Dostavba slovenské D1 se přiblížila, soutěží se úsek za 37 miliard
Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023
Součástí 14kilometrového úseku budou dva tunely dlouhé téměř 8,5 kilometru.
Měl jsem tu čest o víkendu vyzkoušet slovenské silniční experimenty. Fantazie! Skoro každá země má svou „dálniční ostudu“, ale jejich D1 je už jak telenovela. Navíc aktuálně přes víkendy zavřená I/18 kolem Strečna, to je další lahůdka. Kdyby Fico neprosazoval na stavbě své koně a nevyloučili tehdy Skansku, mohlo být už dávno postavené. Navíc to stejně ani ta Dúha nedostavěla.
Ale ak by vyhrala skúsená a slušná firma, potom by Ficovi sponzori nemali na čom zarobiť…..
… a neměli by peníze na spozoring strany před volbami
když vidím tu „mapku“ z letáku slovenského MD, tak si říkám zlaté infoletáky našeho ŘSD
Mapa staveb ŘSD je velmi povedená, včetně vlastních letáků.
Až na to, že to nedela ŘSD, ale firmička napojená jen na státní peníze:) aneb neco, co mělo po transformaci ŘSD zmizet. Vesele to však pokračuje dal a nikoho to netrápí.
Varianta spodem by byla mnohem lacinější a rychlejší,ale zvolili nacionalistickou severní,přece nepůjdou na ruku Maďarům,i když ti jsou dnes jejich velcí kámoši.
Jasně střední Slovensko a tranzit ať se přepravují teleportem
Ještě pořád tam mají koleje…
mají, jenom od dob monarchie se moc nezměnili.
Jo a ze Zvolena do Košic jezdí rychlíky ve čtyřhodinovém taktu a osobáky mezi Rimavskou Sobotou a Moldavou žádné. Fakt super!
Takto to naprojektovali tí komunistickí nacionalisti v Prahe v niektorej z ich päťročníc v 70tych rokoch ty inteligent, pôvodne ešte ako diaľnice D61 od Bratislavy a D1 od Prahy
Odříznout od dálnice Nové Mesto, Trenčín, Žilinu, Martin, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad a Prešov je nápad hodný génia…
Jste zaslepený mimoň. Nejde jen o spojení Blavy a Košic, ale také o všechno po cestě. Podívejte se, kolik lidí bydlí kolem jižní a kolik kolem severní trasy a jaký ekonomický význam mají regiony Pováží, Kysuce, Turiec, Liptov a Spiš v porovnání s Tekovem, Malohontem a Gemerem. Jak by s jižní trasou jezdili např. turisté do Tater?
Tak to jste tomu dal. Obyvatelé asi 30 měst, které ta D1 spojuje by vám asi ……. na D1 leží přímo nebo kousek bokem např. Žilina + automoblika KIA, Martin, Ružomberok, Liptovský MIkuláš, Poprad, Spišská Nová Ves, Prešov.
Mimochodem – každý čtvrtek youtube Krížom krážom s Jožom Rážom.
Takhle se má dělat PR a informovat co, kdy, kde, jak.
S tym zacal uz by aly minister Dolezal..
ale v těch videích se toho moc nedozvíš. Mám je shlédlé všechny. NDSka pod Ficem 4 roční období nic moc nedokázala. Budou rádi, když zase nepokazí výběr zhotovitele a nebuou muset stavbu zaplatit dvakrát. Višňové žehlila dnešní opozice. Za mě si počkám až na výsledky tohoto pana ministra. Neboli se tu sejdeme za těch několik let po otvíračce 🙂
Nechutné protislovenské lži. Pan předseda Fico jasně řekl, že dálnice z Bratislavy do Košíc bude hotova do konce roku 2010 (např. https://www.sme.sk/c/3392421/jul-2007-fico-trva-na-dialnici-do-kosic-rok-2010.html ) a protože pan Fico nikdy nelže, tak zřejmě lžete Vy. Slovenské služby Vás za tyto protistátní provokace určitě už mají v hledáčku (za drzé a primitivní články jako je tento budou něco dělat: https://domov.sme.sk/c/23369348/simkovicova-a-machala-sa-vyhybaju-vecnym-otazkam.html ).
Je hotová, ale přes Maďarsko. :):)
přes Maďarské Tatry ? :-))
Přes slovenskou Matru a dočasně tisíc let okupováno nomády ..:-)
Poroto dávám smajlíka, ta přes Maďarsko prostě nepobere těch 30 měst na D1. Je to spíše kuriozita.
Na západní straně se bude připojovat na hotovou dálnici MÚK, protože ten hotový úsek směřuje ke staré variantě. Tj. tam zbyde několik zbytečných km dálnice (+1 MÚK). Slušná absurdita.
ne, dálnice se přehrabe tak aby pokračovala průběžně dál, z toho cancourku u turan bude přivaděč, múk tam bude. jako ta údolní varianta byla fakt nesmysl, ale co si bratia zvolili za odborníkov, to mali a tak zrobili. ještě by pak mohli reprofilovat starej kraľovanskej tunel a tu okresku protáhnout skrz…
https://mapy.cz/s/lemucodano
Není zapotřebí se strefovat do Slováků, protože naše stavby provázely podobné průšvihy.
a už vůbec ne se strefovat do pana FIca!
Je to jedna ze situací, které se v životě stávají. Prostě plány se mění. V ČR se takto napojoval obchvat Frýdku-Místku u Dobré.
Výborná zpráva pro všechny, kdo cestují na Slovensko nebo dál na Ukrajinu. Jen tak dál, bratři Slováci, snad se
vám to při té složitosti terénu podaří dostavět v termínu. Držím palce! 🙂
Jak dlouho už se „dostavuje“ D1 na Slovensku?.🤔 Pár desítek let už to myslím bude, ne?. ✌️😁
No, my ji dostavujeme ještě déle…
Chybí poslední kousek okolo Přerova. Most přes trať 300 má hotové pilíře a chystá se mostovka, násypy jsou přinejmenším do poloviny výšky hotové, kam oko z rychlíku dohlédne.
My ji budeme mít mnohem dříve, nejpozději na jaře 2026 bude česká D1 průjezdné v celé délce.
Pamatujete na výběr izraelské firmy ? 🙂
V roce 92 meli z jejich dnesni D1 postaveno bratislava-piestany, kousek kolem liptovske mary a cancour u kosic. My meli postaveno komplet praha-vyskov. U nas bylo potreba dostavet ~140 km D1 v zasade v totalni rovine. U slovaku zbyvalo dostavet ~350 km a v zasade polovinu z toho v horach.
Takze bit se do prsou o kolik jsme to zvaladli lip, nez slovaci je imho trochu smesne, no…
Nemá někdo informaci jak to bude s druhou tunelovou troubou tunelu Branisko?
Dle slovenské Wikipedie hrozí, že než bude levá postavená, bude se muset pravá postavit a bude se muset jezdit po původní trase…
Co?
Zřejmě to bylo myšleno tak, že se stávající trouba bude muset zavřít kvůli opravě dříve, než bude hotová ta nová.
Omlouvám se – samozřejmě myšleno tak, že hrozí cestování původní trasou I/18 přes průsmyk Branisko, protože levá trouba nebude ještě dokončena a pravá se bude muset kvůli rekonstrukci uzavřít.
Nevi někdo kdy bude hotov úsek Hubová-Ivachnová a ten obchvat Ružomberku?
V budúcom roku.
https://spravy.rtvs.sk/2024/04/vystavba-dialnicneho-useku-hubova-ivachnova-sa-blizi-ku-koncu-do-uzivania-ju-chcu-spustit-v-buducom-roku/
Díky za odpověď. A tunel Višňové?
To už si snad najdete sám.
2010
Kolik toho jezdí mezi Košicemi a Užhorodem? Má cenu stavět dálnici?
Po Michalovce sú celkom slušné intenzity plus by to celkovo zlepšilo dopravné napojenie Zemplína. Ďalej na východ je už otázne, tam by asi stačili obchvaty dedín, aby cez ne nejazdili kamióny. Veľa ale závisí, ako sa bude vyvíjať vojna na Ukrajine a následne jej povojnová obnova
Je tam plánovaná dálnice, tak bych to neřešil obchvaty mezi vesnicemi. Stejně je to dálnice nebo R, které se zřejmě bude stavět mezi posledními. Hned v Užhorodě je např. montážní závod Škodovky.
Dle mého jednoznačně má. Je velmi vysoká pravděpodobnost, že se Ukrajina stane členským státem EU, a tedy že se obchod a pohyb osob tím směrem zintenzivní (než tento úsek Slovensko postaví).
A přepravy po dosavadním vzoru EU i na Ukrajině přesunou z kolejí na silnice. Zářná konzumní budoucnost. 🙂
Za předpokladu, že válka skončí dobře pro Ukrajinu a začne tam masivní poválečná obnova financovaná ze západních zemí, pak bude potřeba dobré a rychlé dopravní spojení
Hlavně, že EU pořád hlásá něco o zelené politice a větším podílu železnice. 🙂 Ale proč to dělat pořádně, když jde hromady kamionů „nalakovat nazeleno“ třeba bateriemi.
Tak to skutečně není naše starost. Rozhodně bych tam nechtěl kličkovat mezi kamiony. Stavba schválena EU.
U dopravních staveb často není důležité kolik toho jezdí ale kolik toho chce jezdit.
Důležité by ale také mělo být jak. Chtít můžeme leccos, bylo by však dobré zvážit i důsledky.
Za komunistů to bylo co? D2? D3?
Byla to určitě D1, protože československá D1 měla být původně dálnice, která měla spojovat vychodozápadním směrem Prahu se Slovenskem.
Brno-Bratislava byla nicméně D2 i za komunistů.
Ale je pravda, že ten srandakousek u Liptovské Mary nazývají na historických fotkách taky D1.
Co si ještě pamatuju, možná tak 15 let zpět byl úsek Bratislava-Trenčín/Drietoma označen jako D61, dále na sever už pokračovala D1 se staničením, které odpovídalo vzdálenosti od Prahy. Stejně tak kolem Liptovské Mary bylo staničení ukazující vzdálenost po původně plánované D1 z Prahy. Teď už to je samozřejmě přeznačené a staničení se počítá od Bratislavy po celé D1.
D1 se měla odpojovat ze současné trasy u Tučap mezi Rousínovem a Vyškovem, dále na Vyškov a Ostravu měla vést D47. Dokonce jsou v místě původně plánovaného odpojení D1 zárodky připojovacích pruhů
No však taky D1 nikdy přes Bratislavu vést neměla.
D1 měla vést Praha – Brno – Gottwaldov – Žilina – Poprad – Košice
A ono to spojení dává smysl pořád, jen se to u nás nějak zaseklo.
Zatím se to od Vyškova protáhlo až k Hulínu a staví se od Hulína po Fryšták.
Poslední verze československé D1 měla vést ne přes Zlín, ale kolem Hradiště na Trenčín. Bratislava-Trenčín byla ještě řekněme 15 let zpět označená jako D61, dále na sever už jako D1
To bylo za první republiky. Za socialismu, a zvláště po vytvoření ČSR a SSR (federalizace) bylo nemyslitelné a podle mne i nesprávné z toho Bratislavu vynechat,
Měla to být D1 vedoucí přes Trenčín
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_v%C3%BDstavby_d%C3%A1lnic_a_rychlostn%C3%ADch_silnic_na_Slovensku#/media/Soubor:%C4%8CSSR_198x.svg
Hustě těma kopcema… Ale dík! 🙂
ta D38 z Jihlavy na jih by byla super
Za mě nejlepší byl tenhle plán z roku 1963 https://cs.m.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_v%C3%BDstavby_d%C3%A1lnic_a_rychlostn%C3%ADch_silnic_na_Slovensku#/media/Soubor%253A%C4%8CSSR_1963.svg plus rychlostní silnice R4, R6, R7, R10 a v nějaké formě i R38
Budeme radi za to, kdyz se nekdo vzpamatuje a udelaji jihlava – stonarov 2+1 a konecne i obchvaty v okrese znojmo (hlavne teda samotneho znojma) a litohore s jakubovem… pro nemce a rakusaky je to na nejkratsi ceste viden berlin a tenhle usek je nebetycna ostuda (spolu s chybejicimi castmi D0)
ČO bolo, to bolo, teraz……..
Len gesto pre voličov. Ani len EIA nie je hotová…
Z čoho sa to zaplatí? Aha už viem, znárodnia sa súkromné dôchodkové fondy a Tí ktorí chceli mať na starobu kvalitnejší život budú žobráci……
Já myslel, že ty už Fico jednou znárodnil 🙂
Zatiaľ neznárodnil, len zmenil pomer rozdelenie odvodov medzi prvý a druhý pilier
poprvé v 2008 z tama vytáhl přes 100 mega € a pak to udělal ještě jednou. Dokonce to někdo počítal, kolik bylo zhodnocení od začátku. No, v řádu jednotek procent + inflace = no vlastně nic.
Jako vážně ta stavba není takhle připravena?
Myslíte „vodní“ EIA? Tu snad nedávno slovenské úřady vyškrtly ze seznamu potřebných povolení jako zbytečnou.
Co na to říkají dotčené obce?
Povedať môžu čokoľvek, ale stavať sa bude tak ako povie štát…..
Slovensko je sice v EU, ale stát tam je spíš podobný blízké Asii
Jako by to u nás bylo s tím obcházením neziskových zájmů o tolik jiné…
„Vodní“ studie byla provedena. Omezí množství pitné vody pro vesnice nad tunelem, ale nezničí je úplně. Tedy , kdybych tam bydlel, taková studie by mne nenadchla.