkávám dost lidí kteří jsou schopni tvrdit že nároková dávka je komunismus,ale nároková dotace je kapitalismus.. podle mě jde o stejnej proces dávání penez z rozpočtu… Takze dejte na peníze jinou mašlí (jmeno) a hned to jsou úplně jiný peníze…
Tak tenhle byl dobrej.
Jako člověk ze školství říkám odpvědně že ne…
Fajne nákladní auto, je vidět, že uveze i velký most.
A zároveň může i na cyklostezku (ten týpek se tím autem tak chlubil, že postoval fotky jak přes travnatý pás vyjel na cyklostezku).
Elektroautomobil Cybertruck označil Ramzan Kadyrov, čečenský správce provincie, za „skutečné nezranitelné a rychlé zvíře“, které je dobře manévrovatelné, velmi rychlé a snadno překonává překážky. Na korbu vozu si nechal připevnit i kulomet. Musk mu prý jeho vůz dálkově odpojil a auto je nyní nepojízdné. Zda je Tesla Cybertruck, pohybující se v Čečně, opravdu vypnutá nebo ne, nelze nezávisle ověřit.
Ony to nejsou jen dotace, ale i to jak se do zakladu dane u zamestnancu zapocitavaji sluzebak … plug-iny a EV vychazi mnohem lip nez spalovaky. Kdyz nekdo ma sluzebak jen jako benefit na dojizdeni do prace, tak uz si rozmysli, jestli treba neodvadet na dani z prijmu jen ctvrtinu.
Cili slavna ekomobilita stoji na dotacich. Jinak neni zajem.
Takto ovšem funguje socialismus.
Úplně stejně můžu mluvit o tom proč zrušit vlaky.
Hloupost, to je veřejná služba. Vleze nějakému podnikateli do EV.
Pouze pokud vám nedochází ten drobný rozdíl mezi vlakem a soukromým vozem.
Mám za to, že je velký rozdíl v tom, když vlak doveze 300 lidí do práce, než když EV doveze do práce 1 člověka. Tím současně reaguji na tvrzení uživatelů z jiných diskusí, že používají EV primárně na dojíždění do práce. To první se jmenuje veřejný zájem a služba.
Jen do doby, než mu dojdou i peníze těch ostatních.
Na dotacích stojí mobilita obecně…
Na dotacích tady stojí skoro všechno. Bohužel.
Celá IAD je z velké míry závislá na socialismu – konkrétně na parkovacím socialismu. Kdy město velmi levně umožní zábor kvalitní cenné plochy ve městě pro odstavení auta. Každému (skoro) dle jeho potřeb, za hubičku.
Nejenom parkovacím, i silnice se staví z jiných daní.
No ale silnice zase používá vedle IAD také náklad, MHD, IZS, cyklisté (pokud si troufnou),..
Ekomobilita stoji nejen dotacich. Jsou i další benefity:
1) Elektromobily platí silniční daň jako auta s nejmenším objemem motoru, to znamená snížení silniční daně.
2) Od roku 2020 elektromobily nemusí platit dálniční známku.
3) Možnost parkovat v Praze na všech vyhrazených parkovištích zdarma, resp. každá obec má ve své plné pravomoci elektromobilům propůjčovat další výhody.
ad 1)
„Silniční daň se dle zákona o silniční dani č. 16/1993 Sb. v platném znění odvádí pouze za nákladní automobily, které se používají k podnikání, s povolenou hmotností 12 tun a více a jejich přípojná vozidla s největší povolenou hmotností 12 tun a více.“
Takových elektromobilů moc není.
ad 2) dálniční známka je kolik, 2300 na rok? To je sice fajn, ale asi to nikoho nevytrhne.
ad 3) „Výjimka, která umožňuje parkování elektromobilů v Praze v zónách placeného státní zdarma, bude k 31. prosinci 2024 zrušena. „
Stejně se dotují uhelné elektrárny protože je nikdo nechce? 🤔
Vitej v EU, kde se bez dotace nic nehne.