Dostavba slovenské D1 se přiblížila, soutěží se úsek za 37 miliard

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Součástí 14kilometrového úseku budou dva tunely dlouhé téměř 8,5 kilometru.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr H

Měl jsem tu čest o víkendu vyzkoušet slovenské silniční experimenty. Fantazie! Skoro každá země má svou „dálniční ostudu“, ale jejich D1 je už jak telenovela. Navíc aktuálně přes víkendy zavřená I/18 kolem Strečna, to je další lahůdka. Kdyby Fico neprosazoval na stavbě své koně a nevyloučili tehdy Skansku, mohlo být už dávno postavené. Navíc to stejně ani ta Dúha nedostavěla.

ICE_Laco

Ale ak by vyhrala skúsená a slušná firma, potom by Ficovi sponzori nemali na čom zarobiť…..

Micky

… a neměli by peníze na spozoring strany před volbami

PetrK

když vidím tu „mapku“ z letáku slovenského MD, tak si říkám zlaté infoletáky našeho ŘSD

Petr H

Mapa staveb ŘSD je velmi povedená, včetně vlastních letáků.

panda

Až na to, že to nedela ŘSD, ale firmička napojená jen na státní peníze:) aneb neco, co mělo po transformaci ŘSD zmizet. Vesele to však pokračuje dal a nikoho to netrápí.

Miroslav Gardavský

Varianta spodem by byla mnohem lacinější a rychlejší,ale zvolili nacionalistickou severní,přece nepůjdou na ruku Maďarům,i když ti jsou dnes jejich velcí kámoši.

Roman

Jasně střední Slovensko a tranzit ať se přepravují teleportem

Frantisek X

Ještě pořád tam mají koleje…

roman

mají, jenom od dob monarchie se moc nezměnili.

fous55

Jo a ze Zvolena do Košic jezdí rychlíky ve čtyřhodinovém taktu a osobáky mezi Rimavskou Sobotou a Moldavou žádné. Fakt super!

Operator

Takto to naprojektovali tí komunistickí nacionalisti v Prahe v niektorej z ich päťročníc v 70tych rokoch ty inteligent, pôvodne ešte ako diaľnice D61 od Bratislavy a D1 od Prahy

Herold

Odříznout od dálnice Nové Mesto, Trenčín, Žilinu, Martin, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad a Prešov je nápad hodný génia…

fous55

Jste zaslepený mimoň. Nejde jen o spojení Blavy a Košic, ale také o všechno po cestě. Podívejte se, kolik lidí bydlí kolem jižní a kolik kolem severní trasy a jaký ekonomický význam mají regiony Pováží, Kysuce, Turiec, Liptov a Spiš v porovnání s Tekovem, Malohontem a Gemerem. Jak by s jižní trasou jezdili např. turisté do Tater?

Vlastimil Kocurek

Tak to jste tomu dal. Obyvatelé asi 30 měst, které ta D1 spojuje by vám asi ……. na D1 leží přímo nebo kousek bokem např. Žilina + automoblika KIA, Martin, Ružomberok, Liptovský MIkuláš, Poprad, Spišská Nová Ves, Prešov.

Klondajk

Mimochodem – každý čtvrtek youtube Krížom krážom s Jožom Rážom.
Takhle se má dělat PR a informovat co, kdy, kde, jak.

Rado

S tym zacal uz by aly minister Dolezal..

Jan M

ale v těch videích se toho moc nedozvíš. Mám je shlédlé všechny. NDSka pod Ficem 4 roční období nic moc nedokázala. Budou rádi, když zase nepokazí výběr zhotovitele a nebuou muset stavbu zaplatit dvakrát. Višňové žehlila dnešní opozice. Za mě si počkám až na výsledky tohoto pana ministra. Neboli se tu sejdeme za těch několik let po otvíračce 🙂

Gunduľ neubiješ

Nechutné protislovenské lži. Pan předseda Fico jasně řekl, že dálnice z Bratislavy do Košíc bude hotova do konce roku 2010 (např. https://www.sme.sk/c/3392421/jul-2007-fico-trva-na-dialnici-do-kosic-rok-2010.html ) a protože pan Fico nikdy nelže, tak zřejmě lžete Vy. Slovenské služby Vás za tyto protistátní provokace určitě už mají v hledáčku (za drzé a primitivní články jako je tento budou něco dělat: https://domov.sme.sk/c/23369348/simkovicova-a-machala-sa-vyhybaju-vecnym-otazkam.html ).

Vlastimil Kocurek

Je hotová, ale přes Maďarsko. :):)

zdeněk

přes Maďarské Tatry ? :-))

Ketchup1970

Přes slovenskou Matru a dočasně tisíc let okupováno nomády ..:-)

Vlastimil Kocurek

Poroto dávám smajlíka, ta přes Maďarsko prostě nepobere těch 30 měst na D1. Je to spíše kuriozita.

jkjk

Na západní straně se bude připojovat na hotovou dálnici MÚK, protože ten hotový úsek směřuje ke staré variantě. Tj. tam zbyde několik zbytečných km dálnice (+1 MÚK). Slušná absurdita.

Dejf

ne, dálnice se přehrabe tak aby pokračovala průběžně dál, z toho cancourku u turan bude přivaděč, múk tam bude. jako ta údolní varianta byla fakt nesmysl, ale co si bratia zvolili za odborníkov, to mali a tak zrobili. ještě by pak mohli reprofilovat starej kraľovanskej tunel a tu okresku protáhnout skrz…
https://mapy.cz/s/lemucodano

Vlastimil Kocurek

Není zapotřebí se strefovat do Slováků, protože naše stavby provázely podobné průšvihy.

Jan M

a už vůbec ne se strefovat do pana FIca!

Franklin

Je to jedna ze situací, které se v životě stávají. Prostě plány se mění. V ČR se takto napojoval obchvat Frýdku-Místku u Dobré.

Aleš M

Výborná zpráva pro všechny, kdo cestují na Slovensko nebo dál na Ukrajinu. Jen tak dál, bratři Slováci, snad se
vám to při té složitosti terénu podaří dostavět v termínu. Držím palce! 🙂

Jarek Os.

Jak dlouho už se „dostavuje“ D1 na Slovensku?.🤔 Pár desítek let už to myslím bude, ne?. ✌️😁

Vašek

No, my ji dostavujeme ještě déle…

Jiří Kocurek

Chybí poslední kousek okolo Přerova. Most přes trať 300 má hotové pilíře a chystá se mostovka, násypy jsou přinejmenším do poloviny výšky hotové, kam oko z rychlíku dohlédne.

roman

My ji budeme mít mnohem dříve, nejpozději na jaře 2026 bude česká D1 průjezdné v celé délce.

Ketchup1970

Pamatujete na výběr izraelské firmy ? 🙂

Etiene

V roce 92 meli z jejich dnesni D1 postaveno bratislava-piestany, kousek kolem liptovske mary a cancour u kosic. My meli postaveno komplet praha-vyskov. U nas bylo potreba dostavet ~140 km D1 v zasade v totalni rovine. U slovaku zbyvalo dostavet ~350 km a v zasade polovinu z toho v horach.
Takze bit se do prsou o kolik jsme to zvaladli lip, nez slovaci je imho trochu smesne, no…

Vašek H.

Nemá někdo informaci jak to bude s druhou tunelovou troubou tunelu Branisko?

Adam BV

Dle slovenské Wikipedie hrozí, že než bude levá postavená, bude se muset pravá postavit a bude se muset jezdit po původní trase…

Chronosphere

Co?

El Barto

Zřejmě to bylo myšleno tak, že se stávající trouba bude muset zavřít kvůli opravě dříve, než bude hotová ta nová.

Adam BV

Omlouvám se – samozřejmě myšleno tak, že hrozí cestování původní trasou I/18 přes průsmyk Branisko, protože levá trouba nebude ještě dokončena a pravá se bude muset kvůli rekonstrukci uzavřít.

bajcqr

Nevi někdo kdy bude hotov úsek Hubová-Ivachnová a ten obchvat Ružomberku?

bajcqr

Díky za odpověď. A tunel Višňové?

Vlastimil Kocurek

To už si snad najdete sám.

Nose Peak

2010

t t

Kolik toho jezdí mezi Košicemi a Užhorodem? Má cenu stavět dálnici?

Patrick

Po Michalovce sú celkom slušné intenzity plus by to celkovo zlepšilo dopravné napojenie Zemplína. Ďalej na východ je už otázne, tam by asi stačili obchvaty dedín, aby cez ne nejazdili kamióny. Veľa ale závisí, ako sa bude vyvíjať vojna na Ukrajine a následne jej povojnová obnova

Vlastimil Kocurek

Je tam plánovaná dálnice, tak bych to neřešil obchvaty mezi vesnicemi. Stejně je to dálnice nebo R, které se zřejmě bude stavět mezi posledními. Hned v Užhorodě je např. montážní závod Škodovky.

LKB

Dle mého jednoznačně má. Je velmi vysoká pravděpodobnost, že se Ukrajina stane členským státem EU, a tedy že se obchod a pohyb osob tím směrem zintenzivní (než tento úsek Slovensko postaví).

Frantisek X

A přepravy po dosavadním vzoru EU i na Ukrajině přesunou z kolejí na silnice. Zářná konzumní budoucnost. 🙂

Vašek H.

Za předpokladu, že válka skončí dobře pro Ukrajinu a začne tam masivní poválečná obnova financovaná ze západních zemí, pak bude potřeba dobré a rychlé dopravní spojení

Frantisek X

Hlavně, že EU pořád hlásá něco o zelené politice a větším podílu železnice. 🙂 Ale proč to dělat pořádně, když jde hromady kamionů „nalakovat nazeleno“ třeba bateriemi.

Vlastimil Kocurek

Tak to skutečně není naše starost. Rozhodně bych tam nechtěl kličkovat mezi kamiony. Stavba schválena EU.

Stráťa

U dopravních staveb často není důležité kolik toho jezdí ale kolik toho chce jezdit.

Frantisek X

Důležité by ale také mělo být jak. Chtít můžeme leccos, bylo by však dobré zvážit i důsledky.

Michal M

Za komunistů to bylo co? D2? D3?

Jirka

Byla to určitě D1, protože československá D1 měla být původně dálnice, která měla spojovat vychodozápadním směrem Prahu se Slovenskem.

Michal M

Brno-Bratislava byla nicméně D2 i za komunistů.
Ale je pravda, že ten srandakousek u Liptovské Mary nazývají na historických fotkách taky D1.

PetrN

Co si ještě pamatuju, možná tak 15 let zpět byl úsek Bratislava-Trenčín/Drietoma označen jako D61, dále na sever už pokračovala D1 se staničením, které odpovídalo vzdálenosti od Prahy. Stejně tak kolem Liptovské Mary bylo staničení ukazující vzdálenost po původně plánované D1 z Prahy. Teď už to je samozřejmě přeznačené a staničení se počítá od Bratislavy po celé D1.
D1 se měla odpojovat ze současné trasy u Tučap mezi Rousínovem a Vyškovem, dále na Vyškov a Ostravu měla vést D47. Dokonce jsou v místě původně plánovaného odpojení D1 zárodky připojovacích pruhů

Jirka

No však taky D1 nikdy přes Bratislavu vést neměla.

Mirek/

D1 měla vést Praha – Brno – Gottwaldov – Žilina – Poprad – Košice

Mirek/

A ono to spojení dává smysl pořád, jen se to u nás nějak zaseklo.

Jiří Kocurek

Zatím se to od Vyškova protáhlo až k Hulínu a staví se od Hulína po Fryšták.

PetrN

Poslední verze československé D1 měla vést ne přes Zlín, ale kolem Hradiště na Trenčín. Bratislava-Trenčín byla ještě řekněme 15 let zpět označená jako D61, dále na sever už jako D1

Vlastimil Kocurek

To bylo za první republiky. Za socialismu, a zvláště po vytvoření ČSR a SSR (federalizace) bylo nemyslitelné a podle mne i nesprávné z toho Bratislavu vynechat,

Michal M

Hustě těma kopcema… Ale dík! 🙂

Gregyros

ta D38 z Jihlavy na jih by byla super

Vašek H.

Za mě nejlepší byl tenhle plán z roku 1963 https://cs.m.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_v%C3%BDstavby_d%C3%A1lnic_a_rychlostn%C3%ADch_silnic_na_Slovensku#/media/Soubor%253A%C4%8CSSR_1963.svg plus rychlostní silnice R4, R6, R7, R10 a v nějaké formě i R38

Otto

Budeme radi za to, kdyz se nekdo vzpamatuje a udelaji jihlava – stonarov 2+1 a konecne i obchvaty v okrese znojmo (hlavne teda samotneho znojma) a litohore s jakubovem… pro nemce a rakusaky je to na nejkratsi ceste viden berlin a tenhle usek je nebetycna ostuda (spolu s chybejicimi castmi D0)

Vlastimil Kocurek

ČO bolo, to bolo, teraz……..

autobusik2

Len gesto pre voličov. Ani len EIA nie je hotová…

ICE_Laco

Z čoho sa to zaplatí? Aha už viem, znárodnia sa súkromné dôchodkové fondy a Tí ktorí chceli mať na starobu kvalitnejší život budú žobráci……

L.

Já myslel, že ty už Fico jednou znárodnil 🙂

Patrick

Zatiaľ neznárodnil, len zmenil pomer rozdelenie odvodov medzi prvý a druhý pilier

Jan M

poprvé v 2008 z tama vytáhl přes 100 mega € a pak to udělal ještě jednou. Dokonce to někdo počítal, kolik bylo zhodnocení od začátku. No, v řádu jednotek procent + inflace = no vlastně nic.

Ondra

Jako vážně ta stavba není takhle připravena?

dizgrafy

Myslíte „vodní“ EIA? Tu snad nedávno slovenské úřady vyškrtly ze seznamu potřebných povolení jako zbytečnou.

Roman

Co na to říkají dotčené obce?

ICE_Laco

Povedať môžu čokoľvek, ale stavať sa bude tak ako povie štát…..

Jan M

Slovensko je sice v EU, ale stát tam je spíš podobný blízké Asii

Frantisek X

Jako by to u nás bylo s tím obcházením neziskových zájmů o tolik jiné…

Vlastimil Kocurek

„Vodní“ studie byla provedena. Omezí množství pitné vody pro vesnice nad tunelem, ale nezničí je úplně. Tedy , kdybych tam bydlel, taková studie by mne nenadchla.